Jump to content

N570 i 6.5x55


jonnyvang

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd n570 i 6.5x55 her?

 

Jeg ble tipset om at dette kunne være veien til bra fart i 6.5x55 på 140 grs kuler. Prøvde så en ladning i dag tidlig med 55 grain krutt(fullt!), engangsskutte Norma-hylser, CCI-200 hetter, Berger VLD 140grs og COL=79.5 mm. Hastigheten ble 880+-5 m/s i 70 cm sauer-løp. Men jeg fikk litt kratring i hettene.

 

Har nå gått til innkjøp av federal 215 magnum hetter og tenker å gi det et nytt forsøk, men starte litt lavere og jobbe meg opp mot full hylse.

 

Ønsker å høre andres erfaringer med dette kruttet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har sett at endel nevner n570 for maks fart på 140gr kuler, men finner svært lite praktisk info ang dette(bortsett fra denne tråden og diverse svar fra M67 på andre tråder) Ser ut som det lades med ca 54 - 55gr og fart mellom 880 og 900ms.

 

Har noen skutt nok med n570 til å si noe om levetid på pipen?

Magnum vs standard hetter? ser for meg at magnumhetter er en fordel ved lave temperaturer.

Hvor fulle blir hylsene? Blir det bare søl om jeg lader i progressiv presse uten krutt mål og fyller krutt manuelt?

Er trykket høyt sammenlignet med typiske dfs feltladninger?

 

 

 

Vurderer 74cm pipe til saueren dedikert til feltskyting og finne en ladning med 9gram scenar eller 9,1gram amax med dette kruttet for å bruke på "viktige" stevner(ls, landelskrets, samlagsstevne) og ha et annet diopter innskutt med snillere ladning for mindre viktige stevner/trening.

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg vet så er det hverken fart eller type krutt som brenner løp. Det er mengde krutt som avgjør levetiden.

Strengt tatt så har type krutt litt å si i.o.m at endring av krutt type gir endring i antall grains krutt. Men forskjellen er vel såpass liten at det har mindre å si.

Link to comment
Share on other sites

IMG_0024.jpg

 

Har noen skutt nok med n570 til å si noe om levetid på pipen?

Magnum vs standard hetter? ser for meg at magnumhetter er en fordel ved lave temperaturer.

Hvor fulle blir hylsene? Blir det bare søl om jeg lader i progressiv presse uten krutt mål og fyller krutt manuelt?

Er trykket høyt sammenlignet med typiske dfs feltladninger?

Har kjørt en omfattende test av denne nå, masse 5 skuddsserier på 100m og flere på 500m, et par på 900m

 

Bruker 54.5gr, har prøvd 55.5gr, uten "ill effects".

Fed 215, men har prøvd CCI 200 uten å merke forskjell, Fed. 215 er for sjelefred

hylsene blir HELT fulle, , er jo bare å prøve...

 

før og etter vibrering

IMG_0020.jpg

54.5grs må helles sakte ned i hylsa for ikke å renne over - gjør en det og vibrerer hylsene litt etterpå så er det 4-5mm "fribord". Med 55,5 grs er det ikke fribord. Dette er Norma hylser, med Lapua blir det enda 2-3mm mindre fribord. 55.5grs må da ned i flere omganger, det går ikke nedi i en helling.

 

Trakt og et lite rør, 54.5grs her, før og etter vibrering. Bruker jeg bare trakta blir det jevnt med hylsemunningen.

IMG_0016.jpg

 

Trykket er lavt. QL modellerer samme hastighet som jeg måler og indikerer lavt trykk. Får ikke trykktegn med 55.5grs, men en ser jo at det er mer trykk enn med 40grs N550...

 

Jeg har vel 500 skudd gjennom med denne ladninga, og kommer ikke til å gjøre den til std. ladning, det er for tungvint, og den MÅ brenne løp med alt det kruttet, og dobbelbase, og så mye energiinnhold.

Den går latterlig presist i mitt løp, på alle hold, presisjonen på langt hold er knapt troverdig.

 

100m, 5 skudd

IMG_0044.jpg

 

IMG_0037.jpg

 

500m, 2 x 5 skudd

IMG_0060.jpg

 

600m, 3 skudd

IMG_0059.jpg

 

N570 er veldig grovkornet, her legger jeg på 1 korn per bilde

IMG_0011.jpg

IMG_0012.jpg

IMG_0013.jpg

 

IMG_0015.jpg

 

Til hverdagsbruk og feltstevner kjører jeg 45grs N550 bak 9g kula, den ladninga har høyere trykk, men 30m/s mindre fart, men tar 1/5 av tiden å lade.

Jeg vet ikke om jeg kan si at jeg anbefaler denne type ladning til noen. Men komprimering av langsomme krutt er ikke noe nytt og har et lengre rør enn jeg har vil det nok være enklere, muligens tilogmed mulig i f.eks. ei 550-presse, om en kan få 570 til å flyte i et kruttmål, noe jeg tviler på. Kruttet er ikke billig, det går mye, og det brenner helt sikkert løp.

Men har en et spesielt behov, som ekstremt bra ballistikk fra 6.5x55, f.eks. til feltskyting, eller langhold på ekstremt hold, så er det noe en kan ta fram fra skuffen. Jeg bestemte meg for å prøve da vi begynte å snakke om å skyte på ekstreme hold, og fra et ønske om å holde 9g Scenar supersonisk så langt som overhodet mulig. man kan strekke seg langt mef 56grs, men som bildene viser fant jeg presisjonen ved 54-54.5, og vet ikke hva som er viktigst, 15-25m/s ekstra, eller forskjellen på 6 og 10mm samlinger.

 

IMG_0047.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

At det går mer løp når man brenner 50grs + av saktebrennende krutt bak en 9 grams kule, enn det går når man brenner 40grs hurtigere krutt bak samme kule er vel ganske sannsynlig?

Jeg har slitt ut et løp på ca 3000 maxladd Ra15+140grs patroner, og et tilsvarende løp holdt det doble av N150 ladninger med samme kule.

Kan ha vært tilfeldig, jeg vet ikke.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja!

Der kom det litt fakta på bordet.

 

 

 

Men komprimering av langsomme krutt er ikke noe nytt og har et lengre rør enn jeg har vil det nok være enklere, muligens tilogmed mulig i f.eks. ei 550-presse, om en kan få 570 til å flyte i et kruttmål, noe jeg tviler på

 

Å bruke kruttmålet til sånt krutt har jeg ikke tenkt å prøve engang, er nok trøbbel med n560 i målet mitt.

N560 gir forresten rundt 880ms med 140grain kuler i 70cm løpet mitt uten noen spesiele trykktegn

 

Men om man tar av kruttmålet på en progressiv presse og fyller veide ladninger med n570 gjennom et laangt rør når hylsa er i krutt stasjonen så funker det kanskje?

 

Blir vel å kjøpe en boks engang det passer sånn å teste selv.

Morsomt å dra det litt langt med spesial ladninger av og til, fks i andre enden av skalaen n110 og rekrutt kuler for stangskyting... :shock:

 

høggern: Jeg forventer ikke lang levetid på et N570 fyrt sauer løp nei. Helt sikkert færre skudd en med R15/n15

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...