Jump to content

Løps lengde VS presisjon


dartvidar

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med AR-10 og presisjon ved forskjellige løps lengder?

Jeg har en AR-10 som skal kunne brukes i standar klassen i praktisk rifle, men jeg vill i tillegg bygge den som en langholds rifle. Jeg har i utgangs punktet et fluta 308 løp på 24", pluss jeg har en Arredondo komp som skal på. Vill jeg merke noen forskjell på presisjonen hvis jeg kutter løpet fra 24" til 22", 20" eller 18", hvor langt ned kan jeg kutte løpet før jeg vill merke noen forandring i presisjonen sammenlignet med 24" på langehold?? Jeg vill prioriter presisjon på lengre hold fremfor kort løp, men det er jo greit med en balanse gang. Er det noen som har erfaring med og skyte praktisk rifle med løps lengder 24"(kansje pluss komp) ? open klasse rifla mi er 20" pluss JP komp og jeg syntes det går greit.

Link to comment
Share on other sites

OK upper må fortsatt registreres, ikke i fritt salg? Da er jeg med på at det ikke blir flere ulovlige våpen. Jeg tenkte at de ikke måtte registreres og var i fritt salg, og før var det lower receiver som var i fritt salg, vips så var det en Ny uregistrert AR. Det samme som skjedde sist når de gikk i fra lower til upper registrering.

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriftens § 4a, og du må søke på løp/upper, de er ikke i fritt salg.

 

Det skal de være.

 

Dette reguleres av Våpenloven og -forskriften. Først loven:

Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v. [våpenloven].

 

§ 2. Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper...

Forskriften presiserer dette ytterligere:

 

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften)

 

§ 4a. Våpendel

... For skytevåpen basert på AR modellen bestående av overramme (upper receiver) og underramme (lower receiver) regnes underramme (lower receiver) som låskasse etter våpenloven § 2 første ledd.

 

Altså: våpenloven og -forskriften regulerer våpen, våpendeler og ammunisjon. Lovens §1 og 2 og forskriftens §4a definerer hva som regnes som våpen og våpendeler, det som faller utenfor disse definisjonene faller også utenfor lovens virkeområde. En løs upper reciever er ikke en våpendel og skal dermed ikke være hverken søknads- eller registreringspliktig. Løpet er fremdeles registreringspliktig som for alle andre våpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen empirisk sammenheng mellom løpslengde og presisjon, i de lengder som er tillatt i kongleriket.

 

Den eneste variabelen som påvirkes nogenlunde forutsigbart av løpslengde er prosjektilets hastighet.

 

Å si at så-og-så løpslengde gir bedre presisjon enn så-og-så er tull.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt. Men tar man med vekt/diameter i betraktning så blir det anderledes. For ved en gitt løpsdiameter eller vekt vil redusert lengde gi et stivere løp, og dermed bedre presisjon. Behovet for å tune en ladning for optimal presisjon blir også mindre.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen empirisk sammenheng mellom løpslengde og presisjon, i de lengder som er tillatt i kongleriket.

 

Den eneste variabelen som påvirkes nogenlunde forutsigbart av løpslengde er prosjektilets hastighet.

 

Å si at så-og-så løpslengde gir bedre presisjon enn så-og-så er tull.

 

Bare som et dumt spørsmål fra meg til folk som har studert dette litt :

Vill ikke da hastigheten ha noen og si på presisjonen på lange hold? Vill ikke et raskt prosjektil ha mere kraft og vill da bli mere nøyaktig på lengre hold (mindre påvirket av ytre faktorer)?

 

Eller jeg kan stille spørsmålet litt annerledes, hvor mye forskjell er det i hastighet på et 308 Win prosjektil i et 24", 22" 20", hvis man går ut i fra kula og ladningen er den samme?

Link to comment
Share on other sites

Du har et gyldig poeng. Det er kanskje ingen sammenheng mellom løpslengde og presisjon, men hastigheten blir fort en faktor. Kanskje ikke når det kommer til ren presisjon, men under praktiske forhold er hastighet en fordel, spesielt når holdene øker. Høy hastighet gir lav flyvetid og dermed mindre vindavvik, og gir også bedre rekkevidde før presisjonen går fløyten.

Link to comment
Share on other sites

Det er gjort tester på dette, der man har begynt med et løp over 30" som ble kuttet og re-kronet mange ganger til man var godt nede på 20-tallet.

Mellom hver kutting ble det testskutt, og det viste seg en "sinuskurve" hva presisjonen angikk.

Årsaken til dette er muligens at når kula setter fart gjennom løpet så genereres det svingninger som gjør at munningen vibrerer.

Dersom svingningene er i "nullpunkt" idet kula forlater løpet får man teoretisk sett best presisjon. Forskjellige kutt vil gi forskjellig utgangsposisjon for en gitt ladning/kule og derved vil man på et tidspunkt treffe "ideal-lengden" for denne.

Det er videre mye informasjon å oppdrive på nett om dette, men det som vel har vist seg de senere år er at løp fra ca 20" og oppover gir generelt like god presisjon da de korteste som nevnt over er stivere, dette kompenserer til dels for presisjonstapet man eventuelt opplever som følge av (marginalt) lavere hastighet.

 

Kula akselererer gjennom løpet til et visst punkt, deretter avtar hastigheten igjen.

Jeg vet ikke om det er gjort tester på akselerasjonen inni løpet, men tatt i betraktning at hastigheten er en funksjon av kruttgassenes utvidelse under forbrenning skulle man tro at denne var mer logaritmisk enn lineær, og at så lenge man har et løp som er langt nok til at størstedelen av forbrenningen/ekspansjonen er gjennomført før kula forlater løpet så vil hastighetsøkningen i løp lenger enn dette være marginal.

 

Jeg har ikke de eksakte tallene foran meg her og nu men kronograferte en 24" og en 18" i .223 for en tid tilbake og hastighetsdifferansen var ikke mye å skrive hjem om.

Link to comment
Share on other sites

Ulike løp, samme ammo, 55grs og 62grs.

Trykkleif, var 26" løp og ikke 24.

 

Løpene har trolig forskjeller i diameter etc som skaper ulik friksjon mot kulene så helt vitenskapelig er ikke denne, videre hadde 18" 1:8 twist mens 26" hadde 1:12.

Teoretisk burde dette sakke ned utgangshastigheten i det løpet med skarpest twist enda mer siden mer energi går med til å "snurre" kula fortere, men det var som sagt marginalt.

 

Har ei 700 i .223 med 26" løp som jeg ikke er fornøyd med, vurderer å choppe dette ned en del først og så evt. bytte til annet løp med annen twist.

Kunne gjort en test da, men dette er et stykke frem i tid uansett.

Tviler på at man ville se så tydelige resultater av trinnvis kutting som testen jeg så tidligere da .223 er såpass lite kaliber i forhold til tyngre skyts og med såpass stive og tunge løp vil trolig ytre forhold (skytter, vær etc) spille mer inn på testresultat enn endringer i vibrasjonsmønster.

Dette er dog ren spekulasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...