Jump to content

Hagle på arv.


bmw5

Recommended Posts

Arvet en Aya no.1 etter min far for 6 år siden. Søkte på vanlig måte om ervervstillatelse på denne til jakt. Fikk til svar fra våpenkontoret i Mosjøen,at eneste mulighet var å få denne på affeksjon.

Har for mange våpen fra før,og dette var grunnen. Ba om å få føre en av mine registrerte hagler over til affeksjon,slik at børsa etter min far kunne registreres til jakt. Svaret var at dette ikke gikk an.. Det var mulig å få ført et registrert jaktvåpen over på affeksjon,men ikke motsatt vei. Tanken min er at det må vel i utgangspunktet være det samme for myndighetene hvilken hagle jeg jakter med,så lenge den er reg.til jakt.

Noen som kan noe om dette?

 

BMW5

Link to comment
Share on other sites

Affeksjon fra seg sjøl vet jeg om en som har fått til. Uten at det gjør det mer lovlig av den grunn, siden lovteksten er grei: "Politiet kan gje personar løyve til å erverve og ha skytevåpen og våpendelar som minne etter arvelatar i rett opp- eller nedstigande linje."

 

Så med mindre du er en klone av den opprinnelige deg, så er det ikke grunnlag i lovverket til å føre våpen fra din jaktgarderobe over på deg sjøl på affeksjon.

Link to comment
Share on other sites

bmw5 skrev (46 minutter siden):

Fikk til svar fra våpenkontoret i Mosjøen,at eneste mulighet var å få denne på affeksjon.

Kvifor er dette eit problem? Du kan vel framleis nytte hagla til jakt sjølv om den er arva og registrert på affeksjon?

Link to comment
Share on other sites

Kopiert frå rundskrivet: "3.8.1 Affeksjonsvåpen til bruksformål Med kravet til våpenkyndighet er tidligere forbud mot å bruke skytevåpen ervervet ved arv eller affeksjon som bruksvåpen ikke videreført. Løyvehavere som allerede innehar affeksjonsvåpen etter våpenforskriften (2009) § 20 og som innehar våpenkort uten rett til erverv av ammunisjon, kan etter søknad til politiet få utstedt nytt våpenkort uten slik begrensning. Det skal dokumenteres våpenkyndighet i tråd med våpenforskrifta § 5-4 for slik utvidelse av løyve. Skytevåpen ervervet på grunnlag av affeksjonsverdi etter § 5-4 tillates nyttet som bruksvåpen og teller ikke med ved beregning av jakt- eller sportsskyttergarderobe."

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...