Jump to content

Korleis blei villsvin utrydda?


Fagerstad

Recommended Posts

Eg var på grisejakt for første gong i helga. Det var nattejakt frå jakttårn og det var spennande. Det var heilt utruleg kor vare dyra var. Da eg sat der så begynte eg å tenke litt. Korleis i huleste klarte ein å utrydde villsvin? Dei er så mistenksame dyr at det nesten er latterleg og så reproduserer dei som fy. Var det jegerar som utrydda dei eller blei det for kaldt?

 

PS! Mulegeins feil under storviltjakt, men var usikker kor eg skulle legge dette.... Berre flytt viss du kan :-)

Link to comment
Share on other sites

om det ikke var klima og eller andre rovdyr må det vel ha vært oss. mest trolig en blanding.

men om vi mennesker er hovedgrunnen vil jeg tro det kommer av hjerne. dyrene er vare ja. men med fangstgroper, feller, å vite fluktmønster , drive de i bakhold osv tror jeg kunne tatt knekken på de. men det er bare min teori. egentlig tenkt litt det samme om flere dyr.

men klart, Obelix i sulten modus, da går det unna på villsvin :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det var nok klimaet som endret seg og ble for kaldt for disse dyra noe som også ga predatorene en fordel da de jaktet på villsvin. Jeg tviler på at menneskene var den faktoren som gjorde at svina forsvant fra vår fauna.

 

Egentlig litt rart det med myndighetene her i vårt kjære land. Når det dukker opp en fuggel som har vært fraværende i mange år så får de nesten ståpi.. men når et villsvin dukker opp så er helvete løs. Unnskyld denne digresjonen, men jeg er som du sikkert skjønner ikke helt enig i forvaltningen av villsvin i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Forskning.no skrev om dette i artikkelen: "En gammel gris vender tilbake".

 

– Villsvinet forvant da landskapet forandret seg som følge av klimaendringer, jordbruk og husdyrhold. De frodige kystløvskogene som var villsvinets leveområder, ble forvandlet til det som i dag er kystlyngheier, fortsetter Rosvold.

 

Edit: Thor kom meg i forkjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve å gi en liten historieleksjon, men har ikke faglitteraturen tilgjengelig (korriger meg, Fagerstad!).

 

Etter den siste kaldperioden i slutten av istida, ca. 11.500 år før nåtid ("BP" - før 1950 - men det er to forskjellige årsangivelser, "kalenderår" og "14C-år"! Skal ikke være enkelt!) var det stabilt varmt i flere tusen år, og i den perioden landbruk ble introdusert i sørøst-Norge (ca. 4.500 BP) var det varmere enn nå. Dette fortsatte inn i bronsealderen, men for ca. 3.000 år siden, på slutten av bronsealderen, skjedde en ganske brå klimaforverring. Det var sannsynligvis for å blidgjøre klima-gudene det ble nedlagt så mange offergaver (inkludert mennesker) i denne perioden (men vi omsetter "klimakvoter"!?!). Før-romersk jernalder, 2-2.500 år før nå, blir regnet for en meget kjølig periode, kaldere enn nå.

 

Siden det ble en overgang fra etpar-tre grader varmere enn nå, til tilsvarende kaldere, var nok det avgjørende for at det ble skikkelig tele i marka i de delene av landet som hadde villsvin. Hvis bakken er frossen, vil grisene rett og slett bruke mer energi på å grave/rote fram maten, enn den energien som de skaffer seg på den måten. Et slikt underskuddsforetagende kan de ikke drive i særlig mange år! Jeg antar derfor at villsvina forsvant i yngre bronsealder.

 

Edit.: Jeg ser det henvises til dannelsen av "lyngheiene" - en menneskeskapt terrengtype langs kysten, fra Biscaya til Troms. Kystheiene var laget for å utnytte ressursene, fiske i forbindelse med utgangersau. Men villsvina holdt vel til i områder som ikke var typisk lynghei-landskap. Og når man ser hvor effektivt svina formerer seg i dagens landbruksområder, var det nok ikke det spede jordbruket i seg sjøl som fortrengte dyra. Men jordbruket muliggjorde mer folk, og dermed også flere jegere!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...