Jump to content

Mårhund observasjoner


Menace

Recommended Posts

Tror det var i 2000 jeg så en mårhund i Halsa (ved Bjønnestøtta for den som er kjent). Den kom ned fra steinrøysa like ved. Dette var på morgenen - når jeg var på vei til lakseelva i Surna.

Jeg nevnte ikke noe om det - da observasjoner av "ukjente" dyr - stort sett gjør deg til en "idiot".

På vinteren samme året - ble det observert spor etter mårhund i nærliggende område.

 

For 2 dager siden - var jeg på vei til Forra (en sideelv til Stjørdalselva).

Kl. 1930 passerte jeg Kolo veidekke`s anlegg, og ved grushaugene der - kom en mårhund over veien (fra elvesiden).

I og med at mårhund ikke er så ukjent lengre - kan jeg jo fortelle det :D

Link to comment
Share on other sites

Såpass ja, og med en skuddpremie på 2000 kroner eller hva det var, så er del vel på tide og hente rifla. Selv så har jeg aldri sett en så derfor kommer jeg nok til å tvile dersom jeg møter en også kanskje ikke vite om det er en grevling eller noe. Man kan jo fort ta feil, så da er det bedre og holde tilbake skuddet.

 

Får vel se hvordan utviklingen blir og den klarer og etablere seg her selv med en fri jakt. Leste at Finland sliter med denne arten og de skyter 120 000 dyr i året. Det syns jeg var et høyt tall.

Link to comment
Share on other sites

Tror det var i 2000 jeg så en mårhund i Halsa (ved Bjønnestøtta for den som er kjent). Den kom ned fra steinrøysa like ved. Dette var på morgenen - når jeg var på vei til lakseelva i Surna.

Jeg nevnte ikke noe om det - da observasjoner av "ukjente" dyr - stort sett gjør deg til en "idiot".

På vinteren samme året - ble det observert spor etter mårhund i nærliggende område.

 

For 2 dager siden - var jeg på vei til Forra (en sideelv til Stjørdalselva).

Kl. 1930 passerte jeg Kolo veidekke`s anlegg, og ved grushaugene der - kom en mårhund over veien (fra elvesiden).

I og med at mårhund ikke er så ukjent lengre - kan jeg jo fortelle det :D

 

Vittig å høre... Jeg såg Mårhund på Nordmøre en gang i 1999/2000, ca 40 min unna Sunndalsøra. Jeg fortalte det til en del, noen bare flirte, mens andre tok det svært seriøst og mente de hadde hørt om andre observasjoner i Trøndelag. På den tiden trudde man at mårhunden kun fantes i Finnmark. Har ikke sett noen etter det. Men så har jeg heller ikke vært så mye på Nordmøre. Med en allerede lav skogsfuglstamme i det området er mårhunden det siste vi trenger. Hvis den ikke kverker måse i stedet da. De er det plenty av :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Mårhund observasjon i Stjørdal!

SNO betrakter observasjonen så sikker at de har montert to kamera og satt opp felle.

(etter at vi hadde satt opp to 8) )

De har også skrevet avtale om kontroll av feller og kamera, så det er da litt fornuft :moresarcasm:

Så vi har da noe å holde på med i påvente av tilleggsdyr i gaupejakta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...