Jump to content

Gammel børsepipe på låven


Recommended Posts

Posted (edited)

Vi fant en gammel børsepipe på låven min for ca,15 år siden:

Gamlefar som er født og oppvokst på gården så den ikke før da vi fant den gjemt bak en bordkledning. Der vi fant den ble restaurert på slutten av 1920-tallet. Gården er fra 1849. Dette er ikke så spennende antikvitet, det jeg hele tiden har undret på er hva slags børse den stammer fra. Pipa er nok industrielt laget tror jeg, om lokale bondesmeder laget riflede løp på bygda er jeg også usikker på. Det kan tyde på at den kan være ladd, jeg stopper innvendig på 62 cm. Treffer ikke bunnen på kammeret.   

Er det noen som drar noen kjensler?

A-Pipe.JPG

Den har både skur og korn.

B-Pipe.JPG

 

C-Pipe.JPG

D-Pipe.JPG

E-Pipe.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (19 minutter siden):

Er bakre del av pipa firkantet?

Njaa, mulig det. Jeg er ikke fastboende på eiendommen. Jeg er der om en uke igjen og kan sjekke en gang til. 

DSC07286.JPG

DSC07286 – Kopi.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (9 timer siden):

Vi fant en gammel børsepipe på låven min for ca,15 år siden:

Gamlefar som er født og oppvokst på gården så den ikke før da vi fant den gjemt bak en bordkledning. Der vi fant den ble restaurert på slutten av 1920-tallet. Gården er fra 1849. Dette er ikke så spennende antikvitet, det jeg hele tiden har undret på er hva slags børse den stammer fra. Pipa er nok industrielt laget tror jeg, om lokale bondesmeder laget riflede løp på bygda er jeg også usikker på. Det kan tyde på at den kan være ladd, jeg stopper innvendig på 62 cm. Treffer ikke bunnen på kammeret.   

Er det noen som drar noen kjensler?

A-Pipe.JPG

Den har både skur og korn.

B-Pipe.JPG

 

C-Pipe.JPG

D-Pipe.JPG

E-Pipe.JPG

La meg få legge den i elektrolysebadet for deg, så har du et rustfritt løp tilbake. NB! Rustfritt inn og utvendig. Dessuten er det god mulighet for at brikk pluggen også løsner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...