Jump to content

Pakkeløsning med 17HMR


jonas

Recommended Posts

Heisann!

Er litt fersk på våpen og trenger litt hjelp.

Jeg håper noen her inne er villig til å hjelpe meg med å sette opp en "nybegynnerpakke" til meg.

 

Formålet med skytingen vil være presisjonsskyting på bane samt litt småvilt.

 

Er ikke villig til å bruke så alt for mye penger siden jeg er så fersk. Kan heller oppgradere etterhvert.

 

Følgende er jeg på utkikk etter, med mine egne forslag i parantes:

 

Salongrifle 17HMR (Savage 93R 17 GV, 2950,-hos jaktdepotet.no)

Kikkertsikte for så lange hold som det er mulig med dette kaliberet. (BSA Sweet17 6-18x40mm, 1956,- hos midway.no)

Lyddemper (A-TEC CMM-6, 950,- hos jaktdepotet.no)

Tofot for liggende stilling. (Harris, Versa?)

 

Her ser dere hvilken prisklasse jeg snakker om.

Har vurdert å gå ned litt på optikk og kanskje bruke de pengene på en CZ,

men vil samtidig ha muligheten til å bevege meg ut på lengre hold på bane.

 

Har hørt rykter om at folk har testet 17HMR ut til 250-300m med gode resultater, men kom gjerne med synspunkter her også.

 

Må våpenet til børsemaker for å få gjenget løp til lyddemper? Pris på en sånn jobb?

Vanskelig å montere kikkertsikte?

 

 

Håper på gode utfyllende svar fra dere som kan dette. Sett gjerne opp info på samme måte som ovenfor da dette er veldig oversiktlig.

 

På forhånd takk!

 

Mvh jonas

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden jeg :)

 

Fattern skal ha seg en kal .17 til revejakta, han mener det er den perfekte revebørsa !? Uansett, noen som kan finne en god og rimelig pakkeløsning på den ? Har sett litt selv, men aner ikke hva som er bedre enn noe annet osv så trenger litt eksperthjelp her ? I tillegg lurer jeg p hva det er HMR står for ?

 

Ikke så dumt med mulighet til å bytte løp. Fks ha en 22lr + 17 hmr. Betaler prisen for en god børse som varer !

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden jeg :)

 

Fattern skal ha seg en kal .17 til revejakta, han mener det er den perfekte revebørsa !? Uansett, noen som kan finne en god og rimelig pakkeløsning på den ? Har sett litt selv, men aner ikke hva som er bedre enn noe annet osv så trenger litt eksperthjelp her ? I tillegg lurer jeg p hva det er HMR står for ?

 

Ikke så dumt med mulighet til å bytte løp. Fks ha en 22lr + 17 hmr. Betaler prisen for en god børse som varer !

 

 

Hei!

 

Ville bare svare deg på spørsmålet i rødt...... HMR står for Hornady Magnum Rimfire.

 

Lykke til med jakten på rifle.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden jeg :)

 

Fattern skal ha seg en kal .17 til revejakta, han mener det er den perfekte revebørsa !? Uansett, noen som kan finne en god og rimelig pakkeløsning på den ? Har sett litt selv, men aner ikke hva som er bedre enn noe annet osv så trenger litt eksperthjelp her ? I tillegg lurer jeg p hva det er HMR står for ?

 

Ikke så dumt med mulighet til å bytte løp. Fks ha en 22lr + 17 hmr. Betaler prisen for en god børse som varer !

 

 

Amerikanerne bruker 17 hmr (Hornady Magnum Rimfire) til Coyote med hell, og den ser ut som er større enn reven.

Har selv Cz varmint i .17 og trives godt med den. Vil du ha mulighet for systembørste med kaliberskifte bør du se på Sako Quad. Men ligger litt over prismessig.

Se også her: http://www.varmintal.com/17hmr.htm

Link to comment
Share on other sites

Fant BSA 17 på ebay til 600,- inkl. frakt. Blir nok import av kikkert da ja...

 

Snakket med en kar på jobb i dag, han sa at de nye våpenforskriftene sier at man må ha våpenskap fra første våpen nå.

Noen som vil bekrefte/avkrefte?

Må vel kjøpe skap også da. Det er faen ingen billig affære. Tips?

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en kar på jobb i dag, han sa at de nye våpenforskriftene sier at man må ha våpenskap fra første våpen nå.

Noen som vil bekrefte/avkrefte?

:shock:

Prøv å titt litt mere rundt her inne, så slipper du å spørre mere om den saken...

:roll:

 

 

Sry hvis jeg tråkket deg på tærne med den der. Skal ikke gjenta seg.

Link to comment
Share on other sites

Fant BSA 17 på ebay til 600,- inkl. frakt. Blir nok import av kikkert da ja...

 

Snakket med en kar på jobb i dag, han sa at de nye våpenforskriftene sier at man må ha våpenskap fra første våpen nå.

Noen som vil bekrefte/avkrefte?

Må vel kjøpe skap også da. Det er faen ingen billig affære. Tips?

Det må du, men ikke i dag og ikke i morgen. For det første er den nye foreskriften ikke trådt i kraft ennå, og for det andre vil der være ett år å gå på fra den trår i kraft. 1/2 auto våpen og pistoler fordrer i dag skap fra første våpen.

 

Mods/styre@

Dette er ett så vanligt spørsmål, at man burde få det inn i en faq fortere enn svint. Slik at man kun trenger å linke/henvise til FAQ for svar.

Link to comment
Share on other sites

de har bsa kikkert på xxl da...

kjøpte en der jeg...funker den

3-9x40 elno...hehe

 

har den jeg og på 10/22`n kjempe bra sak! kosta meg 500kr eller noe sånn og den har ikke treffpunkt forandring whatsoever! har prøvd så godt jeg kan å provosere fram det men det sjer ikke! den har jo og noen fancy pancy kompensator sak for forskjellige hold. tror den er laget for 22lr da :P men jeg synes den kikkerten er verdt en titt før du begynner å importere noenting ;)

Link to comment
Share on other sites

Takker vingemutteren.... :D

 

@kermitt

Okey, skal ta en titt på den. Da har jeg jo spart såpass på budsjettet der at jeg kanskje kan koste på litt mer på selve børsa,

men vil ha en kikkert som jeg kan bruke på mål på lerdue størrelse ut til 300m.

 

 

Synes fortsatt det er tynt med forslag på en bra løsning på det jeg er ut etter.

Sendte mail til jaktdepotet i går så regner med det kommer et godt forslag derfra også,

men hadde gjerne kunne tenkt meg noen objektive meninger fra folk her på forumet.

 

Kom igjen å svar folkens, skal vel ikke være nødvendig å skjenke dere fulle for å få dere til å snakke... :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...