Jump to content

Hjelp en amatør med å velge presse


JacArcher

Recommended Posts

Skyter en del gjennom DSSN og NROF, blir vel gjerne opp mot 4000-5000 9mm og ca 3000 .223 årlig. I tillegg har jeg 30.06 jaktbørse og en ny halvauto .308 til NROF, som også vil få en del bruk etterhvert.

 

Har nå kommet til det punktet at ammo blir en såpass stor andel av budsjettet (ung, statlig ansatt...) at jeg må se på mulighetene for å lade sjøl for å spare penger i lengden.

Tenker i utgangspunktet at progressiv presse av noe slag er mest aktuelt, men for en absolutt nybegynner innen lading virker alle alternativene litt overveldende. 

Hva anbefales? Dillon, Lee, Hornady, RCBS, annet?

 

Kan gjerne handle brukt, og har verktøy til å gjøre en del typer reparasjoner/modifikasjoner om nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Progressive presser krever mer rutine av bruker, men med ditt estimerte forbruk vil jeg likevel anbefale en progressiv presse. Jeg bruker Dillon og anbefaler det. Hvilken modell, 550 eller mer avanserte må du tenke på ut fra din tekniske innsikt og økonomi.

Det jeg anser som viktig er at du bruker den progressive pressen som enkeltstasjonspresse til du har fått prosessen inn i fingrene, ellers blir det fort patroner uten krutt og noen med dobbel ladning. Men velger du å lade med langsomme krutt vil du ikke få plass til dobbel ladning i riflehylsene og slik unngå de verste farene. Ta det lanngsomt og et trinn av gangen. Kontroller hvert trinn før du går videre. Da vil det nok gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Er det noe særlig å spare nå? 

Har du regnet på prisen av komponenter?

 

Jeg har en Dillon 550, men jeg lader ikke 9mm eller 223 til AR-15 fordi det er mye jobb og lite spart. 

Link to comment
Share on other sites

Einig med Per-S, Dillon, og då spesielt 550, er staden å byrje. Til dine kaliber og volum så vil den vere ideell, relativt billeg å byte kaliber, og grunna manuell indeksering kan den nyttast som einstasjonspresse til ein har fått god kontroll på ladeprosessen. 550 dukkar relativt ofte opp på bruktmarknaden, og livstidsgarantien gjeld uansett eigar.

Link to comment
Share on other sites

Ta an titt på denne tråden her, og se om noen i "nabolaget" kan vise deg godsakene i "real life":

 

https://www.kammeret.no/topic/32644-fadderordning-lokal-hjelp-til-nye-hjemmeladere/

 

Med dagens gallopperende priser på ammo og ladekomponenter, kan det jo stilles spørsmålstegn ved om det lønner seg å bruke tid på å lade 9 mm, .223 og 308 W til "mengdebruk". Prisene på kuler, og særlig tennhetter, har jo nådd "astronomiske" høyder, mens noen typer ammo fortsatt er innen rekkevidde, også for de av oss som ikke er så rike at vi må reise til Sveits.

 

For jaktammunisjon er det økonomiske aspektet underordnet, sjøl om man tjener inn ei rimelig (Lee, sjøl om mange snakker stygt om de produktene) enstasjons-presse på etpar-tre sesonger.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...