Jump to content

Innskyting av kikkertsikte for første gang..


John H

Recommended Posts

Skal hjelpe min fetter og skyte inn kikkertsiktet hans til helga og trenger litt hjelp da dette er 20 år siden eg

skaut inn kikkertsiktet på luftgeværet mitt sist.. He-he.

Han ønsker sin Remingtog .223 inskutt på 100 meter.

Vi kommer til og bruke støtte under forskjeftet for og få dette mest muligt presist.

Skal matrialet som vi bruker vere hardt? Eks treverk eller lignende..

Skal våpnet vile fritt fremme på underlaget eller skal hånda ligge oppå underlaget og holde fast forskjeftet?

Er det andre momenter ved dette som bør tenkest på ?

 

 

John

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det dere må gjøre først er å ordne dere med en blink som inneholder en vannrett, vatret linje. Dett er er for å være sikker på at børsa ikke kantes. Grovinnstilling kan gjøres på 10-15 meter. Deretter er det bare å bevege seg ut til 100 meter og fininnstille. .223 har såpass flat kulebane at jeg ikke tror det er noe poeng i å skyte seg inn på nærmere hold.

 

Jeg vil anbefale å holde hånda under forskjeftet når det brukes anlegg.

Link to comment
Share on other sites

Grovstill kikkerten først ved å se inn i pipa og sammenligne bildet i kikkerten.

Er kikkerten til høyre for skiva må du skru mot høyre, eller hvis kikkerten er under skiva må du skru ned.

 

Så er det bare å fyre løs(gjerne 2-3 skudd per serie for å eliminere eventuelle slengere fra skytter) og skru seg inn.

Bruker selv å skyte inn i benk med fast anlegg på forskjefte(uten hånd under).

 

At du trenger en vatret linje for å unngå kanting er bullshit, så lenge du kanter våpenet likt hele tiden.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med slike ting som sikte innstillings verktøy....?

Her: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&idkategori=164

 

 

 

 

John

 

:cry:

 

 

Sånn brukte børsemakern som monterte min kikkert. Der bomma jeg bare med 15 cm. på 100 meter, så det var fort gjort og enkelt å stille seg inn. Men det er ikke verdt så mye penger. Ved å skyte maks 5 skudd ekstra, så er du i sentrum. Og med treningsammo, så blir regnestykket ca. 5 skudd av kroner 6. Altså ca. 30,- istedet for 490,-

 

Men hver sin smak. Jeg hadde ikke giddi det. Jeg tar ut sluttstykket og får svarten på skiva inni pipa, og justerer kikkertsiktet til det står midt i svarten. Da tar jeg 1. prøveskudd. Så justerer jeg meg inn etter det. Så et nytt skudd, og justere videre. Da du er fornøyd, så tar du en 3 skudds serie, og ser åssen det ligger an.

 

All innskyting bør foregå med god støtte i begge ender av rifla, og underlaget skal være mykt. Dette for å sikre best mulig, og raskest mulig innskyting.

Husk at da rifla er innskutt og funnet i orden, så ta noen skudd med jaktammo, for å se åssen den går med det. Juster så siktet til du er fornøyd. For det er jo det man skal jakte med.

 

Lykke til med innskytinga.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en 223 som jeg tror jeg har innskutt riktig...

 

På sluttstykket fikk jeg råd om at man med 223 ikke trenger å tenke på over- eller under-hold ut til 150 meter på jakt, hvis man har innskutt rifla på 100 meter. Dette fordi 223 har så og si snorrett kulebane. Er dette korrekt?

 

Fikk også tips om at man ved innskyting på 100 meter, så skal man justere siktet til kulesamlingen er 2 cm over midtkrysset på blinken. Korrekt dette og, eller?

 

Men for all del; aldri om jeg tror jeg kommer til å plaffe etter rype med rifle på en avstand under 10 meter eller over 150 meter(!)

Link to comment
Share on other sites

På sluttstykket fikk jeg råd om at man med 223 ikke trenger å tenke på over- eller under-hold ut til 150 meter på jakt, hvis man har innskutt rifla på 100 meter. Dette fordi 223 har så og si snorrett kulebane. Er dette korrekt?
Tja. Snorrett er vel litt overdrevet, men ei kule fra en typisk .223-patron vil treffe 3-5cm under siktepunktet på 150 hvis du er midt i på 100.

 

Fikk også tips om at man ved innskyting på 100 meter, så skal man justere siktet til kulesamlingen er 2 cm over midtkrysset på blinken. Korrekt dette og, eller?
Det gir deg ca. 2-3cm for lavt treffpunkt på 175 og mellom 5 og 10 for lavt på 200.

 

Jeg forutsetter her noenlunde typiske verdier for .223Rem, mao. BC på 0.2-0.25 og V0 på omkring 950 m/s. Last ned PCB og leik sofasniper sjøl, man lærer en del om kulebaner på den måten ;)

Link to comment
Share on other sites

Har søkt på PCB på Google og fått opp en million helt uaktuelle treff.

Har du hele navnet på proget slik at eg kan få snevra inn søkeresultata til "bare" et par hundre tusen treff..?

 

He-he

UNNSKYLD! Fant det ved og bruke.... jepp "søk" :wink:

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takker Kjell Olav, fant tråden rett før eg fikk svar av deg :lol:

Sitter no og prøver og finne ammoen eg har men finner ingen av de i lista..

Har noe billig Remington trenings ammo og noe Norma Jakt ammo.. Må kjøpe ammo etter lista neste gang ser eg.. ;-)

Kan da skyte inn på 20 meter og finne ut hvor mye som må justeres for og få "MÅL" på 100 Meter..?

 

 

John

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

Sitter no og prøver og finne ammoen eg har men finner ingen av de i lista..

Hvis du har BC for kula di pluss utgangshastighet, kan du bare legge de tallene inn manuelt og trenger ikke å finne kula di i databasen. Hvis du virkelig vil, kan du også legge inn kula di i databasen sjøl. Funker hver gang ;)

Link to comment
Share on other sites

Holder på og legge data inn i PCB.

Skal prøve med øvings ammoen, Remington UMC 55Gr tengte eg.

Men finner ikke BC på det index nummeret som eg har( L223R3)

Har sett at dette er ammo som mangen har vert borte i her inne.

Er det noen som kan hjelpe meg en smule..?

 

Takker og bukker!

 

John

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...