Jump to content

valg av hund rase


hauk74

Recommended Posts

jeg har en kjempe vanskelig valg å ta når det gjelder hvilken hunde sort å rase jeg skal gå for. ønsker meg en hund jeg kan ha med meg når jeg går alene på smyg jakt, som er still osv. så en hund jeg kan slippe løs til drev i tette ufremkommelige lier. å skal kunne trenes på ettersøk, det kan vel de fleste hunder lære seg. hunder jeg har tengt på er: bayersk viltsporhund-dachs-petitt-dachsbracke-karelskbjørnehund. sikkert flere også. jeg jakter primært hjort, men vi har rådyr å elg også.

ett viktig kriterie er at evt hund skal fungere i lag med familien også.

har noen noe innspill så kom med det. ikke enkelt dette.

Link to comment
Share on other sites

Har selv valgt shiba ut fra lignende forutsetninger. MEN jeg regner meg ikke som erfaren nok til å tillegges noen ekspertstatus her...

Det jeg kan si er at shibaen min, nå litt over et år gammel, tar blodspor som den naturligste sak av denne verden og også viser gode tendenser på ferskspor. Den er en trivelig familiehund som sønnen min på 11 år fint behersker på tur alene, og den er svært stille. Og den sjarmerer alt og alle den treffer i senk :wink:

Link to comment
Share on other sites

"tysk jaktterrier, til dømes" antar jeg...

 

Kan anbefale Alpinsk Dachsbracke. Mine erfaringer:

Fint, selvstendig søk. Kortdriver med fin los; typisk 10-30 min. Går på alt av klauvvilt og hare. Rev vet jeg ennå ikke (har ikke fått bekrefta ved selvsyn, men både rev og villsvin brukes de til i Tyskland/Østerrike/Tsjekkia).

Og så er den god sporhund.

Fungerer fint sammen med meg på skogsfugljakt, sjøl om det hender han tar opp fuglen før jeg rekker fram... Men på den annen side har han funnet flere som etter skudd har gjemt seg for meg, som jeg ellers ikke ville funnet.

 

Har en flott og robust pels som tåler kulde (kunne nok vært enda bedre hvis han ikke hadde sovet innomhus..) og juling fra kratt og lyng. Enkelt pelsstell; ingen klipping eller napping, ingen snø i poter. Størrelse er som drever, kraftig bygget så han kommer seg godt fram i ulendt terreng.

 

Er en fordel å ha god kjennskap til hund fra før av før du evt. anskaffer en dachsbracke, da de kan være ganske stri. Kan være litt tøff i hodet (i alle fall han jeg kjenner...), men vel ikke mer enn de fleste jaktbikkjer.

I enkelte av landene er det krav/forventning om at hunden skal kunne avlive rev eller grevling, evt såra hjortevilt (opp til hjorts størrelse), eller jage ut villsvin fra tette kratt. Trengs vel litt tøffhet da.

Sjøl om det ikke akkurat er den egenskapen jeg setter mest pris på hos han.

 

Og så er han da verdens største sjarmør og kjælegris...

Link to comment
Share on other sites

Ja, et problem kan nok være at de ikke er så lett tilgjengelige. Kan følge med på http://www.dachsbracke.no

 

La nå merke til at du også ønsker en du kan ha med på smygjakt på hjort, da kan det fort bli verre :(. Prøvde meg sjøl på det forrige helg, men han ble stadig distrahert av lemen som "måtte" tas av dage. Og hvis han ikke fikk tatt dem direkte, men de gjemte seg under ei rot el.lign., gikk han over i "stålos" :?

 

Tror det blir vanskelig å finne en hund som dekker alle dine ønskemål. Men kanskje en Laika kan være det nærmeste du kommer, når jeg tenker meg om. Sjekk trådene i forumet om dem. Er sjøl imponert over den rasen, men den passer meg dårlig, da jeg trenger en med korte bein...

Link to comment
Share on other sites

Ser vel for meg at det er noe vanskelig å kombinere alt dette i en hund? Ihvertfall om man vil ha en som faktisk er brukende til både bandhund og drivende hund? Hadde jeg vert deg hadde jeg satset på enten en bandhund som svart elghund, og droppet å slippe den, eller så hadde jeg skaffet en kortdrivende/ støtende hund.

Link to comment
Share on other sites

Ja, et problem kan nok være at de ikke er så lett tilgjengelige. Kan følge med på http://www.dachsbracke.no

 

La nå merke til at du også ønsker en du kan ha med på smygjakt på hjort, da kan det fort bli verre :(. Prøvde meg sjøl på det forrige helg, men han ble stadig distrahert av lemen som "måtte" tas av dage. Og hvis han ikke fikk tatt dem direkte, men de gjemte seg under ei rot el.lign., gikk han over i "stålos" :?

 

Tror det blir vanskelig å finne en hund som dekker alle dine ønskemål. Men kanskje en Laika kan være det nærmeste du kommer, når jeg tenker meg om. Sjekk trådene i forumet om dem. Er sjøl imponert over den rasen, men den passer meg dårlig, da jeg trenger en med korte bein...

 

Ja trenger nok også en med korte ben da jeg helst vil bruke den til å få frem litt rådyr ogå..

Link to comment
Share on other sites

Må dele en fin opplevelse fra i dag; Leon tok ut en hare, men fikk tap etter noen hundre meter og kom tilbake til uttaket. Jeg trodde "det var det", og var forberedt på å rusle videre, men han startet på'n igjen og jeg kunne følge på Astro'n at han fikk ny kontakt ved tapspunktet, og etterhvert rundet de mot meg, og jeg kunne skyte første haren (ever) for han. :D

 

I år er det faktisk første gang vi (dvs. i det minste jeg..) i det hele tatt har sett hare i terrenget, så det har vært artig å se at han fungerer bra også på hare. Hadde vår første (verifiserte) harelos for etpar uker siden, som gikk i vel 30 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...