Jump to content

Ruger Mini-14: En personlig review - Oppdatert 16.5.09


Wadcutter

Recommended Posts

Av og til kommer man over noe man bare må ha. Jeg la merke til Ruger Mini-14 i katalogen til Jaktdepotet og begynte å google. Etter hvert som interessen for riflen økte ble våpensøknaden levert og mastercardet brukt :) Var på forhånd litt skeptisk da ryktene om presisjon og bruksområde ikke akkurat hørtes veldig positive ut. Tvilen kom rifla til gode. Den har faktisk eksistert lenge og har vært/er brukt over hele verden av sivile, offentlige myndigheter og av militæret. Det må være potensiale og skyteglede i en slik rifle.

 

Etter å ha skutt (og ladet 223 rem) med Mini’n synes jeg det var på tide å fortelle dere her på kammeret hva jeg har fått ut av min Mini, både presisjonsmessig og i skyteglede.

 

Litt historie

Riflen er designet av L. James Sullivan og William B. Ruger og ble lansert av Sturm Ruger i 1974. Systemet bygger på Garand prinsippet hvor Mini er en nedskalert utgave i forhold til det originale designet for 30-06. Mini’n kom først i 223 remington og 222 remington. I 1987 fikk den en storebror med navnet Mini-30 kammret i 7.62x39 (kjent som AK47 patronen). I 2007 ble det introdusert en utgave i kaliberet 6.8 mm Remington SPC. Det har også kommet target utgaver.

 

I 2005 relanserte Ruger Mini’n med lovnader om økt presisjon og rifla fikk navnet Ranch. Gassystemet ble forbedret for å minske vibrasjoner i løpet og produksjonen ble gjort med mindre toleranser. Vibrasjoner i løpet (som er tynt) er muligens den største grunnen til den påståtte manglende presisjonen.

 

Mini14Sort.jpg

Ruger Mini-14 som den blir levert i dag (synt stokk)

 

RugerTarget.jpg

Ruger Mini-14 Target utgave

 

ruger_mini_14.gif

Skjematisk tegning av en Mini

 

Tekniske data

Vekt: 3 kilo

Lengde: 94 cm

Løpslengde: 18.5" (47cm)

Kalibre: 223 rem (og 5.56x45 nato) i Mini-14, 7.62x39 i Mini-30 og 6.8 mm Remington SPC.

Design: Gas operert, roterende bolt.

Sikring: Manuel

Magasin: 5, 10, 20, 30 (originalt), og 30 og 40 skudd after-market magasiner.

Avfyring: Enkeltskudd (sivil), enkeltskudd, 3 skudd serie/full auto (militær utgave-AC 556).

Finish: Blånert/rustfri og tre/syntetisk stokk.

Twist:

1978-1985 = 1 in 10"

1986-1994 = 1 in 7"

1995-2004 = 1 in 9"

2005- = 1:9" Høyre

 

Pris: Underkant av 7000 kr for blånert utgave med trestokk og ca 7500 kroner for rustfri utgave.

 

P1060012copy.jpg

Sikringen ligger plassert i avtrekksbøylen.

 

Vedlikehold/demontering

Til å være en halvautomat er Mini’n lett å demontere/montere. Du trenger en skrutrekker for å løsne trigger-guarden. Etter det løfter du hele avtrekkssystemet ut for så å løfte hele mekanismen ut fra stokken. For å kunne demontere MÅ sluttstykket være i bakre stilling og sikringen bør være på.

P1060016copycopy.jpg

 

Den gode påliteligheten til Mini’n skyldes det enkle men gode designet. Gassystemet er ”kort” ved at hele ladearmen dras bakover av kruttgassene. Det er derfor ikke noe gassrør som går tilbake til sluttstykket som i en AR-15.

P1060023.jpg

Gass ventilen.

 

Presisjon

Mini’s er ikke kjent for å ha særlig god presisjon. Etter hvert som tyngre kuler ble populære i 223 rem har også Ruger endret seg. Først kom rifla med 1:10” twist, for så bli levert med 1:7”. I dag (580 serien – Ranch) blir riflen levert med 1:9” twist, og den skal derfor kunne klare de fleste kulevekter mellom 45 grain til 75 grain. Selv har jeg prøvd ulike ladninger fra 45 grain til 69 grain med tilnærmet lik presisjon. Behovet for å skyte svært tunge kuler i en Mini er etter min mening lite. Presisjonen er ikke så god at riflen egner seg til skyting på lengre avstander (over 200m) og tunge kuler med høy BC kommer derfor ikke til sin rett. Eneste grunnen til å bruke tung kule må være på jakt ved moderate avstander. Mini’n har også et relativt kort løp som vanskeliggjør svært høye hastigheter med tunge kuler. Et stort pluss er at riflen også er i stand til å skyte militær 5.56 ammo (ifølge manualen), og den bør derfor tåle litt spreke ladninger i den sivile utgaven 223 Remington.

 

La oss se på noen samlinger skutt med de originale åpne siktene på 100 meter.

NB: Det er ikke gjort noen interne endringer (eller eksterne som påvirker presisjonen) i rifla og samlingene er derfor representative for en 100% original Mini-14.

 

Julen08060.jpg

American Eagle 55 grain (fabrikkammo)

Fart: 900 m/s

 

Julen08059.jpg

Remington UMC 55 grain (fabrikkammo)

Fart: 910 m/s

 

Julen08039.jpg

Remington UMC 55 grain (fabrikkammo) 50 meter.

 

Et Barska Euro 30 1.5-4x kikkertsikte ble så satt på for å se om samlingene ble bedre med kikkertsikte. La oss ta en titt.

 

223Rem001.jpg

American Eagle 55 grain, 100 meter

 

223Rem002.jpg

Remington 55 grain UMC, 100 meter

 

P1080001.jpg

Norma Jaktmatch 55 grain FMJ, 100 meter

Fart: 945 m/s

 

223Rem006.jpg

Wolf 55 grain, 50 meter

Fart: 890 m/s

Denne wolf ammoen hadde noe ulike hastiheter. Min erfaring er at ca hvert 3 skudd er ladd litt ekstra hardt. Det blir derfor noen slengere som går opp. På 100 meter blir dette mer tydelig enn på 50 meter.

 

Så over til skudd fra ladebenken:

ADVARSEL: Jeg tar ikke ansvar for andres bruk av mine ladedata. Mini-14 er bygget for å tåle 5.56 Nato og kan derfor ta spreke 223 Remington ladninger. Det er ikke sikkert din rifle tåler det!

 

Remington 45 grain HP

N135 24 grain

Federal SR hette

Winchester hylse

OAL: 2.1"

Fart: 900 m/s (N135 er nok for tregt for denne kula, vil nok anbefale N130)

P1080005.jpg

 

Federal 55 grain FMJBT

N135 24,5 grain

Federal SR hette

Winchester hylse

OAL: 2.195"

Fart: 930 m/s

P1080003.jpg

 

Nosler 69 grain HPBT Custom Competition

N135 24 grain, NB: Hylse er full!

Federal SR hette

Winchester hylse

OAL: 2.245

Fart: 895 m/s

P1080004.jpg

 

Kan ikke si jeg er imponert over presisjonen, men det er langt fra så ille som ryktene sier. Beste samling fikk jeg med Federal 55 grain FMJBT foran 24.5 grain N135. Som bildet viser er det snakk om en samling på under 3 cm på 100 meter. Det er bra nok spør du meg.

Til sommeren skal rifla testes på lengre avstander. Får legge ut noen bilder av resultatet når den tid kommer.

 

For de som har et sterkt bånd til tomhylsene sine kan Mini’r være brutale. Rifla har en tendens til å bulke halsen på hylsa. Dette skyldes at halsen treffer ladearmen når den blir kastet ut.

P1060010.jpg

 

P1060035.jpg

Slik ser mange av hylsene ut etter en eventyrlig ferd i rifla. Som regel greier diene å rette det ut igjen.

 

Mini’s til jakt

Mini 14 og Mini 30 er i dag tillat til å bruke til jakt. 223 Remington er en annerkjent rådyrpatron så potensiale ligger der. 7.62x39 er også en potent patron som godt kan brukes til jakt selv om den ikke er utbredt i vårt kjære kongerike. Mini’r har en tendens til å være litt skranglete og det er umulig å lade rifla uten å lage lyder. Dette er jo en svært negativ ting ved flere former for jakt. Du kan heller ikke sette inn et ladd magasin når bolten er i fremre stilling da sluttstykket gir den øverste patronen i magasinet en kraftig bulk (dette kan unngås om du sørger for at øverste patron i magasinet ligger til venstre). Våpenet kan derfor ikke lades med patron i kammeret eller bæres med magasin i og tomt kammer. En mulighet er å ”lade” med en tomhylse om magasinet må bæres i rifla. Å bære et ladd magasin med sluttstykket i bakre stilling vil jeg ikke anbefale. Sluttstykket vil fare fremover om rifla får en skikkelig dunk og da lade våpenet.

 

Julen08040.jpg

Kornet på forsiktet fikk litt rød maling for å bedre synligheten.

 

 

Kikkert ble valgt etter lommeboka nå etter julestria, så valget endte på et Barska Euro 30 (Midway # 252714). Et helt ok sikte til prisen. Forstørrelsen på 1.5x gjør det mulig å holde begge øyne oppe under rask skyting eller skyting i bevegelse. Grunnet teite amerikanske eksport regler er jeg nødt til å bruke de originale siktemontasjene. Siktemontasjen er integrert i våpenet slik at du ikke trenger å kjøpe nye, og de følger med når du kjøper rifla (du må velge mellom 25 eller 30mm ringer. Jeg ser derfor ikke de åpne siktene med kikkerten på. De originale siktemontasjene gir en avstand mellom sikte og løpets kjernelinje på 40mm med 30mm rør. Offset på 40mm er til å leve med.

 

Ønsker du å bedre presisjonen er veien til målet mange. Det tilbys justerbare gassblokker, tyngre løp og andre kreative løsninger.

Accu-strut er en av metodene hvor det festes et rør under løpet for å hindre vibrasjoner. Bedding er selvsagt også en mulighet. Det hevdes å finnes sub moa Mini’s der ute, men jeg har selv ikke sett de. Det er uansett muligheter for å bedre presisjonen om interessen og lommeboka tillater det. Ønsker du en veldig presis rifle til praktisk skyting vil nok det smarteste være å velge en AR-15 variant. Mini’n er dog et billigere alternativ, samt at den er tillat på jakt.

 

Utvalget av stokker er også mangfoldig om du ønsker å bytte. I USA er det vanlig med innskyvbar/brettbar stokk. Justerbare stokker er også å få tak i, blant annet fra Tapco. Innskyvbar/brettbar stokk er per i dag ikke lovlig i Norge for sivile (ja med visse unntak, men den diskusjonen hører ikke med her).

 

 

Nytt: Tuning av avtrekket

Det originale avtrekket er litt vel tungt etter min smak, og helt rent er det heller ikke. Fortvil ikke, veien til et mye bedre avtrekk er ikke lang :)

For å lette avtrekket kan du kutte av 2 ringer på "Rear sear spring". Det er fjæra som tar imot hammeren når den kommer ned. Ikke kapp mer en to ringer da det må være tilstrekkelig kraft til å holde igjen hammeren. Tar du for mye kan du risikere dobbelskudd eller at magasinet blir tømt!

Flatene i avtrekket som beveger seg mot hverandre er også polert forsiktig. Du må ikke endre på vinklene, kun polere. For å polere brukte jeg en kjeramisk poleringssten fra Midway til rundt 30 kroner.

 

De røde områdene er hvor jeg har polert.

P5080010-2.jpg

Trykk på bildet for stor utgave.

 

P5080007.jpg

For å minske krypet etter at skuddet har gått satt jeg inn en liten avtrekksstopper. Det ble kuttet og gjenget opp et lite hull og satt i en skrue. Nå kan jeg selv justere hvor mye kryp som er ønskelig.

 

Presisjon med demper:

Har nå fått testet presisjonen etter montering av demper. Det er skutt liggende med tofot på 100 meter. Ladningen er #005-1 som vist tidligere.

 

P5160004.jpg

4 skudd 100 meter.

 

P5160002.jpg

10 skudd hurtigskyting. Det ble etter hvert mye mirage som skapte bevegelse i blinken. Mirage skapte generelt mye spredning da blinken til tider danset disco :)

 

Demperen har bidratt til litt bedre presisjon, men rekylen er like stor. Rekylen i Minin skyldes ladearmen som beveger seg kraftig. Jeg vurderer å tette litt igjen i gassblokka for å minske trykket. Det er også viktig å nevne at lyddemperen bidrar til mye kruttgasser som går bak mot skytterens ansikt. Briller er derfor et must med demper etter min mening. Våpenet ble også betydelig mer skikkent etter bruk av demper.

 

Konklusjon

Mini 14 er i mitt syn en herlig rifle og presisjonen er bedre enn ryktene sier. Den er tillat på jakt og egner seg til noen former for jakt her til lands. Presisjonen (originalt) er etter min mening for dårlig til jakt på fugl, men til posteringsjakt på rådyr/rev og jakt etter skadedyr er den brukbar. Navnet Ranch gir jo noen retningslinjer for hva den er ment for. Rifla er pålitelig, lett, robust og innbyr til mange koselige stunder på skytebanen og andre egnede steder.

 

 

Kilder

http://en.wikipedia.org/wiki/Ruger_Mini-14

Ruger Mini-14 Manual

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Brillefin artikkel!

flott jobba osv.

 

men litt rettelser må da en besserwisser få komme med.

Det har blitt laget mini-14 for miltært tjenestebruk, men de har stort sett ikke blitt aprobert / faset meget fort ut av bruk. (AC 556 varianten)

 

Det finns også ruger produserte 30skudds magasiner (jeg har ett :D )

 

Forøvrig er jeg helt enig med deg i konklusjoinene dine.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatatert.

 

Trykkleif på Nosler 69 grain CC. Jeg brukte 24 grain N135, ikke 24,5 grain!

 

Takk til Hassel for modellnummer til militær utgave.

 

Det å sette lyddemper på vil redusere rekylen, men jeg kan ikke si jeg plages særlig av den. Største kilde til "rekyl" i Mini-14 er ladearmen som går frem og tilbake og skaper uro. Mekanismen lager jo også en del lyd, så en Mini-14 blir aldri 100% lydløs.

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra artikkel.

 

Hvis jeg kan pirke på noe,

er at det på det bildet der du har skrevet "Minien slik den leveres idag"

er dette en eldre modell (pre 58x),

og altså ikke den som leveres idag.

 

Edit:

"Du kan heller ikke sette inn et ladd magasin når bolten er i fremre stilling da sluttstykket gir den øverste patronen i magasinet en kraftig bulk"

 

Må også arrestere deg litt her.

Dette gjør jeg hele tiden uten problem. Patronen øverst i det fulle magasinet må bare ligge på rett side. Husker ikke i hodet hvorvidt det er høyre eller venstre. Men det er riktig som du sier at hvis den øverste patronen ligger feil vei, får den en bulk ja.

Link to comment
Share on other sites

flott med flere minierfaringer, presisjonen i minien er jo som kjent omdiskutert- du har jo faktisk fått "greie" grupper!

 

jeg ser du sier at minien kan ta 5,56x45 ammo, og derfor kan takle "spreke" 223 ladninger, hvordan konkluderer du deg frem til dette?

 

forskjellen mellom 223 og 556 kammeret ligger såhvidt jeg har skjønt i friflukt/kuleskråning, slik at 223 kammeret kan gi for lite friflukt til noen 556 patroner, og dermed overtrykk.

jeg er enig i at en lengre friflukt antagelig gir deg litt å gå på i forhold til et std 223 kammer, men å bruke det som et argument for å lade hardere enn man ville gjort for andre 223 børser er jeg litt skeptisk til.

 

mulig jeg er litt for nervøs, har du noen opplysninger som kan betrygge meg?

Link to comment
Share on other sites

5.56 Nato opererer med et høyere trykk enn 223 Remington. Du kan derfor nomalt avfyre en 223 Rem i en rifle kammret for 5.56 Nato, men ikke omvendt uten videre. Etter som Mini er kammret for 5.56 Nato så tåler kammeret mer trykk enn en normal rifle i 223 Remington.

Det er uansett ikke snakk om å lade langt over maks grensen til 223 Remington, men jeg er ikke direkte bekymret for å lade rundt maks på tabellen.

 

The SAAMI pressure limit for the .223 Remington is set at 379.212 MPa (55,000 psi), piezo pressure.

 

According to the official NATO proofing guidelines the 5.56x45mm NATO case can handle up to 430 MPa (62,367 psi) piezo service pressure.

 

Kilde: Wikipedia.org

Link to comment
Share on other sites

Ruger Mini er ei lekker børse. Jeg forelsket meg første gang jeg såg den og kjøpte en til jaktbruk :oops: Skuffelsen var total da jeg med vantro såg hva jeg oppnådde av presisjon :shock: Å bruk børsa som den er til jakt vil jeg ikke anbefale. Trenger du en jaktrifle så kjøp boltrifle - fortrinnsvis europeisk (har to andre amerikanske børser som jeg bare har hatt problemer med). Nå er det slik at forelskelsen ikke har gått over. Jeg har hatt den i skapet noen år og bare brukt den til nytelse og morro på bane. Jeg ønsker fortsatt å bruke den til jakt. Det betyr at jeg må bla opp ca. 10 000,- ekstra - for ny gassblokk, nytt løp, en avtrekkerjobb, bedding samt demper. Det betyr at børsa vil komme på over 20 000,- med sub MOA. De fleste vil vel si at det er børsa ikke verd - og til praktisk jakt er den vel ikke det - men jeg har rett og slett ikke hjerte til å gi den opp. De to andre amerikanerne skal ut snarest. Pengene jeg får fra dem går til mini-prosjektet.

Er lystene ikke til å styre så kjøp gjerne en mini men bruk den ikke til jakt om du ikke først går inn med en presisjonsinvestering på opptil ca. 10 000,-. Skadeskyting med ei børse som har elendig presisjon er ikke bare ubehagelig - det er direkte umoralsk :cry:

Link to comment
Share on other sites

Ruger Mini-14 er kongerifla! Ett must have :!: Og så alle alternativene!

Skal selv kjøpe snart.. Beste alternativet lovlig til jakt i Norge av tøffe halvautoer, hadde bare M1A, Garand og us carbine vært lov til jakt, er jo helt like.. :evil: Inkompitente POD, hva med å ansette bare folk som faktisk er aktive skyttere fra et bredt spekter? (bare NJFF og DFS holder ikke)

 

Target versjonen skal vist ha ganske god presisjon, serlig om man justerer vibrasjonstingen på løpet rett. Men den er litt tung etter min mening da en mini skal være en lett liten carbine.

Lurer på om presisjonen blir knall med demper på standard versjonen? Noen som har testa med og uten?

Link to comment
Share on other sites

Skrev masse...

:shock:

Tenk, trykk... og... eh... trykk

 

Jeg har da vitterlig skutt sammen med folk fra POD som ikke bedriver bare jakt og DFS...

At ud syns våpnet er "Tøft" er vel kanksje en av grunnene til at vi har fått de begrensningene på halvauto som vi allerede har?

Link to comment
Share on other sites

artikkelen er oppdatert

 

Har vært på skytebanen i dag tidlig. Lysforholdene var bedre og jeg fikk til et mye bedre anlegg enn forrige gang. Har derfor oppdatert noen av bildene til de nye samlingene jeg fikk.

 

Fabrikkammo ble også kronografert.

 

Svar til billingsley: Target utgaven har jo en helt annen stokk. Den harmoniske demperen er jeg skeptisk til. Den kan sikkert ha en effekt, men det virker som mye klunder å hele tiden måtte justere den etter hva slags type ammo du bruker.

Når der kommer til presisjon så taler jo samlingene mine for seg selv. Er ikke sikker på at det er så mye mer å hente uten å bytte løp osv.

Jeg ville heller kjøpt den vanlige utgaven for så å sette på en lyddemper. Den vil nok fungere bedre enn den harmoniske demperen.

Link to comment
Share on other sites

Skrev masse...

:shock:

Tenk, trykk... og... eh... trykk

 

Jeg har da vitterlig skutt sammen med folk fra POD som ikke bedriver bare jakt og DFS...

At ud syns våpnet er "Tøft" er vel kanksje en av grunnene til at vi har fått de begrensningene på halvauto som vi allerede har?

 

Litt off topic, men bare må med et slikt svar...

 

Ikke mye galt i hva jeg skreiv, ikke mye å "tenke på" selv om jeg overdreiv litt. Er sikkert noen som liker våpen, jakt og skyting i POD, men det virker ikke sånn! For det meste bare BS med restriksjoner. .50cal ban, max antall våpen, "behov" og div. gode jaktvåpen ikke lov er gode eksempler. Ser det ut som noen i b-gjengen feks. er med i pistolskubb? :lol:

 

Nei så klart skal man ikke synest våpen er gøy, artig og tøfft! Fy skamme meg! Herregud, jeg ser så mørkt på framtiden :cry:

Bare vent til alle halvauto og grovkal er borte, da begynner også boltriflene å forsvinne!

 

On-topic:

 

Har trua på lyddemper selv, kan bli knall! Og tilpasse med moduldemper til jakt for likevell å ha bra vekt og ikke alt for ubalansert.

 

normal_theEra1024.jpg

 

Akkurat hva jeg ønsker meg, fant det på galleriet her...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det finns også ruger produserte 30skudds magasiner (jeg har ett :D )

 

Mr. Ruger snur seg sikkert i sin grav:

no honest man needs more than 10 rounds in any gun [...] I never meant for simple civilians to have my 20 and 30 round magazines

(til NBC etter at han skrev det berømte brevet til kongressen)
Link to comment
Share on other sites

Mr. Ruger snur seg sikkert i sin grav:

 

Snur seg i spiral? :lol:

 

http://www.arizonagunrunners.com/Products/mwgcompany/mini14-90roundmag/90rnd14.gif

MWG 90 skudds, artig, bare tull, dyrt og upraktisk.

 

 

http://candcpawnbroker.com/betamini14.jpg

 

Men skal man "toppa heile driten" så lager C-mag 100skudds.. Enda dyrere og ubrukelig :mrgreen:

 

Ruger pipene er ikke dei aller heftigste sakene, vil vell ikke anbefale å gi så mye dekningsild.

Link to comment
Share on other sites

 

en som koser seg med å beskyte en fastrusta selvanviser formet som en liten varseltrekant. Den skal være noe sånn som 280-285m unna, og et oppmerksomt øre vil høre treffene mot stålet. Den teknisk tilbakestående kameramannen hadde selvsagt valgt utstyr som ikke tillot å filme hele seansen i ett, men antall skudd/treff var 8/8 totalt for serien:)

Link to comment
Share on other sites

har ikke noe mål om mange views, kun for kammeret.

 

med demperen går den relativt godt, såvidt under MOA med 3 skudd på (veldig) gode dager.

Uten aner jeg ikke, fordi det ikke har fristet å skyte uten etter den fikk demper. men kommer nok en sammenligning om ikke alt for lenge.

 

rifla avbildet i første innlegget er en NRA versjon med hougestokk og 16 tommers løp btw. Ikke noen vanlig ranch.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

kan den ta STANAG 4179 magasiner?

 

Nej, det gjør den ikke. Det er mulig å oppdrive rugers egne om en jobber litt og tar seg betalt for det. ellers er promag sin produksjon å anbefale. rimelige, tilgjengelige og aldri hatt noe tull med dem.

Link to comment
Share on other sites

Det beste du kan gjøre for å bedre presisjonen er faktisk å finne rett ammo! Den fabrikkammoen som ga best rasultat var Norma med en samling på ca 6 cm. Med hjemmeladd 55 grain ble samlingen i underkant av 3 cm. Det er en forbedring på 100%, uten å gjøre en eneste endring med børsa.

 

Det kan også tenkes at jeg kan bedre presisjonen ved å sette på et bedre sikte. Bedding er selvsagt også en mulighet. Det neste som skal gjøres nå er å finne rett diameter på gassblokka for å minske kruttgasser bakover.

Uff, noen prosjekter tar aldri slutt, men det er jo litt av morroa også :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Morsom lesing dette.

Nå ligger det en mini14 ranch med synthstokk, ferdig gjenget, og med A-tec CMM4demper (anbefalt av Anders i Atec, og Jørn hos practac) i postgangen, og jeg håper å ha den i stua iløpet av uka. Skal sette på en hawke 3-10x50 kikkert med opplyst retikkel (alt for god kikkert til å stå på salongen), og så blir det første anledning til innskyting.

 

Men det er et par ting jeg lurer på.

først og fremst, er det mulig å montere skinne til 2-foten i forskjeftet, eller kommer det i konflikt med halvuatomekanismen?

Og det andre er anbefaling av kule og ladedata for bruk på fuglejakt. har prøvd lapua(?) fuglejaktammo, men den klarer ikke å drive automatikken, og børsa kiler seg, så det blir å lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Det går helt fint å sette på et reimfestepunkt under for å sette på tofot.

http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=942&idkategori=403&startrow=

Tror det er nummer 2R jeg brukte. Plata bak måtte slipes ned litt men ellers går det bra så lenge du planlegger litt.

no.14 kan settes på reimfestet som alt er på minien, men har hørt dette kan være litt lealaust. Dessuten sitter det reimfestet rett i gassblokka som er festet til løpet, og jeg har betenkeligheter når det kommer til å støtte rifla på løp med tanke på presisjon.

 

Fugleammo har jeg ikke noen kjempegode tips på, men remington UMC er en del buttere enn andre FMJ-kuler. Kanske verdt å se på?

Link to comment
Share on other sites

jeg tenkte først og fremst på sånn skinne som gjør at man kan flytte 2-foten trinnløst framover og bakover åp skjeftet. Heter det UIT-skinne?

Men det er det vel neppe plass til?

helt enig i det du sier om reimfestet i gassblokka. spørs om det ikke blir litt boring og mekking for å feste 2-foten i forskjeftet istedet.

 

btw, så har jeg også bestilt DesertWarriorProducts kinnstøtte også. Smarteste og best utseende ettermonterte kinnstøtta jeg har sett til nå.

Link to comment
Share on other sites

skal du ha flere festepunkter ville jeg bare montert ei picatinny/weaverskinne der og ordna med hurtigfeste for tofot. burde være en smal sak å skru på. når det er sagt er jo ikke framskjeftet så grusomt langt, så personlig ville jeg bare festa et reimfestepunkt så langt fram som mulig uten at tofoten kommer i konflikt med gassblokka. Det funker i allefall utmerket hos meg.

Link to comment
Share on other sites

skal du ha flere festepunkter ville jeg bare montert ei picatinny/weaverskinne der og ordna med hurtigfeste for tofot. burde være en smal sak å skru på. når det er sagt er jo ikke framskjeftet så grusomt langt, så personlig ville jeg bare festa et reimfestepunkt så langt fram som mulig uten at tofoten kommer i konflikt med gassblokka. Det funker i allefall utmerket hos meg.

 

Jeg følger tankegangen din. skal se på weaver/picatinny. takk for hjelpen

 

btw, accustrut. er det å få kjøpt i norge? og hvis man kjøper fra usa, er det eksportrestrtiksjoner?

 

og hva med hylsefanger? er det mulig? er det en god ide?

Link to comment
Share on other sites

Accustrut kan nok skaffes via jetcarrier eller noe sånn, eller via et gruppekjøp her inne tror jeg kanskje. mener det er noe på gang. Men ser du har demper til din, og det gjør mye av samme nytten, så ville bare prøvd med den først og sett åssen det går. Annbefaler deg å bedde rifla også. Du finner gode videoer på både deg og en nokså ok avtrekksjobb i linken under. Sørg for å se hele videoen og forstå den før du evt gjør noe.

 

http://www.greatwestgunsmithing.com/gunsmithvideos.htm

 

Når det kommer til hylsefanger kan du lage noe som funker selv. Bruk "ståltråd" av litt tykkelse og et nett og bøy det til som en slags hov med skaft som kan tapes rundt et 20 skudds magasin. Det funker helt supert og koster en tier eller to i deler.

 

18082009151131b8d5l33XlxbM.jpg?80

 

Min hylsefanger. Den funker greit til banebruk og gjør skytteren til høyre for deg betydelig lykkeligere :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har forkastet ideen med skinne på mini'n, og står igjen med 2 alternativ. Harris sitt mini14-adapter, eller Harris #2 (plate på innsiden av skjeftet, og reimsvivel på utsiden.)

Litt skeptisk til å montere noe som helst i gassblokka, samtidig som jeg er usikker på om det faktisk er plass inni skjeftet til Harris #2 adapteret.

siste utvei er en sånn skru-inn svivel med mutter på innsiden.

 

Noen sysnpunkt?

 

normal_IMGP4208.jpg

normal_IMGP4209.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...