Jump to content

Nye S&L Victory. Erfaringer og tanker rundt denne?


vingemutteren

Recommended Posts

Vurderer sterkt å kjøpe en "Schultz & Larsen Victory" med KCC stokk.

Hva er forskjellen på denne og Classic (uten om at den ene er systemrifle)?

 

Og er det noen her som har klådd litt på disse eller kansje har de?

Bruker erfaringer og synspunkter motas med takk.

 

Eller for å si det på en annen måte:

 

Hvorfor bør jeg kjøpen S&L Victory?

 

Og hvorfor ikke?

 

Editert overskrift, slik at den synes på fremsiden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har M97 DL og har kikket litt på victoryen. Den har en litt slankere låskasse, med rundere former. Bolthodet har samme diameter som resten av bolten, og låsekassa har en lengre glideflate mot bolten helt i bakkant av kassa. Uten at jeg syns det er i nærheten av noe problem på DLen så bidrar det til at bolten ikke vil hukke/kile seg i bakre stilling. (feks ved litt skjevt trykk under repetering). Kan ikke huske noen andre forandringer. Never change a winning team sies det jo så :)

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kommet hjem fra et Besøk på S&L Fabrikken. Veldig ineresant, jeg lager en egen tråd om det,

 

De har også justert litt på boltutløseren. I tillegg til det som er nevnt tidligere i tråden. Om ikke jeg var overbevist om at S&L er et bra jaktvåpen før denne turen er jeg det i hvertfall nå!!!

Link to comment
Share on other sites

Dette finnes sikert svar på fra før her på forumet, men jeg synes spørsmålene mine passer i denne tråden.

Hvor store skiftninger i treffpunkt får man med en S&L når pipa har vert ute og blir satt inn igjen?

Kan man klare seg uten ny innskytning?

Passer piper til Victory og M97 om hverandre?

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har lest om Victory'en så er det et nytt løpsbyttesystem som låser i pipa. M97 DL låser i kassa. Det er derfor den fremre låskassebrua er så lang og stiv. Vil annta at dette er grunnen til at Victorykassa e noe slankere.

 

Den nye Classicen har "det gamle" løpsbyttesystemet som M97'n har. Treffpunktforandring etter løpsbytte i samme kaliber på M97'en er etter det jeg har erfart innafor 2 cm på 100m. De andre har jeg ikke erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Angående treffpunktforandringer. Jeg har 9.3x62 i std utføreslse og rettfluta 46cm 308 m demper. Bytter kikkert når jeg bytter løp. Får ikke mer en 2 cm forandring, kanskje heller mindre. Men 1 av 5 ganger så får jeg 3-5cm spredning på de første 2-3 skuddene.

Link to comment
Share on other sites

En ful kvittret om at der er flere som venter (og har ventet en stund) på leveranse av disse børsene.

 

Er det mye styr å importere fra Danmark?

 

Proceduren er

 

1: VAREN SKAL BESTILLES AF IMPORTØREN FRA DEN DANSKE FABRIK

2: fabrikken skal sende en proformafaktura til importøren, som så skal søge en norsk importtilladelse.

3: denne importtilladelse skal sendes til Danmark

4: den danske fabrik skal søge specifik udførselstilladelse på hver enkelt våben, med opgivelse af nummer på både låsekasse og pibe

5: når der foreligger de nødvendige tilladelser 1-4uger kan varen så sendes til Norge.

 

Da de praktiske håndteringer af tilladelser og forsendelse let tager en person 1 arbejdsdag, samles der normalt op så der ikke sendes enkelte våben.

Link to comment
Share on other sites

ja punkt 1 var jo ikke å misforstå (selv om jeg tenkte på import fra Danske våpenbutikker, såkalt sideimport, og da grunnet ventetid).

 

Mens man først har kompetansen her (bedre kan det vel ikke bli), så vil jeg informere om at jeg synes informasjonen om Victory modellen er i beste fall mangelfull, eller ikke eksisterende hos produsentens hjemmeside. Det samme er mere inngående beskrivelser av montasjene (ringene), som jeg har fått omtalt som skrap og ubruklige (selv om jeg synes konseptet ser spennende ut).

 

Ting jeg lurer på angående Victory modellen/e (og for den del de andre også) er:

 

1: Kommer skjeftene ferdigt beddet fra fabrikk på noen eller alle modellene (spesielt siden system riflene er beregnet for mye demontering)?

 

2: Hvilke løpslengder leveres som standard, og hvilke lengder kan man bestille (vanskligt å bli klok på når man prøver å orientere seg, skriv mere utfyllende, og gjerne med bestillingsnummer på deres hjemmeside)?

 

3: Nøyaktig oppgivelse av kaliber som er tilgjenglige i løpsbyttesystemet, samt hvilken klasse/sluttsykke de tilhører (standard/Magnum/Safari)?

 

4: Kan man bestille 223R løp til løpsbyttesystemet? Og i såfall med hvilken stigning?

 

5:Vil løp i 223R i såfall utløse behov for ett ekstra sluttstykke med annen bunn diameter, samt finnes dette å få kjøpt?

 

6: Hvem selger montasjesystemet for kikkertsikteri Norge?

 

7: Hvorfor skal jeg velge Victory frem for Classic DL og 97 DL? (Reklame og produktinformasjonen, er så dårlig at jeg enda ikke har klart for meg fordelene utover at Victory er litt mer elegant i designen enn de andre).

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren: Ser du lurer på en del av de samme tingene som jeg også har lurt på. Siden ignorant har ignorert både mine mailer og pm'er så håper jeg han kan være serviceinnstilt nok til å svare i denne tråden. Skulle ta mindre tid det enn mange av de lange, tekniske innleggene han lirer av seg her inne....

Link to comment
Share on other sites

For den som lurer, er adressen til Shultz&Larsen http://www.schultzlarsen.com/z_default.htm

Og der fant jeg en liste over tilgjenglige kaliber (bakerst i manualen til 97 DL) http://www.schultzlarsen.com/M97%20User%20manual.pdf

 

Men hvilke høyder er det som er tilgjenglige i montasjene deres? Nei det er fortsatt en gåte. Da alt som står på hjemme siden er 4 høyder i rette og 3 høyder i extended samt at alt finnes til både 1" og 30mm sikterør.

 

Forøvrigt er ventetid problemet nå ikke ett problem for meg grunnet valg av pipe importør har på lager.

 

Men valg av ring høyde til sikter, bekymrer meg.

Link to comment
Share on other sites

ja punkt 1 var jo ikke å misforstå (selv om jeg tenkte på import fra Danske våpenbutikker, såkalt sideimport, og da grunnet ventetid).

 

Mens man først har kompetansen her (bedre kan det vel ikke bli), så vil jeg informere om at jeg synes informasjonen om Victory modellen er i beste fall mangelfull, eller ikke eksisterende hos produsentens hjemmeside. Det samme er mere inngående beskrivelser av montasjene (ringene), som jeg har fått omtalt som skrap og ubruklige (selv om jeg synes konseptet ser spennende ut).

 

Ting jeg lurer på angående Victory modellen/e (og for den del de andre også) er:

 

1: Kommer skjeftene ferdigt beddet fra fabrikk på noen eller alle modellene (spesielt siden system riflene er beregnet for mye demontering)?

Ifølge importør, er orginal skjeftene søylebeddet fra fabrikk, samt at KKC skjeftene til systemriflene også er beddet eller søylebeddet? fra importør når de er levert i tilbusdpakken til importøren..

 

2: Hvilke løpslengder leveres som standard, og hvilke lengder kan man bestille (vanskligt å bli klok på når man prøver å orientere seg, skriv mere utfyllende, og gjerne med bestillingsnummer på deres hjemmeside)?

http://www.schultzlarsen.com/z_barrels.htm var vist svaret på det spørsmålet. Takker S&L97

 

3: Nøyaktig oppgivelse av kaliber som er tilgjenglige i løpsbyttesystemet, samt hvilken klasse/sluttsykke de tilhører (standard/Magnum/Safari)?

http://www.schultzlarsen.com/M97%20User%20manual.pdf dette er manualen til 97DL, bakerst står det noe om dette. (finnes i download seksjonen).

 

4: Kan man bestille 223R løp til løpsbyttesystemet? Og i såfall med hvilken stigning?

 

5:Vil løp i 223R i såfall utløse behov for ett ekstra sluttstykke med annen bunn diameter, samt finnes dette å få kjøpt?

 

6: Hvem selger montasjesystemet for kikkertsikteri Norge?

Importøren har noen på vei inn.

 

7: Hvorfor skal jeg velge Victory frem for Classic DL og 97 DL? (Reklame og produktinformasjonen, er så dårlig at jeg enda ikke har klart for meg fordelene utover at Victory er litt mer elegant i designen enn de andre).

 

Dette er det jeg sålangt har funnet ut.

 

Edit: Tok bort beddet, da det er mulig jeg blandet litt, den er i hvertfall søylebeddet fra fabrikk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

j

2: Hvilke løpslengder leveres som standard, og hvilke lengder kan man bestille (vanskligt å bli klok på når man prøver å orientere seg, skriv mere utfyllende, og gjerne med bestillingsnummer på deres hjemmeside)?

 

3: Nøyaktig oppgivelse av kaliber som er tilgjenglige i løpsbyttesystemet, samt hvilken klasse/sluttsykke de tilhører (standard/Magnum/Safari)?

 

Hvis du kikker litt nøyere på hjemmesiden finner du dette; http://www.schultzlarsen.com/z_barrels.htm

Gir jo svar på både sluttstykker, lengder, tykkelser, og form på pipene :wink: Kasser finnes det vel bare en av.

Link to comment
Share on other sites

jakt og friluft. bedder stokkene på nytt igjen. selv om det kanskej ikke er nødvendig. 5000 pluss 600 for beddinga. var det sist jeg sjekket

KKC skæfterne var i de første år kun almindeligt bedded fra Jagt & Friluft. Men på grund af det bløde materiale skæfterne er fremstillet af, blev de pålagt at montere samme type stålbeddeblokke som er monterede i alle Originalskæfter produceret efter 2005.

Nu mangler de kun at få KKC til at fræse skæfterne med en anstændig finish, og den nødvendige indvendige pasning, så især magasinfunktionen får det nødvendige støtte fra skæftet, som er intentionen på dette system

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte kkc skjefte til min dl 97 i vinter og den ble beddet pånytt. Vil det si at de har lagt i en stål blokk for å få bedre støøte mot kassa?

 

Ett kjapt spørsmål? Har det blitt noe bedre 5 skudds magasin på den nye victory modellen? For jeg må si at jeg har plundret endel med det til dl 97 en. MEn med litt modifikasjoner så er det nå 100 prosent :D

Link to comment
Share on other sites

Litt sakte i svingene, jeg er ikke sikker på om de KKC skjeftene er beddet, eller om de er søylebeddet (helst det siste tror jeg). Selv om jeg skrev begge deler på ett papir under en samtale med importør. Men dette er ferdig levert på en S&L Victory med KKC skjefte (tilbudet som Arndal Jakt og friluft har med KKC isteden for orginal skjeftet). Ikke for løse skjefter fra hylla, slik jeg har forstått det.

 

Endlig bekreftelse har jeg vel ute i uken.

 

Pris på KKC løse skjefter ligger rundt 5000kr, + bedding. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, takker for alle svar men det var prisen på den komplette pakken ( S&L Victory med KKC skjefte) fra importør jeg tenkte på :)

 

Det du går for, Vingemutteren?

 

Er ganske nysgjerrig på det samme. Rifle med KKC skjefte har jeg holdt i mine klammer hender og funnet ut passer meg meget bra, men S&L Victory er dessverre helt ukjent (bortsett fra generelle lovord om S&L da). Så jeg sitter her og tvinner tommeltotter mens jeg håper noen snart kan svare på de spørsmålene du startet tråden med :)

Link to comment
Share on other sites

He he, du tenker på disse spørsmålene her:

 

Hvorfor bør jeg kjøpen S&L Victory?

 

Og hvorfor ikke?

 

Ja der var det liten respons å få gitt.

 

Tilbudet på Victory med KKC skjefte (da selfølglig uten orginal skjeftet) er 19900kr.

 

Fra jaktkatolgen 2009 leser jeg følgende:

 

S&L Classic 11400kr m/KKC stokk 15900kr

Links 12700kr

Classic DL 13300kr (må da være billigt for en systemrifle?). m/KKC stokk 17900kr.

 

S&L Victory grade 1 17800kr + 1500kr for grade 2 stokk (og oppover til 29500kr ekstra for exhibition stokk :shock: ).

M/KKC stokk 19900kr.

 

Ekstra standard løp (15/17/19mm) 4490kr

Rettflutet 5990kr

Spiral flutet løp 6490kr

Magasin (3/5 skudd) 1200kr :shock::shock: (men det er i stål så...).

S&L reim 295kr

Sluttstykke 3490kr.

 

Jeg har bestilt en Victory KKC i 308w med tynt løp (60cm for kortere leveringstid) som skal kortes til 50cm når demper monteres, samt med orginal grade 1 stokk (ren dumskap, men jeg vil jo så gjerne ha noe pent å se på også :oops: ).

 

Jeg vil ikke ha Leupold QR på denne, så jeg går for ett par orginale S&L montasjer (de ser så lette og lækre ut, så får man se om jeg er en tosk senere). :wink:

 

Om jeg kunne få ett løp og sluttstykke i 223R med 1/8 stigning, så ville det hele begynt å smake fugl (der ryktes at ting kan spesialbestilles for den som kan vente.............. sukk :roll: ).

Link to comment
Share on other sites

Har lurt på det samme ang 223 sluttsykke og løp. Har også hørt de samme ryktene som deg at ting kan spesialbestilles om man venter. Ingen har imidlertid kunne svare meg på dette da jeg har forespurt, så jeg synes dette lukter av noe annet enn fugl, jeg men.....

 

På grund af diametren på sluttstykket, vil det ikke fungere acceptabelt med de helt korte og tynde hylstrer som feks. 222R og 223R.

Disse kalibrer kan ikke leveres, og kan ikke specialbestilles.

 

 

Men ellers er det korrekt at mange kalibrer og pibeprofiler kan specialbestilles, om man har tilstrækkelig talmodighed.

 

Der findes ingen konkret vægtangivelse på S&L modeller, da totalvægten kan variere ved forskellige pibedimentioner, og især da skæfterne kan variere op til 500gram, afhængigt af den enkelte træbit.

 

Under en testvejning af ellers fuldstændigt formmæssigt identiske skæfter, var der variation fra 650gram op til 1430gram.

 

Så en konkret vægtangivelse ville være lige så precis som en konkret længde på en elástik

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar ignorant (meget opplysende dette med vektforskjeller på stokken).

Jeg skulle derimot ønske at de forskjellige vekter for:

Låsekasse?

Sluttstykke?

De forskjellige pipeprofiler/lengder (innkludert rett eller spiral flutede)?

 

Sto på deres hjemmeside (eller ihvertfall ble lagt ut på de mest aktuelle våpenforum, som i denne tråden).

 

Kansje noen som allerede eier diverse S&L produkter kan tenke seg å veie sine deler og poste det her i denne tråden, så vi i det minste har ca opplysninger i hende?

 

 

Ignorant@ Der er ett par ting jeg undres over, er den fjerde låsing av sluttstykket (i bakre del av sluttstykket som nevnt i reklamen i linken i posten ovenfor). Noe som kun Victory har?

 

Vil det ha noe å si for presisjonen i S&L løp, om man kapper en jaktprofil 60cm pipe ned til 50cm (for demper montering)?

Kontra å benytte en S&L jakt profil pipe som er levert i 52cm orginalt gjenget for demper?

 

Dette spørsmål er begrunnet med S&L's opplysninger om at pipene er svakt koniske fra deres hånd.

Link to comment
Share on other sites

Min "rigg" økte vekta fra 4350 gram til 4570 gram da jeg byttet orginal stokken med en beddet kkc stokk. 60 cm 6.5*55 pipe. Dette er en komplett rigg med leopold qr baser og en tung 3-12*50 zenith flash dot med kompensator på. Denne er oppgitt til å veie i overkant av 700 gram. Som dere ser fikk jeg problemer med grensa i jegerklasen jaktfelt. Men nå ser det ut til at dt blir 5 kg og 12 ganger etter det siste utkastet jeg har fåptt fra njff.

 

Så nå blir det 17 mm pipe og 65 lengde :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar ignorant (meget opplysende dette med vektforskjeller på stokken).

Jeg skulle derimot ønske at de forskjellige vekter for:

Låsekasse?

Sluttstykke?

De forskjellige pipeprofiler/lengder (innkludert rett eller spiral flutede)?

 

Sto på deres hjemmeside (eller ihvertfall ble lagt ut på de mest aktuelle våpenforum, som i denne tråden).

 

Kansje noen som allerede eier diverse S&L produkter kan tenke seg å veie sine deler og poste det her i denne tråden, så vi i det minste har ca opplysninger i hende?

 

 

Ignorant@ Der er ett par ting jeg undres over, er den fjerde låsing av sluttstykket (i bakre del av sluttstykket som nevnt i reklamen i linken i posten ovenfor). Noe som kun Victory har?

 

Skal man være helt korrekt, så er der i bagenden faktisk både en 4de og en 5te låsning, som aktiveres hvis sluttstykket vandre henholdsvis 0.5mm og 1,5mm.

4de er lukkegrebet som stopper på låsekassen efter ca 0,5mm.

5te er stoppalen, der stopper sluttstykket efter ca 1,5mm.

På Victoryen og Classicen er stoppet for lukkegrebet stærkere end på M97, ligesom stoppalen er indfældet på Victory og Classic

Vil det ha noe å si for presisjonen i S&L løp, om man kapper en jaktprofil 60cm pipe ned til 50cm (for demper montering)?

Kontra å benytte en S&L jakt profil pipe som er levert i 52cm orginalt gjenget for demper?

 

Det vil ikke umiddelbart betyde noget for precicionen, men det vil måske betyde lidt for levetiden af piben, samt øget behov for rensning af piben

 

 

Dette spørsmål er begrunnet med S&L's opplysninger om at pipene er svakt koniske fra deres hånd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

- Hvordan opplever du rifla sammen med kkc stokken?

For meg er den bare deilig, virklig god ergonomi (spesielt godt er forskjeftet med sin store bredde, og kinstøtten). Negativt er at kinstøtten må av for å få ut sluttstykket (mitt blir nok frest ut så sluttstykket går ut med kinnstøtten på plass), og at bakkappen er hard (for hard for skyting i benk uten demper).

 

- Avtrekket var hardt til å begynne med, og så løsnet det litt etterhvert?

Ja det var veldigt hard i begynnelsen (måtte ta i, men jeg er vant til rifle avtrekk rundt kiloen), jeg målte det til 2kg etter 1o-12 skudd. Etter 9 skudd til på bana i går, så var avtrekksvekten nede i 1,6kg (alt målt med min fiskevekt). Og jeg merket allerede under oppskytingen, at avtrekket begynte å bli bedre, mye bedre. 10-20 skudd til, og jeg tror alt vill ha stabilisert seg.

 

- Demontering av løp, greie saker?

Jeg skal teste nå.

Og svaret er ja.

Opperasjonen er som følger:

1: Skru opp to umbrako skruer i underbeslaget (skjefte skruene).

2: Ta ut underbeslaget.

3: Ta ut låsekassa av stokken.

4: Ta ut sluttstykket.

5: Løs opp to umbrako skruer fremme på låsekassa.

6: Dra løpet rett ut.

 

Montasje, ser ut til å være:

1: Før løpet rett inn.

2: Sett i og lukk sluttstykket.

3: Stram skruene til løpet.

Resten sier vel seg selv. :wink:

 

S&L sine Slide and Lock montasjer?

Skal innhandles, Leupold QR gir meg kvalmefornemmelser. Klumpete, og uelegant. Og garantert tyngre enn S&L egne løsning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

(for hard for skyting i benk uten demper).

har de byttet, min bakkappe er så myk at..

Avtrekket var hardt til

Igjen?, Avtrekkene til S&L er da justerbare? både for inngrep og vekt?

 

Ellers er min vurdering av både KKC stokk, S&L og erfaring med J&F svært lik din.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ikke misforstå, eller missforstå meg rett.

 

Med hardt, mener jeg rått. Som i ubrukt, tregt, råkant o.s.v.

Allerede etter 5-6 avtrekk var det begynt å endre seg.

Og nå etter sammenmonteringen, så sjekket jeg avtrekket nærmere for "lugging". Merket ikke noe som helst, faktisk så var avtrekket nå "dritbra" (om enn tyngre enn jeg ønsker det). Der finnes ikke kryp, ikke etteravtrekksvandring, og man presser og presser og klikk. Hverken mer eller mindre. Tyngden på avtrekket, skal jeg justere noe ned når jeg har skutt gjennom litt mer amo. Avtrekket bærer preg av gode stramme toleranser, og jeg har fått det avtrekket jeg forventet meg av en Shultz&Larsen rifle. 8)

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke være redd for presisjonen på shultz børsene :D.Det er igrunnen derfor jeg har den enda på tross av endel innkjørings problemer. Jeg har også erfart at det er liten eller ingen treffpunkt forandring med og uten demper.

 

Går med tanker om å få meg ei kasse til for å lage ei rein papp børse og en jaktbørse.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Oppdaget noe jeg absolutt ikke likte i går kveld.

 

Magasinet på min Victory med KKC stokk, har ikke en pålitlig låsemekanisme. Hvorfor vet jeg ikke enda, men det skal forskes på når det blir anledning.

 

Det som skjer er at når magasinet settes i med 3 patroner (fullt magasin) mot lukket bolt, så kan man ved å slå/klaske på magasinet/stokken. Får magasinet til å sprette løst i bakkant (bakre magasin hake løser ut, noe jeg synes er rart da begge hakene er i ett stykke).

Resultatet blir da at man tar ladegrep, uten at man kamrer en patron. Med to skudd i magasinet, ser alt ut til å være ok. Da jeg enda ikke har klart å provosere frem det samme da (men så var jeg ikke så lysten til å "herje" for mye med rifla med kamret patron på vei ut på post i dag tidlig).

 

Jeg har merket meg at magasinet på 97DL har vært oppe før som ett muligt problemområde, samtidigt ser jeg at ignorant ikke er fornøyd med utfresingen av KKC stokken vedrørende funksjon som stokkene er tiltenkt mot magasin løsningen (uten at jeg vet hva som er feil).

 

Noen som sitter på informasjon om hva som bruker å være feil med magasin/magasinlåsen på Victory/97DL?

 

Edit: Ser at magasinet løser ut bake når en presser magasinet sideveis, bort fra låsehakene.

Der er en slakke sideveis i magasinetsbakkant når det kommer på plass, noe som kommer av at magasinet har litt feil dimensjon i akkurat dette området (dette kan nok justeres ved litt godlynt vold mot magasinveggene).

I tillegg er der noen grader på bakre magasinlåsehake.

 

I den forbindelse, så lurer jeg på om noen vet hvordan disse magasinene demonteres for puss?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøvd mekanismen i orginalstokken, og problemet med at magasinet løser ut av seg selv er da borte. Men der er fortsatt litt mer sideveis slark i magasinet enn hva jeg er villig til å akseptere.

 

Løsningen på magasin problemt i KKC stokken blir som Ignorant pekte på, å legge på beddemasse for å kompensere der KKC har tatt ut for mye treverk.

 

Jeg har også fått fatt i litt data på S&L sine orginale Slide&Lock ringer fra ignorant. Disse er desverre ikke i mm fra bunn av sikte, men de får duge intill videre.

 

 

Høyder og modeller av S&L Slide & Lock montasjer/ringer:

30H giver precist klaring under en 56mm kikkert m 30mm rør

30MH giver precist klaring under en 50mm

30M giver klaring under en 45mm kikkert

30L giver precist klaring under en 32mm kikkert

 

25,4XH giver klaring under en 56mm 1" kikkert

25,4H giver klaring under en 50mm 1" kikkert

25,4MH giver klaring under en 45mm 1" kikkert

25,4M giver klaring under en 40mm 1" kikkert

25,4 L giver klaring under en 32mm 1"kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Går også med planer om en Victory men har ikke funnet priser på montasjer.

 

Hvordan virker dette systemet, er det en montasje på rifla man trenger og så kjøper man bare ringer til etter hvor mange kikkerter man skal ha?

 

Vet du prisen på riflemontasjen og pris på ringene?

 

Har tenkt på Blaser og men pris på både ekstra løp og montasje er ekstrem, får jo to løp og montasjer til S&L billigere enn enn ett til Blaser, det smaker ikke helt.

Link to comment
Share on other sites

S&L Slide and Lock heter systemet, og har to låsinger i hvert spor, slik at man t.d kan flytte siktet for bruk med og uten tykk jakke (årstid variasjon).

 

Det er ring og montasje i ett, som blir montert i spor som er orginal innfreste i låsekassa (litt som med sako optilock).

I følge en børsemaker, skal de være litt fikklete å sette riktigt sammen førstegang (ikke at jeg kan skjønne det, men det skal vistnok være muligt å sette den sammen på feil måte, eller feil vei på låsekassa). Men de skal være sterke og svært lette, i tillegge er de slanke å se til (nitrerte stål ringer). Og i forhold til å skru Leupold QR montasjer på børsa uh! (Ugly!), er de en "no brainer".

 

Man monterer ett sett ringer på hvert sikte, og kan ta de av og på så mye en lyster i følge reklamen. Jeg vet ikke, da mine ennå ikke er er kommet til norge (tok litt tid å få J&F til å ta de inn).

 

Pris husker jeg ikke (den sto i J&F sin tilbudsavis), kansje rundt 1400kr?

Eneste jeg vet, er at jeg ikke skulle betale noe i mellomlegg mellom S&L ringene og komplette Leupold QR montasjer med ringer.

 

 

 

ring.gif

Rett ring, finnes i 4 høyder (stramme mutteren er vistnok ekstrautstyr (ca600kr).

 

 

 

 

baseandring.gif

Extended (forskjøvet) ring, finnes i 3 høyder. Her vist med montasje under (som ikke trengs på S&L rifler, da sporene allerede finnes i låsekassene).

 

Disse ringene monteres slik at den siden mutteren er på, vendes mot høyre på låsekassen.

 

 

 

base2.gif

Her ett bilde av de løse basene man kan kjøpe til andre rifler enn S&L. Man ser tydligt hvordan sporene ser ut på en S&L rifle.

 

 

 

m97dl.gif

Her ett bilde av en 97DL med ringene montert (klikk på bildet for å få det i fullskjermstørrelse).

 

Håper S&L tilgir meg for å "stjele" bildene fra deres side. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har alt ute av stokkene akkurat nå, tenkte jeg det var ett godt tidspunkt på å veie stokkene mine.

 

KKC = 1194g

 

Org Grade 1 = 1096g

 

Magasin (3 skudds til 308w) = 127g

 

Underbeslag u/skruer = 137g

 

Skruer til underbeslag = 15g

 

Sluttstykke standard = 372g

 

Låsekasse = 677g m/QR basene på.

 

Fortsettelse følger når tiden engang kommer. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen spørsmål rundt dette med bedding av s&L systemrifler:

 

Først og fremst tenker jeg på om man bør eller ikke bør bedde under løpet på en S&L Victory/DL?

 

Min KKC stokk, med bedding under løpet. Og min orginal stokk, uten bedding under løpet.

Bilde_378.jpg

 

Bilde_379.jpg

 

Liker grepet på KKC'n. :D

Bilde_393.jpg

 

Forskjellen i forskjeftelengde på en KKC stokk og en Original stokk:

Bilde_390.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så over på problemer med KKC stokk og manglende støtte for magasinet:

 

Utfresing i overkant vid i bakkant.

Bilde_382.jpg

 

Hvordan original stokken holder magasinet:

normal_Bilde_394.jpg

 

Opplinjing i forhold til søyler originalstokk.

Bilde_385.jpg

 

Og i KKC stokken (merk skjevheten i forhold til bakre søyle).

Bilde_387.jpg

 

Magasinet trykket opp mot underbeslag.

Bilde_395.jpg

 

Magasinet uten press nedenfra. Merk hvor mye av bakre magasin låsning som ligger fri. Dette grunnet for stor uttak av virke på motsatt side av låsehaken.

normal_Bilde_396.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen spørsmål rundt dette med bedding av s&L systemrifler:

Først og fremst tenker jeg på om man bør eller ikke bør bedde under løpet på en S&L Victory/DL?

 

Svaret fikk du vel her?

 

Er originalstokken ikke bedded med søjler/vugger ved både forreste og bagerste skrue. Og er originalstokken ikke udelukkende bedded under låsekassen. Og dermed fuldstændig fri under piben :?:

Hvis dette er tilfældet, er der måske en eller anden grad af mening med det 8)

Link to comment
Share on other sites

Joda, men jeg har nå lagt frem bildene på det. Og jeg ønsker litt klarere tale om hvorfor, og hva man kan risikere med denne typen bedding under pipen (spesielt siden original stokken ikke er beddet under pipen).

 

Etter mitt syn må der litt mer frem enn at man har forskjellige meninger med hva man gjør, jeg ønsker også å få frem fordelene, og bakdelene med de forskjellige måtene å gjøre dette på. På disse sytemriflene (ikke minst for at tråden skal gi relevant informasjon på de vi måtte lure på om disse riflene.

 

For alt jeg vet, er den eneste grunnen at S&L ikke bedder under løpet, basert på økonomi?

 

Eller kansje de ikke gjør det for at man skal kunne bytte løp og alltid være sikker på at ingenting utenom låsekassen, skal presse på løpet?

 

Kansje toleransene på løpet (på dette punktet) ikke er helt %, og derfor bør en ikke bedde der?

 

Som dere skjønner, det mangler ett par biter i puslespillet. Som ihvertfall jeg mener jeg bør ha, før jeg eventuelt dremler bort beddingen under løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...