Jump to content

Vortex Strike Eagle


Overkommandoen

Recommended Posts

Er det noen som har litt erfaring med Streak Eagle 5-25, slik jeg forstår det er den litt lik pst gen 2 bare litt mer uskarp og litt mer kromatisk aberrasjon. Men mye mer klikk.

Men vil den være brukanes på 1km og at 150klikk er faktisk 15 mil.

Er svært fornøyd av pst gen 2, men på ny riflen så er det litt for lite klikk tilgjengelig. Så lurer litt på hvordan den fungerer i sammenlignet

Link to comment
Share on other sites

Har brukt strike eagle i noen år nå, husker ikke helt men hvertfall over 2 år, og eg er veldig fornøyd. Og til den prisen er får en et ganske bra produkt. Men en ser også hvor det spares på. Litt mushy klikk som elgjaeger sier, har treff ut til 800m selv, lengste eg har prøvd med den kikkerten. Ikke like klar som kahles eller steiner, osv, men når den koster 1/3 så kan man heller ikke forvente det. Eneste minuset med min, vet ikke om det gjelder andre, er at etter ca 2.5mill i høyde så er ikke de hvite strekene på tårnet helt på linje med den hvite på røret. Ikke noe krise, men er nå noe å pirke på.

 

Hadde ikke nølt med å kjøpe enda en. VIP livstidsgaranti er alltid kjekt.  

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Takk for responsen, vurderer den på 300wm min. For å skyte av og til over 1km. Men hovedsakelig under og litt jakt. Men blir æ ikke fornøyd så bytter jeg bare på pst gen 2en.

 

Men @Elgjaeger er glasset sterkt nok på 1.4km for å se treff og bom? Samt synes du at 25mrad er 25mrad f.eks.?

Edited by Overkommandoen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Overkommandoen skrev (2 timer siden):

Takk for responsen, vurderer den på 300wm min. For å skyte av og til over 1km. Men hovedsakelig under og litt jakt. Men blir æ ikke fornøyd så bytter jeg bare på pst gen 2en.

 

Men @Elgjaeger er glasset sterkt nok på 1.4km for å se treff og bom? Samt synes du at 25mrad er 25mrad f.eks.?

På 1420m er man nesten avhengig av en spotter for å se treff, var veldig lite bevegelse i platen uansett hvilket sikte vi brukte. Klikkene stemmer rimelig bra

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

@Elgjaeger, det er sant, men synes du på vei ut på lengre hold at det er vanskelig å se treff/bom i forhold til bedre sikter?

 

Vet jo det er et veldig billig sikte, vet man får litt mer uskarphet og mer kromatisk aberrasjon enn dyrere sikter. Men spec`ene ser bra ut, men slik jeg begynner å forstå tiltenkt bruk på siktet er det rimfire Vortex har laget det hovedsakelig for. Etter å sett filmer med tester av glasset og skarpheten så virker det helt greit for meg, men er tårnets klikk litt lik diamonback sine, får man en plastick fantastic feel eller er det mer pst gen 2 sine? Og ikke minst hvis man tester hvor stor feilmargin det er på klikkene, stiller man 20 mrad er det 1% eller 10%feks. Stiller jo her strenge krav til noe så billig, men er interessant å se om kvaliteten er der eller delvis🫤

Edited by Overkommandoen
Link to comment
Share on other sites

Overkommandoen skrev (2 timer siden):

@Elgjaeger, det er sant, men synes du på vei ut på lengre hold at det er vanskelig å se treff/bom i forhold til bedre sikter?

 

Vet jo det er et veldig billig sikte, vet man får litt mer uskarphet og mer kromatisk aberrasjon enn dyrere sikter.

Bildet er "gråere", og du ser bare ikke de samme detaljene. Det er vanskelig å forklare. Ser jeg på en fugl 100m utpå jordet i en billig kikkert, så ser jeg den fint, og detaljer og alt, men i Swarovskien ser jeg de ytterste fjærstrålene og refleksen av sola i øyet..

Ser jeg på en gong så er forskjellen at jeg ser flekkene i malinga, eller ikke - om du kan spotte deg selv kommer mye (MYE) an på trening og erfaring, og selvsagt hva du skyter med og hvor mye som skjer der ute. 

Kulespor (trace) varierer i synlighet, men du vil se det mye oftere i en god kikkert. Se sitt eget kulespor å begynne med er kanskje noe optimistisk uansett.

 

Elgjaeger skrev (18 timer siden):

På 1420m er man nesten avhengig av en spotter for å se treff, var veldig lite bevegelse i platen uansett hvilket sikte vi brukte. Klikkene stemmer rimelig bra

Må fort over på noe grovkalibret da.

 

Overkommandoen skrev (2 timer siden):

 

 

Men spec`ene ser bra ut, men slik jeg begynner å forstå tiltenkt bruk på siktet er det rimfire Vortex har laget det hovedsakelig for. Etter å sett filmer med tester av glasset og skarpheten så virker det helt greit for meg, men er tårnets klikk litt lik diamonback sine, får man en plastick fantastic feel eller er det mer pst gen 2 sine? Og ikke minst hvis man tester hvor stor feilmargin det er på klikkene, stiller man 20 mrad er det 1% eller 10%feks. Stiller jo her strenge krav til noe så billig, men er interessant å se om kvaliteten er der eller delvis🫤

Feilmarginen i klikkene er enkel å måle, og enkel å korrigere for - det må en nesten uansett kikkert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@m67, 

Forstår hva du sikter til, er jo bare vill optimisme fra min side på hva Strike Eaglen er for noe. Men er jo ekstremt skeptisk på at et sikte kan være så bra til den prisen.

Men hva ville du tenkt mellom Viper pst gen ll 5-25x50 og Razor HD 5-20x50, den trofaste Razorn er marginalt mindre skarp og litt mer kromatisk ab. men slik jeg forstår det er jo mekanikken mye bedre. Pr nå lener jeg mot en brukt Razor. Tanker?

Link to comment
Share on other sites

Overkommandoen skrev (8 minutter siden):

@m67, 

Forstår hva du sikter til, er jo bare vill optimisme fra min side på hva Strike Eaglen er for noe. Men er jo ekstremt skeptisk på at et sikte kan være så bra til den prisen.

Det virker jo. Det er bare ikke fantastisk.

 

Overkommandoen skrev (8 minutter siden):

Men hva ville du tenkt mellom Viper pst gen ll 5-25x50 og Razor HD 5-20x50, den trofaste Razorn er marginalt mindre skarp og litt mer kromatisk ab. men slik jeg forstår det er jo mekanikken mye bedre.

Jeg vet ikke om mekanikken er så mye bedre. PST Gen2ene er utmerkede, og ville vært mitt valg langt foran en Razor Gen 1.

 

Overkommandoen skrev (8 minutter siden):

Pr nå lener jeg mot en brukt Razor. Tanker?

Den har mer justering, og den er billigere (bør være) og den er god nok. Jeg brukte min ( i 2013) på 338en, og skjøt regelmessig på 1000m, og noen få ganger på over 2000m, uten at det var kikkerte sin feil at jeg ikke traff....

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mottatt, er jo litt heldig med å ha 40% Vortex, så får jo pst med match ringer ect til 12k, men brukt Razor m/ utstyr blir 15-16k.

Så får egentlig mer for pengene med nyere glasset fra pst da altså?

 

Har Pst fra før og fornøyd, men det jeg misliker er  justering av side tårnet. Vanskelig å få det til å bli helt perfekt linet opp, er et 3min irritasjonsmoment som skjer sjeldent.

Link to comment
Share on other sites

Har en Strike Eagle 5-25 på DFS grov saueren nå. Vurderer en til for å ha på 22lr innendørs. Egentlig overraskende bra til prisen. Kjøpte min brukt for 7k på finn. Måler seg selvsagt ikke opp mot toppsjiktet, men i den prisklassen sliter jeg med å finne noe annet som matcher

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Losvar said:

Om du ikke bryr deg veldig om opplyst retikkel, så skal Venom ha litt bedre optikk og ellers samme funksjoner, til en snillere pris.

Strike Eagle har mer høydejustering, er en noe kortere kikkert og har en god del større field of view. Så her er det ikke bare opplyst retikkel eller ikke som skiller. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...