Jump to content

Trenger hjelp til justering av Zeiss kikkertsikte


birgerdammen

Recommended Posts

Kombien er prøveskutt på 100 meter. Skuddene sitter på samme sted hver gang. 10 centimeter opp og 5 til høyre. Skrudde av dekslene på justeringstårnene, men der er det ingen markering for opp/ned, høyre/venstre. I tillegg sitter det jeg vurderer som justeringsringene bom fast. Det er 3 sorte skruer og en blank skrue på toppen av hvert tårn. Noen som har noen innspill til hva som skal til for å justere??? Og hva som er opp/ned-høyre/venstre

 

Zeiss2.jpg

 

Sikte.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal skru slik at treffene kommer lavere på skiva, må du skru -mot klokka- på det øvre tårnet. Skal du ha treffene lenger til venstre må du skru -mot klokka- på sidetårnet.( og motsatt for andre veien) Slik er det på mine zeiss-sikter iverfall. Ser du har et eldre zeisssikte, hvordan du løsner justeringsringen skal jeg ikke uttale meg om, men ville prøvd å løsne de nevnte skruene og sett hva som skjer. Du kan ikke gjøre så mye galt, bare prøv deg frem. :) Tipper det er den blanke som er låseskruen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal skru slik at treffene kommer lavere på skiva, må du skru -mot klokka- på det øvre tårnet. Skal du ha treffene lenger til venstre må du skru -mot klokka- på sidetårnet.( og motsatt for andre veien) .

 

Hm, på alle mine kikkerter, + alle kikkertmerkene jeg har solgt, Zeiss inkl, har det alltid vært motsatt............

Link to comment
Share on other sites

På Europeisk kikkert er følgende:

Høyde: Med klokka for å stille opp, lengre avstand.

Side: Som å kjøre en bil, skal du stille til venstre, still mot venstre altså mot klokka

Skal du ha skuddet til høyre, vri med klokka

 

Sitter med Zeiss V3-12x56 foran meg nå!

 

Optikk laget i USA er i all hovedsak motsatt

Link to comment
Share on other sites

Folkens, vi vet alle hvor gøy det er å spikke fliser.

 

Men hvem her inne tror at TS ikke klarer å finne ut av dette med høyre/venstre med/mot klokka selv ved å teste på sitt eget sikte?

 

Hans virkelige problem er jo at tårnene står bom fast.

Link to comment
Share on other sites

Hentet fra et utenlandsk forum

 

Congratulations! imo the Hensoldt Diatal (ribbed aluminum tube) and Diasta (steel tube) scopes of the 1960s are the optically best 4x scopes ever made, and having the rarer D variant with both elevation and windage turrets is just frosting on the cake. Granted, adjustment is a little tricky, see photo:After removing the cap, you see the knurled top plate with 4 screws. The silver one is a set screw to lock the adjustment, loosen this first. probably it is not possible yet to turn the adjustment by hand right now. The factory packed the adjustment with some grease that has more often then not turned into sort of glue during the last 45 years. Remove the other 3 screws too, the top plate and the seperate index ring and clean out some of the sticky grease. Add a little drop of oil on the adjustment screw in the center of the brass bottom plate, reassemble. Leave all 4 screws loose so that the silvery indexing ring is still free to turn around the adjusting plates, not yet clamped between them. sight in the rifle. Turn knobs clockwise for up/right adjustment, small amounts please. After sighting in, lock adjustment with the silver screw. now turn the indexinig ring to the position with the tiny stud pointing to the index line, it was meant to be scratched wit further index marks by the owner. Clamp it by tightening the 3 black screws, but don't overtighten them , they are not under stress when shooting. I hope this description is of some help.
Link to comment
Share on other sites

Bra oppsummert Vetle. Og Ja, jeg lurte også på opp/ned osv. :D

 

Takk til Cipheron for det som sannsynligvis er løsningen. Her skal det åpnes og smøres. Det virker allikevel som om dette kanskje ikke er kikkerten å ha på for evigheten dog. Kjedelig å dra opp skrutrekker på fjellet for justering dersom det trengs.

 

Ellers var det overraskende solid rekyl ved avfyring av sellier&bellot patronen i dag. :shock:

Link to comment
Share on other sites

:D:D:DCIpheron for president!!

 

Congratulations! imo the Hensoldt Diatal (ribbed aluminum tube) and Diasta (steel tube) scopes of the 1960s are the optically best 4x scopes ever made, and having the rarer D variant with both elevation and windage turrets is just frosting on the cake. Granted, adjustment is a little tricky, see photo:After removing the cap, you see the knurled top plate with 4 screws. The silver one is a set screw to lock the adjustment, loosen this first. probably it is not possible yet to turn the adjustment by hand right now. The factory packed the adjustment with some grease that has more often then not turned into sort of glue during the last 45 years. Remove the other 3 screws too, the top plate and the seperate index ring and clean out some of the sticky grease. Add a little drop of oil on the adjustment screw in the center of the brass bottom plate, reassemble. Leave all 4 screws loose so that the silvery indexing ring is still free to turn around the adjusting plates, not yet clamped between them. sight in the rifle. Turn knobs clockwise for up/right adjustment, small amounts please. After sighting in, lock adjustment with the silver screw. now turn the indexinig ring to the position with the tiny stud pointing to the index line, it was meant to be scratched wit further index marks by the owner. Clamp it by tightening the 3 black screws, but don't overtighten them , they are not under stress when shooting. I hope this description is of some help.

 

Og det var jo løsningen. Skru opp, vippe av den sølvfargede indexringen, pirke ut den forsteinede gørra som gjorde at justeringene satt som sveiset fast. pirke,pirke,pirke, fjerne gørr. La stå med en solid dose WD40, skyve den i bevegelse med en liten skrutrekker og VOILA, jeg er igjen innehaver av et justerbart kikkertsikte og har spart en del hundrelapper som istedenfor å sponse børsemakeren, pløyes rett inn i en god single malt.

 

Tusen takk for hjelpen til alle. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...