Jump to content

Seljakt 2012


b9600

Recommended Posts

Bare havert og grønlandssel som kan jaktes i møre og romsdal gutter, Havert har jeg sett en 2-3 stykker av de siste året og grønlandssel har jeg aldrig sett her på mine 21 år på seljakt. Men det er mulig en fredning er på sin plass utenfor averøy og orskjæra nå, lite å se. Ikke at den er nedskutt som det står i lokalavisa i dag, men heller at det har vært lite fisk og mat de siste årene.. Hører det fortsatt er bra med sel der det er bra med fisk.. (logikk i det da.. :D )

Link to comment
Share on other sites

Granberg Garveri, Ølensvåg. Har jeg brukt på selskinn. Meget fornøyd.

Litt, ikke mye, hårslipp, to flekker på 5x5 cm.

Litt gulnet, men det må vel undertegnede ta sjølkritikk for da hele skinnet ble ganske fettete under skraping.

 

Men fornøyd med Granberg. Jeg leverte skinnet i april og fikk det tilbake i september. Bra leveringstid det synes jeg.

Om jeg ikke husker feil betalte jeg 70kr + moms per. fot^2

Link to comment
Share on other sites

hørtes ikke ut som en ille pris det..

jeg har beredet to kobbeskinn selv som har fått litt gulfarge, men ingen hårslipp.

nå har jeg ett svært havertskinn liggende i saltlake som jeg vurderer å sende inn istede for å gjøre det selv.

men hvis skinnene ikke blir helt hvit når man sender de inn, så kan jeg jo like greit gjøre det selv :forvirra:

 

de skinnene som blir gule, lukter de?

Link to comment
Share on other sites

No går det mot lyseret daga. Ventetida har vært brukt til revjakt, lading og skytetrening. :D

 

Vi har spist opp siste selbiffen, så no e det jaggu på tide med litt påfyll! Siste helga i januar satser vi på flatt hav og masse sel.

 

Har fått lisensen fra Nordland, men Troms henger......som vanlig etter :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Selvom snøen lavet ned igår...så er det iallefall ikke slik vind som de melder på jug.no (yr.no). Og da er det ikke umulig at man får seg en tur på sjøen etter kobba imorgen :-)

 

Endelig litt seljakt igjen etter 2 magre år med h....is nesten hele sesongen... :evil:

 

Vurderer få sydd noe saker av skinnet....og så blir det noe godt kjøtt til grillen til sommeren :D

Link to comment
Share on other sites

noen som har sett det med innlevering av kjever og som har gjort det? lurer litt på hvordan de vil ha de. renskrapte slik som elg eller bare saltet og i plast..

står bare "Kjeven tørrsaltes godt i dertil egnet plastembalasje". sparer jo arbeid om en da ikke behøver skrape reint slik som på elg.

Link to comment
Share on other sites

Hei, vi er en jaktklasse på 12 personer pluss en lærer som er på utkikk etter seljakt i trøndelag. Budsjettet er ikke det største, så noe guida seljakt har vi nok ikke råd til, men vi er interresert i å snakke med en kjentmann pluss leie en 4 båter i ett område der det finst sel. Vi klarer oss uten husvær, men om en har ett billig tak vi kan krype under er vi muligens interessert i det.

 

Venlig hilsen Hardanger Folkehøgskule http://www.hardanger.fhs.no/

Link to comment
Share on other sites

i49174726._szw1280h1280_.jpg

 

Skikkelig skrytebilde :smile:

Seljakt i førstninga av Januar i Vesterålen. Vi var et jaktlag på tre mann som var ute noen timer mens det var lyst. 11 stykker felt, hvorav to sank. Vedlagt bilde av 9 av dem frempå baugen av en Pioner Multi. Ser nesten ut som vi har vært i vestisen på fangst.

 

:arrow: Er det noen av Dere som har inngående kjennskap til kjønnsbestemmelse :?:

Samt hvilken tid på året, hvilke individer som er store nok til at det er verdt å undersøke for foster :?:

Dette var jo ett av parameterene som skulle fylles ut på skjema.

 

De av Dere som synser/ tror, kan la være å svare :!:

Link to comment
Share on other sites

Har vært på en firedagerstur. Ble en del leting for å finne selen, men når vi fant den fant vi mange. Litt vanskelige forhold med mye østavind inne på fjordene, men vi (3 jegere) skaut 11 :D og 3 sank :( Men vi fikk mye fin biff og fine sveiver til salting. :D

 

Av de 4 jeg skaut ble 3 skutt med 308w og 150grs sierra gameking og 1 med 308w og 155grs A-max.

Begge kulene er fantastisk presis i mi børse (Mauser m98 med Kongsbergpipe på 60cm). Synes kanskje at A-max'en ekspanderer litt lite...men selen dør på flekken. Gamekingen derimot, ekspanderer voldsomt og kan berge dyr selv med en litt dårlig treff. :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur på lørdag. Traff en tillitsfull havert langt inne i fjorden. :D Kom meg på fjæra og fikk skutt den, kasta meg i båten for å nå den... men nei. Den sank som en jarstein :evil:

 

Har skutt 2 haverter i år. Begge har gått ned med man og mus. Virker som om den synker mye lettere en kobben????

Noen som har samme erfaringer? :?

Link to comment
Share on other sites

Har erfart at særlig store haverter synker som et lodd før du rekker å få ut tomhylsa... :( Jeg skjøt en gang en stor jævel på nesten 2,60. Den sank like før gutta i båten rakk fram. Vi kasta ut markør, men måtte bare gi opp, det var for mye blod til å se noe i vannkikkerten. På vei hjemover senere på dagen kjørte vi via skuddplassen, men vi hadde gitt opp håpet, da det hadde blåst opp. Men plutselig lå selen og fløyt i vannskorpa :shock: Den hadde nok blåst seg opp, og løsna fra taren da vi dreiv og pilka den andre gangen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Barbarosso: Oppfordrer du til underrapportering, og at kammerater skal la være å publisere bilder, fordi at det ikke skal fremgå hvor mange som EGENTLIG er skutt ??

 

Oppfordrer alle til å fortløpende rapportere inn korrekte tall på hvor mange sel som blir skutt, enten man berger dem eller ikke.

Samt å rapportere hvor mye sel som blir observert på hver lokasjon.

 

Det er ingen som kan forlange større kvoter ovenfor forvaltningsmyndighetene, uten at vi kan vise til at dagens kvoter blir fyllt, og at bestanden er stor.

 

Så inni hælvetta rart at enkelte syns det e heilt greit å oppføre sæ ainnerledes om forvaltninga så snart det e en sæl.

Eller e det kanskje meir krypskyting og underrapportering i skogen enn mainn kan tænke sæ? Og at det e like vanlig der, som på havet ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler alle å lese et leserinnlegg i siste "Jakt & Fiske" nr. 4 2012. "Forvaltning av kystsel", side 38-40. Etter min mening er det et bra og saklig innlegg fra Kjell Tormod Nilssen, forsker ved Havforskningsinstituttet. Det går blant annet på bestand, bestandsutvikling, kvoter og grunnlag for kvoter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er enig med Errorjack. skal det være noe poeng i kvoter så må vi som jegere være såpass til kar/dame at vi raporterer inn når vi feller sel. enten vi berger de eller ikke. ser ingen problemer med å fortelle noen om at det er felt sel. da er det større problemer om jeg legger ut bilde av 4døde sel og så er det en fra fylket som ser bildet men aldri får fangstrapport på de. da ser jeg for meg at de kan finne på å senke kvota.

 

om folk ikke melder inn felling, så aner jo ingen av oss om de 3jegerne som felte 10 hver er de eneste som har felt sel i området. om fylket derimot får inn rapporter fra 9 jegere som i samme område har meldt at de har felt 10 sel hver, altså 90stk på kanskje et lite område så vil det kunne være til hjelp for å ikke ødelegge stammen.

 

og når vi i tillegg får penger for selen, så virker det enda mer naturlig å melde inn sel, om havforskningsinsinstituttet sender en rapport som viser at 200 sel ble felt i nordland feks , mens jegerne bare har meldt inn 50 så kan det gjøre det vanskeligere å få kvote neste år. tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

536588_3652508995777_1366098763_3427697_1543634162_n.jpg

 

da ble det endelig tur på oss også! så ca 20 sel i dag, noe som er MYE her jeg jakter.

det ble en hunn på 179x 100 cm og en hann på 202x 140, !!! :shock: spekklag er ca. 4cm på begge.

det kan man kalle voksene steinkobber :D

det var ikke barebare å få hannen opp i bustern, men med litt finsliping av teknikken så gikk det greit :winke1:

 

skøt også en havert som sank, den fikk hannen til å se liten ut i vannet når jeg skøt den rett etterpå :)

tror faktisk jeg bare har sett ett lite individ i dag, resten var godt voksene dyr...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...