Jump to content

Sauer 200 STR - På jakt ?


rekyl338

Recommended Posts

Tenkte jeg kunne bidra med sauer'n min med jaktstokk.

Dette er en stokk jeg kjøpte hos M.Landrø for noen år siden, vet ikke helt hvem det er som lager dem.

Jeg har gått mer vekk fra å bruke denne på jakt, men det er mest fordi DFS sesongen ikke passer helt med jakttidene.

Viktig å ha ei rifle tilgjengelig til hver tid uten å måtte bygge om sauer'n :wink:

 

normal_09092007%28001%29.jpg

 

Dette er en stokk fra Tyristubben :)

Link to comment
Share on other sites

Denne informasjonen er sikkert interressant for noen av dere:

 

En av våre ansatte hos Skytterlinken har bygd ei utrolig lett jaktrifle av Sauer 200 STR. Veide ca 4,4 kg, en ekstrem lav vekt med tanke på utgangspunktet :)

 

Låskasse m/magasin 1450 gr

Bredvold jaktskjefte 1350 gr

Pipe 6,5x55 neddreid til 18 mm og 57 cm lengde 1100 gr

Aluminium kikkertmontasje 120 gr

Burris kikkertsikte 3-9x40 370 gr

 

Totalt 4390 gr

 

Denne ble meget god å skyte med, god ballanse og presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Til alle dere som bruker Konkurransevåpen på jakt:

 

Det er iflg. ODDA våpenkontor FORBUDT!

Konkurransevåpen kan nå IKKE jaktes med...

 

(Nei dette er ingen spøk)

Jeg spurte om dette i vår, da jeg søkte om hagle til konkurranse. De ble svar skyldige, og måtte ringe ekspertisen sin til slutt. Svaret var at de ikke kunne se at det var noe i veien for å jakte med et konkurransevåpen. Sålenge det oppfyllte kravene for den jakten det ble brukt til.

Link to comment
Share on other sites

Dette her er bare helt feil..

 

Blir slutt på alle konkuranser der vi har jegerne med for å heve ferdighetene på våpen bruk da.

Blir helt steike gale.

Er nå om å gjøre å ha jegerne med så mye som mulig i konkuranse og trening med de våpen de bruker på "jakt."

 

Mvh

 

 

Jeg skal snakke med Politidirektoratet i dag. Tror man er nødt å ta dette helt til topps... Det er vel ingen tvil om intensjonen her men at ordlyden kan tolkes forskjellig ut fra hva slags humør man er i :) To be continued...

Link to comment
Share on other sites

GODE NYHETER!!!

 

I dag (for 5 minutter siden) snakket jeg med jurist Ståle Svendsen i Politidirektoratet (POD). Han regnes å være en av deres fremste eksperter på våpenloven. Han sa at det ikke er noe problem å bruke konkurransevåpen til jakt eller vise versa. Usikkerheten rundt dette skyldes misforståelser og mistolkninger i de enkelte politidistrikt og lensmannskontor. Så lenge alle andre krav til anslagsenergi, oppskyting osv tilfredstilles så er det bare å dra på jakt med konkurransesaueren, og det med god samvittighet. Svendsen hos POD er en bra mann. Han sa at regelverket ikke måtte tolkes så firkantet som det vi har hørt om tidligere i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Han sa at regelverket ikke måtte tolkes så firkantet som det vi har hørt om tidligere i tråden.

 

Kan han sende den beskjeden til ALLE landets Politidistrikter? Kan du be han, pleace :wink:

 

Det gjorde jeg allerede i samtalen :) Om dette skulle likevel gå noen hus forbi så er det godt å ha noen konkret å vise til...

Link to comment
Share on other sites

Denne informasjonen er sikkert interressant for noen av dere:

 

En av våre ansatte hos Skytterlinken har bygd ei utrolig lett jaktrifle av Sauer 200 STR. Veide ca 4,4 kg, en ekstrem lav vekt med tanke på utgangspunktet :)

 

Låskasse m/magasin 1450 gr

Bredvold jaktskjefte 1350 gr

Pipe 6,5x55 neddreid til 18 mm og 57 cm lengde 1100 gr

Aluminium kikkertmontasje 120 gr

Burris kikkertsikte 3-9x40 370 gr

 

Totalt 4390 gr

 

Denne ble meget god å skyte med, god ballanse og presisjon.

 

Min 200 STR veide inn på 3.7 kg med KKC, hjemme kappet og hjemmedreiet pipe samt leupold 2-7x 32.

Ble meget godt fornøyd med den vekta.. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
Min 200 STR veide inn på 3.7 kg med KKC, hjemme kappet og hjemmedreiet pipe samt leupold 2-7x 32.

Ble meget godt fornøyd med den vekta.. ;)

 

 

Bilder, eller tror vi ikke på deg... :wink::mrgreen:

 

Etter noen mnd på jakt og MYE stokkolje veier nå min sauer 4050 gram. Jeg skulle nok ikke oljet inn stokken, for å beholde den lave vekta. :lol::mrgreen: Ytrolig hvor mye olje denna stokken suger til seg. Er ennå ikke ferdig med og olje den. Skal bli morro å se hva den veier til slutt. Men da den ble montert veide den bare 3.7 kg. Bikkja skjønte ikke hvorfor jeg tok frem rifla og nektet å flytte seg da jeg skulle ta bilde. Hu ville være der rifla var. :lol::mrgreen:

 

PC190496.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sent men dog....

 

Jeg har jaktet med min Sauer 200str links siden 2000.

 

Vekten er minuset men uansett så ligger våpenet når man legger an for å skyte.

 

Perfekt våpen for all type storviltjakt

Minus: Vekten

Pluss: Det meste.

 

Stokken min ble knekt i skjeftet på jakt i fjor så nå er det bestilt ny stokk fra GRS

 

Venter i spenning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...