Jump to content

Fulle sikkerhetskurs?!?


Recommended Posts

Hei. 
 

Jeg er bosatt i Østfold og ønsker å starte med pistolskyting. Etter mye googling på div klubber i mitt nærmiljø ser jeg at alle har fulle ventelister på sikkerhetskurs i lang tid fremover. 
 

Et alternativ for meg kan være å ta sikkerhetskurset et annet sted i landet (hvis det er mulig?)

 

Alle tips taes imot med stor takk ☺️

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Iflg hjemmesiden deres så er det fulle ventelister på sikkerhetskurs. 
i tillegg bruker dem år og dag på å svare på e-post,så usikker på hvordan jeg skal komme i kontakt med dem. 

Edited by chriskol
Tillegg
Link to comment
Share on other sites

SWEcerb skrev (19 timer siden):

Sarpsborg Pistolklubb ska precis starta sin 5 kurs i år. 

Iflg hjemmesiden deres så er det fulle ventelister på sikkerhetskurs. 
i tillegg bruker dem år og dag på å svare på e-post,så usikker på hvordan jeg skal komme i kontakt med dem. 

Link to comment
Share on other sites

chriskol skrev (1 time siden):

Iflg hjemmesiden deres så er det fulle ventelister på sikkerhetskurs. 
i tillegg bruker dem år og dag på å svare på e-post,så usikker på hvordan jeg skal komme i kontakt med dem. 

Du kan testa via Facebook sidan. Annars så har dom svarat på mail när jag mailat dom tidigare. Var bor du nånstans? 

Link to comment
Share on other sites

SWEcerb skrev (56 minutter siden):

Du kan testa via Facebook sidan. Annars så har dom svarat på mail när jag mailat dom tidigare. Var bor du nånstans? 

Har forsøkt via Facebook også. Har fått ett svar fra dem,men det begynner å bli noen dager siden. 
Bor i Sarpsborg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

chriskol skrev (13 timer siden):

Har forsøkt via Facebook også. Har fått ett svar fra dem,men det begynner å bli noen dager siden. 
Bor i Sarpsborg. 

Mycket trevligt gäng där. Du kommer att trivas! 

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (På 11.5.2024 den 6.56):

Hvor i Østfold?

Lørenskog pistolklubb kjører kurs på Losby til høsten og har (i praksis) ingen plassbegrensninger, men kurser i utgangspunktet bare egne medlemmer... 

Sarpsborg,men dersom dem bare kurser egne medlemmer blir det jo vanskelig. 

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (43 minutter siden):

Bare å bli medlem det, men Sarp er en bra klubb, med super westernbane!

Blir litt vel langt å kjøre. Hadde det bare vært for en helg og et sikkerhetskurs hadde det vært greit. 

Link to comment
Share on other sites

Da hjelper det jo enormt mye at ingen får lov å en gang begynne sette pris på sportens framtid før de blir fryst ut av gubber som finner på egne regler og tolkninger for å holde folk ute. Samtidig sitter samme gubber og gnåler om at ingen er med på dugnad og ingen er med på klubbstevner...

 

Stigeopptrekkere er grunn #1 til at rekrutteringen er laber.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Saul skrev (På 17.5.2024 den 14.05):

Mange klubber ønsker ikke nye medlemmer, fordi de verdsetter egen tilgang til banetid høyere enn sportens framtid.

Ubehagelig, men sant.

 

Ei tohi varjata skrev (På 17.5.2024 den 14.21):

Da hjelper det jo enormt mye at ingen får lov å en gang begynne sette pris på sportens framtid før de blir fryst ut av gubber som finner på egne regler og tolkninger for å holde folk ute. Samtidig sitter samme gubber og gnåler om at ingen er med på dugnad og ingen er med på klubbstevner...

 

Stigeopptrekkere er grunn #1 til at rekrutteringen er laber.

 

Ole

Det er litt samme følelse jeg sitter med. Jeg har et stort ønske om å få tatt sikkerhetskurs og begynne med pistolskyting. Kanskje også om noen år introdusere barna for den samme hobbyen,men når det virker så vanskelig å komme i gang med et obligatorisk kurs så mister jeg litt motivasjonen og begynner å revurdere. 
 

Rimelig sikker på at dette ikke bare gjelder meg og da vil det helt sikkert gå ut over rekruttering og fremtiden til flere klubber. 
 

Hadde vært interessant å høre hvis det er noen her som sitter i styret i klubber,hva slags tanker de har vedrørende dette?

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (8 timer siden):

Det er nok utfordrende for mange klubber å holde mange nok kurs..

Lokalt her har vi hatt ca 4 kurs i året, max 10 deltakere pr kurs.. Det er i ei bygd med 2500 innbyggere og vi har som regel hatt rundt 50 som søker om kurs hver gang de siste 5 årene..

Det høres jo ut som om dere har et bra antall kurs ift innbyggere. 
Kursmuligheter for 1,6% av innbyggere pr år er i hvertfall milevis bedre enn hva det er her hos meg. Tilsvarende tall er ca 0,09. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker det är bra man inte tar in fler medlemmar än man kan hantera. Jag vill gärna lära känna alla nya o få en känsla av vad det är för personer. Finns ju tyvärr personer som inte ska ha tillgång till vapen. Får man massivt med nya medlemmar så tappar man kontrollen. 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke klubbens ansvar å sile.

 

Diskusjonen rundt dette var heftig lokalt for noen år siden, mange som mente det var klubbens ansvar osv. Ingen hadde svar på om hvilket ansvar de mente å ha om de vurderte feil. Men det ble skrevet flotte skriv om hvor kjekke (eller fæle!) karer det var.

Og en tragedie for for litt siden visste at boy, var de dårlige på å vurdere..

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, chriskol said:

Det høres jo ut som om dere har et bra antall kurs ift innbyggere. 
Kursmuligheter for 1,6% av innbyggere pr år er i hvertfall milevis bedre enn hva det er her hos meg. Tilsvarende tall er ca 0,09. 

 

Ja, men vi har også en turnover som er helt spinnvill. I 2022 flyttet over 500 mennesker bort, ca like mange flyttet hit.. Så vi har altså en turnover på ca 20%.

Vi har ca 250 medlemmer i Pistolgruppa her, altså ca 10% av befolkningen. Historisk har nok medlemstallet hatt mye med muligheten til å bruke revolver som isbjørnbeskyttelse å gjøre. 

Edited by Kennethj
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...