Jump to content

Til alle som skal levere inn sin Ruger Mini 14 eller andre våpen på A lista


Recommended Posts

Var og leverte inn min Ruger Mini 14 i dag, hadde forstått at jeg bare trengte og levere inn løp, sluttstykke og låskasse å hadde skrudd den fra hverandre men for og få 4000 kr i pant måtte de ha et komplett våpen så heldigvis hadde jeg med resten også

Kolben kunne jeg beholde, så da vet dere det så dere slipper og gå på politikammeret å måtte kjøre hjem igjen etter resten av delene

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

Skyttermerket skrev (På 14.3.2024 den 14.57):

Var og leverte inn min Ruger Mini 14 i dag, hadde forstått at jeg bare trengte og levere inn løp, sluttstykke og låskasse å hadde skrudd den fra hverandre men for og få 4000 kr i pant måtte de ha et komplett våpen så heldigvis hadde jeg med resten også

Kolben kunne jeg beholde, så da vet dere det så dere slipper og gå på politikammeret å måtte kjøre hjem igjen etter resten av delene

 

Hvor finnes det info om dette?

 

Hvordan kan de kreve mer enn registreringspliktige deler?

Link to comment
Share on other sites

Undulaten skrev (På 15.3.2024 den 21.47):

 

 

Hvor finnes det info om dette?

 

Hvordan kan de kreve mer enn registreringspliktige deler?

Jeg har ikke lett etter info om dette men han som stod i skranken sa det kun var pant for komplett våpen og det var det han hadde fått beskjed om, hvis noen andre har levert inn og fått pant å fått beholde de ikke reg pliktige delene så post det gjerne her

Greit og få delt litt erfaringer

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (På 21.3.2024 den 15.10):

ehhh-etter våpenlov og forskrift er vel et komplett våpen pipe, kasse og slutstykke?

 

Men jeg skjønner ikke at stokken på en Mini-14 er noe å ta vare på? Veriden er peisved.

 

Ja jeg sa det til han som stod der men nei komplett våpen med alle deler utenom kolbe var det som ble regnet som et komplett våpen i følge han

 

Det var vel det de sa om Mauserkolber før også ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Et spørsmål til dere som allerede har levert inn:
Jeg leverte inn en rifle fra A-lista i dag, men må si at prosessen var veldig rotete og jeg tror ikke hun snerpete damen i skranken egentlig visste noe som helst om våpenforvaltning.

På politiets hjemmeside står det:

"Når våpenet er innlevert får du en kvittering fra politiet. Ta vare på denne, den bekrefter at våpenet er innlevert."

Jeg fylte ut skjema "Innlevering av våpen for oppbevaring etc" og ga fra meg våpenet og det var det.

Men jeg har da ingen kvittering fra dem på at jeg faktisk har levert det inn. Det sto også noe på skjemaet om bilag om pant, men dette var noe hun ikke hadde eller visste noe om. 

Er dette bilaget og kvitteringen noe man får senere når noen som faktisk har peiling, og ikke en sur dame som egentlig mest hadde lyst på inneklemt dag i dag har sett over?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte min Valmet Hunter til destruksjon i dag.

Den ble levert inn uten fortre, kolbe og magasin. Jeg hadde med en mail i fra en seniorkonsulent i sør vest politidistrikt.

Der sto det at jeg kunne beholde kolben og magasinet. Trengte ikke å vise denne.

 

Angående kvittering, så fikk jeg en papirlapp som bekreftet at jeg har levert inn våpenet til destruering i dag.

Oppdaget nå at det står løp rifle valmet på kvitteringen, selv om låskasse og sluttstykke også ble levert. Ooops...

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte mail til Oslo PD for en uke siden for å høre om det samme (kolbe/magasiner osv.), men har ikke fått noe svar. Lurte også på om jeg måtte avtale tid for levering. Ser at noen politidistrikter opererer med timebestilling for levering av våpen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vulgaris said:

Angående kvittering, så fikk jeg en papirlapp som bekreftet at jeg har levert inn våpenet til destruering i dag.

Var dette det samme skjemaet du fylte inn eller noe eget? Og måtte du fylle inn noe eget for pant?

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Vulgaris said:

Det var et eget skjema med bla mitt kontonummer.

Ok, takk. Dette var ikke noe jeg fikk og hun dama var fast bestemt på at det ikke var noe de hadde.
Får ta å kontakte dem.

Link to comment
Share on other sites

madlychip skrev (På 11.5.2024 den 0.48):

valmet petra kasse med løp må sikkert levers snart. får jeg fortsatt erstattning selv om jeg bare leverer kasse med løp

Skal levere inn en petra snart jeg også :-( og lurer vel på det samme. Gikk fint å få erstatning ved levering av  bare løp og kasse til en Erma M1 for noen mnd. siden, men kan jo virke som om hvordan dette håndteres varierer fra dag til dag, og er avhengig av personen som behandler saken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal også levere min Mini-14 nå ila neste uke.

Forøvrig, er det noen som vet om det er noe problem å lever den på et annet politikammer enn det man sokner til? For eks, jeg bor i Oslo, men grunnet litt reising i nær fremtid (i dag og neste uke), så passer det vesentlig bedre å ta den med og levere på for eks Elverum. Har sendt en mail til Politiet om det, men de bruker jo votter og vinter på å svaret. Og lokalt her i Oslo så mener de tydeligvis at jeg skal kjøre ned til Asker for å levere... 🤨

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, endl3ss said:

Jeg skal også levere min Mini-14 nå ila neste uke.

Forøvrig, er det noen som vet om det er noe problem å lever den på et annet politikammer enn det man sokner til? For eks, jeg bor i Oslo, men grunnet litt reising i nær fremtid (i dag og neste uke), så passer det vesentlig bedre å ta den med og levere på for eks Elverum. Har sendt en mail til Politiet om det, men de bruker jo votter og vinter på å svaret. Og lokalt her i Oslo så mener de tydeligvis at jeg skal kjøre ned til Asker for å levere... 🤨

Jeg har fortsatt ikke fått noe svar fra Oslo PD. Mener de virkelig det, at man må levere i Asker? Jeg kan ikke levere på Grønland eller Majorstua?

Link to comment
Share on other sites

5.6×15mm skrev (På 16.5.2024 den 18.57):

Jeg har fortsatt ikke fått noe svar fra Oslo PD. Mener de virkelig det, at man må levere i Asker? Jeg kan ikke levere på Grønland eller Majorstua?

 

Jeg fikk svar på mail etter kl 1600 i dag. Der står det følgende:

 

Hei

Hvis du leverer inn før 31.mai så får du destruksjonspant på 4000kr.

Ved innlevering i hvilken som helst politivakt i Oslo pd i deres åpningstid så fyll ut to skjemaer,  et rosa for destruksjon og et gult for destruksjonspant.

NB- ta med våpenkort.

Du trenger ikke gjøre noen avtale på forhånd.

Pakk gjerne våpen inn slik at det er skjult for andre under transport.

 

Eks er Grønland politivakt åpen fra 08 til 2300 alle dager.

 

Innlevering i andre politidistrikt kan v ii oslo ikke svare for da det væreiere mye.

Du kan forsøke å ringe til Elverum politistasjon og avtale eventuell innlevering der.

 

På mini 14 kan du gjerne ta av kolbe, kikkertsikter, reim og annet som ikke utgjør løp, avtrekk, mekanismen.

Hvis du har høykapasitetsmagasiner så kan disse kun selges til personer med spesiell tillatelse eller leveres inn til destruksjon.

 

Med andre ord kunne jeg ha driti i å slepe med meg smelljernet når jeg dro fra Oslo kl 1400 i dag...oh well 😏

 

Byttet til rød skrift, blå er forbeholdt moderatorer. 

 

Sako_35

Moderator

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk nå levert min Mini-14 hos Oslo PD i dag. Brukte vel rundt 20 minutter på prosessen og skjemautfylling, etter at fire forskjellige ansatte/betjenter hadde vært bortpå og sett på våpenet og klødd seg litt i hodet. Leverte bare vitale deler. Mulig det var dette som skapte litt forvirring, men det gikk da til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
endl3ss skrev (På 16.5.2024 den 21.59):

På mini 14 kan du gjerne ta av kolbe, kikkertsikter, reim og annet som ikke utgjør løp, avtrekk, mekanismen.

 

Avtrekksmekanismen er vel ikke regnet som en vital våpendel og må vel dermed ikke leveres inn?

Edited by Ørnulf
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

strengt tatt så er det bare løp å kasse som er for våpen å regne vist våpenet var kjøpt av eier før ca 2020. jeg har vertfall tenkt å krangle på det i morgen når jeg skal levere valmeten min som jeg har demontert ned til siste nagel.

leverer man kasse med løp å evt bolthodet så er jo det alle delene som er reg pliktige ved kjøp i dag.

 

en liten update. leverte inn helt strippa kasse, pipe og sluttstykket. lensmann var fornøyd med det. forsto det slik at lensmannskontoret kun sender disse 3 delene til destruksjon sentralt. resten av delene tar de av å fikk destruert lokalt av en eller annen grunn. panten var 4 tusen kroner okkesom.

Edited by madlychip
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Ble oppringt fra politistasjonen i dag, de hadde endelig sett eposten jeg sendte dem for tre uker siden hvor jeg etterlyste kvittering for våpenet jeg leverte inn så jeg kunne få panten min. Fikk time med en gang og denne gangen snakket jeg med en faktisk oppegående og hyggelig person, og vi løste alt på under 10 min.

Så nå får jeg også kanskje de 4000 kronene mine en gang i løpet av de neste årene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...