Jump to content

Kutte og gjenge 17hmr pipe.


Sørjegeren

Recommended Posts

Jeg har en Sako quad med 4 forskjellige piper. 

Originalt er pipene 56 cm lange.

Jeg synes pipen blir veldig lang med lyddemper påmontert.

Har kappet 22LR og 22WMR ned til 42 cm og ser da at presisjonen er blitt bedre og det fungerer kjempe bra.😍

Nå ønsker jeg å kappe 17 HMR pipen. 

Men, her finnes det 100 forskjellige meninger både på nettet og i våpenbutikker.

Noen anbefaler ikke å kappe pipen. 

Noen mener 42 cm er bra og vil ikke påvirke presisjon eller hastighet. 

Noen mener at 48,5 cm er det som er minimums målet for at det ikke skal gå utover pressisjonen.

Her er det utrolig mange meninger. 

Er det noen som har fasiten? 

Rifla skal brukes på fuglejakt i skog, på sjøen og på lange hold på fjellet. 

Jeg ønsker et sekkrifle som er liten og hendig.

Håper noen dere ute har erfaring?

 

Link to comment
Share on other sites

Sørjegeren skrev (27 minutter siden):

Noen mener 42 cm er bra og vil ikke påvirke presisjon eller hastighet. 

Noen mener at 48,5 cm er det som er minimums målet for at det ikke skal gå utover pressisjonen.

Hastigheten vil sannsynligvis gå ned. Presisjonen kan bli hva som helst, men mest sannsynlig helt lik eller bedre. Det er ikke noen forutsigbar sammenheng mellom løpslengde og presisjon. Grovere kalibere, 308Win og sånt kan bli vanskeligere å skyte godt med pga munningsvipp, men det er knapt et problem i 17HMR...

 

Sørjegeren skrev (31 minutter siden):

Er det noen som har fasiten? 

Ja, du. Etter at pipa er kappa ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sørjegeren skrev (38 minutter siden):

Noen mener 42 cm er bra og vil ikke påvirke presisjon eller hastighet. 

Rifla skal brukes på fuglejakt i skog, på sjøen og på lange hold på fjellet. 

Jeg ønsker et sekkrifle som er liten og hendig.

All kapping vil redusere hastigheten - det er et faktum! Hvor mye beror på en rekke forhold, og hastighetstapet er ikke nødvendigvis det samme for de første som de siste centimetrene. Forvent 2-5 m/s (typisk 3-4) redusert utgangshastighet for hver cm. Om du kapper 14 cm får du i beste fall snaut 30 m/s, i verste fall taper du opp mot 70 m/s. Hvor mye vet du som @M67 sier ikke før pipa er kappet. Siden du også skal skyte på lange hold tenker jeg du bør kunne leve med en pipe rundt 50 cm og heller "saldere" med en liten og kort demper.

Edited by Sølvrev
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Har en Sako Quad med tre løp. 22 LR, 22 wmr og 17 hmr. Alle kappet til 42 cm. 
Alle tre løpene skyter veldig bra, og du får ei knøtt lita børse å ha i sekken. 
Tvile på at man finner mange våpen som samler bedre enn en Sako Quad i disse kalibrene.
 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (12 minutter siden):

Siden du også skal skyte på lange hold tenker jeg du bør kunne leve med en pipe rundt 50 cm og heller "saldere" med en liten og kort demper.

"På lange hold" med 17HMR? Det er vel noe av det verste en kan skyte på "lange hold"... Uansett er det vindavdriften som er problemet, og den er lite avhengig av hastigheten.

 

Håvardt94 skrev (1 minutt siden):

17 hmr ikke taper så mye hastighet ved kapping av løp

Det virker logisk, siden patronen har veldig lite kruttvolum.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (13 minutter siden):

"På lange hold" med 17HMR? Det er vel noe av det verste en kan skyte på "lange hold"... Uansett er det vindavdriften som er problemet, og den er lite avhengig av hastigheten.

Jeg tenkte også slik, men bestemte meg for å være grei....😉

 

Ja, det kan tenkes at en kombinasjon av lite og relativt rasktbrennende krutt vil bidra til lavere hastighetstap. Men 800 m/s er i utgangspunktet ikke mye for ei kule på drøyt 1 gram, uansett hvor lang pipe den skytes fra.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

"På lange hold" med 17HMR? Det er vel noe av det verste en kan skyte på "lange hold"... Uansett er det vindavdriften som er problemet, og den er lite avhengig av hastigheten.

 

Det virker logisk, siden patronen har veldig lite kruttvolum.

 

K

Når jeg sier lang hold, tenker jeg 100-120 meter på rype, er ikke det innafor med 17HMR?

Link to comment
Share on other sites

Sørjegeren skrev (27 minutter siden):

Når jeg sier lang hold, tenker jeg 100-120 meter på rype, er ikke det innafor med 17HMR?

Klart det er innafor, men en må ha det i bakhodet - eller kanskje tiligmed lenger fram enn det...
Det kommer jo an på vinden og hva du skyter på. På 100m tror jeg du kan regne 2cm per sekundmeter vind (regnet på tvers). Det er omtrent som 22LR, eller litt mer.

3m/s som du ikke tar hensyn til er ren bom på ei rype i beste fall.

Med f.eks. 6.5x55 så pleier en å regne 1cm per 2m/s, så det er 4-gangen, eller litt mer. Ikke noe som gjør det umulig, men nok til å bomme om en ikke tenker på det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Min Tikka T1x med original pipe på 510 mm skyter raskere over kronograf enn hva som står på pakka. Målt ved vinter/vår-temperatur. Tror ikke det er noe problem å kappe av litt. Forøvrig syns jeg T1x er liten og nett selv med en JD184 på. Men det smeller såpass at jeg uansett må bruke hørselvern. Og da kunne jeg antagelig like godt bruke en mindre/lettere/kortere/billigere demper.

 

Vindavdrift med 17 HMR er såpass mye at du risikerer å bomme på kråkefugl på 100 m hvis det blåser litt. 2 sekundmeter flytter ei 17 gr Vmax 43 mm @ 100 m, i følge Strelok. Det er MYE på smått vilt. Jeg har prøvd i praksis både på papp og vilt, med variabelt resultat. Husker spesielt en vinterdag med lett snødrev som falt mot høyre. Jeg oppfattet det som tilnærmet vindstille og siktet midt i. Men det satt ei fin gruppe rett utenfor pappkråka på 100 m. Hadde det vært sommer så hadde jeg lettere sett vinden på blader og gress.

Jeg har skutt mye 22-250. Selv en ynkelig 40 gr-kule i den har bare 1/3 av vindavdriften til 17 HMR. Ikke så aktuell på rypa da, men bare for en sammenligning. Vind er ikke noe særlig problem i praksis slik jeg bruker den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Sørjegeren said:

Rifla skal brukes på fuglejakt i skog, på sjøen og på lange hold på fjellet. 

Nå er det et stykke over 10 år siden jeg kappa 17HMR pipa til Quaden ned mot 40 cm. Den gangen husker jeg at jeg fikk en subjektiv følelse av at patronen ble nokså ubrukelig. Jeg tror jeg mista noe rundt 30 m/s fart på litt dårlig husk? Det medførte at den sinnsyke droppen kula får mot slutten kom mye tidliger enn patronen har godt av. Det skjedde drastiske ting mellom 100-120m, som før ikke inntredde før etter 120m. Var ikke 17HMR ubrukelig før, så ble den det da. Jeg ville ikke rørt den pipa om den var min. 17HMR trenger all den farta den kan få og helst litt til. Jeg tror pipa var 56 cm før jeg kutta den. 

 

Til rypejakt ville jeg bare brukt 17HMR med en avstandsmåler i ekstremt godt vær helt uten vind. Du trenger alle marginen du kan få med en slik patron.

Edited by Bly
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Når jeg omtaler hastighetstap ved kapping av pipe refereres det til dataene i Ladeboken utgave 8, hvor det er gjort målinger for ulike kalibre fra 6,5-9,7 mm og "normale pipelengder" for de patronene som er testet. @villmannens figur er interessant på flere måter, selv om jeg nok synes plottene som kurven baseres på er både fåtallige og relativt spredt. Men her ser det ut til at pipelengde over 18" (snaut 46 cm) ikke gir noen hastighetsøkning av betydning, for de siste 5 cm faktisk et ørlite tap. Det kan bero på at kruttmengden er så liten at det ikke lenger er noen trykkoppbygging over denne lengden. Derimot viser kurven et forventet hastighetstap fra ca. 45 cm og videre nedover. Fra 17 til 15" ca. 11 m/s som tilsvarer 2 m/s pr. cm, og videre fra 15" og nedover noe høyere. Og jeg er enig med @Bly, skal man få potensialet ut av .17 HMR trenger den all farten den kan få.

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Det er nå litt større hull i en 22 og antagelig en god del mindre krutt. Det kan neppe sammenlignes helt med 17 HMR som har mindre hull og mere krutt. Det er kanskje mulig å plotte dette i GRT eller QuickLoad hvis man har en slags ide om kruttet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kronografert noe fabrikkladet ammunisjon og MYE hjemmeladet (5,6x52R, 6,5x55 og .30-06), og må bare si jeg aldri har vært i nærheten av over 30 m/s i spredning på en serie. Her ligger vi (med unntak av 21") på 25-31 m/s. Jeg er derfor usikker på hvor stor verdi gjennomsnittsverdiene for pipelengde 19-22" har, og hva de kan brukes til.

image.png.e652907ce11933f1882b8f4002cf7551.png

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...