Jump to content

Børifla på lengre-hold-test


mork

Recommended Posts

I går var det dags å prøve børifla på lengre hold enn 100 m. Kammeret har vel påvirket meg til dette. På hjortejakta har vel det lengste holdet vært 120-130 m, mens snittet sikkert er nede i 60 m. Vel, været var strålende med 18-20 varme og bare et lite drag i lufta.

 

Først var det innskyting på 100 m. Har kjøpt inn et større parti med Lapua Trainer 123 grs og ville bruke disse for å få hylser å lade....... Vet de ikke egner seg for lange hold, men dette var ikke skikkelig langhold, bare lengre hold. :D Det skulle vise seg at disse fabrikkpatronene og mi finske drone passet som hånd i hanske.

 

Fem skudd 100 m satt nogenlunde. Har ikke benk, men et respatexbord og avklipte buksebein fylt med sand som frontrest. Brukbart anlegg, men ikke helt fjellstøtt.

 

DSCn01006.jpg

 

Sa meg fornøyd og ruslet nedom låven der standplass for "lengre-hold-banen" var. Har kikket litt på høgspentgata tidligere , og såg et potensiale som skytebane. Har mulighet for 400 m (lasret opp), men satte blinkene opp på 200 m og 320 m.

 

DSC0n1013.jpg

 

DSCn01009.jpg

 

Utstyr: ATV og rifler. Man ønsker ikke høg puls og unngår derfor å gå fram og tilbake for å klistre... :D

 

DSCn01011.jpg

 

Først tre skudd på 200 m. Ei samling som fortjener laminering av blink og egen flaggdag. Ca 14 mm.

 

DSCn01015.jpg

 

Rifla er .308 win Tikka M55 Sporter. Swarovski 2,5-10x56 m/lys, A-tec demper og Caldwell tofot. Tung som ei drone men stødig og pålitelig.

 

DSCn01019.jpg

 

Så siktet jeg meg inn på 320 m-blinken. Da blir retikkelet litt uheldig. Dot`n dekker nesten hele svarten på dette holdet, men børifle er ikke langholdsrifle, bare lengre-hold-rifle.

 

Låg 4 cm over på 200 m og skrudde ikke noe bare for å se differansen. På 320 m sank treffene og endte ca 23 cm under.

 

DSCn01020.jpg

 

Skrudde så 7 klikk opp og kom i rett høyde for 320 m:

 

DSCn01025.jpg

 

Neste treskuddsgruppe ca 40 mm på 320 m:

 

DSCn01026.jpg

 

Oppsummert: Har hatt en kjekk dag med børifla. Den blir aldri noen langholdsrifle, men hjort opp mot 200 m bør følge vaktsomt med dersom drona lufter seg. Har flere rifler som skal få prøve seg, men det blir ikke med det første.

Link to comment
Share on other sites

Takker. Fikk litt kick av dette ja. Var vel nedpå atlega i nærmere fire timer. Testet også fjellrifla, ei winchester .308w featherweight. Det ble litt forskjell for å si det mildt. Nå har jeg fått ryddet bort det lille som var i veien av kratt, og kommer til å bruke minst like mye tid på fortrinnsvis 200 m-holdet som 100 m-bana. (Som forøvrig har standplass inne på låven :D )

Link to comment
Share on other sites

Så trist at riflen ikke vil skyte tette samlinger på 200...

 

 

 

 

 

 

Seriøst: Vanvittig bra :D ! Jeg fikk plutselig en akutt skytekløe, men jeg har ikke tilgang på lengre hold enn ca 150m. Takk for flotte bilder og inspirasjon :D !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Etter å ha sendt unger og kone i bursdagsselskap i ettermiddag, tenkte jeg å bruke litt kvalitetstid på meg selv. Tok atv`n og fikset blinker i høgspentgata igjen. Det ble brukt litt tid på dette, da et par turer frem og tilbake i småkupert terreng tar litt tid. Men, omsider fikk jeg det slik jeg ville. 200 m blinken er enkel. Kjører helt bort til aktuelt hold og slår nedi skiveholder og stifter på Normas innskytingsskive. Syns den er grei, da man lett ser hvor man ligger i forhold til sentrum. På 400m skive stifta jeg i tillegg på gråpapir for å få synliggjort kuledrop på nevnte avstand. Etter en god halvtime med ordning, var jeg klar til å slippe de første skuddene. Rifla er som tidligere min finske drone. Været var lettskyet, 13-14 grader og omtrent vindstille.

 

Nytt er at jeg har byttet sikte på den. Fra Swaro PV-N 2,5-10x56 til Swaro PF 8x56. Dette er innmarksrifla mi for hjortejakt, derfor de merkelige kikkertvalgene for lengre hold-skyting. Vel, det viste seg at korset på fast 8x56 egner seg bedre enn det som stod på tidligere. Retikkel 4a med tykke stopler, men korset i sentrum er passe tynt til å finne treffpunkt på f.eks 400m. Optikken virker veldig klar. Jeg ser godt innskytingskvadratene i hjørnene på Normablinken. Savnet egentlig ikke mer forstørrelse i dag. Ellers brukte jeg en Caldwell tofot, a-tec tmm-5 demper samt krølla sammen noe papp som jeg holdt i med venstre hånd som låg plassert under kolben. Helt greit, men kunne nok funnet noe som gav enda stødigere anlegg. Pytt-pytt. Patronene var også i dag ferdigrulla Lapua Trainer 123 grs. BC 0.280.

 

Tok et par serier på 200-meteren. Relativt gode samlinger. Første 3-skudd låg 6 cm under. Skrudde 6 knepp opp og landet 6 cm over. For en uerfaren kvasilangholder er slike erfaringer mer interessant enn om jeg treffer sentrum hver gang. Men jeg husket akkurat dette fra forrige økt, og det var bevisst å få et visst overslag før 400-meteren skulle prøves.

 

Slapp 4 skudd mot skiva. Fyra opp Polarisen og dro bortover den gamle skogsveien som så fint ender 50 m unna skiva. Med tomme-stokken målte jeg treffene ca 75 cm under siktepunktet. På vei tilbake grubla jeg litt, og fant ut at jeg ville skru 20 knepp opp og se hva som skjedde. Sendte avgårde 4 nye Trainer-skudd mot skiva. Spennende å kjøre bort for å se. Ble nøgd over å se at mitt intuitive 20 knepps-forslag stemte relativt godt.

 

Historia ender som vanlig med at kona ringer. Da er det bare å pakke sammen. Litt klokere på kuledropp. Og fortsatt nøgd med rifla. Noen bilder:

Utstyret:

IMGn_0550.jpg

Høgspentgata:

IMGn_0548.jpg

400m-blinken med klistret 4-er gruppe som låg ca. 75 cm under. Uklistret 4-er gruppe som kom bra inn mot siktepunktet:

IMGn_0555.jpg

Fra skiva mot standplass:

IMGn_0557.jpg

Link to comment
Share on other sites

God skyting det der mork :wink:

Du er kommet meg litt i forkjøpet når det gjelder hold på 300-400 meters, men jeg regner med å prøve etter påske.

Jeg har også blitt litt påvirket her på kammeret, og har kjøpt meg kikkert til formålet.

Har hatt meg en tur på banen i dag men kun på 100 meteren. Der var alt som det skulle.

Ellers ser det ut som du bor på en idylisk plass, og jeg skjønner godt at du har bra med hjort rundt huset.

Link to comment
Share on other sites

Plassen er fin både for hjort og jeger. Bllinkene som nå er satt opp er mer permanent enn sist gang. Har tipset naboen, og der ligger ann til at han tar med ei rifle eller to uti påska. Det er kjekt med koseskyting nedpå atlega. Bare rifla, blinken og skytteren. Null stress.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tikka Lux .308w/Lapua Trainer 123 grs @ 400m.

 

I dag tok jeg meg tid til litt "lengre-hold-skyting". Supersporteren er hos børsemaker Sannes for diverse utbedringer, så denne gangen fikk lillesøster Lux være med.

 

IMGn_2325.jpg

Satte på kikkerten som står på reverifla, Zeiss Victory FL 4-16x50 og skjøt den sånn noenlunde inn i sentrum på 100m. Noe vind inn fra høyre. Har en del Lapua Trainer 123 grs. som jeg fikk kjøpt billig en gang. De fikk greie seg i dag. Standplass løa.

 

 

IMGn_2328.jpg

Deretter tok jeg turen bort til blinken på 400 m/høgspentgate. Der satt denne karen på skivestativet:-)

 

IMGn_2329.jpg

Kommer nesten helt fra til blinken med ATV. Det går en skogsvei parallelt med høgspentgata.

 

IMGn_2330.jpg

Kronografering for å legge inn i Lapua Ballistics som jeg har på mobilen.

 

IMGn_2331.jpg

Grusa opp standplass for "en lang mann liggende" :) Frontresten fant jeg på ruskedungen......

 

IMGn_2332.jpg

Skiva skimtes som en kvit firkant mellom stolpene.

 

IMGn_2333.jpg

Hello-Kitty fikk klare seg til utstyret. Kestrel 1000 for vindkorreksjon.

 

IMGn_2335.jpg

Dårlig bilde, men slik framstår korset på 16x/400m.

 

IMGn_2338.jpg

Det skulle vise seg at Lux`n ikke liker Lapua Trainer like godt som Supersporteren.

Det kan også skyldes de rådende vindforholda. Sterk vind ved standplass, men stille innover mot blinken.

Høydespredninga skyldes at jeg hadde to knepp for lite, og måtte forlegge. Det ble ikke helt stabilt.

 

IMGn_2339.jpg

Jeg fikk meg ei trivelig økt på "lengre-hold-rangen". Gleder meg til å få tilbake Supersporteren. Skal lade opp noe mer strømlinjeformet også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...