Jump to content

Sjøfuglgryte (alt. "hjelp jeg har skutt en ærfugl")


mS

Recommended Posts

Her kommer en liten (foto)beretning om sjøfuglgryte:

 

Det begynner med å få tak i alle ingrediensene, først må fuglen(e) skaffes da de trenger en ukes tid "modning" før bruk (og ja, sikringen er "av" på bildet, det er fordi det er nylig avfyrt patron inne i kammeret fremdeles):

s6kw1y.jpg

Ærfuglen får best kvalitet om den flås og renses så snart som mulig, pass på å ikke søle "tarmsaft" på kjøttet (halvfordøyd blåskjell er ikke særlig konserverende), av innmat kastes alt untatt hjerte og krås:

2wdq80z.jpg

Når det meste av synlig fett er fjernet, pakkes fuglen inn i matpapir og legges i kald kjeller i 2-3 dager eller i kjøleskap i opptil 1 uke (pass på at ikke fluene får tilgang):

2l299l.jpg

Sånn ser fuglene ut under modningen:

1z6gmkn.jpg

Siden lårene erfaringsmessig gir mest transmak, skjæres disse løs etter 3 dager i kjøleskapet (bryststykkene m/bein legges tilbake for en full ukes mørning):

2dgrqyg.jpg

2 stk ærfugllår og 2 stk storskarvlår skulle være tilstrekkelig for en gryte til fire personer:

ei78tc.jpg

Ingrediesene til marinade: (fra venstre) kjøttet fra lårene skjært i terninger (de renskårede beina er også med, de skal bli kraft), bringebæreddik, olivenolje, øl, svartpepper og timian. Doserinegen er en skvett eddik, litt olivenolje, 1/2 flaske øl, litt pepper og masse timian.

1dy0io.jpg

Ferdig blandet ser det slik ut, dette skal stå 10-12 timer:

34qpyxs.jpg

Dagen etter kokes det kraft av beina, en gulrot, 1/2 løk og "en neve" pastinakk (eller annen egnet rotfrukt, persillerot f.eks) Kraften må koke minst 3 timer og gjerne mer:

29qnn6d.jpg

Resten av ingrediensene, fra venstre: Rognebærgele, einerbær, tørket traktkantarell, champignon, gulrot og rødbet.(pluss (krem)fløte, som ikke kom med på bildet):

Sopp, gulrot og rødbet hakkes/kuttes i biter.

1zefbxj.jpg

De marinerte kjøttbitene brunes i glovarmt smør i en gryte:

fvbn8z.jpg

Einerbær, traktkantarell og litt salt knuses sammen i en morter

zlp7a9.jpg

Alt blandes og får lov til å småkoke i minst en time. Noen kvister av dine favorittkrydderurter knytes sammen og puttes i gryten (i dette tilfellet timian og rosmarin):

34or412.jpg

Som tilbehør lages bla. sellerirot- og søtpotetmos: Søtpotet og sellerirot renses og kokes mør, så freses den i varmt smør:

2e0jjwx.jpg

Deretter moses det med en potetmoser, og spes med kraften fra selleri/søtpotetkokingen:

15zml4.jpg

Sånn ser gryten ut etter 2 timer koking, kjøttbitene og senene må være helt møre (ellers blir det ikke noe gøy å tygge):

rhl7w4.jpg

Øvrig tilbehør er kokte grønnsaker (her brekkbønner og rosenkål) og en grønn salat (denne er av ruccola, hjertesalat og fersk spinat):

5kfsiu.jpg

Slik ser talerkenen ut når alt er servert:

29ymk4x.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Av egen erfaring(Og manglende kokke evner kanskje) smaker det fortsatt ærfugl samme p... hva man gjør.

 

Er det ein bakdel at det smaker ærfugl av ærfuglen ?? :shock::mrgreen:

Kunne ikkje dy meg her Lipitor, du får ha meg unnskylt. Eg vil nok tru at kanskje det er litt avhengig av kva krydder/urter ein bruker, kor lenge ein eventuelt marinerer det, og måten du tilbereder det på..

Ellers so må mS svare på resten her... :)

Link to comment
Share on other sites

@Mauser68

 

Ser den. Mener ikke å være kritisk på noen måte men det er min oppfatning at enten liker man sjøfugl eller ikke.

Har enda ikke opplevd at utvanning i melk, eddik, renskjæring av fett gjør noe forsjell. Igjen; kan være min og min omgangs manglende gastronomiske egenskaper som gir utfallet.

(PS: Jeg er en j.. på pasta)

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

He, he, neidå det var eg som kødda litt med deg her over, så det var ikkje kritisk meint. Eg har kun smakt ærfugl 1 gong, og hvis eg ikkje husker heilt feil, så var det ikkje så stor forskjell på den og vanlig stokkand, men det er som sagt lenge sidan. Den var i tillegg lagra i frysaren i minst 5-6 år, før me la den eit par døgn i eddikvatn og steikte den, så det var ikkje det meist imponerende eg har spist. Det er synd eg ikkje har så mykje tilgang på sjøfugler, eg kunne godt tenkt meg å hatt ein brøkdel av fangsten din på ei god helg... 8)

Link to comment
Share on other sites

Sesongen slutta igår. Herfra frem til jul er det kviner og siler som gjelder.

Vil du ha ei norgespakke med kvinender sendt til Voss så si ifra, får nok trøkka en 4 kanskje 5 nedi. Så er det bare å håpe at posten går kjapt :lol: Flå dem får du gjøre selv.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

[...]men hvordan smakte det?[...]

 

Det smaker litt sånn "viltgryte" og kjøttbitene merker man er sjøfugl, men med merinering i øl slipper man det "levergryte"-preget som ærfugl og skarv fort får om man følger tradisjonell oppskrift ment for f.eks hare. Transmak og sånnt er egentlig ikke ett tema, så lenge man har fersk vare (maks en uke mørning, og ikke så alt for mange månedene i fryseren).

Link to comment
Share on other sites

Så godt ut det der. Nå hører jeg til dem som faktisk liker smaken av sjøfugl (er veldig glad i hval og selkjøtt også).

 

Dette pleier jeg å gjøre med havets flyvende delikatesser:

 

Steik bryststykkene som biff med bare litt salt og pepper og en ørliten dråpe Angostura bitter (Gammel Dansk til nød).

Mens "biffene" hviler tar man pære skåret i terninger og bruner i panna sammen med salt, pepper og en god skvett armagnac. Søte pærer og sjøfugl gir en spennende kontrast på tunga.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det såg rett å slett dritlekkert ut det der mS !! Flott tråd ! :)

 

Jeg henger meg på disse ordene. Helt ening med en av de nyutnevnte "Kammerkokkene" :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg synes dette lukter artikkel på portalen, lang vei!

 

Tja, det kunne jo gå an. Da kreves vel litt mer forklarende tekst (en innledning f.eks)? også skal det vel (kanskje) settes sammen i ett annet format? Ligger kanskje en "veiledning" ett sted? Ellers får du PM'e det viktigste, så skal jeg se hva jeg får til. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nydelig tråd!! :winke1:

Er på tur ut nå for å skyte mitt første bytte som jeger, og satser på kråke; så kanskje det kan tilberedes på samme måte - må jo prøves!! :winke1:

 

Noen som har gode råd på en lekker kråkegryte/-tallerken? Jeg er flink med mat, så ikke spar på detaljer :D Alt av interesse!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...