Jump to content

Leupold 2-12x42


Hans Kristian

Recommended Posts

Meget fin kikkert, med suveren optikk,og livstids garanti!!. ER det noe trøbbel får du en ny kikkert der og da i butikken, ikke som med zeiss og andre som har 10 år, og må sende den til fabrikken først.Noe som tar flere uker og du mister hele jakt sesongen.

Har ikke brukt den på jakt ennå selfølgelig, men suveren på bane

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i samme situasjon, jeg vurderer VX-6 1-6x24. Prøvde den i solskinn i går, har noen erfaring i gråvær med den? Står mellom den eller Zeiss Victory HT 1.1-4x24. Er det verdt å betale 4 000 mere for Zeissen når skumringsjakt/nattjakt ikke er interessant for meg? Den skal stå på en Sauer 202 classic om det har noen betydning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sikker på at VX-6 1-6x24 gjør samme nytten som Zeiss Victory HT 1.1-4x24 til praktisk bruk i godt lys, og som nesten alle andre sikter vil gjøre. Det handler nok mest om hva man syns, og har lyst på. Når det gjelder Leupold 2-12x42 er den sikkert fin, hvor fin skal bli moro å se. Hvordan den prismessig blir i forhold til f.eks. Zeiss Victory 2,5-10x42 som har FFP er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpt fra Usa kommer vel 1-6 på ca 6500 kr og 2-12 på ca 7500kr med lys.

Da er vi vel under halv pris i forhold til Zeiss.Har sett i begge modeller og jeg synes de virker veldig bra. Har selv Zeiss varipoint 1-4 og hadde idag heller kjøpt Leupold 1-6.

Skal kjøpe meg begge modeller i løpet av sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Det var gode priser, og verdt å tenke på. Leupold er garantert ett trygt kjøp. Har hatt mange, men da fra den eldre VX III serien.

Link to comment
Share on other sites

I siste nr. av Bladet Jakt testet Jørund Lien Leupold VX-6 2-12x42. Konklusjonen ble god optikk, men mindre god enn de beste tyske, og fin presisjon i kneppjustering. Verre var det med avik i treffpunkt med justering av forstørrelse, 4 cm på 100m. mellom 2-12x.

Kansje er dette dårligere enn normalen blir på dette siktet, men alikevel. Jeg syns dette er alt for mye på et sikte til jaktfelt f.eks., selv om man skyter inn, og bruker på 12x. Derfor syns jeg oppgitt pris på 10-1100 (Åaberg) er for mye sammenlignet med 10900 som var/er vanlig pris på Zeiss Victory 2,5-10x42/50 uten lys men med FFP. Siden jeg foretrekker FFP sikter, er dette det eneste jeg heller ikke liker med Zeiss HT, men denne er nok presis. En liten privat betraktning. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Vil bli interssant da jeg liker Leupold etter mye bruk på jakt tidligere. Tror de fleste ikke har avik av jaktmessig betydning, men syns de er vel dyre her i landet :D

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Ja, dette suger...

Bestilte turret i desember ifjor. Ifølge noe propaganda som fulgte med i eska kikkerten ble levert i..

"Allow us 4-6 weeks to finnish" ....my ass...

Har purret stakkaren på Jakt & Friluft som jeg var nødt til å bestille via ifl Leupold, men han får ikke svar han heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...

Se her, tråd om siktet mitt...

 

I en tid nå har jeg vært på jakt etter et høvelig elgjaktsikte på nybørsa. Totalt unødvendig egentlig, siden jeg har en Zeiss Classic 2,5-10x50 på gamlebørsa. Tenkte jo jeg skulle sette over denne, men så er det jo litt dumt å "rane" den for siktet, for da har jeg ikke noe i reserve. Dermed var jakta på sikte i gang.

 

Har hele tiden ønsket bra synsfelt, så har sett litt på 1,5-6x42, men har blitt skuffet over de tre jeg så på, en Zeiss Diavari Z MC, Burris Euro Diamond (bare for å sammenligne) og en Swarovski Habicht. Alle tre hadde "dorulleffekt" fra 2x til 1,5x. Effektiv minsteforstørrelse for min del ble dermed 2x. Uansett blir det jo større minsteforstørrelse enn Classicen, som har samme effekt fra 3x til 2,5. Uansett var det irriterende mye rør å se på 1,5x. Tittet derfor litt på 1-4x Meopta Meostar og syntes den virket bra, men jeg liker å ha litt mer forstørrelse.

 

Oppdaget deretter en Swarovski Habicht 2,5-10x42, brukt, på Finn.no. 5 000,- var bra pris, så jeg ringte, sendte epost og sms. Denne SKULLE jeg ha! Så ringte fyren opp og sa at han solgte siktet rett før han ringte meg. Forbigått i køen! Passe forbannet over det, men det hjelper lite...

 

Dro derfor en tur til J&F på Gjøvik i formiddag. Skulle se litt på sikter med lav minsteforstørrelse og hadde pekt meg ut alle i 1,5-6x42, samt Zeiss HD5 2-10x42. Leupolden var ikke i mitt hode i det hele tatt. Et kvarter etterpå gikk jeg ut av butikken med en slik... 35% rabatt på ordinær pris får ta skylda. Ga 7 800,- for det. Selv om Leupold er kjent for ikke å holde helt følge med europeerne, virker dette som et bra sikte. Selgeren hevdet i hvert fall at det er bedre enn Zeiss Classic. Det gjenstår å se, men til en pris en drøy tusenlapp under det XXL tar for en Classic med lys, tror jeg det er verdt det.

 

Har montert det på rifla nå, og så hentet jeg opp den med Zeissen på og sammenlignet. Det er ikke det beste grunnlaget å glane gjennom dem ut gjennom stuevinduet og over en fotballbane, men dog, et visst inntrykk får man i hvert fall.

 

Leupolden hadde tydelig større synsfelt på 2x mot 3x (altså minste effektive forstørrelse på Zeissen). På 3x på begge var Zeissen hakket bedre.

Begge var ca like klare og skarpe da jeg siktet på klubbhuset ca 100 meter unna. Klarte ikke se forskjell i farta. Her bør jeg ut på banen for å se, gjerne i motlys, for i motlys er Zeissen ganske så rå. Er nok vanskelig å slå den i denne prisklassen i hvert fall. Tipper den er hakket bedre, men det får en sjekke senere. Da jeg satte dem inntil hverandre og satte meg en halvmeter unna og bare tittet gjennom begge samtidig, var siktebildet nokså mye større i Zeissen. Leupolden ble mye mer "dorull" her. Betyr kanskje at den er mer kilen på øyeplasseringen?

 

Konklusjonen min er at det foreløpig ser lovende ut. Kommer nok til å ta med begge riflene på skytebanen neste gang for å sammenligne mer i utelys.

 

Fordelen med Leupolden er i hvert fall økt synsfelt, mindre "dorull" og daglys, samt lavere minsteforstørrelse og høyere maksforstørrelse. I tillegg er det jo 30 års garanti.

 

Har nok en mistanke om at Zeiss Classic har et lite hakk kvassere optikk, men den forskjellen er i så fall ikke stor.

 

En liten ulempe med Leupolden jeg har kjøpt, er retikkelet. Det er vanlig duplex. Liker tysk 4 bedre, men det har liten praktisk betydning. Ville gjerne hatt medforstørrende, som Zeissen har, for på den er retikkelet syltynt på laveste forstørring, mens det på Leupolden er ganske grovt uansett forstørring, til dels mye grovere enn Zeissen sin. Må helt opp på 6 - 7x for at Zeissen sitt retikkel blir like grovt.

 

Det blir i hvert fall interessant å se hvordan siktet er på skytebanen. :)

 

Blir det noe mer hjortejakt i fremtiden, kommer jeg høyst sannsynlig til å sette på Zeissen, for den er nok bedre i skumring, med 50 mm objektiv. Heldigvis kjøpte jeg QR-montasje da jeg kjøpte rifla, slik at det bare er å sette over.

Link to comment
Share on other sites

Var og tittet på vr-6 1-6 for noen dager siden. Optikken så ved første titt meget bra ut, men da jeg kikket på en flagstang og dro denne litt ut i siden i synesfeltet la jeg merke til en ganske kraftig linjeforvrengning. Flagstanga sto i fin bue. Jeg ble litt opgitt da selgeren forklarte det med at det var øynene mine det var noe galt med :-)

 

Hva det har å si for praktisk jakt er jeg usikker på.....

Link to comment
Share on other sites

Ok, dette betød at jeg MÅTTE sammenligne de to "skikkelige siktene" jeg har, så her følger en høyst uformell test med to nærsynte øyne som testmiddel (og skjeve hornhinner...), med briller utapå.

 

Testobjektene:

 

20131121_114924_zps4fcf4fab.jpg

 

Altså en Zeiss Classic Diavari T* 2,5-10x50 (tysk 4), tre år gammel, mot denne VX6'en i 2-12x42 (Duplex Fire Dot).

 

Tok dem av riflene og sørget for at begge var i fokus til mine blå glugger, med okularjusteringen. Sammenlignet på 3x og 10x. Dette blir mer "rettferdig" overfor Zeissen.

 

Del 1: Fra stuevindu over bredsiden av en fotballbane, på klubbhuse - ca 100 meter. Full sol og blå himmel:

 

1: Skarphet/lys: Her virker det faktisk som om Leupolden er hakket lysere enn Zeissen. Tok begge ved siden av hverandre i henda og vekslet fra sikte til sikte. Tror jammen Leupolden er hakket kvassere her. Begge er like kantskarpe så vidt jeg kan se. Bittelitt bedre synsfelt på Leupold. "Stuevinduoptisk" er Leupolden altså en liten smule bedre til mine øyne.

Leupold - Zeiss: 1 - 0

 

2: Så tenkte jeg på det med at du sa at flaggstanga stod i fin bue. Tittet så på et par lyktestolper og tok siktene fra side til side, og ja, det stemmer, stolpen får en liten bue med Leupolden. Det gjør ikke Zeissen. Der er de like loddrette som de skal være. Forskjellen var tydeligere på 3x enn 10x.

Leupold - Zeiss: 1 - 1

 

Del 2: Ute på terrassen, test av motlysegenskaper. Lav, klar sol, trær ca 50 meter unna, så å si direkte mot sola, deretter noe til side mot et annet tre, nærmere 100 meter unna:

1: Nesten direkte mot sola, med denne i kanten på siktetbildet.

Måtte inn og pusse linser for å utligne mulige forstyrrelser pga dugg. Om jeg i det hele tatt skulle finne på å kåre en vinner her, er det faktisk Leupolden. Den var kanskje en ørliten anelse mindre påvirket av sola. Dette gjelder både 3x og 10x. Begge var veldig bra, synes jeg. Ingen problemer å knalle ned en orrhane i toppen der. Kunne telle barnålene på 10x, selv omtrent rett mot sola. Mot tetta i treet, var muligens Leupolden litt bedre. Konkluderer med et svært knapt poeng til Leupold her.

Leupold - Zeiss: 2-1

 

2: Mot tre ca 100 meter unna, noe til side for sola. 10x på begge to. Her ser jeg rett og slett ingen forskjell. Om forskjellen var minimal i motlys, er det ingen forskjell jeg merker i hvert fall.

Leupold - Zeiss: 2-1

 

Annet:

Utgangspupill - "kilenhet" med tanke på øyeplassering:

 

La begge siktene ved siden av hverandre og trakk unna omlag 30 cm, fant bildet og tok bilde av begge siktene:

Zeiss på 3x:

20131121_115052_zpsa2a5bc02.jpg

 

Leupold på 3x:

20131121_115041_zps3d5c72da.jpg

 

Seier til Zeiss her. Den er noe mindre kilen på øyeplasseringen. Kanskje litt raskere å komme riktig på plass bak siktet? Årsaken til at Zeissen er bedre her, er vel at det er 50 mm objektiv.

 

Zeiss - Leupold: 2 - 2

 

Skumringsegenskaper:

Ikke testet, men Zeiss er nok noe kvassere her. Ikke minst pga større objektiv. Zeissen har medforstørrende retikkel i tillegg. Leupolden har lysdot, men jeg klarte ikke helt å bli fortrolig med det i skumring en gang jeg prøvde. Uansett er nok ikke Leupolden heller elendig.

Leupold - Zeiss: 2 - 3

 

Synsfelt:

Klar seier til Leupold. Denne har 19,1 meter på laveste forstørrelse, mens Zeissen har 11,7. På 3x syntes jeg at Zeissen er bittelitt bedre, men det spiller ingen rolle når Leupolden har 2x som minste (ekte 2x i følge Leupold.com).

Leupold - Zeiss: 3 - 3

 

Konklusjon:

Begge er kompakte og virker solide. Begge er allroundsikter. Begge har god optikk. Leupold har muligens litt bedre optikk (han i butikken påstod det og), men den er mer kilen på øyeplassering, og den bøyer lyktestolpen litt.

 

Hvorfor velge Leupold VX6'en til mitt bruk?

Større forstørrelsesområde. Ekte 2x (i følge Leupold.com) til 12x

Opplyst retikkel også for dagbruk

Større synsfelt på laveste forstørrelse

 

Hvorfor velge Zeiss Classic'en?

Bedre skumringsegenskaper

"Bøyer" ikke stolper (!)

Mindre kilen på øyeplassering

Prisen! Denne Zeissen ga jeg 6 000,- for, for tre år siden. Tror den koster 7 000,- nå, hos XXL.

 

Ellers synes jeg nok ikke, om man sammenligner XXL og prisene deres, at ca 12 000,- veiledende er helt riktig. Om man sammenligner VX6'en med Zeiss Classic med lys, er det jo ca tre tusen kroner i forskjell. Tror jeg hadde valgt Zeissen da, rett og slett. Nå er jeg litt Zeiss-fan fra før, men den prisen som XXL har på den, er jo veldig bra.

 

Om Leupolden er verdt rundt fire tusen mer enn en Meopta, kan sikkert også diskuteres. Disse får jo masse skryt og.

 

Jeg fikk min Leupold for 7 800,-, og da syntes jeg den var verdt prisen. Noe mer enn det, og jeg hadde kjøpt meg en lettere brukt Zeiss Victory (får da f... ikke tak i dem) eller en ny Classic med lys.

 

Drømmesiktet er for øvrig Zeiss Victory Varipoint 2,5-10x50... ;-)

 

La meg for øvrig igjen legge til at dette er en høyst uformell test utført raskt inne og på terrassen av en fyr som ikke har noe som helst i nærheten av faglig bakrunn. Derfor er den også høyst subjektiv.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at jeg glante gjennom en Victory HT 1,5-6x42 i butikken i tillegg og det var da faktisk slik forvrengning der og. Mulig det kan justeres bort med øyefokusjusteringa? Uansett var det ikke mye forvrengning på Leupolden. Det var bare ut mot kanten det var litt. Tviler på at det har noen praktisk betydning.

 

Må innrømme jeg gikk ut av butikken med en halv bismak etter å ha kjøpt den. Har blitt bortskjemt med Zeissen, så var i tvil om denne holdt mål i forhold. Vil jo helst ikke ned i kvalitet heller, så jeg lurte jo på om dette var verdt penga. Har hørt ymse om optikken til Leupold og at europeerne overgår dem på alle områder, selv om Leupold er greie sikter. Ellers blir jo prissammenligningen mellom Classic og VX6 nesten litt urettferdig når jeg sier den med lys koster 9 000,- hos XXL. Det er jo egentlig et sikte som koster en god del mer, faktisk 12 - 14 000,- i Tyskland. Sånn sett blir jo veiledende pris på VX6 ganske rettferdigjort. Men jeg er nesten litt skeptisk til hvor mye de kommer til å selge til den vanlige prisen, siden man får anerkjent og god europeisk optikk til ca samme pris. En Swarovski Z6 (uten lys) koster feks ikke mer enn et par tusenlapper mer, S&B Zenith det samme, og det samme med Zeiss HT. Da vet man jo at man får toppoptikk. VX6 er såpass ny at den kanskje ikke er så velprøvd og testet enda, og da tenker man fort på de rimeligere som er mer kjent for å tåle juling fremfor å være topp optisk. Evig eies kun et rykte...? Hvorfor kjøper flest folk en VW når Skoda er like god, selv om de gir tusenvis av kroner mer, feks?

 

Uansett tror jeg at de aller fleste blir fornøyd med et slikt sikte. Selv synes jeg i hvert fall det bare er marginale forskjeller mellom min Zeiss Classic og denne nye. Når man får større synsfelt og daglys attpå, virker det jo som et bra kjøp. Men, det blir vel som med alt annet, noen blir fornøyde, andre ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det blir jo etter hva en vil legge idet. Mellomprissiktene funker fint som verktøy, men det er jo artig å ha det som er skikkelig bra...

 

hva synes bretonen(e) din om hårviltjakt da? Selv har jeg hatt fuglebikkja på både rå- og reinsdyrjakt i høst. Den har ikke bidratt så mye, men ikke vært i veien heller. Overraskende konsentrert og tolmodig på post. :-)

Link to comment
Share on other sites

Boffen min er nok reinspikka fuglehund, han. Viser veldig lite interesse for hårvilt. Han fulgte forresten noen elgspor for en tid tilbake. Var sikkert ganske ferske og spennende, men han gikk fort lei og begynte etter fugl i stedet. Det nærmeste han har vært "hårvilthund" er at han spiste elgmøkk en gang... På post tror jeg ikke han hadde egnet seg. Den bikkja kan beskrives med mange ord, men tålmodighet er ikke et av de! :lol: Men når det er sagt, jeg har jo aldri prøvd aktivt på det. Men han får bli fuglehund først...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har annonsert siktet mitt til salgs!

 

Bismaken gir seg ikke, så jeg får selge det og vente til det dukker opp en høvelig Varipoint. Totalt irrasjonelt og unødvendig, men sånn er det nå... En kjøper ikke Audi om en vil ha Mercedes heller.

 

MEN. Så er det noe jeg ikke har hatt peiling på overhodet. Det står jo at det er en Leupold VX6 CDS i annonsen, og på kvitteringen. Og det står i annonsen på J&F og hos Leupold.com at det er med en custom dial gratis. Nå skjønner jeg ikke bæret av dette her, men det var ikke noe slik i esken. Er det noe som må bestilles etter mine ønsker, som feks her: http://www.leupold.com/resources/custom-dial-system/?

 

Personlig gir jeg en god dag i hele skiten, men om det skal være noe slik i esken, bør det jo være det. Er det noen andre her som har hatt noe slik i esken, eller hva i all verden skal det hete CDS for når det ikke er inkludert?

 

Årsaken til at jeg lurer er at det er et par interesserte, og begge vil tydeligvis ha noe slik... Jeg kommer aldri til å få bruk for det og kommer aldri til å være interessert i det, så for meg spiller det ingen rolle, men det er greit å vite hva man skal svare når noen spør!

 

Edit: Da fant jeg det ut. Det kan lønne seg å titte i esken. Der lå det en folder som sier at man skal ringe et nummer og gi en haug data på kula som skal brukes, serienr på siktet osv, så kan man få tilsendt et gratis tårn i posten. 4 - 6 ukers leveringstid. Om dette funker i Norge, vet ikke jeg, men det bør jo gjøre det. Hvor lang tid det egentlig tar, er vel mer usikkert!

 

Trodde det skulle være med et "standardtårn" i esken, jeg men det her ser mye mer avansert ut. Man må jo ha et tårn til hver kuletype og ladning jo... Sikkert knallbra om en orker å drive med det. Om jeg gidder bestille, er en annen sak! Kan ikke si jeg føler behovet akkurat.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Meget fin kikkert, med suveren optikk,og livstids garanti!!. ER det noe trøbbel får du en ny kikkert der og da i butikken, ikke som med zeiss og andre som har 10 år, og må sende den til fabrikken først.Noe som tar flere uker og du mister hele jakt sesongen.

Har ikke brukt den på jakt ennå selfølgelig, men suveren på bane

Utifra den logikken der så burde KIA vært den beste bilen.

Link to comment
Share on other sites

Her er det som står på Leupold si eiga heimeside om CDS til VX-6 modellane:

CDS (Custom Dial System)

 

Leupold CDS™ models allow you to quickly dial your elevation to different sight-in ranges with a custom adjustment matched to your specific ballistics information. The CDS dials change out easily, allowing you flexibility with different loads, conditions and calibers. Every CDS dial features ¼-MOA click increment finger adjustments and no adjustment covers to lose, making the VX-2, VX-3, VX-6 and VX-R even more accurate and rugged. How the CDS™ System Works The CDS System works by laser-inscribing your scope's elevation dial to match your load, velocity and conditions. Your scope will be in perfect synch with the way your rifle and load shoots, even for hand loads. Each CDS dial is unique, taking all practical ballistic and environmental factors into account:

 

Så det stemmer nok at du må gi dei informasjon om kva som skal laser-inngraverast.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...