Jump to content

Ny hund


jallis_83

Recommended Posts

Hei

 

Då har eg komt meg over sjokket av brått og mista min firbeinte tur og jaktkammerat så nå er det planlegging av ny.

 

Eg har mesten bestemt meg for at min neste hund blir en jaktlabrador. Ser at det er begrensa utvalg i Norge så det ser ut som det kan bli en tur til Danmark eller Sverige.

 

- Hunden skal brukast til ettersøk på hjort og blir nok i perioder brukt til bandhund. Den må kunne holde kjeft på post.

Hvis hunden apportere rev, mink, gås og ender så er det et stor plus. (etter de er skutt)

 

- Et år har 365 dagar så den må fungere som familiemedlem og turkompis resten av året. Må ha en hund som er sosial og ikkje reservert når det er mye folk eller nye folk .

 

- Eg kan ikkje fordra hunder som piper og vovse på alt som kommer og går.

 

- Maks 25 kg

 

- Fordel at den går greit med andre hunder og ikkje spesielt dominant, etter 7 år med en forholdsvis dominat tispe så er eg lei det stresset det gir når me går på tur

 

- Hels minimalt med pels stell og en gjennomsnittlig levealder på over 10 år;)

 

 

Hvis noen meiner eller har gode argumenter for at eg bør vurdere noen andre raser så er eg åpen for forslag.

 

Har omtrent surfet innom et 50-100 talls kennel på nett angående jaktlabrador og eg tror eg begynner å få et bilde av situasjonen, men hvis noen har anbefalinger om hvor eg bør kjøpe valp så hadde det vært supert.

 

Kona har bestemt at eg må gjera ferdige kjellstuen, bygge terrase og gjerde inn hagen før får nye hund :lol:

Så derfor leiter eg etter et kull som er leveringsklart i fra midten av juli - aug.

Link to comment
Share on other sites

Labrador er nok et bra valg for deg. Topp familiehund, god til ettersøk og sporing men kanskje ikke den optimale bandhunden. Skal du ha ren bandhund er nok hunder som tar overvær (spisshunder) det beste valget, men labrador kan sikkert funke til det også. Vær imidlertid oppmerksom på at HD er veldig vanlig hos labrador, så sørg for å kjøp valp fra HD-frie linjer :)

Link to comment
Share on other sites

Kona har bestemt at eg må gjera ferdige kjellstuen, bygge terrase og gjerde inn hagen før får nye hund :lol:

Så derfor leiter eg etter et kull som er leveringsklart i fra midten av juli - aug.

 

Hvalp nå i 2016 eller neste år? Det var jammen litt av en gjøre-liste... :)

 

Har du tenkt å få den godkjent etter reglene for ettersøks ekvipasje, eller er det praktisk jakt som er i fokus?

Ettersøkshund til eget forbruk foregår vel ikke særlig ofte, og da tenker jeg at hunden ikke blir brukt så mye som den vel fortjener (?)

Link to comment
Share on other sites

TS. Det er nok mange andre raser som egner seg bedre som ettersøkshund, enn den labradoren. :) Du kan jo sjekke på godkjente raser og se hvem det er flest av, eller mange av.

 

En må ikke se seg "blind" på rasebeskrivelser, se heller på hva som brukes her i Norge. Det er nok en årsak til, at folk har valgt andre raser til dette bruket. Vet er finnes noen som ivrer for rasen du søker. Men rasen har vært sporadisk brukt her i landet i mange ti-år, uten at den har blitt mer poppulær til jakt.

 

Ser du har mange krav, utover det som går på sporing. Men de krava kan du oppnå med alle hunder, hvis du vet hvordan du kan dressere hunder.

Link to comment
Share on other sites

Om man skal ha en jaktlabrador til ettersøk så er det fler oppdrettere i syd-Sverige som avler på linjer som absolutt fungerer. De avler på viltskarphet og fler av de som skåningene jeg kjenner har napper ned skada rådyr og mindre hjort. De jager også villsvin og fungerer ypperlig som ettersøkshunder til disse.

Men, dette er jo ikke akkurat innafor rasestandarden for hva rasen er avlet frem til.

De er vel avlet langt inn i Deutsch Drahthaars sitt bruksomeråde.

(Iflg Micael Tham så er en jaktlabrador av "rätta virket" en utmerket ettersøkshund. Men som med alle andre raser så må man gjøre hjemmeleksa og finne rett oppdretter og kombinasjon)

Vurdert strihåret vorsteh ?

Er vel endel veldig bra av de å få nedover i Sverige :)

Link to comment
Share on other sites

Kona har bestemt at eg må gjera ferdige kjellstuen, bygge terrase og gjerde inn hagen før får nye hund :lol:

Så derfor leiter eg etter et kull som er leveringsklart i fra midten av juli - aug.

 

Hvalp nå i 2016 eller neste år? Det var jammen litt av en gjøre-liste... :)

 

Har du tenkt å få den godkjent etter reglene for ettersøks ekvipasje, eller er det praktisk jakt som er i fokus?

Ettersøkshund til eget forbruk foregår vel ikke særlig ofte, og da tenker jeg at hunden ikke blir brukt så mye som den vel fortjener (?)

 

 

 

Denne gangen skal den godkjennes som ettersøk ekvipasje, i første omgang til eget bruk. I forhold til jakt på klov viltet jakter 50-50 åleine og jaktlagt. På turene eg går alene får som regel hunden være med som overværshund.

Min forrige hund var det planen at eg skulle ta godkjenning på i år. Det var en rottweiler tispe som i utgangpunkt blei kjøpt til trene bruks, rik og lp, men blei omskolert til rimlig praktisk jaktkompis på klovvilt. Muligens litt heit i toppen når det smalt.

 

Yes. Det blir i år slutten av juli-augst. Var ikkje planen at eg skulle være uten hund. Løye ka en rekke øve når motivasjonen er der.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder raser så har tanken streifa innom Svarthund, Kleine Munsterlander, Wachtelhund.

 

Har en kompis som har en propel av en strihåret vorsteh så den rasen har eg strøket fra lista. Hunden har kjempebra lynne i forhold barn og folk, et godt viltsøk, men den eige jo fanken ikkje ro i ræva. Snur du ryggen til på tur så er den 300 meter borte.

 

Eg må ha en hund som har av bryter og forstår når det er arbeid og når det er ro.

 

Har helst på et par Svarthunder ingenting stygt å si om de.

 

Kleine Munsterlander og Wachtelhund har eg ikkje hatt noe speiselt bekjentskap med "live"

 

Når har det seg sånn at eg tilgang på elg, rådyr, hjort, gås, andejakt, rev og mink så en litt allround hund tror eg passer meg bra. I antall timer brukt i skauen er det desidert mest timer på hjortejakt.

Når du då havner oppi etter praktisk ettersøk i dårligt lys er det himla praktisk om hunden er såpass skarp at du får has på hjorten før den ha sprunge 2 km inn på naboen.

 

Siden eg har hatt brukshund før så er det greit om hunden er tilgjenglig på lydighetsbanen uten at den kobler totalt ut i det noe spisligt flyr forbi. Eg går mye tur i fjellet året rundt og eg føretrekke å gå med hunden løs så lenge forholdene tillater det . Vil heller ha en skopusser eller en som er 200 meter vekke i det eg snur meg rundt.

Hunden skal være et familie medlem og får tilgang til hele huset utenom badet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om man skal ha en jaktlabrador til ettersøk så er det fler oppdrettere i syd-Sverige som avler på linjer som absolutt fungerer. De avler på viltskarphet og fler av de som skåningene jeg kjenner har napper ned skada rådyr og mindre hjort. De jager også villsvin og fungerer ypperlig som ettersøkshunder til disse.

Men, dette er jo ikke akkurat innafor rasestandarden for hva rasen er avlet frem til.

De er vel avlet langt inn i Deutsch Drahthaars sitt bruksomeråde.

(Iflg Micael Tham så er en jaktlabrador av "rätta virket" en utmerket ettersøkshund. Men som med alle andre raser så må man gjøre hjemmeleksa og finne rett oppdretter og kombinasjon)

Vurdert strihåret vorsteh ?

Er vel endel veldig bra av de å få nedover i Sverige :)

 

 

I forhold til at min forrige jakt og turkompis var en rottweiler tispe så vil eg prøve og gjere ting litt lettere denne gang. Det viktig at hunden har et turbo gir den setter inn om det er i jaktsituasjoner eller på lydighetsbanen. Tispa eg hadde kunne gå fri ved fot inntil hjorten kom på 10-15 meter då hadde hu en jekla uvane med lage en smatte lyd som gjorde at skudd sjanse gikk .

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til jaktegenskaper og jaktlysta så blir det vel like stor forskjell på Rottweiler og jaktlabrador som på Lada og Formel-1.

Som Geco5 skriver så er det mye som må preges og trenes inn på en jakthund. Ingen er ferdige "rett ut av valpekassa".

Mulig at ettersøksbiten går lettere men pga en jaktlabradors jaktlyst så vil den biten med

å trene ro i direkte kontakt med f.eks hjort gi deg mye mer arbeid.

Men, starter man tidlig og bruker mange timer på preging rundt vilt så går alt bare man gjør ting riktig og bruker mye tid :)

Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg ser du ikke forstår viktigheten av dressur og preging. Du kan ikke forvente at en hund (uansett rase) skal gjør det meste av det du ønsker, uten at du trener og du må vite hva du driver med.

 

Her trur eg muligens du har misforstått litt. Grunnen til den Rottweiler fungerte som jaktkompis var nettopp på grunn av de himla mange timene som blei lagt ned i dressuren og pregningen. Her snakke me ikkje om jakt 2-3 helger i året. Det er mesten enklere og plukke ut de helgene på høsten som ikkje blei brukt på jakt.

 

 

Hvis eg nå kjøper Jaktlabrador så håpe jo dette skal gå himla mye enklere i forhold til at eg forhåpentligvis får mer jaktlyst på kjøpet . Hvis ikkje blir eg jekla skuffa, men nå skal det sies at det rottweiler eg hadde var nok ganske go ytterkant av hva som er normalt.

Link to comment
Share on other sites

Usikker på hvordan jaktlabbene er nå i snitt men når jeg undersøkte for endel år siden så var det endel som var ganske stresset i hue. Det selges jo ganske mange i Sverige ser jeg på annonsene som er i div. jaktblader og på nettet. Så å finne en seriøs oppdretter og gjerne dra ned en gang eller 2 for å se på foreldre er vel noe jeg hadde gjort :) Mange som blir "lurt" av å se på hunder under/rett etter jakt. Da er de stort sett fornøyde.

De trenger nødvendigvis ikke være slik til dagelig i de rolige periodene.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som har en propel av en strihåret vorsteh så den rasen har eg strøket fra lista. Hunden har kjempebra lynne i forhold barn og folk, et godt viltsøk, men den eige jo fanken ikkje ro i ræva. Snur du ryggen til på tur så er den 300 meter borte.

 

Stikk motsatt av de Deutsch Drahthaar som de i min bekjentskapskrets har mao.

De er utrolig lugne når det ikke er ute og jobber!

Utrolig fine hunder og absolutt noe jeg kunne tenkt meg om jeg skulle hatt stor hund igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Ok. Dette er hans andre vorsteh. Den første var av typen med og avknapp, den andre har an ikkje funne knappen på.

 

Men i forhold til vorsteh så er vel Kleine Münsterländer noe i samme gata bare den er mindre?

 

 

 

I forhold til kjøp av hund så kjøper eg ikkje uten å ha sett minst et av foreldre dyrene.

 

Legger ved en link av noen av kennelene som eg vurdere v kjøp av lab:

http://beechbrook.dk/crape-neptune

http://www.searover.se/labrador/ankis-hundar/sweet-19201130

http://www.meadowlark.nu

http://www.carmals.se/

http://www.batmoors.dk/generel-informatin/uddannelser-hos-kennel-batmoors

Link to comment
Share on other sites

Her trur eg muligens du har misforstått litt.

 

Hvis eg nå kjøper Jaktlabrador så håpe jo dette skal gå himla mye enklere i forhold til at eg forhåpentligvis får mer jaktlyst på kjøpet .

Kjøp gjerne en "jaktlabb", hvis du finner noe du har tro på.

 

Jeg er innhabil når det kommer vosteh hunder, har hatt flere, flest KV, men nå kun en SV.

Ser du nevner Vorsteh som ikke har "ro i ræva". Jeg vet jo ikke hvordan din kompis har trent hundene sine og hva han bruker dem til. Desværre så ser jeg mange udresserte hunder, også vorsteh. En vorsteh, kan i prinsippet brukes til alt. Men det blir bare rot, hvis en preger på for mange "ting". Så det gjelder å velge hva en skal bruke hunden til og eventuelt kombinasjoner. Bl.a. hårvilt og fugl, fungerer normalt dårlig. En bør satse på en av delene!

 

Da er det kanskje på tide å forklare litt hvordan de fleste bruker Vorsteh her i landet. Vi bruker dem som "stående fuglehunder" og de SKAL avsøke selvstandig terrenget. Er hundene løse, jakter de med stor lyst. :) Så er de ikke i kobbel, eller er trent til å gå bak, eller "fot", på kommando, så jakter de. Dette er hunder som like stor jaktlyst, som de har "sexlyst" og kan ikke sammenlignes med vakthunder. Bl.a. en Rottis har (normalt) 10 ganger større vokterlyst, enn den har jaktlyst. Det er grunnen til at slike soffahunder, "dasser" rundt beina til eier. (Selv en soffahund som en Dverg Puddel, har vel like stor jaktlyst som slike vakthunder). Men blir de brukt på jakt, kan de også bli litt interessert i det som foregår. Vet om at noen vakthunder, fårehunder, m.m., som er brukt bl.a. på fuglejakt. Men de blir sjelden, eller aldri en god jakthund. Enkle spor kan de nok trenes på, men få vil klare å bli ettersøkshunder.

 

Jeg har aldri hatt problemer med å få hunder til å "gå bak", eller fot", selv om det flakser vilt rundt. Men det vil være idioti å tror, at mine, eller andres heite jakthunder kan gå løse uten at de begynner å jakte. Dette gjelder nok en god jakt labb også. Hvis ikke, må den trenes til å bli en robot. Og det går, mange på kontinetet (også noen svenske og finske)trener mange jakt-raser slik. Da gjør ingen ting, uten kommando. Men så MÅ de også fortløpende få kommandoer, som om de var sirkushester. Men de har andre jaktterreng, annet vilt og andre tradisjoner. Slike hundenr er ubrukelige, slik til norsk jakt og derfor trener vi anderledes, spessielt de stående fuglehundene. Men vi kunne lagd roboter av våre jakthunder også, men gjør det ikke. Du kan, hvis du har kunnskapen til å gjøre det. For det må trenes og det mye. :)

 

De fleste spisshunder, samt viltsporhunder (alla; Bayersk viltsporhund) og kontinitale fuglehunder, vil duge til ditt bruk, med rett preging og mye dressur.

 

Lykke til, uansett hva du velger. :)

Link to comment
Share on other sites

Her trur eg muligens du har misforstått litt.

 

Hvis eg nå kjøper Jaktlabrador så håpe jo dette skal gå himla mye enklere i forhold til at eg forhåpentligvis får mer jaktlyst på kjøpet .

Kjøp gjerne en "jaktlabb", hvis du finner noe du har tro på.

 

Jeg er innhabil når det kommer vosteh hunder, har hatt flere, flest KV, men nå kun en SV.

Ser du nevner Vorsteh som ikke har "ro i ræva". Jeg vet jo ikke hvordan din kompis har trent hundene sine og hva han bruker dem til. Desværre så ser jeg mange udresserte hunder, også vorsteh. En vorsteh, kan i prinsippet brukes til alt. Men det blir bare rot, hvis en preger på for mange "ting". Så det gjelder å velge hva en skal bruke hunden til og eventuelt kombinasjoner. Bl.a. hårvilt og fugl, fungerer normalt dårlig. En bør satse på en av delene!

 

Da er det kanskje på tide å forklare litt hvordan de fleste bruker Vorsteh her i landet. Vi bruker dem som "stående fuglehunder" og de SKAL avsøke selvstandig terrenget. Er hundene løse, jakter de med stor lyst. :) Så er de ikke i kobbel, eller er trent til å gå bak, eller "fot", på kommando, så jakter de. Dette er hunder som like stor jaktlyst, som de har "sexlyst" og kan ikke sammenlignes med vakthunder. Bl.a. en Rottis har (normalt) 10 ganger større vokterlyst, enn den har jaktlyst. Det er grunnen til at slike soffahunder, "dasser" rundt beina til eier. (Selv en soffahund som en Dverg Puddel, har vel like stor jaktlyst som slike vakthunder). Men blir de brukt på jakt, kan de også bli litt interessert i det som foregår. Vet om at noen vakthunder, fårehunder, m.m., som er brukt bl.a. på fuglejakt. Men de blir sjelden, eller aldri en god jakthund. Enkle spor kan de nok trenes på, men få vil klare å bli ettersøkshunder.

 

Jeg har aldri hatt problemer med å få hunder til å "gå bak", eller fot", selv om det flakser vilt rundt. Men det vil være idioti å tror, at mine, eller andres heite jakthunder kan gå løse uten at de begynner å jakte. Dette gjelder nok en god jakt labb også. Hvis ikke, må den trenes til å bli en robot. Og det går, mange på kontinetet (også noen svenske og finske)trener mange jakt-raser slik. Da gjør ingen ting, uten kommando. Men så MÅ de også fortløpende få kommandoer, som om de var sirkushester. Men de har andre jaktterreng, annet vilt og andre tradisjoner. Slike hundenr er ubrukelige, slik til norsk jakt og derfor trener vi anderledes, spessielt de stående fuglehundene. Men vi kunne lagd roboter av våre jakthunder også, men gjør det ikke. Du kan, hvis du har kunnskapen til å gjøre det. For det må trenes og det mye. :)

 

De fleste spisshunder, samt viltsporhunder (alla; Bayersk viltsporhund) og kontinitale fuglehunder, vil duge til ditt bruk, med rett preging og mye dressur.

 

Lykke til, uansett hva du velger. :)

 

 

Eg har stor sans for de Vorsteh'nene, men når du bor i byggefelt med tomter på 1-2 mål så trur eg måtte hatt auger i nakken hvis den hunden var ute i hagen. Den eg kjenner jumper over gjerde som en lek og rydder nabolaget reint for katt. Ikkje at det med katter er negativt, men det hadde nåk blitt litt dårlige stemning i nabolaget hvis "Dixi" utrydda halvparten av kjeledyra til de små.

 

Kjeme ikkje til og jakte med løshunden ettersom vi allerede er gått bemanne på den fronten i jaktlag så en del av de spisshunden utgår. Det må være den Svarte hvis det skulle vært en av de.

 

Bayersk viltsporhund har ikkje bekjentskap med, men er muligens et gått alternativ.

 

Eg er ikkje intressert i en hund som stiller storfugl eller diverse andre fugler når eg er på skogsjakt. Her i området er det så lite fugl igjen at de få me ser må få leva.

 

Har og sett litt på Kleine Munsterlender, men muligens redd for at det litt for mye "stående skogsfugl" i den?

Link to comment
Share on other sites

Har en jaktkamerat som bruker hunden omtrent akkurat som du beskriver, og han har en wachtelhund.

Veldig fornøyd med den, da han omtrent bruker den til å jakte alt som rører seg.

 

Godkjent ettersøkshund.

 

 

Eg har sitt en del på den rasen og det ser spennende ut, men ut fra det eg har lest kan det vel være litt vanskeligt å få den til og holde kjeft hvis de store vilta komme litt tett på post 10-20m?

Link to comment
Share on other sites

De fleste spisshunder, samt viltsporhunder (alla; Bayersk viltsporhund) og kontinitale fuglehunder, vil duge til ditt bruk, med rett preging og mye dressur.

Eg har stor sans for de Vorsteh'nene, men når du bor i byggefelt med tomter på 1-2 mål så trur eg måtte hatt auger i nakken hvis den hunden var ute i hagen. Den eg kjenner jumper over gjerde som en lek og rydder nabolaget reint for katt.

 

Har og sett litt på Kleine Munsterlender, men muligens redd for at det litt for mye "stående skogsfugl" i den?

Når jeg svarer deg nå så er det ikke for at du skal velge vorsteh. Men du har litt feil inntrykk og noe av det jeg vil svare går også på andre hunder. Så dette blie mer som et generelt eksempel.

 

Jeg har bodd på (tette) byggefelt, med tomter fra ca 500 - 1,2 mål. Den største tomten jeg hadde da, var på 836 m2. Jeg hadde hundgård, med 2,0 m høyt gjerde og 7 m2 hunderom, med klappdør til gården. En kammerat førsøkte seg på en hundgård med bare 1,5 m gjerde, mot mitt råd. Jeg hadde i forkant, forsøkt å gi min kammerat en del tips om posetiv tilvenning av hundgården. Men, det ble ikke fulgt opp. Før innvielsen ønsket han, at jeg tok med meg mine hunder, så hans store KV kunne få litt selskap og så den ville gå inn og bruke hundgården. Det var hans eneste forsøk på å gjøre noe positivt ut av hundgården. Mine gikk inn på kommando (uten at jeg behøvde å gå forran, eller etter), så gikk jeg vekk og til den ene langsiden. Kammeraten forsøkte da gjentatte ganger å få sin hund inn i hundgården (uten å gå inn selv, men den ville ikke. Da gikk en av mine hunder ut av døren igjen og den andre og yngste (ca 14 mnd) satt på innsiden og så på meg. Han ventet på et signal og jeg sa; "ja". Så fra sittende stilling spratt han over gjerdet, uten å være nær toppen på gjerdet. Så 1,5 m gjerder, holder ikke for spreke hunder. :)

Men kan fortelle, at ved tilvenning av en annen hundgård, måtte jeg dressere den andre hunden til ikke å klatre i flettverks netting. Så noen hunder klatrer også, hvis de ikke kan hoppe over.

 

Men jeg dresserte de også til å holde seg innenfor tomtegrensene, samt at mer enn 2 bjeff, var negativt. Da sluttet de gradvis å varsle/bjeffe. Dette har jeg gjort med flere hunder, da vorsteh gjerne er vakthunder. Men, det er utidig i et nabolag. De bjeffet heller ikke når de i hundgården (eller i huset) og jeg på jobb. Katter ble jagd, men kun til tomtegrensen. En rømt kannin ble drept. Samme her jeg bor nå, med stor tomt 3,5 mål. Katter blir forsøkt drept, men jages vekk. Grevlinger hadde jeg noe problem med før, men etter div. slosskamper var de borte. Rev og rådyr blir også jagd, men hudene har stoppet på grensen. Mine har aldri vært preget på hårvilt. Men det ligger latent i genene. På fuglejakt, bryr de seg lite om hårvilt (men kan ha en kort utrusing), før de er tilbake i søk etter fugl. Jeg har likevel sporet rådyr (for morro skyld), etter at hundene er godt voksne og godt preget på fugl. Da som bandhund og jeg/vi har sett rådyret (ene) flere ganger før jeg stoppet. Så ingen tvil om, at også disse rasne kan være en båndhund og flere er godkjent som ettersøks hunder. De egner seg selvfølgelig ikke til sporsøk løse.

 

Foranstående og mer til, kan dresseres inn i "alle " aktuelle hunder, hvis en vet hvordan!

 

Men slik jeg forstår deg, er det en bandhund og en ettersøkshund du trenger. Samt en apportør. De fleste forslag som er kommet i tråden kan duge for deg. Men ville heller anbefalt Grosser Munsterlender, i steden for Kleine M.

Link to comment
Share on other sites

Siden du har erfaring med dresur, kan jeg anbefale Wachtelhund.

Har min første på snart 2 år nå. Krever en bestemt eier, men du får mye igjen. Spor er favorittøvelse, hyler av glede når den ser sporselen. Godkjent i ung alder.

Elsker å jobbe, og gjøre far glad.

Nesten for glad i barn, og mennesker generelt.

I skogen skrur han over, og er jakthund hele dagen.

Vannpasjon, og lyst apportør...

Hyper til tider, ja... Håper det roer seg med alderen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 months later...

Oppdatering.

 

Bestemt meg før årets jakt sesong at bikkja skulle få veret med på alt for å få erfaring. Så eg var himla spent før årets sesong.

I måneden før reinsjakta blei det trent blodspor og småturar i skog og mark. Til reinsjakt 20aug, var Tessi ca 4 måneder. Målet for første helga var vel at hunden skulle få se dyr og helst ikkje lage lyd.

 

Kort oppsummert september så etter 3 langhelger på reinsdyrjakt så fikk vi kontakt med en reinsdyr fokk på trekk med ca 500 dyr. Hunden satt fint fulgte med mens matfar irriterte seg over at ingen dyr stilte seg fri til og skytast.

 

Så då blei fokus skifta over til hjortejakt.

Brukte litt tid i ukene før jakta til og sitta langs jordene og se på dyr. Hjorten var kjekk i 5-10 min så var det mye meir løye og fange myg :(

Eg skifta taktikk og tok turen til skogs litt før skumringa for og treffe dyra på trekk og hadde hunden bevist lause. Når me då hadde truffet hjort et par ganger i skogen å Tessi hadde fått jagt den litt i 20-30 meter blei det mye meir fres i sakene.

 

I starten på jakta blei det en del sporing på ferske spor om morgen. Frøken fant hjort omtrent hver gang, men matfar hadde litt problemer med og forstå om me var 30meter i fra eller 150meter så det blei mye stang ut. Hjorten har generelt god kontroll på bakspora og med det fantastiske været finværet me har hatt i haust fikk eg ikkje noe hjelp til og skjule lyde av oss.

Så fra og følge sporet slavisk så prøvte eg heller å posisjonere oss slik at me kom oss rundt dyra helst høgast muligt i terreng og slik hunden får kontroll på dyra i terrenget. Dette har fungert himla bra for oss. Ikkje alltid hunden ser dyra, men den markere at "tampen brenne".

 

Så med denne valpen på slep har me så lang denne sesong klemt nerpå 8 hjort :D . Av de er kun to stk på måneskinn hu ikkje fikk være med på når det smalt.

Me kunne nok auka antallet, men i forhold avskytningsplanen så skal me spara kodla med kalv. Tidsforbruk i skog på hjortejakt har vært ca 15-20 timer i uka.

 

Så me har hatt en rå sesong i skogen :mrgreen:

 

Det hender det kommer noen små bjeff, men de har det blitt mindre og mindre av. Der eg vett hu har problemer med og tia stilt er når me sitte på post på trekkrutene i mørkno å hu hørre lyden av hjorten så kommer.

Sliter og med litt høyfrekvent pipelyder som kommer når me nerme oss dyr på ferske spor, men satse at det forsvinner med alderen.

Har ikkje hatt tid til og trene blodspor nå i sesongen så blir litt spennende hvordan det vil utarte seg nå når hu har vært så mye på jakt. Redd for at eg muligen har en liten jobb og gjøre der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...