Jump to content

hund på reve åta.


cita

Recommended Posts

På ene åta er det en vorster som er hver dag å forsyner seg litt,har sagt i fra til eieren at det er litt av vert på åta,

men hunden hans tåler alt mulig påstår`n,åta er et par hundre meter nedenfor gården han er og hjelper til hver dag ,og hunden får

løpe løs hele året(jager rådyr som fa.. :evil: ,men nekter selvfølgelig for at hunden er andre steder enn på gården)og da er jo åta attraktiv.

Skjønner at det aldri kommer til å skje at den hunden går i bånd så derfor er spørsmålet ,hva er det jeg ikke burde bruke på åta, om den blir litt rar i magen er en ting men vil jo ikke ta livet av den hunden.

Link to comment
Share on other sites

Vel, stryknin, blåsyre... :wink: Spøk.

 

Salt er ikke bra.

Men jeg har et forslag, sett ut noen rottefeller med godsaker i, da lærer hunden fort at det er en lite trivelig plass å stjele mat. Dette skader ikke hunden, men setter en vekker i knollen på han.

Kamufler fellene...

 

Alt 2. Strekk opp gjærdetråd med strøm, sån at den får støt når den kommer på besøk.

 

Må bare si at jeg hater ikke hunder, har 3 stk selv, men åta må dem lære seg å skygge unna. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok i bruk lake fra litt velmodnet rakørret, lokket til meg bikkja og påførte dyret dette på ryggen med ein klut. Da vart det plutseleg mogleg å sette bikkja i bånd. Pass bare på at naboen ikke ser deg. Dette var sjølvsagt noe som eg brukte etter gjentatte forespørsler om at eg ikkje ønsket besøk av hunden hans utta følge. Fordelen er at det berre går utover eigaren, hunden lir ingen nød av å stinke litt. :)

Link to comment
Share on other sites

Her var det noen lure forslag som kan prøves,helt enig med at hunder ikke har noe å gjøre der,men det er så synd

at det finnes så mange vrange hunde eiere.(denna flyr løs akkurat som den vil og gubben har ikke kontroll på den)

Også tror jeg den tar en del av åta også, forsvinner rimelig mye blanda en kjele med alt mulig helte på vann og kokte opp,3 dager i fryseren ut med den på søndag alt borte i dag ca 30l kjele + andre ting som blir kastet ut.

Link to comment
Share on other sites

Katten til moder`n drev på reveåtet mitt.Etter to omganger med tinitus pga helmantel som slo ned 15cm foran snuta,var det slutt på åtebesøket 8) .Hver høst må den krabaten gjennom samme runde før han holder seg unna :roll: .Litt brutalt kanskje,men det ser ikke ut til at han tar skade :) .Det piper sikkert bare i ørene en stund :lol:

Link to comment
Share on other sites

Din metode, villdyret, er idiotisk. Dyreplageri vil jeg påstå! De andre metodene som er nevnt straffer stort sett eieren, men din er direkte dumdristig.. En eller annen dag kommer den kula til å rikosjetere rett i den katten, og da blir det nok ikke mer ukelønn på deg for å si det sånn..

Link to comment
Share on other sites

Dette er et problem som mange har vært og er borti. Meg selv inkludert.

Løsning, dersom eieren av hund/katt ikke ønsker å samarbeide så blir du ikke kvitt åtetyven :cry::cry: .

Ulovligheter eller dyreplageri er noe som ikke skal forekomme.

Så får en heller knytte nevene hardt :twisted::twisted: i lommen å skjelle ut nordavinden :shock: .

Link to comment
Share on other sites

Var hos en bonde på revåte for noen år siden å da fikk vi beskjed om at allle dyr som kom på åte var legetimt skadedyr. Om det så var nabokatta. :shock: Nå skal det jo sies at jeg ikke hadde skutt på en hund uansett hvor mye åte den tok.

Ellers er det vel mulig å justere ned utgangshastiheten et paitball gevær uten at jeg har noe peiling. Du kunne jo blande inn noe lakserolje i åte så hunden fikk skikkelig "drettskøtt" inne i stua på det fine nye persiske teppe til matmor. Kansje blande inn litt hvitløk og ærtestuing i gryta, å en boks mais (som går uskadd igjennomm systemet) for synsintrykket sin skyld. Dette har vel ikke hunden noe skade av så her gjelder det bare å være kreativ.

 

Jeg vet ikke så mye om hva som er skadelig for en hund så bruk fornuften. :wink:

 

 

BrunodogbegoneEngerdal

Link to comment
Share on other sites

:shock: Syns i grunnen MYYYYE mere synd på rådyra som den hunden jager, enn deg :mrgreen:

Når det gjelder katter på åta ser jeg heller det som en fordel, mer enn en plage :idea:

Har hatt katte på åta flere ganger og slapper mye bedre av når katta er der, for da får jeg ett tidlig forvarsel om at nå kommer det rev. Slår aldrig feil :D

Link to comment
Share on other sites

Slik kan du fjerne hunden uten at den tar skade.

Ta en fluestang med snelle og snøre samt fortom, men ikke flue. La en som kan kaste legge ut noen bukter og når bukta er over hunden - sett inn et litt tidlig dobbelttrekk.

Dette vil lage en lyd av et piskeslag et par meter over hunden og den vil nok kanskje skvette litt.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Syns i grunnen MYYYYE mere synd på rådyra som den hunden jager, enn deg :mrgreen:

Når det gjelder katter på åta ser jeg heller det som en fordel, mer enn en plage :idea:

Har hatt katte på åta flere ganger og slapper mye bedre av når katta er der, for da får jeg ett tidlig forvarsel om at nå kommer det rev. Slår aldrig feil :D

 

Helt enig at det er mye mere syndt på rådyra,hatt noen diskusjoner med han om det å skal heller ikke gi meg på det men det er enda vanskligere å få en vrang person til å skjønne det med åta.

Snakka med han i dag å da hadde hunden kommet opp med et bein som han lurte på om jeg kunne ta med ned igjen,jeg sa at hunden kunne ha det der å tygge på,men han ville at det skulle på åta igjen for da hadde hunden noe å gøre med å dra ned å hente det på nytt,det syntes han var bare fint :oops: da begynner det å bli lettvint

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke problemet til trådstarter jeg. Er det hund på åta, eller er det at den jager rådyr? At det svinser en hund innom åta har nok heller ingen betydning for om reven kommer. Vi har åte her, og bikkjene er daglig innom den for å sjekke. Og reven kommer allikevel..

Link to comment
Share on other sites

men han ville at det skulle på åta igjen for da hadde hunden noe å gøre med å dra ned å hente det på nytt,det syntes han var bare fint :oops: da begynner det å bli lettvint

Du kan jo også minne han på at det finnes lover og regler i dette landet vi må forholde oss til;

Lov om hundehold (hundeloven).

I ytterste konsekvens kan vedkommende bli fratatt hunden, og den kan da bli avlivet eller omplassert.

Blir nok ingen god stemning av sånt, men....

 

Hadde uansett sansen for tulling's forslag jeg 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...