Jump to content

Havertjakt i Lofoten 2009


Xprez

Recommended Posts

Havertjakt – Lofoten 2009

 

Klar som egg alle 3:

Avgang fra Sortland i Vesterålen 11.08.09 ca kl. 13, Chevrolet Tahoe med en Buster XL påmontert en 4 takters Yamaha 115 på slep. Ingen hadde sjekket værmeldingen for de neste dagene, så vi var veldig spente på hva som ventet oss i Lofoten.

Denne turen var diskutert, planlagt og drømt om i et par år nå. Var dette virkelig? Skulle vi faktisk på jakt i Lofoten, Havertens mekka?

Det har nok enda ikke gått opp for oss, selv om det er nesten en uke siden vi kom hjem. Og turen, den ble en kjempesuksess!

Middag:

Vi hadde kjørt et par timer da vi fant ut at middag kunne være greit å få i seg, FØR vi satt ut båten. For når den kom på sjøen, da var mat glemt i mange timer.

Så tenkt så gjort. Vi stoppet i Ramberg, gikk inn på en restaurant og spiste biffsnadder. Det spartes ikke på penga her nei, nå skulle det oppleves det som oppleves kunne!

Etter middag dro vi videre og lette etter en plass å sette ut båten på. Vi kjørte en stund før vi faktisk fant en plass til sjøsettingen. Det var en, altså 1 sjøsettingsplass på Å i Lofoten. Etter å ha kommet over sjokket over at et slikt sted hadde bare en utsettingsplass, spurte vi om det var greit å bruke plassen. ”Ikkje nåkka problem!” fikk vi til svar.

 

start.jpg

Klar til sjøsetting!

 

Vi ordnet klar båten og lempa oppi alt som var i bilen. Nå skjer det faktisk! Vi fikk 3 minutter med regn akkurat i det vi satt ut Bustern, men det forsvant like fort som det kom. Sigbjørn kjørte bilen på plass lengre ut og jeg og Bjørn kjørte båten dit for å plukke han opp.

 

aa.jpg

Utafor Å i Lofoten

 

Det første som slo oss da vi kom på sjøen, var ”for et nydelig vær vi har fått!”. Det var ikke bølger å snakke om og horisonten så blå og fin ut, med sol og lite vind.

 

utsikt_mot_voy.jpg

Utsikten mot Værøy

 

Etter å ha plukket opp Sigbjørn la vi kursen ut til Lofotodden, der første lokalitet av Havert skulle være, i 43 knops fart.

Praten gikk livlig i båten, helt til vi kom ut til skjærene og holmene rett utafor Lofotodden, da stilnet det helt. ”Dær!” sa Sigbjørn, ”E det ikkje havert som ligg på dein holmen dær?” Jo, stemte nok det. Jeg tok kikkerten fatt og telte ikke mindre enn ca 40 dyr totalt, med de som var på land og i sjøen.

Nå måtte strategien legges, dette er store dyr og vi har ikke mulighet til å dra disse opp i båten, slik vi er vant til med Steinkobben.

Vi fant fort ut at disse dyrene er, som vi hadde hørt fra andre jegere på forhånd, meget treige på å komme seg i sjøen dersom de først er kommet seg opp på land. De kvier seg veldig for å hoppe i sjøen, når de først har bykset den store kroppen opp.

Her gjaldt det å skyte selen på land, så langt det var mulig. Så sagt så gjort. Sigbjørn hoppet på land, i skjul av ”kolonien”, med rifla i handa og radioen i lomma. Han sneik seg på toppen av skjæret og la an… Sekunder etterpå hørte vi smellet fra 308s kule treffe selen og Sigbjørn konstaterte over radio at ca kl 19.30 var vår første Havert et faktum.

 

fornoyd_jeger.jpg

Sigbjørn storfornøyd med sin aller første Havert!

 

forste_havert_slakting.jpg

Her er skytteren klar til slakting!

 

Den første kvelden ble det 5-6 dyr totalt på oss og vi konstaterte at nå var drivstoffsutgiftene dekket.

I de seinere timene på kvelden og natten kjørte vi helt ut til Røst for å slå leir. Det ble en fin tur, med pent vær og stille sjø. Begge gpsene ble flittig brukt, da vi alle 3 var i ukjent farvann og ikke hadde en anelse om hvor skjær og holmer var. Selv om vi hadde med utskrevne kart over området, var det ikke enkelt å tolke de forskjellige prikkene.

Men, vi kom oss helskinnet til Røst og satte opp teltet, fikk i oss litt mat før vi dro soveposene godt over oss og sovnet. En nydelig kveld med mange opplevelser og inntrykk skulle synke inn og fordøyes mens vi sov.

 

Dag 2:

 

Da vi sto opp rundt 9 tiden dagen etterpå, ble vi møtt av samme værtype som da vi kom, sola skinte og sjøen var rolig.

 

camp_rost.jpg

Campen på Røst sett fra kaia

 

mot_rost.jpg

Campen med Røst i Bakgrunnen

 

Når vi først var her ute, kunne vi jo likegodt se oss litt om før vi utforsket de hundrevis av holmer og skjær her ute etter sel.

 

 

mot_skomvar.jpg

Fra campen mot Skomvær fyr

 

skomvar.jpg

Skomvær fyr

 

rost_kommune.jpg

Måtte jo bevise at vi hadde vært her

 

sigbjorn_rost.jpg

Daglig leder i 308 Jakt Fiske Foto med Røst i bakgrunnen

 

Etter å ha besiktiget havnene og området rundt Røst, gikk turen videre blant holmer og skjer der ute, men til vår store forundring fant vi stort sett bare Steinkobbe så langt ut. Men der var jo mengder av dem, så det ble 3 stk steinkobber.

Vi fant derimot 1 Havert som lå på land og solet seg og i dag var det jeg som skulle ”åpne” havertfangsten.

Jeg hoppet i land, mens vi var i skjul av selen og karret meg opp på skjæret. Pulsen steg sikkert med 20 slag pr minutt for hvert steg jeg sakte tok oppover. Da jeg var kommet så langt opp jeg kunne, uten å eksponere meg selv, ladet jeg 308en min med 150 grains Nosler Ballistic Tip og trakk ut to-foten. Så snek jeg meg de siste cm for å strekke hodet over kanten og sjekket om den enda lå på land. Jo da, den lå enda trygt på samme plass!

 

eivind_pa_land.jpg

Her sniker undertegnede seg bort og opp på skjæret

 

Rifla ble forsiktig sneket over kanten og stødig plassert, jeg fant fort selen i trådkorset og skuddet gikk… ”Han e dau og han ligg på samme plass!” ble beskjeden jeg sendte over radio til de 2 forventningsfulle i båten.

 

henting_fornoyd.jpg

Her hentes jeg og konstaterer at alt er bare vellstand

 

slakter%20klar.jpg

Her sitter slakteren klar for jobb

 

havert_rost.jpg

Joda, 150 grains Nosler Balistic Tip gjør jobben godt den

 

Dette ble den eneste Haverten ute blant holmene og skjærene på Røst, så turen gikk tilbake til Værøy og området rundt. Der hadde vi sett bra med sel dagen før, så det var store forventninger i luften da vi nærmet oss de første tangdekte steinene…

”Dær!” sa Bjørn, ”fleire i sjøen, men her e jo så hælvettes me strøm!” Ja, det mangler ikke på kraftuttrykk fra oss nordlendinger. Han hadde nok rett, det var en ekstremt kraftig strøm mellom alle skjærene og holmene, så det ble nesten umulig å få fatt i dyra før de sank.

”Vi prøve, så får du skyt litt i dag du åsså!”, påpekte jeg til Sigbjørn. Joda, han var med på den, ladda rifla og gjorde seg klar, mens undertegnede og Bjørn var igjen i båten, klar til å hanke inn fangsten før den sank.

*smack!* sa det fra kula som traff Haverten midt ute i strømmen. Vi hadde knapt rukket å få øya opp fra dekk da Sigbjørn hadde skutt selen. ”Full pupp, død sæl!” kom det over radioen. Så sagt så gjort, full fart mot området han pekte mot, for å kleppe tak i dyret. Det gikk heldigvis bra, den var så oppblåst at den fløt enda, det var strømmen som var vår verste fiende her.

 

sigbjorn%20havert.jpg

Skytteren klar til dyst igjen

 

For å gjøre en allerede lang historie kortere, så ble noen dyr denne dagen også, noe eksakt tall for hver dag husker jeg ikke, men totalt ble det felt 19 havert og 3 steinkobber på 2 dagers jakt (3 dager totalt, men mange timer til forflytning). Vi var særdeles fornøyde med turen og så heldige som vi var med været! 4 minutt med regn hadde vi på de 3 dagene ute i Lofoten og null vind å snakke om.

Vi hadde videre også camp på Værøy der vi overnattet andre døgnet. Jeg legger ved noen bilder til som kanskje kan klare å vise en liten bit av stemningen samt spenningen vi har vært så heldige å få oppleve!

 

varoy_panorama.jpg

180 graders panorama fra camp værøy. Fra venstre Mosken, Lofotodden, Vestfjorden osv

 

rost%20med%20varoy%20i%20bakgrunnen.jpg

Røst med Værøy i bakgrunnen

 

odden.jpg

En liten del av Lofot-odden

 

steinkobbe%20rost.jpg

Noen av de mange steinkobbene ute på Røst

 

bjorns%20siste.jpg

Bjørns siste Havert på denne turen

 

mot%20bodo.jpg

Utsikten fra Camp værøy, mot Bodø

 

eivinds%20siste%20skudd.jpg

Her skyter jeg siste Haverten på denne turen

 

sigbjorn%20laner.jpg

Og her er resultatet, Sigbjørn låner selen min

 

PS. Du kan også oppleve denne jakten dersom du ønsker, du finner mer info på www.seljakt.net!

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker. ;)

 

De minste selene ble indre og utryfilet tatt, men de større tok vi bare underkjevene for innsending til Havforskningsinstituttet i Tromsø. Kjøttet på stor sel er som regel ikke godt... ihvertfall syns ikke vi det da...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Må si at jeg er imponert at dere faktisk gikk fra Å til Røst i en mindre båt, jeg hadde vært litt skeptisk. Hvor lang tid brukte dere på overfarten?

 

Du skulle jo ha med deg den sinnsyke fete gummibåten din, den har vært brukt før på jakt :lol:

 

Men fin reportasje med masse fine bilder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må si at jeg er imponert at dere faktisk gikk fra Å til Røst i en mindre båt, jeg hadde vært litt skeptisk. Hvor lang tid brukte dere på overfarten?

 

Du skulle jo ha med deg den sinnsyke fete gummibåten din, den har vært brukt før på jakt :lol:

 

Men fin reportasje med masse fine bilder.

 

:lol::lol:

 

he he.. Må vell kanskje ta den med på neste tur da. ;D Ja, men det gikk jo bra å bruke den til det vi gjorde da. :D

 

Båten gjør ca 45 knop og det er ca 3 mil(?) fra Å til Røst.... så det gikk ikke så lenge. ;) Men vi jakta jo fra start til slutt, så noen direkte overfart ble det ikke. Var innom de fleste holmene og skjærene som vi fant. ;)

 

@ Kjell Olav & Poacher:

 

Tusen takk! Jo, det var en ubeskrivelig tur, som skal gjenntas hvert år fremover. poacher, du må jo prøve 6,5-284 på selen! Må jo være et nesten perfekt kaliber til den jobben. ;) Husk bare på å bruke tunge nok kuler til Havert, da vi fant ut på den stygge måten, at lette kuler ikke duger.

Link to comment
Share on other sites

Takk for den flotte beskrivelsen :D

 

Jeg må nok komme meg litt på seljakt nå som jeg endelig har flyttet tilbake til Mekka :lol:

 

Jeg var noen småturer på seljakt i år, men jeg fikk ikke tatt storviltprøven i år, så da ser det mørkt ut for jakta til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Wow, flott tur ser det ut til. Inspirerende bilder også.

 

Hva er trikset for å lage de 180 graders bildene?

 

 

Du plasserer kamera på stativ, vær sikker på at det står vannrett (vater), så starter du med å ta bilder fra den ene siden til den andre. Overlapp bildene med ca 25% (1/4). Deretter velger du dertil egnet program og setter dem sammen til 1 bildet. Eks. Photoshop.... ;)

 

Er egentlig ikke så vanskelig dersom man ellers er oppegående på datafronten. ;)

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig ikke så vanskelig dersom man ellers er oppegående på datafronten. ;)

 

Jeg visste det var en hake... :D

 

Det finnes programvare som gjør det automatiske med ymse resultat.

Fulgte et sånt med Canon DSLR min.

Du trenger ikke hvære så veldig datakyndig hvis interesen for å få det til er der.

 

 

Må klare å komme på seljakt i vinter, Har rifle, med ammo til sel mangler bare båt.

Link to comment
Share on other sites

@ kjell74

 

Bare si fra dersom du skal igjennom Vesterålen på nyåret, så kan vi sikkert ta deg med her. ;)

Det er mulig jeg kjører innom vesterålen på vei hjem fra jobb en Fredag, vi får se.

Driver også å pleier en jeg jobber med som har båt.

Men det hadde hvært greit å hvært med noen som har litt erfaring, spesielt med den døde selen.

Må huske å søke på Nordland også sån bare i tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Et par snutter kommer her etterhvert.... SKal oppdatere så fort som mulig....

 

Havert skutt i sakte film i sjøen, kompensasjonen bokstavelig talt fløy bort....

 

Liten havert skutt på land, skuddet sitter i halsen da avstanden er under 30 meter.....

Link to comment
Share on other sites

seljakt tiltaler meg på det sterkeste. Har aldri vært med på seljakt, så e litt på tynn is der. korsa man behandle kjøtt skinn å sånn e et ukjent kapittel så det e en terskel å trø over. Har du generell tillatlse sånn at alle som har skutt t storviltprøven kan være med, eller må man ha egen særskilt tillatelse for området? Mulig det blir en jaktform æ blir å fokusere på etterhvert.

 

kjempereportasje og fine bilder fra ikke helt ukjente omgivelser.

 

hilsen senjaværring

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...