Jump to content

Skuddpremie på rådyr foreslått


carFun

Recommended Posts

De kan jo bare senke minste arealet pr. rådyr. La oss begynne med bukke jakta i mai/ juni. Så skal vi sikkert klare å felle flere rådyr på Averøya.

Link to comment
Share on other sites

Gratis transport opp og en uke kost og losji til et visst antall kammermedlemmer så hadde stammen vært på det nivået den burde være på innen første uka av ordinære rådyrjakta :mrgreen:
Næmmen, fysjom, da! virkelig folk drepe disse små, søte dyrene når det finnes andre alternativer? Jeg synes dette forslaget fra diskusjonen under artikkelen var ganske kreativt, jeg:
Hvis bestanden er for stor, så skjønner jeg ikke hvorfor løsningen alltid er å dra fram geværet? Det går også an å kastrere/sterilisere dyra slik det blir gjort med katter og hunder.
Riktig et søtt og ikke-voldelig alternativ til all denne forferdelige drepingen. For mat får vi jo i butikken, ferdig innpakket i plast! :idea:

 

 

Dessuten tror jeg ikke det skulle vært nødvendig å lokke med gratis transport, kost og losji for å få hjelp til å redusere bestanden, gratis jakt burde holde. Det er jo ikke langt fra Bartebyen til Averøya, skal vi satse på samkjøring, Vet|us?

Link to comment
Share on other sites

jeg har jobba på averøya de siste to årene det er sinsykt med rådyr der. iallefall for en gudbransdøl :) har ikke klart å ordne meg noe jakt der. veldig vanskelig å komme i kontakt med de rette folkene. så om noen trenger en ekstra skytter der oppe så er det bare å si ifra.har også en drever og dachs som er veldig drevne på rådyr og hjort.

Mulig at jeg kan ordne noe reinsjakt i bytte. Rein er det nokk av her i dalen..

Link to comment
Share on other sites

En kan jo kanskje spørre seg om hvilket kunnskapsgrunnlag de som roper høyest i denne saken har...

Å gi rådyra hele skylden for flottproblemene er vel kanskje ikke helt riktig. Det er muligens andre faktorer som også spiller inn på flottens utbredelse. Klimaet her er vel også bortimot perfekt for flotten, med nesten frostfrie vintre etc..

 

Om hageeierne gjør enkle tiltak, skulle det la seg gjøre å berge prydbuskene.

Min hage er forøvrig inngjerdet, og jeg har aldri noen problemer med at rådyra forsyner seg i beddene.

 

Et aspekt som fører til lav avskyting på rådyr, er jo den utvidete hjortejakta. Før når hjortejakta ble avsluttet i oktober/november ble det jaktet en del rådyr etter hjortejakta. Nå, som hjortejakta går fram til jul, blir rådyra nedprioritert. Mange som leier jakt, betaler for hjortekvotene, men får rådyra slengt med "på kjøpet" Dette gjør nok at hjort blir skutt framfor rådyr, med tanke på kjøttverdi etc. I tillegg er jo også hjortestammen svært høy her.

 

Jeg bor på øya, og ser mye dyr, men normalt sett så pleier det å minke litt utover høsten :wink:

Det rusler faktisk en fin 6-tagger på marka ved huset mitt her. Jeg kan trøste fortvilte hageeiere med at etter august tror jeg ikke den eter av hagevekstene deres :wink:

Link to comment
Share on other sites

- Tiden er kommet for å innføre skuddpremie på rådyr, sa Steinar Reiten (KrF) da han la fram forslaget i kommunestyret.

 

Spørs om ikke Reiten får se på rådyra som noe på linje med de bibelske plagene Egypt ble utsatt for :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal på hytta på Averøy i morra. Gleder meg sikkert flere store bukker som lusker rundt. Fært å vente helt til 10 august.

Er det noen som vet hvordan en formelt skal gå fram for å få framskynnet bukke jakta lokalt. Skal det søkes DN eller kun fylket ?

Det hadde vært fantastisk med bukke jakt på Averøy i mai/juni.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...