Jump to content

Lage hullspiss for 22LR


telang

Recommended Posts

Hei,

Jeg har tenkt litt på å lage et enkelt utstyr for å stanse hullspiss i standard 22 patroner. Tanken er at det skal brukes i skrustikke, og jeg vil lage en stopper på stempelet for å unngå for dyp innpressing.

 

Er det noen interesse for slikt blant andre?

Link to comment
Share on other sites

Nettopp noe slikt jeg tenkte på kjetilh. -Har nettopp skutt noen magasiner med Winchester Laser hullspiss nå og lurte på hvorfor de spredde over nesten hele skiva, helt til jeg snudde brettet for å se på de genværende kulene. Det så ut som om en full mann hadde stukket dem med nål, varierende størrelse og ikke helt i senter...

 

-Villmænn; jeg tar gjerne imot en SW-modell! Fint å kunne se hvordan andre har løst det...

Sender deg et pm med mail-adresse.

Takk skal du ha!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Og den selges for kr?

 

Jeg merket meg at du ikke lager de for salg, så jeg kan kun anta at du selger din egen ved forespørsel. :wink: (egentlig seriøst ment).

 

Jeg kunne ha tenkt meg noe ala det Erlend her viser oss, en die beregnet for bruk i en standradr ladepresse. Og jeg hadde gitt inntil 1000kr for en slik om den fungerer trygt, enkelt, og greit i ei ladepresse (ja jeg vet at det ikke er fornuftigt økonomisk sett, men jeg vet også at en skal ikke fikkle så mye med tuppen på ei 22lr patron før effekten i viltet øker betydelig. Og kan man få bedre presisjon på toppen, da er det ikke så mye å lure på).

 

Det jeg ikke er så glad i, er der man skal slå på oppsettet for å omforme kula (liker rolig pressing bedre).

Link to comment
Share on other sites

Jeg merket meg at du ikke lager de for salg, så jeg kan kun anta at du selger din egen ved forespørsel. :wink: (egentlig seriøst ment).

For øyeblikket har jeg kun gitt mine to maskineringspartnere lov til å lage sine egne om de ønsker. Og om materialansvarlig ønsker seg en skal jeg kanskje lage en til ham i en gunstig byttehandel. Litt av målet med prosjektet var å overdesigne en slik sak til det latterlige, kun fordi jeg kunne og ville. Hvis jeg hadde laget de for salg ville mye av sjarmen i det eksklusive (ædda bædda, jeg har noe som ikke du har) forsvinne.

 

Men hvem vet, kanskje når vi får liv i CNC-maskinen? I mellomtiden får dere bruke den som en utfordring, hvem klarer (eller kanskje heller gidder) å ta det lenger? Kropp i titan? Keramisk die? Har allerede begynt å gruble på en håndholdt variant som får denne til å virke som en nøtteknekker fra Biltema :mrgreen:

 

Det jeg ikke er så glad i, er der man skal slå på oppsettet for å omforme kula (liker rolig pressing bedre).

Du skal ikke skru en die langt forbi topppunktet før det går ganske rolig for seg. Og med korrekt hylseholder og ventilering av dien er det uansett ingen risiko, skal vel gjøre en test på akkurat det en eller annen gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...