Jump to content

Når fryser bikkja?


Ranger

Recommended Posts

- Har blant annet forundret meg over at de kan gå "barbent" i is og snø som holder tjue minusgrader uten at det plager dem synderlig. Hvordan er det mulig? Det er da nerver og blodkar i tredeputene. Mange raser har dessuten bar mage? Klar over at det er forskjell på raser, og at fryseterskelen varierer om de sitter stille eller er i aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Bikkjer kan også fryse, og jeg har sett flere bikkjer med frostskader, særlig mellom tredeputene. Min største bekymring når det er kaldt er på hanbikkjenes pung og stell.

Selv om det ikke er veldig kaldt på morgenen, kan det om det har vært veldig kaldt på natta, fortsatt være svært kaldt i snøen. Derfor blir det mer og mer vanlig før jaktprøver å måle tempraturen litt nedi i snøen.

Selv setter jeg en grense på at det ikke bør være noe særlig kaldere enn -20, da blir det kun en kort tur i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil heller si at turens innhold har mer og si enn selve gradestokken, selv om hvis det nærmer seg 20-30 minus, så skal man nok tenke seg om hvis man har en hund uten underpels!

 

går man turer i skogen der hunden springer fritt og er i aktivitet, så holder den varmen på en helt annen måte, enn om hunden står ute i bånd

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Beagle som frøs pungen på en jaktprøve en gang. Hunden jaget hele dagen i ca. 15-20 minus, og jeg oppdaget skaden da jeg kalte inn etter full tid. Jeg varmet pungen i hånden noe minutter, slik at det harde forfryste området tinte. Hunden fikk ingen alvorlige men, men han forble hårløs "bak" på pungen.

 

Dunkeren jeg har nå har veldig lite hår på pungen, så her har jeg tenkt å være føre var.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendig, de finnes i butikken.

Kondomdress for hannbikkjer med pungvarmer :lol:

Selges av Per Pedersen på Sokna ;Jæger og Hund

Det er faktisk ikke dumt å stelle med hundens stell, det går mang en steril hannbikkje rundt grunnet jakt i sterk kulde.

Har mang en gang prøvd å sette meg inn i hundens situasjon når den kommer inn med blårøde bjeller, men funnet ut at vi stiller på forskjellige arenaer hva smerte gjelder :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på en annen ting og, når man drar kammen gjennom pelsen så er det jo 90% underull som blir med (basseten er strihår), og dette er jo ikke så bra vinterstid? Så på bildene av bikkja di i en annen tråd Jaktlykke, så jo ut som du kledde av bikkja noe voldsomt der. Kanskje ikke børste/kamme så mye vinterstid på ei bikkje som liker å stå ute?

Link to comment
Share on other sites

...Så på bildene av bikkja di i en annen tråd jaktlykke, så jo ut som du kledde av bikkja noe voldsomt der. Kanskje ikke børste/kamme så mye vinterstid på ei bikkje som liker å stå ute?

Hun slipper pelsen tidlig på høsten så det er ikke noe problem - det blåser og regner her men er sjeldent veldig kaldt. Har aldri opplevd noen av bikkjene fryse - selv ikke Amigo som bader midtvinters og det henger istapper i pelsen bryr seg. Men de er jo vant til å stå ute i hundegården hele dagene og det herder dem.

 

Klart hadde det vært skikkelig kulde så hadde jeg nok latt være - men hunder slipper stort sett ikke pels når de har som mest bruk for den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...