Jump to content

Hard ladning (6,5x55 - Lapua FMJ - N160 ) ?


Dagl

Recommended Posts

Hei!

 

Har ladet meg test-ladninger for Lapua FMJ 100grs.

Ifølge ladedata fra Lapua, er Min/Max for ladningen 47,5 -52,3 grs.

http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/56

Ifølge ladeboken, utgave 6, er det samme 47,0 - 50,0 grs.

 

Jeg har ladd en serie med test-ladninger fra 49,5 -> 52,3 grs.

Jeg så bare på Lapua sin ladetabell, og så i ladeboken etterpå. Derfor ble jeg skeptisk...

Jeg synes det ser, og høres, ut som om det er ganske mye. Spesielt sett mot ladedata på Lapua Scenar 100grs, som er betydelig lavere.

Hylsa blir nesten full. Full hylse, eller komprimert ladning for den sakens skyld, er jo i seg selv ikke noe problem. Annet enn at jeg ikke er vant med slike ladninger.. :oops:

 

Våpenet er Sauer 202 Synth - 6,5x55.

Selvsagt vil jeg være forsiktig å se godt etter trykktegn, og uanset er jo start-verdi innenfor begge maks-min angivelser. Men jeg vil bare høre om noen synes de er urimelig høy ladning?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

du kunne vel hatt en føler eller to litt lengre ned enn 49.5 for å være helt på den sikre siden - siden ladeboken sier maks på 50.0

(særlig om du ikke har god erfaring med at den boksen n160 du har ikke har noe problem med å ligge i øverenden av lapua sine data med andre kuler i ditt våpen? )

 

Ellers er vel n160 litt i tregeste laget for så lett kule - som ikke alltid er beste utgangspunkt for presisjon.

Men du var kanskje ute etter mest mulig hastigehet?

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Jeg har ladd noen lavere ladninger før. Men da vesentlig lavere..

Jeg hadde opprinnelig en lademanual fra Lapua uten at FMJ - kula var med. Brukte derfor ladevekt for Scenar i samme tyngde, noe som senere viste seg å være vesentlig lavere. Så jeg har testet ladninger opp til drøyt 47,0 grs. Uten noen form for trykktegn, faktisk med soting på vinteren. Når jeg da fikk se ladevektene til FMJ-kula, tenkte "Aha.. derfor soting", og alt falt på plass. Helt til jeg så hvor full hylsa ble....

Da sjekket jeg ladeboken.

 

Jeg har i ettertid tenkt over at N160 kanskje er vel tregt for så lette kuler. Men den opprinnelige tanken var også å kunne bruke samme krutt til Oryx. Da ble jeg anbefalt N160 av hjemmeladning.no

Jeg er først og fremst ute etter presisjon. Dernest er det ingen ulempe med høy hastighet, og dermed flatere kulebane.

 

Jeg har forøvrig ingen annen erfaring med N160, hverken i dette våpen eller noe annet.

Tror jeg skal lade opp en eller to "følere" som du sier, litt lavere....

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Har nå testet disse ladningene mine...

Kule Lapua FMJ 6,5 gram

Krutt N160

Hette CCI

COL 70,0

Ladning i grs: 47,50 - 48,50 - 49,50 - 50,00 - 51,00 - 51,30 - 51,50 - 51,80 - 52,00 - 52,30 - 52,50

 

Jeg skjøt tre skudd i hver test-serie. Kanskje det er litt for lite, fem er jo mer sikkert. Men av ulike årsaker valgte jeg å bruke bare tre skudd. Blandt annet på grunn av mirage. Satte på ett vanlig miragebånd, men det hjalp ikke helt over demperen...

 

Skjøt på ca. 90 meter, i benk. Kronograf er Chrony M-1. Slik så det ut:

dsc0619h.jpg

 

Resultatet var ikke oppløftende. Faktisk fikk jeg beste samlingene på de første seriene, så det er tydelig at mitt våpen liker middels eller svake ladninger med denne kula / kruttet.

47,5 grains ga 857,3 meter i sekundet i gjennomsnittsfart, og samling på 17.10 mm

48,5 grains ga 871,87 meter i sekundet i gjennomsnittsfart, og samling på 18.01 mm

I motsatt ende;

52,5 grains ga 939,2 meter i sekundet i gjennomsnittsfart, og samling på 39,05 mm

 

Men jeg opplevde også ulike grader av hastighetsforskjell på ladningene. Fra 0,50 m/s i forskjell, til 18,60 på det meste.

Vanligvis lå det på 3-10 m/s forskjell. Det viser seg at det er første gangen jeg skyter over en kronograf som virkelig fungerer, så jeg er usikker; hva er normalt, og hva tolereres?

Hva de ulike hastighets forskjellene skyldes er jeg svært usikker på. Hylsene er de samme, hettene er de samme, kruttet er det samme og det er veid på RCBS digital kruttvekt hver eneste patron. COL er lik på alle sammen. Hva kan en hastighetsforskjell på 18,6 skyldes? Jeg synes det var vel mye....

 

Nå kan jo ikke menneskelige feil helt utelukkes. Jeg la an både foran og bak, følte anlegget var stødig, og jeg forsøkte å ha lik stilling og kontakt med kolben med tanke på rekylopptak. Allikevel kan man jo ikke garantere menneskelige feil.

Men jeg fikk ikke de samlingene jeg håpet på. Når jeg ser på mine tidligere notater, med lavere ladninger, så hadde jeg noen ladninger med to skudd i samme hull, ett som stakk av sted. Mulige avtrekksfeil og mulige god-ladninger. Men de er godt under minste anbefalte ladevekt, så jeg avstår fra å bruke de.... 47,5 er laveste anbefalte ladevekt i Lapuas tabell, så jeg vurderer å bruke 48,5 grains med tanke på at det er ment å være toppjakt ammunisjon som skal brukes i mulig streng kulde.

 

Men, jeg vurderer sterkt å kjøpe ett raskere krutt og begynne å teste det... Ser i ettertid at kruttet var vel treigt for kula, og vil kanskje forsøke ett kjappere ett for å teste. Trolig N140, kanskje N150.?

 

Vet ikke om noen har interesse av mine resultater eller betraktninger, ei heller om noen gidder å svare på funderingene... men ville bare oppdatere tråden i tilfelle...

 

Legger også inn utklipp av tabell..:

testlapuafmj03032013.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

bra oppsummering :)

 

hastighetsforskjell (ES) er egentlig ganske uinteressant før man har skutt 5 eller helt 10 skudd.

Alt i tabellen din er normale jevne tall det, bortsett fra den ene på 889.4, som er litt høy men også kan skyldes kronografen?

 

Tregt krutt og lett kule, særlig med kort løp, gir jo mer munningstrykk. Jeg ser for meg at trykket kan dytte litt "skeivt" på kula etter den har forlatt munningen?

du vet vel best selv hvilke samlinger kombinasjonen du og børsa vanligvis er i stand til å gi på en god dag - og dermed hva du kan forvente av presisjon.

Men, 860m/s er jo i grunnen nok om du tenker bruke kula på fugl :)

 

Det lille jeg har testa i børsa mi (51cm løp) så har n140 gitt god presisjon med 100 nosler BT og 123 scenar.

Mindre krutt gir også mindre løpsbrenning, betydelig mindre varme i demperen og mindre rekyl.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En oppdatering her. Vet ikke om noen har interesse, men dog....

 

Børsa er relativt ny, så jeg er ikke så veldig kjent med denne. Men av tidligere erfaringer bør ihvertfall skytteren, når jeg skyter i benk, klare samlinger ned mot 10 mm.

 

Gjennomførte testskyting med N140 igår (typisk at når man har siktet seg inn på Vithavouri, så er de i faren for å gå konk.... :roll: )

Alt annet er likt, bare annet krutt og ladninger.

Jeg så stor forskjell i varme / mirage. Ikke på langt nær samme problem nå, som med N160 - kruttet.

Men samlingene vil ikke komme....

Var veldig nøye på likt rekylopptak nå.

Det som verre var denne gangen, var anda større forskjell i hastighet. Opptil nesten 60 m/s i forskjell! Fortsatt bare 3 skudd i serien, men dog..

Krutt er veid for hver patron på RCBS digital kruttvekt. Samme hette, samme kule, samme COL. Rengjort hylsehals for hver enkelt patron.

Hadde jeg ikke vært 100% sikker på ikke å ha blandet seriene, ville jeg trodd det var feilen.....

Men det er det altså ikke.

Noen som har noen idè om hvorfor det er så stor spredning i hastighet?

 

Jeg har Federal hetter liggende, vurderer å gjøre en testing med disse. Bare for å se om det er noen forskjell. Det kan jo uansett være ett interessant eksperiment.

I tillegg bør jeg vel begynne med 5-skudds serier for sikrere grunnlag....

 

Sannsynligvis lader jeg opp noen både med N140 og N160 neste gang, med Federal hetter.

Ladning får jeg trolig gjort denne uka, men når jeg kan få testet... det får vi se.

 

testlapuafmj07042013.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei dagl.

 

Min ringe erfaring etter noen års bruk av 100grs Lapua FMJ og 160/Fed 210/Lapua/RA-hylser eller er at den ikke samler 10mm. Derimot samler den i min tikka 15-20mm konsekvent med 49grs. Denne er min maxladning i min børse høst/vinter. På sommeren blir det 48grs.

 

Til min småviltjakt duger det godt. Sierra MK eller tilsv må jeg ha for bedre samling.

 

Derimot fikk jeg ikke til 140grs Nosler P/160/gamle RA -hylser......

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for svar og erfaringer.

 

Skjønner at jeg ikke nødvendigvis kan forlange den presisjon jeg tenkte meg med denne kombinasjonen. Det er dog heller ikke det absolutt viktigste. All den tid kula er valgt på grunn av effekt i fuglen, og jeg var klar over at jeg ga avkall på noe presisjon som en kule med bedre BC nok ville gitt. Og som du sier, @Jotto; det holder til jakt. Samtidig interessant å se at jeg også hadde bra resultat på ladninger rundt dine "godladninger", selv om jeg ikke har testet akkurat 49.0grs.

 

Jeg glemte å fylle inn, hylsene er også Lapua.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke så / skjønte "A" i tabellen til Lapua.... :oops:

Burde kanskje da kjøpt N135 istedet.. (pokker også..).

Jeg er svært interessert i ditt resultat med dette kruttet, @spets.. Ville vært takknemlig om du delte det.

På en annen side er jeg ikke sikker på hvor mye jeg satser på Vithavouri lenger... kanskje man bør kjøpe snart mens det finnes..

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading.no skulle få den tilbake i Februar ble det sagt. Ser ikke ut til at de har fått tilbake ennå..

Jeg kjøpte da hos Midway, men det ser jo ut til at de ikke har nå de heller.

Jeg finner heller ikke kula noe sted, etter ett litt kjapt søk...

Jeg var innom Landrø helga før påske, og mener de hadde den liggende i butikken da. Vet ikke om de har nå, men det kanskje verdt en telefon om du ikke allerede har sjekket.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, nok en oppdatering dersom noen har interesse....

 

Forrige gang ble jeg svært bekymret over stor hastighets forskjell når jeg testet N140 - krutt. Jeg byttet derfor nå tennhette, til Federal som ett eksperiment.

Som @spets påpekte, så er N135 merket som "Accuracy Load" for denne kula. Det var ikke merket som det i den ladetabell jeg har, og som er lastet ned i Mars (sjekket dette når jeg ladet...).

Jeg funderte derfor sterkt om jeg skulle kjøpe nytt krutt enda en gang. Men etter mye funderinger kom jeg fram til at det ville jeg ikke gjøre. Fikk jeg ikke dette til å gå med de to sortene jeg har, så bytter jeg kule...... til 8 grams scenar.

Men uansett, jeg ladet meg testladninger for de to ladningene for hvert krutt som ga best presisjon. NÅ ladet jeg 5 skudd i hver serie, og fikk da 20 skudd. I tillegg tok jeg med meg noen Norma Jaktmatch jeg har hatt liggende, for å verifisere kronograf og generell samling.

Dette ble testet igår.

 

Jeg ser i ettertid at jeg kanskje måler samlinger litt annerledes enn andre. Jeg måler fra ytterkant til ytterkant, mens jeg ser at en del måler fra senter til senter. Det vil jo gi en forskjell på 6,5mm i teorien, som jeg da måler "for mye". Men jeg ser at det kan være noe unøyaktig ved å måle fra ytterkant til ytterkant slik jeg gjør, da kula kan rive litt forskjellig i pappen. Så det er nok en mer nøyaktig variant å måle fra senter til senter. Ihvertfall dersom hullene er så definerte at ett senter kan bestemmes. Men uansett, jeg har fortsatt å måle på "min måte", siden jeg har startet med det i testingen, og vil ha sammenlignbare resultater.

 

Jeg startet med Norma Jaktmatch. 4 skudd viste at det var litt, men ikke stor forskjell i hastighet (10,1 m/s). Samling på 24,1mm var så bra at jeg nesten ble sur.....

 

Jeg fortsatte med N140, og noterte at det var betydelig mindre differanse i hastighet. Jeg innbiller meg derfor at Federal er en bedre tennhette for dette kruttet enn CCI. Ihvertfall ser det slik ut i mitt gevær. Samlingen ble ikke fullt så bra, men godtagbart på 40,0 grs ladning. Forrige gang hadde jeg god samling på 39,0 grs, men det ga ikke bra samling nå. Forøvrig det eneste forholdet nå ga meg hodebry igår....

 

Med N160 fikk jeg bra preisisjon og liten differanse i hastighet. Seriene hadde skudd som "stakk av". Første serie ett skudd, andre serie to skudd. Når det gjelder første serien, så gjorde jeg ett dårlig avtrekk på skuddet som stakk av. Derfor har jeg valgt å bruke kun 4 skudd for måling. Litt juks kanskje, men jeg er sikker på at det skyldtes skytter og da tillater jeg meg det. I andre serie var det mye mirage over demper. Noe som gjorde det utfordrende å skyte sikkert, da blinken hoppet opp og ned. Kanskje kan de to skuddene skyldes dette, men jeg er ikke sikker så her måler jeg alle fem skudd. Men samtidig noterer jeg meg at tre skudd er veldig tett, og at det er høydespredning som er årsaken til den åpne gruppa totalt sett.

Konklusjonen er at N160 gir god nok presisjon både med 47,5g rains og 48,5 grains ladninger. Jeg velger 48,5 grains, da 47,5 grains er helt i nedre del av maks-min området, og at jakta kan foregå i streng kulde.

Jeg anser derfor mitt test-prosjekt ferdig, og vil fokusere på denne ladningen framover for å utarbeide klikktabeller etc.

 

Skjematisk oppsummering:

testlapuafmj11042013.jpg

 

Samling på N160 - 48,5 grains. Kula har revet litt i papiret (jeg skyter på vanlig papir som er festet på pappskive bak) nederst. Dette så jeg først ved studering hjemme, og gjorde at jeg endret målingen fra 19,1 til 17,1:

n160485.jpg

 

Samling på N160 - 47,5 grains: (for ordens skyld, det noe høyere treffpunkt skyldes justering av sikte, ikke av ladning)

n160475.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Se der ja. Skulle vel holde med margin presisjonsmessig det der, accuracy load eller ikke...

Landrø hadde forresten kula inne og sendte de i dag så da skal jeg få testet sjøl, med primært N135. Nå bør bare kronografen dukke opp snart.

Link to comment
Share on other sites

Jo, mener at det holder.

Skal nå etterhvert lade opp flere skudd i ladningen og begynne med klikktabell.

Om av en eller annen grunn nå ikke får dette til allikevel, så blir det Scenar-kule...

 

Er fortsatt svært interessert i din erfaring med N135 og denne kula!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei!

 

Liten oppdatering, dersom det er interessant for noen...

 

Jeg har nå ladet meg ammo i den ladning som jeg valgte (se over).

Kule er Lapua FMJ 6,5gram

Krutt N160, vekt 48,5 grains

 

Jeg testet forrige uke klikktabell/ Strelok ballistisk app.

Strelok ser ut til å passe uforskammet bra, som jeg også har notert meg tidligere. Meget gledelig.

 

Se under for skiva og skuddene. Jeg skjøt ialt 5 skudd, gikk fram og tilbake for å flytte skiva hver gang. Det var imidlertid ikke akkurat snakk om "cold bore", siden været var varmt og jeg testet ammo til reinsjakt samtidig.

Avstander er målt med Leica avstandsmåler.

 

Skudd 1: 241 meter. Utdrag til høyre skyldtes utålmodig skytter... :oops:

Skudd 2: 290 meter.

Skudd 3: 200 meter.

Skudd 4: 165 meter.

Skudd 5: 107 meter.

 

Bortsett fra ett irriterende utdrag på første skudd, er jeg meget godt fornøyd med skytingen. Alle skuddene, selv det med utdraget, hadde (ifølge skiva) vært dødelige. Også det svært gledelig.

Temperaturen var høy, og kanskje 40 grader høyere enn under toppjakta. Så mere testing av klikktabell må til når temperaturen kryper nedover. Men det var en god gjennomkjøring, og foreløpig godkjent test føler jeg.

 

wtjr.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har ikke tenkt å delta i diskusjonen. Og pressisjonen er sikkert bra nok, til det meste av jakt. Men vil bare "skyte inn", at det er mange "ting" som påvirker pressisjon i et våpen.

 

Ser du førsøker med noen flere krutt typer og en annen tennhette. Men holder deg til en kuletype og kulevekt. For å få det maksimale ut av din rifle, må du også huske på stigningen på riflingen. Så det er ikke sikkert din rifle, vil gå best med så lette kuler. Men også en annen type kule, i samme kulevekt kan gå bra. Lengde Friflukt i kammeret, har betydning. Testing på forskjellige dager (med anderledes temp.), er ikke bestandig sammenlignbart. Så det er ikke bare krutt type og mengde du bør se på, hvis du skal finne potensialt i våpnet.

 

Ser du har fått med deg, at vi måler grupper cc. I praksis så måler vi største dim. på samlingen, fra en ytterkant på en kule og til innerkant på motsatt kule/side (eller motsatt, ved riv i papp). Tiendeler har liten betydning. Og få klarer likevel å plassere skyvelær/tommestokk, helt pressist på tiendelen. For viltet har også de tiendelene, liten betydning. :)

 

Ser du og noen andre (andre tråder) er opptatt av hastighetsvarriasjon. :) Jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg, om hvor stor varriasjon, som er for mye. Vil bare si, at er du i rett hastighetsområde for å oppnå ønsket kulebane, ekspandsjon og ikke minst ønsket pressisjon. Hva er da problemet?

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for innspill.

 

Jeg vet at mange faktorer påvirker presisjon i ett våpen. Men å finne potensialet i våpenet var heller ikke målet, i denne omgang.

Overskriften antyder jo også at det er en tråd med Lapua FMJ kule.... :wink:

 

Årsaken er at jeg testet ladninger for toppjakt, og jeg ville få til ladning med denne fordi den er blitt meg anbefalt av flere til toppjakt. På grunn av at den skal være egnet til jobben i fuglen, med knall og fall samt lite ødelagt fugl. Ikke nødvendigvis presisjon.

Sikkert kan man laborere mer med krutt typer, hette typer, COL etc. Men jeg var som jeg skrev fornøyd og så ikke noe poeng i å teste mer. Testen jeg beskrev i siste innlegg bekreftet for meg selv dette.

 

Jeg vet at temperatur har / kan ha store påvirkninger. Derfor skrev jeg også at ytterligere testing i kaldere temperaturer er nødvendig.

 

Hastighets avvikene jeg reagerte på var opptil 60 m/s. Ikke enkelt å vurdere hastighetsområde og kulebane man ligger da.. :wink:

Avvikene jeg fikk på slutten av testingen var helt greie.

 

Jeg vil også påpeke at disse 5 skuddene ikke må sees på som en tradisjonell samling. Det er fem separate skudd på fem forskjellige avstander, det lengste på 290 meter.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

En oppdatering her, dersom noen skulle (mot formodning) være interessert.

Tre år har gått, siden eksperimentene med Lapua FMJ ble avsluttet. Jeg sa meg fornøyd da, og har jaktet med kula. Dog uten å få skutt mye fugl, mest på grunn av liten bestand. Det har blitt felt en orrhane med dårlig treff, og det har blitt en bom på en tiur (ble friskmeldt etter nøye ettersøk).

 

Dog har kula/ladningen innimellom gitt meg grå hår, og generelt vært vanskelig.

Tildraing av festeskruene til pipa hadde effekt, men ikke nok. Jeg tvilte etterhvert både på børsa/kikkerten og meg selv.

Men samtidig gikk både rigg og skytter bra med annen ammo - for eksempel Oryx for storviltjakt.

Ved testing av klikktabell i sommer toppet det seg helt, og jeg ga opp kula. Den ga meg mer grå hår enn nødvendig.

Jeg "tok ned" børsa, ut med løp og solid pussing av løpet. Sjekk av olje i innfesting - ingenting. Satte sammen med tiltrekking etter bruksanvisningen - 7 Nm.

Ladestige for Lapua Scenar 8 gram var allerede laget, og igår dro jeg på banen for å teste. Selvsagt hadde jeg glemt batteri til min nye kronograf, så jeg fikk ikke målt hastighet.

 

Først testet jeg Lapua FMJ - ammoen, for å se om pussing av løp hadde hatt effekt.

Det hadde det ikke:

20160727_201757_zps7bhiu1ek.jpg

 

Fortsatt svært dårlig presisjon, og igjen lurer jeg på om det er meg eller børsa det er noe galt med.

 

Begynner så på ladestigen min, og får umiddelbart svar - det er Lapua FMJ / ladningen som er feil!

Dog har første ladning - med 41 grains N160 krutt - soting på hylsene. Indikerer lavt trykk, men det forsvinner med tyngre ladninger.

Jeg testet i første omgang tre ladninger med N160 og tre ladninger med N140.

Scenar går veldig godt i alle ladninger jeg testet. Dog gikk det best med N140 krutt.

Tabell over resultat, samlingene er senter-senter:

Skjema_Scenar_270716_zps8kffmovb.jpg

 

Beste ladning sees her som tre-skudds samling:

20160727_183950_zps2eypguh8.jpg

 

Det kan godt hende at det fortsatt går å finne en ladning som funker med Lapua FMJ i dette geværet. Men jeg gidder ikke mer.

Nå blir det Lapua Scenar.

Må selvsagt teste mer, tre-skudds serier er litt lite og det må verfiseres. Men alle ladninger gikk BETYDELIG bedre enn FMJ`en, så kulevalget endres ikke.

 

Må lade mer skudd, kronografere, lage klikktabell.......

Godt det er lenge til toppjakta.... (men nå begynner jo snart annen jakt, bør få til det meste før den tid....)

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Du bruker aaalt for tregt krutt bak den lette 6.5 g kula der.

Må gå på med N140 eller tilsvarende og jekke opp hastigheten et par hakk, så kommet samlingene.

 

Det er jo bare flaks at kula kommer ut av løpet med kombinasjonen 8 g Scenar og 35 g N140

Link to comment
Share on other sites

Du bruker aaalt for tregt krutt bak den lette 6.5 g kula der.

Må gå på med N140 eller tilsvarende og jekke opp hastigheten et par hakk, så kommet samlingene.

 

Det er jo bare flaks at kula kommer ut av løpet med kombinasjonen 8 g Scenar og 35 g N140

 

Mine tanker også. N-140 eller kanskje også N-135 og N-540.

 

Lader mye den kula der i .30 (123grs) og der oppnår jeg helt klart best presisjon med de raske kruttene. Klarer nok ikke undr 10mm det er nok ikke skytter eller våpen/kaliber egnet til. Men ligger jevnt og trutt mellom 15 og 25mm i 30.06.

Link to comment
Share on other sites

Du bruker aaalt for tregt krutt bak den lette 6.5 g kula der.

Må gå på med N140 eller tilsvarende og jekke opp hastigheten et par hakk, så kommet samlingene.

Dersom man tar seg bryet med å lese hele tråden, vil dere se at FMJ kula faktisk ER teste med N140 - i hele skalaen også opp mot maks ladning.

Uten at samlingene kom. Det kan godt hende at andre krutt typer vil gi samlinger. Men når jeg får slike samlinger med Scenar - gjennom hele teste egentlig - så gidder jeg ikke forske og teste mer på dette. Jeg gir opp kula.

 

Det er jo bare flaks at kula kommer ut av løpet med kombinasjonen 8 g Scenar og 35 g N140

Jeg tror du overdriver sterkt. For ladevekt, se på ladetabellen:

http://www.vihtavuori.com/en/reloading-data/rifle-reloading/6-5-x-55-swedish-mauser.html

For N140 er maks/min ladning oppgitt til: 34,0 - 37,0

For N160 er maks/min ladning oppgitt til: 41,5 - 45,1

 

Jeg vil si at jeg holder meg spredd innenfor området. Ladningen på N160 / 41,0 grains ga soting, det er da også svakere enn min-ladning og naturlig. Mulig jeg blingsa litt der når jeg ladde ladestigen for tre år siden.

N140 - 35grs er i nedre del av området, men dog ikke for lavt, og ingen av ladningene ga soting.

 

Rifla har tidligere vist at den liker svake ladninger ved flere ulike kuler. Det er derfor ikke overraskende å finne at best presisjon kommer i nedre del av området.

 

Poenget er at jeg har funnet min kombinasjon - så langt.

Bedre presisjon enn 6,5mm på tre skudd trenger jeg ikke....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...