Jump to content

Hylser i oppvaskemaskin og steikeovn?


ericcg

Recommended Posts

Hallais!

 

Er en rimelig fersk hjemmelader. Så har et spørsmål ang vask og tørk av hylser.

 

Er det noe i veien for å ha hylsene jeg nettop har presset i oppvaskemaskin? Og evt i steikeovn for tørking på lav temp?

 

Ha en fin dag!

 

Mvh

 

Eric :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Skal på banen i kveld. Hylsene ligger i zalovann nå. Kan jeg lade dem i dag om jeg legger dem i ovnen en times tid på 50 grader med varmluft?

 

Det viktige er at det ikke er vann i hylsene!

Patroner med vann i kan skape svært ubehagelige situasjoner, og eventuelt også skadeskytninger om det brukes på jakt!

 

Er du usikker om de er det, så lar du enten være, eller så kjøper du deg ammo i butikken.

 

Sånn generelt anbefaler jeg en hylsetrommel. Har man bestemt seg for å lade ammunisjoen selv, så må man i det minste gjøre det på en skikkelig måte. Folk flest bruker tusen eller titusenvis av kroner på våpen og optikk, men en hylsetrommel til 800 kroner skal man spare penger på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tørker hylser i anløpningsovnen, 100 grader i en time går bra, sett døra på gløtt og bruk varmluft, snu etter halve tida. Neste gang kan du prøve Santa Maria sitronsyre (e.l) i stedet for Zalo. Gir fine blanke hylser, men husk å skylle dem i kokende vann etterpå, uansett vaskemiddel. Hylsetrommel er fint det, men langt ifra nødvendig å bruke for hver omladning, bare når en skal skyte sammen med fintfolk! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vasket hylsene noen gang enda, har bare brukt hylser funnet på skytebanen. Tørker av ferdig ladet patron med røsprit ell bremseskive rens!

 

Funker som snus, men har lyst å få blanke hylser så skal lage en hylsetrommel selv. Hvorfor kjøpe noe man kan lage til under halve prisen selv!!!

Link to comment
Share on other sites

Vaska hylsene i vaskemaskinen på 40 grader sammen med noen klær som jeg ikke var redd for og di ble gullende rene.

pakka ca 150, 6.5 og 30-06 in i et gamelt putevar og knøt igjen og kjørte ivei men kjæringa var ikke hjemme da :D. tørka di ved å snu dem på hode på ei treplate som jeg har ordna med hull i.

Link to comment
Share on other sites

til kimveg. ja hvorfor gjør man det..... bruke titalls timer på hjemmelading når man kunne gått på overtid tilsvarende tid og kunne skutt ferdigrullings til krampa tar en... hvorfor driver man med kulestøping hvor man kan oppnå ei timesbetaling på 55 kr timen om man selger kuler , når man kan få 300 kr timen ved å gå på overtid... nei om man tenker økonomisk så hadde man slutta med alt... men jobb er jo ikke alt... gleden ved å sysle med ting på hobbyrommet, få ting til... gleden ved å få gode resultater på konkuranser med hjemmerullings.. og tilsvarende glede ved å se andre gjøre det godt med DINE hjemmestøpte kuler.... tror det kalles "hobby". nei pønsk ut hylsetromler av gamle sementblandere og tilsvarende reodor felgen oppfinnelser.... stå på guta dyrk hobbyen med glede....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...