Jump to content

8 x 68 S


Hjortefot78

Recommended Posts

kan sammenlignes med 338win mag bare hakke kvassere, kjenner en som har denne i en mauser M03, litt av en magnum kaliber. hadde det ikke vært for andre verdenskrig hadde den patronen vært mye mer å se, etter som den kom nesten rett før krigen.

skal også ha vært favortitt jakt patronen til en Herman Gøring :wink:

Link to comment
Share on other sites

En glimrende patron. Flattskytende og relativt grov.

Var vel 8X75 og 9,3X70 som var favorittpatronene til den bleikfeite morfinavhengige nazien så den linken må få all del ikke stoppe deg fra å kjøpe børse i dette kaliberet. J&F har både hylser og patroner fra RWS

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd den selv, men har sett den i aksjon i Sør Afrika og hørt på lovprisingen der nede.

Svært godt rykte, men en bør tydeligvis benytte skikkelige kuler.

 

Skulle jeg startet på nytt, ville nok en rifle i 7x57 en i 8x68S , og en i 9,3x64 i gode mausermekanismer vært basis :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har hatt 2 rifler i 8x68S om hender;

Den første var en Brno ZG47 i 8x60S som jeg fikk kamret om. Riflestigningen var 1:9,5 og skulle vel egentlig bli for rask, men min "nye" magnum gikk veldig bra! Til trening ladet jeg 175 grs Sierra kule med 66grs N150 bak, fikk 20-30 mm samling på 100m. Til jakt brukte jeg 220grs Woodleigh RN med 77grs MRP, samlet på ca 30mm. Veldig fin effekt i elgen med Woodleigh-kula! Den gikk ut av løpet med ca 870m/s og holdt veldig godt sammen, til og med på 30meters skudd :)

 

Nå eier jeg en ombygd Oberndorf sivil mauser, med klassisk engelsk stil både i treverk og stål. Løpet er LW, 65cm langt med 1:10 stigning. Børsa går veldig godt, men vil i gjennonsnitt ha 1 grain mer krutt i alle ladninger enn Brno'n. Sikkert et litt rommere kammer.

 

Patronen anbefales på det varmeste! Kulebane som en 300magnum, og effekt som en 338(med betydelig mindre rekyl!)

Til elg ville jeg brukt ei 220grs kule, ellers er vel 200grs Swift meget allsidig og flattskytende(ca 900m/s)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 8x68S, et meget bra kaliber om en vil ha noe med litt futt i. Den er vel hva en kaller et langholdskaliber, men det hjelper lite om en ikke er en forholdsvis garvet "magnumskytter" Det hjelper lite med høy hastighet om en ikke treffer. Den sparker godt, og er en rekylredd er ikke dette et kaliber å satse på. En bør trene mye om en skal beherske denne. Rekylen er "hardere" en i en 375H&H og "kjappere" en en .300WinMag (Men med demper er den som en snill 6.5 :wink: )

Jeg har skutt noen hjort og et par elger med min de siste par årene, men er redd den kommer til å bli lite brukt på matvilt heretter. :? Ikke spesiellt pene slakt med denne.

Utover det- en kjempepatron- en flott belteløs magnum som går .300WM og .338WM en høy gang. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 8x68S, et meget bra kaliber om en vil ha noe med litt futt i. Den er vel hva en kaller et langholdskaliber, men det hjelper lite om en ikke er en forholdsvis garvet "magnumskytter" Det hjelper lite med høy hastighet om en ikke treffer. Den sparker godt, og er en rekylredd er ikke dette et kaliber å satse på. En bør trene mye om en skal beherske denne. Rekylen er "hardere" en i en 375H&H og "kjappere" en en .300WinMag (Men med demper er den som en snill 6.5 :wink: )

Jeg har skutt noen hjort og et par elger med min de siste par årene, men er redd den kommer til å bli lite brukt på matvilt heretter. :? Ikke spesiellt pene slakt med denne.

Utover det- en kjempepatron- en flott belteløs magnum som går .300WM og .338WM en høy gang. :wink:

 

 

Spørsmål;

 

Hvordan kan rekylen være hardere enn 375??? Hvis du beregner rekylenergi blir den snillere. Hvordan kan den være raskere enn 300 win mag? 300'en har høyere utgangshastighet...

 

Hvis du har vært uheldig med slakt, har du brukt feil kuler/ammo.

 

m

Link to comment
Share on other sites

kan sammenlignes med 338win mag bare hakke kvassere, kjenner en som har denne i en mauser M03, litt av en magnum kaliber. hadde det ikke vært for andre verdenskrig hadde den patronen vært mye mer å se, etter som den kom nesten rett før krigen.

skal også ha vært favortitt jakt patronen til en Herman Gøring :wink:

 

Trodde det var 8x75 RS som var Herman Gørings favoritt patron, men kanskje 8x68s også ...

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål;

 

Hvordan kan rekylen være hardere enn 375??? Hvis du beregner rekylenergi blir den snillere. Hvordan kan den være raskere enn 300 win mag? 300'en har høyere utgangshastighet...

 

Hvis du har vært uheldig med slakt, har du brukt feil kuler/ammo.

 

m

Svar,

Slik jeg føler det, rekylen fra mine 375 H&H er som et "kraftige skyv" i forhold til 8x68S, altså: 8x68S "slår/sparker" deg i skuldra, 375 H&H "dytter" deg kraftig. 8X68en er etter min tolkning kjappere- også kjappere en min .300 winMag. -og for ordens skyld, .300 WM har lavere utgangshastighet i forhold til kulevekta.

 

Når det gjelder kuletyper har jeg brukt 200 grains A-frame, 220 grains Woodleigh og 200 grains Accubond. Det er nok hastigheten som er det største problemet for slaktet- ikke kuletypen. (rene kobberkuler er forresten lite aktuelt, da vi til tider er flere på jakt samtidig)

Løpet er forøvrig på finn:http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33742669

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg låner tråden og kommer med et spørsmål.

 

Er det noen i området rundt Steinkjer, maksimalt 1-2 timers avstand, som har et våpen i kaliberet, eventuelt et kaliber som ligner først og fremst rekylmessig, og som kunne tenkte seg å la meg få prøve? Har fått lyst på et dedikert storviltkaliber, men vil gjerne prøve før kjøp.

 

Send pm her inne, eller kontakt meg på mail: stian.giaver@hotmail.com eller telefon +4791800193

 

Håper å høre fra en ivrig ambassadør for 8x68mm S

Link to comment
Share on other sites

Det kan være liten tvil om at 8x68S er den beste (belteløse) magnum av europeisk opprinnelse. Jeg personlig mener at 8x68S har fått en alt for lite utbredelse i henhold til sin fantastiske prestasjon. Med rette ladninger og lang pipe (65cm - ) er det ikke noe spesielt å sende en skikkelig (premium!!) kule fra 200gr. i 950m/s. At rekylen skal være (subjektivt) hardere enn 375 H&H Mag holder jeg for en myte. Rekylen ligger etter min mening på lik linje som 300WM med samme kulevekt og er dermed ikke farlig. Med rett rekyl- og/eller lyddemper (anbefales) ligger rekylnivået ved en 308W med standardladning.

Både 8x68S og 8mm RemMag har med rett noen magiske rykter rund seg, og dette i sammenheng med sin terminale virkning på storvilt! 8mm er rett og slett et super kaliber (subjektivt så klart) og vanskelig å matche. :mrgreen:

Egentlig så burde en ha både 300WM og 8x68S for alt av viltet verden rund, og en 308W/8x57IS for hjemme traktene pluss annet + +. :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 8x 68 s , veldig fornøyd, skutt Dall sheep på 350 m hold , brukt den på fjelljakt/bjørnejakt.

Våpnet var ei Sako kasse, bygd opp av Ragnar Hansen.

Litt sær på ammunisjon, men super presisjon med rett medisin.Rekyl som 300 win mag. ,mao ingenting å være redd for med en erfaren skytter.

Angrer på at jeg byttet den , men så var det det med våpnegarderobe da... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk Rafdal til å bytte pipe i en Brno zkk 600 jeg hadde . Han satte samtidig på et Hi Teck skjefte og hele riggen veier nå 3,1kg uten optikk i 8x68s . Denne børsa skyter jeg gladelig 20-30 skudd med på en kveld , så det med rekyl trenger du ikke bekymre deg så mye over ( som en 300WM) . Har nå felt mellom 50 og 60 storvilt med børsa siden 2009 . Bruker mest 180grs tsx og 200grs swift a frame . Begge kulene er gode valg , og gir vanligvis gjennomskyting . 200grs tsx og 220grs swift vil gi enda bedre dybdevirkning om man trenger det :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...