Jump to content

Sauer 200STR, tilpasning jakt og andre kalibre?


Vizla

Recommended Posts

Etter å ha lest Poacher sin tråd om Langholdsrifle cal.6,5-28 har jeg begynt å vurdere et multiprosjekt der jeg trenger en del hjelp fra dere.

Planen er å bruke en og samme Sauer 200STR til alle behov jeg har, med unntak av småvilt.

Om DFS bestemmer seg for 5,56 (223) så er planen å implmentere dette også.

Behovet til bane- og langhold vil bli tilfredstilt med 6,5x55 og 5,56, men så var det resten da. Landrø mener at en tilpasning til 30-06 går greit, men ikke noe mere. Landrø begrunner dette i magasin tykkelse og selvfølgelig garanti.

En 200STR kasse tror jeg er en solid kasse som vil tåle grovere skyts enn 30-06.

 

Så til 1000kr spørsmålet:

:arrow: Er det mulig å benytte et kaliber som f.eks 338 Win Mag, 9,3x62, 35 Whelen e.l. med utgangspunkt i Sauer 200STR? Evt andre kalibre :?:

:arrow: Forstår det slik at pipene til 202 lar seg noenlunde enkelt tilpasse 200STR-kassa :?: Dette bør jo i teorien åpne en del dører....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

alle kalikiber med samme sluttstykkehode går i . dvs 6.5X55 308 30-06 7-64 8X57 9.3X62 270 og sikkert flere med forskjellige magasin... løp går uten tilpasning mellom 200str og 202. Det er kun forskjefte som eventuelt må ordnes litt. Magnum går ikke..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv hatt 35 whelen i min sauer 200str. Og det er ikke styrken i låsekassa som er problem, men magasinet. Fikk fint til 4 stk 35wheelen i magasinet, måtte bare utvide litt fremme..

 

300 win mag blir enkelskudd pga magasinet, der er nok ikke plass til magnum der pga bredden på låsekassa.

 

Men skal du ha grovt så ta en kikk på 375wheelen eller 375wheelen AI. Har selv søknad liggende klar for å bygge en slik pipe til sauer.

 

Du har og slikt som 400wheelen da, men ukurant kule dia gjør skyting unødig dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Skal man velge grovt er det nok det beste å velge kaliber med samme støtbunn som en 3006 og lengde som en 3006 F.eks 9,3x62

300 win mag og dets like har for stor diameter i støtbunnen på sluttstykket, bytte sluttstykke vil koste nmesten like mye som å kjøpe ei brukt grovkaliber børse, nå er jo ikke en 300 win mag noe grovkaliber heller da, da bør du over 9,3x62.

Vil tro at arbeidet og kostnaden til dette ikke vil svare seg jfr med å kjøpe ei grovbørse.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar :D

9,3x62 eller 35whelen som Netland omtaler begynner å bli hete kandidater. Kansje mest 35Whelen med tanke på større utvalg av kuler.

 

Har bare ladeboken å hjelpe meg med, og den oppgir ikke diameter på hylsene i de forskjellige kalibre. Hadde vært interessant med en oversikt over hvilke kalibre som kan anvendes i STR-en, da med tanke på diameter (begrenset av magasinet) og sluttstykkehode. Noen som tar utfordringen :D

Eksempel 338 Win Mag, har den for tykk diameter til å passe?

Link to comment
Share on other sites

alle stander cal. fra 22-250 til 9.3x62

med andre ord:

22-250

243 win

260 rem

6.5x55

6.5x57

270win

7x57

7x64

308win

30-06

8x57

9.3x62

i tillegg en haug med andre jalla kalibre.

Men 7mm.rem.mag,300win.mag og 338win.mag går ikke ialle fall ikke uten å gjøre noe med bolten,tviler på om de passer i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

:arrow: Er det noen som har erfaring med kikkert montasjen til Landrø, da spesielt med tanke på treffpunktforandring ved av/på montasje?

:arrow: Er det i det hele tatt mulig å benytte diopter med kikkert-montasje/ pic-skinne påmontert? Noen som har fått til en slik multi-løsning?

Link to comment
Share on other sites

Forandret til en mere beskrivende tittel på tråden.

 

Har fått solide og meget kompetente råd i denne tråden :D

Det siste jeg kan tilføye er følgende opplysning fra en meeeget kompetent herremann her inne. Tillater meg å sitere litt av innholdet i e-post:

 

:arrow:"Vi har ikke registrert treffpunktforandringer på "Landrøskinna" ved av/påmontering. Du har sikkert sett Landørskinna, men bare for å presisere - en tar av både skinna og ringsettet, som er en enhet, når en skal ta av kikkertsiktet. Ringene er festet i skinna, som igjen festes i svalehalesporet på låskkassa."

 

:arrow:"Ingen problem å få til en "kombiløsning" på pic skinna, slik at en kan veksle mellom kikkertsikte og diopter. Krever bare litt børsemakerarbeid og tar vekk noe plass, for å kunne justere optimal øyeavstand på kikkersiktet.

Bare å frese ut bakerst på pic skinna, som matcher med innfestingen på diopteret.

En kan også kappe av pic skinna i bakkant, for å få plass til diopteret, som da festes i det original innfesting på låskassa. Førstenvnte løsninge er nok å foretrekke, da dette etter vår mening ser penest ut."

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Søknaden er nå innvilget av onkel og videre progressjon planlegges.

 

Valget falt på kal 9.3x62 i tillegg til 6,5-sauerløpet. Skal jo handles inn diverse komponenter, deriblant dies. Har lett litt på nettet og foreløpig kommet frem til at Lee ikke lever Collet dies i dette kaliberet. Har de senere år utelukkende brukt Collet dies til mine andre kalibre og er meget fornøyd med bl.a. å slippe å smøre hylsene.

:arrow: Til min overraskelse finner jeg ikke Collet dies til 9.3x62. Medfører det riktighet at Lee ikke leverer denne?

:arrow: Noen som har forslag/erfaringer med altenativer, eks Forester neck-sizer eller Redding?

Link to comment
Share on other sites

Er jo litt seint ute med å svare her, men men

 

Største du får plass til med litt kreativt bruk av fres og utblokking av magasinet er 8x68S hylsa.

 

Jeg har selv 35 Whelen og 30-06 AI tilpasset og det fungerer uten noe problemer av noe slag. Du må bare utvide halsen på magasinene til å ta de større diameterne halsene disse hylsene har.

 

30-06 AI er veldig tett på 300 Win med 165grs kuler. Jeg har greit 940m/s + med 165grs Scirocco i min pipe.

Link to comment
Share on other sites

Er jo litt seint ute med å svare her, men men

 

Største du får plass til med litt kreativt bruk av fres og utblokking av magasinet er 8x68S hylsa.

Nå ble jeg noe forvirret :!: I denne tråden og i andre tråder har det fremkommet at 9.3x62 går greit å tilpasse i saueren?

Har forstått det slik at patronlengden er maksimumsfaktoren på magasinet, så lenge en snakker om standardkalibre.

Maks patronlengde ifølge ladeboken er:

6,5x55= 76mm

30-06= 82mm

8x68S= 82mm

9.3x62= 83mm

35 Whelen= 83mm

 

:arrow: Siden 9.3x62 er basert på 30-06 hylsa skulle vel dette gå greit? Har jeg forstått det rett at du mener at 9.3x62 ikke lar seg tilpasse magasinet?

 

PeÆss: Er det noen fremdrift med tanke på pic-skinna, eks bilder, data og når kan dere levere :D

Link to comment
Share on other sites

Sitter å leker med samme tanken, har både 308 og 6.5x55 løp til saueren min, noen som har erfaring med å få dreid jakt profil av et orginalt str løp? Vill man beholde pressisjonen? Har hørt at kaldhamrede piper innehar mye spenninger som kan føre til poblemer med pressisjon etter neddreiing.

308løpet skal bli til 3006ai sitter å venter på brosj fr manson :mrgreen:

6.5 løp blir enten 6.5x284 eller 6.5x55ai

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...