Jump to content

Skyting på sjøen


Ørjan

Recommended Posts

Nå er du vel inne på lovverket for jakt, mens trådstarter snakker om rekreasjonsskyting.

 

 

Jeg har vært inne på tanken selv, men ikke turt. Selv om det bør være fullstendig lovlig, så ser jeg for meg at du kan risikere å måtte krangle med politiet angående ulovlig skyting, uforsvarlig våpenhåndtering, forstyrrelse av ro og orden, støy og forurensing. Ihvertfall om de har lyst på en tur ut i rib akkurat den dagen.

 

Men for all del, sett at ingen kommer opp med en ordentlig grunn her inne bør vi jo hevde rettighetene våre. Folk har bare godt av å høre at det smeller litt av og til.

 

Edit: fikset sitat.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tidligere nabo mistet våpen og fikk bot etter skyting fra båt. To godt voksne offiserer Kun sikker skyting fra båten, men noen i nabolaget fikk panikk og ringte tante politi. Naboen fikk sin spliter nye Glock inndratt. ville vært utrolig forsiktig med utendørs skyting i disse tider når det ikke er godkjennt bane

Link to comment
Share on other sites

Ellers er det kun tillatt å jakte på sjøen mellom svenskegrensa og Vest-Agder, og dermed også skyte (vil jeg tro), etter 10/9 pga. folk som ferdes på sjøen. Kan ikke forestille meg at skyting av lerduer fra båt før den tid blir sett på som noe positivt, hvis det i det hele tatt er lovlig...

Link to comment
Share on other sites

Eg har min lille private bane i skogen. Når eg tar med meg noen kompiser der, så sender eg mail din politiet her eg e fra og forteller litt ka vi gjør og kor lenge vi holder på, navn og tlf nr skriver eg på også. Aldri fått en klage eller at de har komt ut for å sjekke. Eg ringte de først og da fikk eg beskjed om å sende de en mail, så blir dette ført opp i loggen. Så å ta en tur ut i båt å hive noen duer ser eg ikkje noe problem med, men du er jo avhengi av stille sjø vist det skal bli sikkert det du holder på med.

Link to comment
Share on other sites

Philip. hvor har du det fra at det kun er langt nede i vest du kan jake på sjøen? Såvidt meg bekjent kan jeg jakte på sjøen nær sagt overalt. såfremst det er jaktbare arter og sikker bakgrunn og det der.

Det med å dra ut og skyte litt. vil tro det både er lov, og ikke lov. du får ikke spurt en runneier om lov til å skyte, altså har du ikke lov. men samtidig har man lov å jakte, så det blir litt bobbob. tror heller de ser på det med aktverdig grunn . om jeg drar ut i havgapet med båten, med hagla eller rifla i båten så regner jeg med å bli mistenkt for tyvjakt. det er lett å legge noen lerduer i båten for å ha alibi om oppsyn kommer. og så lenge de fleste har tilgang til egnede baner, eller et sikkert jorde man kan skyte litt på så har man kanskje ikke noen spesiell grunn tiul å medbringe våpen på sjøen om man ikke skal jakte. slik som jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

De fleste som har skutt i fra båt vet at det krever mer enn å stå med fast grunn under beina. Om båten er en 14 fots robåt eller en 30 fots familiebåt gjør skyting krevende. Det er en ærlig sak å spørre på lokalt lensmannskontor hvor du kan trene til sjøfugljakten. Ta med deg kart sjøkart og finn i forrkant steder som kan være aktuelle til formålet. Er mye som går bra så lenge det er avtalt på forhånd.

Glem sikkerhetsavstand for hagle med tanke på avstand til folk og bebyggelse, her må du tenke støy og du må langt vekk fra folk. Et sted hvor du har en holme som skiller deg i fra sivilisasjonen er et stikkord og områder som er yndet av båtfolket bare glemmer du. Båtfolket evakuerer i fra sivilisasjonen for å nyte stillheten ute i det fri og vekk i fra folk, og da sitter nok klager på skuddstøy enda lettere.

Link to comment
Share on other sites

Philip. hvor har du det fra at det kun er langt nede i vest du kan jake på sjøen? Såvidt meg bekjent kan jeg jakte på sjøen nær sagt overalt. såfremst det er jaktbare arter og sikker bakgrunn og det der.

 

Ja, du kan jakte på sjøen overalt i landet der det er lovlige arter, men her i sør starter den frie jakta på sjøen først 10/9. Dvs. at f.eks. svartbakjakta starter 21/8, og er da jaktbar i innlandet, men først fra 10/9 på sjøen. Dette er vel så vidt jeg vet pga. at det før dette er mye folk på sjøen. Skyte lerduer vil jeg da tro også er lite populært/blir ansett som farlig/ulovlig før 10/9. Men hvordan er det med tanke på lovligheten til all plast som blir skutt utover sjøen? Ikke det at det er mangel på sånt fra før, men man må jo ikke spe på med mer, og under lerdueskyting blir det jo flere skudd enn under jakta. Jeg tror uansett det beste er å høre med politiet.

Link to comment
Share on other sites

ville vært utrolig forsiktig med utendørs skyting i disse tider når det ikke er godkjennt bane

 

Så alternativet er å skyte lerduer innendørs? :mrgreen:

eller ? ?

Men i japan finnes det visstnok innedørs baner for det aller meste av aktiviteter har jeg fått høre. Innendørs leirduebane er ikke umulig, men sikkert dyrt å få til.

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitering av ovenforstående innlegg jmonsen

 

Dårlig alternetiv å reise til Japan ihvertfall. I følge "min" lensmann så kan ingen nekte deg å skyte på privat grunn eller allmenninger så lenge det ikke er organisert skyting og sikkerheten er ivaretatt, Mulig lokale vedtekter regulerer aktiviteten men det lureste og sikreste er å høre med politi/varsle om skyting til politi. Ingen har så langt tvunget folk til å skyte på godkjennt leirduebane innenfor godkjennte skytetider, reise til Japan eller bygge innendørs lerduebane :wink:

Det skytes aktivt på lerduer fra pasasjerbåter, så er nok ikke noen umulighet fra privat båt heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg melder meg som en av galningene som skyter leirduer på sjøen. Jeg har funnet meg en rolig og fin bukt, med holmer rundt hvor jeg skyter fra kajakk. Ingen hus er det, lite folk, oversiktlig og trygg bakgrunn har jeg og. God trening og moro er det og. Litt avveksling fra å traske rundt på en standplass i kø. Ringe politiet og varsle om at jeg skyter utenfor bane har jeg praktisert en gang. Jeg har ikke ikke lyst å se dette i en lov, og sluttet med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...