Jump to content

Duracoating av Blaser R93; nettingmønster


Recommended Posts

Jeg har en eldre Blaser R93 syntet. Denne har jeg løp i 6.5x55 (to stk, ett svært kort kappet for demper), 300sm og 375 H&H. Den modellen jeg kjøpte ble solgt under navnet "Timber". Plastikkstokk med overflate som skal ligne treverk. Svært glatt, svart lite stilig synes jeg, etter hvert... Dette bildet fant jeg på nettet:

blaser_offroadtiber.jpg

 

Jeg fikk lagt på et lag med gummi på denne, var vel tectyl. Det fungerte en stund. Her er et gammelt bilde.

radyrdes08.JPG

 

Utrolig godt å holde på, men ikke særlig slitesterkt. "Timber" laminatet syntes etterhvert igjennom på steder der børsa får slitasje. Og siden jeg liker smygjakt alene, bærer jeg børsa mye i høyre hånd. Det så rimelig slitent ut. Fungerte forsåvidt, men det fungerte dårligere og dårligere. Tectyl er forøvrig ikke noe å anbefale for menn med skjeggvekst! Det røsker godt når man skyter noe med litt rekyl i.

 

Nå var det på tide å få horet opp den slitne børsa mi. Jeg kjenner Vetle Valsgård som eier og driver firmaet Durano.no, som importerer Duracoat lakk. Dette er en svært holdbar lakk beregnet for våpen. Vetle har lagt på en duracoat for meg på pumpehagla mi som jeg bruker på sjøen, og jeg likte rutemønsteret svært godt. Slik så det ut

dura2.jpeg

 

Jeg bestemte meg for rutemønster på Blaseren min, og jeg ville lakke stokk, løp, demper og tofot. Jeg la inn en festepinne for versapod tofot i samme slengen, og beddet denne godt fast i stokken. Trenevet som jeg er tenkte jeg ikke på å sjekke om det var klaring nok mellom løp og tofot før leeeenge etter at beddematerialet var tørket... Det var det ikke. Jeg har slipt til toppen på tofoten så det passer, før lakkering, så det ble ikke så verst. Jeg synes plaststokker ofte er for glatte å holde i, og jeg la på et mønster med hurtigtørkende epoxy før lakking. Det lærte jeg i denne posten: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=50697&hilit=hurtigt%C3%B8rkende+epoxy

 

Vetle postet en pakke med det jeg trengte; et "shake and spray" set. Der er det med rensemiddel, lakk, herder, en glassbeholder til å blandet dette i, og gassflaske til å skru på glassbeholderen. Så er det bare å spraye i vei.

 

Først slipte jeg av tectyl og timber plastfilm med excentersliperen min. Det gikk fort, og da ble det slik

DSC_0462.JPG

 

For å få til rutemønster la jeg først en farge med desert camo, eller beige som det heter på Norsk. Det ble faktisk ganske stilig! Første lag skal tørke i to timer, sto det i papirene fra Duracoat.

DSC_0475~0.JPG

 

Så la jeg på slik beskyttelsesplast for flasker som man får når man handler på tax-free

DSC_0463.JPG

 

Dette trakk jeg på børsa. Det ble ikke så god tilpasning alle steder...

DSC_0535.JPG

 

Der det ble gliper strammet jeg til med tynt tau. Så lakket jeg over med mørk grønn lakk.

 

Litt skuffet... Plasten kom ikke helt inntil over alt, og der den ikke lå inntil ble det et par steder der det ikke ble så pent. Demperen skal jeg vurdere å lakke på nytt, etter jaktsesongen. Om jeg gidder... Pen ble den ikke!

DSC_0541.JPG

 

De fleste steder ble dette faktisk ganske så bra. Totalt sett er jeg i grunnen fornøyd.

DSC_0543.JPG

 

Lessons learned:

1. Det står i papirene som følger med at man ikke skal forsøke å dekke alt ved første strøk, gå heller over flere ganger. Det er et lurt tips! Og det glemte jeg med en gang jeg begynte å lakke... Lakk renner lett. Men lakken tørker fort, så det er lett å lakke over kort tide etter. Mange tynne lag er good shit.

2. Jeg hadde bolten (om man kan kalle det for en bolt) i, og maskerte ikke avtrekksmekanismen. Det gikk helt fint. Blaser er potte tett. Ble ikke antydning til lakk inne i mekanismen. (De som påstår at de har fått barnåler inni mekansimen på jakt må ha en helt annen modell enn den jeg har...)

3. Jeg maskerte utfresningene til Blaser sin hurtigmontasje på den ene siden (hullene) med modellkitt, men ikke hakkene på den andre siden. Glemte det rett og slett. Det var dumt gjort... Litt hektisk arbeid med en kniv, så fikk jeg ut lakken. Men montasjen går mye tregere etter maling. Det er tydelig at en Duracoat bygger litt. Får se om jeg må til med slipepapir der montasjen ligger an mot løpet, eller om det holder å få lakken ut av basene for montasjen.

4. Den maskeringen jeg brukte (flaskebestyttelsen) er ikke optimal. Det er tykke streker, og de blir ikke liggende inntil over alt. Og, vanskelig å få til å sitte stramt. Dersom jeg skal gjøre dette igjen så skal jeg bruker noe mindre. For eksempel slike nettingstrømper som skikkelig harry damer bruker? Slike uten strømpe i, bare netting? Må være lett å arbeide med.

 

Men alt i alt så synes jeg ikke dette ble så verst. Mye bedre enn utgangspunktet i alle fall! Jeg er spent på holdbarheten av dette.

Link to comment
Share on other sites

Herlig prosjekt, var spent på å høre hvordan "shake & spray" produktet virket.

Ser ut som om det er helt supert.

Var det noe igjen da du var ferdig, eller ble alt brukt opp?

 

Ellers er det bare å bruke de lyse sommernettene best mulig, og håpe i det lengste at den utkårede glemmer å ta med seg alt av konfeksjon....

Happy hunting :D

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig med en tilbakemelding :D

 

Det holdt til maaange lag med lakk til børse, tre løp, demper og tofot. Holder til to børser altså.

 

Dersom din utkårede ikke tar med seg alt av konfeksjon, og du velger å gå i en undertøysbutikk og handle nettingstrømper, så ta gjerne film av det og post her... (Ja, jeg skal ha slike horete strømper med netting, og uten noe mer....) :mrgreen:

 

Husk: Tynne lag, og mange lag. Ikke tenk på å dekke alt første strøk. Start utenfor stokken og end utenfor, så renner det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var liksom meningen. Denne børsa blir brukt hardt, og den har tålt alt av juling så langt. Det gjør ikke allverdens om finishen ikke holder, dette er ei ruskebørse... Det viktigste er at det fungerer. Men det skal bli spennende å se hva den tåler. Og spennende å se om jeg må pusse ned coatingen der montasjen tar imot. Regner med at jeg skal prøveskyte i ettermiddag, oppdatering følger!

Igjen, takk for tilbakemeldinger. Det er jo litt sånn på internet at man roper ut i det store intet. Det var 170 som hadde lest tråden da jeg la meg, men ingen kommentarer. Hva betyr det da? At det er et intetsigende prosjekt? At det er spennnende men ingenting å kommentere? Ikke lett å vite, men morro var det å flikke på den gamle Blaseren! :D

Link to comment
Share on other sites

Spennende og lærerik lesing.

Jeg var sikkert en av de som leste den i går kveld/natt. Men når en sitter på en hytte med I-pad mini og delt nettkobling med telefonen, frister det ikke med de lange innleggene.

 

Og rettskrivingen var vel kanskje heller ikke på topp da :(

 

Men det er morsomt at noen gjør det og skriver om det.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering: Prøveskutt nå, og det var ikke treffpunktsforandring. Hurtigmontasjen går tregere og må slakkes litt, i følge Blaser skal den stilles inn slik at man bruke omtrent like mye trykk som for å spenne mekanismen. Frem med egnet skrujern. Så lenge basene (hullene) er rene for dura påvirket dette ikke treffpunktet :D

Link to comment
Share on other sites

Durano har vel Ceracoat versjon luftherding nå?

Om jeg har forstått det rett, enda sterkere enn Duracoat.

Aldri angret et sekund på min egen Duracoat, men vil jo gjerne ha det ultimate i beskyttelse og frihet fra vedlikehold. .

Link to comment
Share on other sites

Minner om noe trukket opp av trålen. Må være gull på seljakt :mrgreen:

Spøk til side. Stilig :thumbup:

Hadde nok strippet hele børsa for tectyl når jeg først var igang, men det er mitt syn.

Prøv med fruens/elskerinnens nettingstrømper neste gang. Er ikke nettingen tight nok da, er fruentimeret noe...frodig :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

For å få til et rute/nettingmønster kan man legge på en slik strømpe som vanlig vis brukes til å lage sursteik med.

Der er det enkelt å stramme til trådene som kommer litt i fra.

Kan anbefales på det varmeste om man ikke bruker for mye lakk og det trekker gjennom tråden, men det skal mye lakk til før det skjer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...