Jump to content

forskjellen på era og eaw


cita

Recommended Posts

Forskjellen er at de er to forskjellige produsenter. Begge lager gode montasjer. Era er ikke en forkortelse for eramatic, men trolig Erich Recknagel Albrechts. Så vidt jeg kan se, passer den montasjen du tenker på, bare på en Mauser M98.

 

Hvis du forteller om hva slags drilling du har, og hvilke andre sikter du ønsker montert i samme montasje, er det lettere å gi noen råd.

Link to comment
Share on other sites

skal bruke det på en drilling (merkel),skal ha på docter sight og vil bruke begge basene på sving montasjen for å få

likt treffpunkt når den blir tatt av og på.(bruker kikkert på den også)

Har hatt en montasje som jeg fester på bakre basen (13 eller 14 mm mener jeg)som jeg ikke er fornøyd med.

er vel era på den

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt EAW før, men har i dag ERA på to våpen, den ene på en drilling.

 

Det er på bakre basen du ser forskjellen på montasjene:

 

EAW har en "klump" som går inn i et spor, og sperres på inngangssida av en "bolt" som hendelen sitter i. Denne gjør at man kan få spenn i montasjen om kikkerten sklir i fremre ringen. Da sitter alt bom fast...

 

ERA har to klør som låser på hver sin side av en bred langsgående base. Denne basen blir lav og diskret når du driver fluktskyting. Det muliggjør også veldig lav montering. Jeg synes rett og slett dette blir smekrere enn det meste annet, til og med smekrere enn bakre basen på en hakemontasje... Fremfoten blir imidlertid noe høyere enn på en hake.

 

På min drilling har jeg ERA Hebelswenk, og den er jeg fornøyd med. En ERA G9 er også bra, den har jeg på rifla, men kunne like gjerne hatt det på drillingen også.

 

Mitt valg er enkelt i dag, pris den samme..

Link to comment
Share on other sites

ERA (Recknagel) og EAW er to forkjsllige produsenter med mange forskjellige modeller og løsninger for montasje. I tilleg har du Killic Fein Tecknik som også har sine modeller. Alle har varianter for kombivåpen. Forskjellen er at EAW (Landrø bla) og Killic (Vaapenhuset Nygård)stort sett er tatt inn som sett, mens ERA (Ragnar Hansen) er tatt inn som deler og gir større valgfrieht til løsning. Alle produsentene har tykke kataloger med hver eneste skrue de kan levere oppført. Hva du velger er litt smak og behag. Jeg liker enkel løsninger hvor jeg selv må stramme og ikke være avhengig av noe som er fjærbelastet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ifølge Prechtl og noen andre kjente tyske børsemakere jeg har snakket med så holder den bakre delen av montasjen på en ERA sin nøyaktighet i låsingen lengere en EAW sin på grunn av ERA sin konstuksjon. Men jeg skulle tro at i praksis så blir vel de fleste fornøyd med begge.

Link to comment
Share on other sites

Siden denne tråden handler om svingmontasjer til brekkvåpen ble kommentaren underlig. Reknagel har bare svingmontasjer som har låsen i bakre ring, som griper rundt en svalehale skinne. Eaw har både det, og montasjer hvor låsen sitter i bakre base. Det må værer der låsen sitter i bakre base, Prechtl mener ikke holder nøyaktigheten like lenge som Recknagel sine. Men det er ikke aktuelt i dette tilfellet.

 

Uansett, tror jeg man må misshandle en EAW-montasje for at den skal miste presisjonen. Hvis man holder de reine og smurt med litt olje, holder de garantert lenge nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg har en EAW sving på min merkel. Har desverre ikke bilde, men det er med "Hebelschwenk", altså en låsehendel. Denne låser og presser bakre base inn til plata som sitter på våpenet. Fremre base er frest ned i skinna, og dette bygger særdeles lite, og det er ingen problemer med å bruke de åpne siktene i tillegg, eller drive fluktskyting for den sakens skyld. Jeg er i allefall fornøyd :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

På min merkel 96K med EAW så går bakplata i ett med sikteskinna, og fremre base er frest ned i skinna og bygger vel 1-2 mm i høyde. Jeg har ikke målt, men jeg ser de i prinsippet ikke når kikkerten er tatt av. Tror ERA blir på samme måte, hvis du velger en modell laget for drilling / kombi. Blir nok hipp som happ.

Link to comment
Share on other sites

Som Join påpeker er basene like på f.eks. Recknagel Eramatic og EAW sine Hebelschwenkmontasjer. Grunnen til dette er at låsingen sitter på bakre montasjefot, i motstning til EAW sin tradisjonelle svingmontasje, der låsinga sitter i bakre base.

 

Ved en nyinstallasjon i dag, hadde jeg personlig valgt en Recknagel G9.. Denne typen bygger lavest...

Link to comment
Share on other sites

Som Join påpeker er basene like på f.eks. Recknagel Eramatic og EAW sine Hebelschwenkmontasjer. Grunnen til dette er at låsingen sitter på bakre montasjefot, i motstning til EAW sin tradisjonelle svingmontasje, der låsinga sitter i bakre base.

 

Ved en nyinstallasjon i dag, hadde jeg personlig valgt en Recknagel G9.. Denne typen bygger lavest...

 

Du mener vel: R6 ? (ikke G9) http://www.magnumhansen.com/Recknagel%2 ... ntasje.htm

Mener du R6 er bedre enn H7 ? http://www.magnumhansen.com/Recknagel%2 ... ntasje.htm

Link to comment
Share on other sites

 

Ved en nyinstallasjon i dag, hadde jeg personlig valgt en Recknagel G9.. Denne typen bygger lavest...

 

Etter samtale med R.Hansen(børsemaker) så bygger Recknagel(era) G9, R6, og H7 det samme i høyden. Å det beste av di på brekkvåpen var H7 mente han.

Så for min del blir det Recknagel(era)H7 sving-montarsje :mrgreen:

Takker så mye for samtalen vi hadde raudnakke :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...