Jump to content

Presisjonsfremmende tiltak for (jakt)rifler


Snøfte

Recommended Posts

Som ikke spesielt erfaren skytter, må jeg innrømme at mye av det jeg kan om våpen er ting jeg har lest meg til i bøker og ikke minst her på forumet :oops: . Denne "forumkunnskapen" er sikkert fin på mange måter men jeg tror det er viktig å huske at den aldri kan erstatte egne erfaringer.

På andre forum der jeg selv har mer "egen" kunnskap har jeg også lagt merke til at forumkunnskapen ser ut til å kunne vokse eller utvikle seg uten særlig input av det vi kan kalle ekte eller erfart kunnskap.

Et typisk eksempel er at brukere som presenterte seg som helt ferske for noen måneder siden, plutselig gir råd i øst og vest selv om man vet at vedkommende ikke har erfart stort selv men kun reforteller det han eller hun har lest.

Noen som kjenner igjen tankene mine? Ble forresten en mye lenger innledning enn jeg hadde tenkt...

 

Som nevnt er jeg ikke spesielt dreven på dette med våpen så jeg kan ikke uttale meg om akkurat dette forumet men utifra de mange veldokumenterte (bilder) trådene og innleggene har jeg i aller høyeste grad inntrykk av at kammerfolk flest er ute og erfarer selv- ikke bare leser.

 

Så til poenget mitt: Jeg trenger en oppklaring rundt de ulike presisjonsfremmende inngrepene folk gjør på jaktriflene sine. Enkelt sagt: hvor begynner man?

Jeg har fått med meg at man bedder rifler for bedre presisjon, at man søylebedder for enda bedre(?) presisjon, at laminatstokk ofte velges pga stabilitet og stivhet, at trange kammer foretrekkes av br skyttere osv osv osv. MEN siden dette for meg er forumkunnskap vet jeg for lite om hvor man bør begynne, hvor er det mest å hente og hva er for spesielt interesserte.

For å konkretisere litt kan vi si at målet er en jaktrifle med god nok presisjon til småviltjakt på normale jakthold. Ikke minst skal den holde treffpunktet uavhengig av vær og temperaturforhold.

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt på den gemene hop std jaktrifler:

- Sørge for frittliggende pipe

- Bedde stokken

- Justere/polere avtrekket så vekten blir slik man foretrekker, uten slep, og det er som å bryte en glassstav når avtrekket går.

- Rekrone munningen

- Ordentlige kvalitets (stål)baser som er skrudd fast med Loctite

- Kvalitetsringer (også her gjerne i stål)

- Et kikkertsikte som er mekanisk stabilt på klikkjusteringen og tåler rekylen uten å endre treffpunkt.

- Teste forskjellige ladninger, kruttyper og kuler for å finne den kombinasjonen som går best i sitt våpen

 

Skal man gå omfattende til verks og bygge et customvåpenr kommer skifte av stokk til et kvalitetseksemplar i laminat eller syntet, nytt avtrekk, ny pipe og retting av låsekasse og gjenger.

Link to comment
Share on other sites

Så til poenget mitt: Jeg trenger en oppklaring rundt de ulike presisjonsfremmende inngrepene folk gjør på jaktriflene sine. Enkelt sagt: hvor begynner man?

Hvis du skal ta utgangspunkt i rifla du HAR, og mekke litt på den, så er det; Bedde(på vanlig måte) og sørge for at løpet er frittliggende. Avtrekket kan justeres hvis det er hardt. Sørge for at montasjene og alkle skruer er skikkelig dratt til. Da har du stort sett gjort 95% av presisjonspotensialet i rifla som den er. Altså uten å kjøpe inn deler.

 

Det neste(som kommer an på merke) er å rette kassa, å sette på et speed-lock kit(kjappere tennstempel) Så kommer løpsbytte til et matchløp. Det neste er å lade selv, sånn at du kan finne ei kule som går bra med rett kruttladning. Kula er den viktigste komponenten for presisjon. Gode kuler er det vanskelig å få til å gå direkte dårlig, mens enkelte billige kuler aldri vil kunne gå bra uansett hvordan du vrir på det.

 

Mesteparten av ei rifles presisjon kommer av et godt løp. Mesteparten av en patrons presisjon kommer av ei god kule.

 

Er kravet 3 skuddsamlinger på 25 mm. påp 100 meter, er dette oppnåelig med alle nye rifler idag med bedding og frilegging av løp og litt prøving av ammo. Alle supersamlinger "mi rifle går på 10mm" utsagn, er i mange tilfeller den ene samlingen som gikk sånn, mens de to på 20 og 28mm blir uteglemmt. Hvis du kikker på jegerklassen på nbsf.no og web cupen ser du hva gode jaktrifler kan gjøre...Det virker av og til som om "alle" har rifler som går bedre enn dette. :wink:

 

En annen del, og den viktigste er DEG selv. Det kreves trening i å skyte små samlinger fra benk/tofot. Trening er den viktigste presisjonsfaktor.

 

Før du går videre å kjøper inn det ene og andre; Bedd rifla, legg løpet fritt å SKYT MYE :!: Det gir de minste samlingene...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i samme posisjon som trådstarter her. Er typen som leser mye og erfarer lite, desverre. Dette hjalp litt :)

 

Noen som kan forklare hva bedding er? Og søylebedding?

Bedding er at det graves litt ut av stokken, hvor en epoxymasse legges i etterpå. Våpenet settes nedi massen iført slippmiddel, og står så til det er tørt. Dette sikrer at løp og låskasse ligger helt stabilt, uansett hvordan tempratur og fuktighet endrer seg. Søylebedding er når det beddes som beskrevet ovenfor, samt det legges i søyler av aluminum eller annet egnet materiale ned rundt skruehullene i stokken, slik at man ikke kan klemme stokken sammen når man skrur våpen fast.

Det finnes ferdige stokker til de fleste våpen, hvor det ligger en CNC frest aluminiumsprofil inne i stokken, som passer den aktuelle rifla mer eller mindre perfekt. Da skal man i teorien ungå bedding, og man får en stivere stokk.

Hele hemligheten bak presisjon, er at ting er likt fra skudd til skudd. Hvis stokken blir våt og presser mer på riflemekanismen, så vil treffpunkt flytte seg, og gruppene øker. For å ungå dette bedder man

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har oversett det over, men for meg er tilpassing av stokken et viktig punkt. De fleste rifler har stokk tilpasset åpnesikter, selvom mange nå leveres uten! For å ungå å skyte med vinglehode må de fleste heve kolbekammen for å komme med øye rett i kikkerten og kinnet på kolben.

 

Det er to måter:

For de som tilstadighet skal bytte kikkerter og montasje høyder. Få innstalert justerbarkolbekam.

 

For de andre, lim på f.eks treverk, puss til passe høyde.

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg vet jo at det viktigste er å trene. Samtidig trenger jeg å vite at rifla gjør sin del av jobben.

Jeg ønsket bare å få klarhet i hvilke operasjoner som faktisk gir mest forbedring og hvilke som kun er for å knipe de siste marginene. Da blir det bedding i første omgang. Frittliggende løp og solide, faste stålmontasjer samt en ok kikkert er allerede på plass.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til gode råd ellers i denne strengen, vil jeg få legge til følgende:

:mrgreen:

Rifla:

De fleste vil finne at å få redusert følelsen av rekyl hjelper MYE. Dette gjøres ved å velge ei rifle med rett stokk (lite fall til hæl) og at rifla ikke er for lett i forhold til den patron den er kammret for. Veldig kort løp (Rem Seven og lign.) aksentuerer rekyl ved stor munningsvipp, mye munningsflamme og mer smell (samt lav vekt). Plaststokker av "bøtte-typen" (hule-ikke fyllte-høres ut som plastbøtte når du klår på kolben) har og en sterk tendens til å aksentuere rekyl. Unngå dem hvis du kan. Ei god kolbekappe fra Pachmayr (decelerator) gjør MYE for å få ned følt rekyl. Ikke for kort pipe, bidrar til mindre munningsvipp. Hvis pipa er kort - eller du også onsker å redusere smell og munningsflamme, fungerer en lyddemper meget godt. Den tar også ned rekylet betydelig. Alle disse forslag bidrar til bedre presisjon. Angående kroning: Det viktige ved kroninga er at kruttgasser som unslipper rundt/rett bak kule - ser en uniform munning. Den beste kroninga for ei jaktrifle er en litt forsenket munning og så ei kroning som ikke er i for slak vinkel på løpet. Overflata der innv. løp møter munning bør beskyttes av "overgrep" med stål-pusserstokk og slag mot dørkarmer og lign.

 

Tilbehør til rifla:

Skytestokk er kjekt som vandrestokk når du går - og gir raskt anledning for anlegg av rifla ved skyting. Bærereim for rifla som gjør at rifle ikke henger i veien, ikke hnger for høyt på ryggen (i skog) og som gir tilgjengelighet til rifla raskt og lydløst. Hvis reima samtidig også er lett å bruke som skytereim, for å gi støtte ved skudd, er dette veldig bra! Ved lav skytestilling, kan skytestokk/"monopod" (hjemmelaget) ha innfelt anlegg lavt nede for knestående, eller ved "kjøpestokk" være raskt justerbar i høyde. Ved liggende skyting, kan du ha ei stor rompetaske eller en jaktsekk som du legger rifla an mot. Vil påstå disse remediene er bedre og tilsammen mer fleksible enn eks. tofot. En tofot er også noe skrukkelverk som er i veien og tilfører unødig vekt til jaktvåpen.

 

Deg:

Lær deg å skyte godt fra jaktmessige stillinger! Om mulig, skyt alltid med anlegg og fra en så lav skytestilling som råd. Unngå å skyte på bevegelig vilt og på for lange hold. Jobb med jaktetikken di, slik at det IKKE løsnes skudd på liv uten så nær som råd er 100% sikkerhet for at skuddet sitter som det skal. Vær streng mot deg sjøl på dette! Adelsmerket på en god jeger er at man gjerne lar et dyr gå, hvis det på noe vis er tvil om noe vedr. riktighet ved avliving! En god jeger kommer også nær nok til å løsne forsvarlig skudd! Lær deg derfor å bli flink til å vurdere egen evne og forhold rådende i felten!

 

Mvh. Aril :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg vet jo at det viktigste er å trene. Samtidig trenger jeg å vite at rifla gjør sin del av jobben.

Jeg ønsket bare å få klarhet i hvilke operasjoner som faktisk gir mest forbedring og hvilke som kun er for å knipe de siste marginene. Da blir det bedding i første omgang. Frittliggende løp og solide, faste stålmontasjer samt en ok kikkert er allerede på plass.

Da ser jeg at du har en rifle...HVILKEN :?: Det er lettere å gi råd om trimming av bil når du vet om det er en Ferarri, eller en Toyota som skal trimmes :wink:
Link to comment
Share on other sites

Rifla er en Remington adl i 308 med trestokk fra begynnelsen av 90-tallet med en Leupold vxII 3-9x40 i faste Recknagel stålmontasjer. Har blitt fortalt at disse eldre Remingtonene er bedre enn de nye. Tofot og slikt bryr jeg meg ikke om- jeg liker å holde ting enklest mulig. Er forøvrig helt enig i Jedis betraktninger om å komme inn på forsvarlig hold. Jeg jakter, jeg leker ikke krig mot viltet :wink:

 

Har også en zastava minimauser i 22 Hornet. Denne er på en måte satt litt på vent mens Remingtonen oppgraderes litt. Angrer egentlig litt på at jeg kjøpte den i det hele tatt. Har en gammel 1,5x 33 i noen helt elendige montasjer på den. Tanken er at den skal være en liten og diskrèt småviltrifle men enn så lenge bruker jeg 308-en. I tråd med tankene om å holde ting enklest mulig, kvitter jeg meg kanskje med denne og blir desto mer fortrolig med Remingtonen isteden. Det er bare så behagelig men lite smell og "null" rekyl...

Link to comment
Share on other sites

Hva vil lapping av klakker si?

 

Kort fortalt betyr det å slipe låseklakkene mot kassa. Ligger en tråd om det her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=2023

 

Er det best å kjøpe en ferdig bedda rifle eller kjøpe en rifle og så få en børsemaker til å bedde den?

 

Er det så mange rifler som kommer ferdig beddet da? En del dyrere komposittkolber har støpt inn en maskinert aluminiumsblokk som sikrer god tilpassing, men ellers må du vel regne med å bedde rifla i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Rifla er en Remington adl i 308 med trestokk fra begynnelsen av 90-tallet med en Leupold vxII 3-9x40 i faste Recknagel stålmontasjer. Har blitt fortalt at disse eldre Remingtonene er bedre enn de nye. Tofot og slikt bryr jeg meg ikke om- jeg liker å holde ting enklest mulig. Er forøvrig helt enig i Jedis betraktninger om å komme inn på forsvarlig hold. Jeg jakter, jeg leker ikke krig mot viltet :wink:
Det har vært mange av de som har gått godt etter bedding og mindre justeringer, ADL'ne i plast stokk har vært noe røffere og der har jeg sliti noe fryktelig, spes en i 243, der var ei kråke relativt trygg på 75m, enda det ble bedda justert og testa omtrent det vi kom over av kuler i diverse ladninger.

Den du har kan ofte gi gode resultat etter bedding og noe lemping på avtrekket, forutsetter da at løpet er gullende rent og fritt for rust. Om låseklakkene er i orden ser du raskt, har de slite spor begge to, som dekker størst parten av de, ligger de godt an.

Link to comment
Share on other sites

jeg bare slenger inn et spørsmål....

hvor godt trenger en jaktrifle man kal bruke til storvilt å gå?

jeg pleier sitte å humre litt over folk som bruker masse tusen penger på å forbedre samlinga på rifla si fra 30 til 10 mm på 100m, men de trener ikke å er dårlige skyttere fordet.... hadde de brukt de penga på patroner kunne de kansje skutt nærmere 30 mm samlinger selv.....

 

det jeg altså vil frem til er at det går et skjæringspunkt mellom kost-nytte på det meste. og det gjør det her og. om skytteren sliter med å holde ringen på rein skiva, vil neppe det at børsa samler 10 mm kontra 30 mm gjøre at han vil klare prøva lettere.

 

for å få ok presisjon i de fleste rifler pleier det å holde å få satt kikkerten orntlig fast(skikkeig fastskrudde, limte montasjeklakker, skikkelig fastskrudde ringer, da av ok type selvfølgelig. og frittliggende pipe og kansje en bedding. dette kan man sikkert klare for under en tusenlapp.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det altså, selv om jeg er litt utstyrsfreak selv :P

Men igjen, skal man kjøpe en rifle tenker vel noen at de kan kjøpe en billig rifle for å prøve seg på jakt/skyting, og heller kjøpe en dyrere hvis de velger å fortsette. Noen tenker derimot at istedenfor å bruke mer penger på to rifler starter de heller med en god rifle som muligens har oppgraderingsmuligheter (Tenker spesielt på R700 nå) så de slipper å betale mer. Men det avhenger jo av at de kommer til å fortsette med sporten/hobbyen

Link to comment
Share on other sites

Det var nettop økonomien på tidspunktet og potensialet for en god børse på sikt som gjorde at jeg valgte nettom R700en. Ønsket også en rifle jeg kunne bruke til alt. Dessuten kjøpte jeg den brukt og tenkte at en 700adl i 308 med simpel kikkert neppe hadde være eid av en ivrig skytter og dermed sikkert ikke hadde gått mange skuddene.

Med bruksområdet jeg har nå ville jeg nok gått for en eller annen 6,5x55. For å si det enkelt så jakter jeg jo ikke elg men vil ha muligheten når den en sjelden gang byr seg.

Høggern: Jeg har ingen problemer med å klare storviltprøven. :D . Men jeg ser til f.eks vinterjakt på rype bør jeg skyte bedre enn jeg gjør. Dessuten utelukker ikke det ene det andre. Jeg trener og vil samtidig ha minst mulig egenspredning i børsa uten å bruke tusenlapper på å knipe en millimeter eller to.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Høggern: Jeg har ingen problemer med å klare storviltprøven. :D . Men jeg ser til f.eks vinterjakt på rype bør jeg skyte bedre enn jeg gjør. Dessuten utelukker ikke det ene det andre. Jeg trener og vil samtidig ha minst mulig egenspredning i børsa uten å bruke tusenlapper på å knipe en millimeter eller to.

det jeg skrev, skrev jeg generelt. håper du ikke følte deg truffet

 

som sagt tidligere. de tingene man kan gjøre for en tusenlapp er som oftest mer enn nok til å få børsa til å samle bedre enn det de fleste klarer utnytte.

 

men det jeg ville fram til var at det er noen som bruker masse penger på få rifla til å gå på 10 mm, men de sprer mye mer enn det selv. feks 10 ganger så mye. om de da hadde brukt de pengene på å trene kunne de kansje bortimot halvert samlingene sine selv om børsa fortsatt spredde hele 30 mm....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...