Jump to content

Bergara B14 BMP - Omtale


Viking27

Recommended Posts

Jeg har kun hatt våpenet noe få uker, og grunnet mye jobb har det bare sett et par turer på skytebanen. Jeg kan følgelig ikke si noe om holdbarhet over tid.

Valget falt på Bergara etter å ha kjent litt på en RPR og vurdert flere andre merker. Jeg likte ikke sluttstykkegangen, sikringen eller kolbejusteringen på RPR. Jeg ser heller ingen grunn til å ha picatinnyskinne over løpet. Tikka TacA1 er garantert et bra våpen, men prisen er etter min smak noe høy. BMPen er etter min mening den chassis-riflen som ser best ut, og selv om det er underordnet i denne sammenhengen, skader det jo ikke. Jeg har en Bergara BA13 fra før, så jeg visste allerede at Bergara leverer god kvalitet uten at jeg kan skryte på meg at jeg har utsatt våpenet for år med hard bruk.

Det ligger også et par brukbare omtaler på Youtube, og disse bør sees i sammenheng med min, da jeg ikke kommer til å gå inn på alle detaljene i denne omgang. Så skal jeg huske på å ta med det jeg ikke liker, slik at ikke dette blir en av de omtalene hvor man for alt i verden skal forsvare sitt eget kjøp.

 

Tekniske data finner dere her:

https://www.pvas.no/produkter/vaapen/rifle/bergara-b14-bmp

http://www.bergararifles.com/en/rifles/detalle-rifle.php?rifle=NEW+B14+BMP

 

- Løpet er fabrikkgjemget M18x1 med gjengebeskytter og er ikke blånert, men coatet med et eller annet som virker slitesterkt ved første øyekast. Meget fin finish både utvendig og innvendig. Både demper og rekylbrems passet godt med lite slakk, noe som kan tyde på at gjengene ligger tett på standard. Gjengebeskytteren er meget solid med litt større diameter enn løpet. Hadde helst sett at de laget den i samme diameter.

- Mangler løpsmutter (ala Savage) slik den Amerikanske versjonen har. Jeg venter på svar fra PVAS om hvorfor det er forskjellig. Noen som vet? Strengere lovgivning rundt dette med løps-/kaliberbytte?

- Avtrekket er forholdsvis lett (ikke målt) og uten kryp. Direkte. Jeg er veldig godt fornøyd med det og kommer ikke til å justere ennå. Meget bra!

- Sikring ala Remington 700, men en del lettere. To posisjoner. Låser ikke sluttstykket. Fungerer utmerket.

- Chassis i aluminium. Helt uten noen form for slark. Også i de bevegelige delene. Justeringsmulighetene på kolben er solide og lette å betjene. God rekylkappe. Jeg er litt usikker på hvor god behandling det er på stålskruene i chassiet. Har ennå ikke sett antydning til rust til tross for svette hender og fuktig klima. Enkelt men godt pistolgrep. Denne må være mulig å få til å passe for nærsagt hvem som helst. God å skyte med.

- Låskassen har Rem 700 footprint, men der slutter mange av likhetene. Sluttstykket er fått ordentlig ekstraktor og toleransene er mindre. Konisk front. 90 grader boltløft. Det er glatt og fint, men jeg valgte å polere litt for å få det enda bedre. Solid boltkule som er skrudd på og nok enkelt kan byttes ut hvis man ønsker det.

- Magasinet fungerer også upåklagelig så langt. Det kan se ut som om Bergara har fått stemplet en B på et standard Pmag. Magasinutløseren er lett å betjene. Magasinet faller ut når utløseren beveges fremover. Underkant av låskassen stikker 0,5-1mm lenger bak enn fremkant av innersiden i magasinet. Dette begrenser COL, men løses nok enkelt med Dremel ved behov.

- Presisjonen ser ut til å være utmerket. Forholdsvis svake ladninger med 140grs ELD-M og N550 ga gode samlinger på under 20mm i varierende vind opp til 12m/s. Beste på ca 7mm. Kulene ble satt til std dybde.

 

Her er det garantert mye jeg ikke har fått med, så det er bare å spørre.

Alt i alt er dette etter min vurdering mye våpen for pengene. Bilder sier som kjent mer enn 1000 ord, så de kommer.

Edited by Viking27
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På 8.11.2017 den 20.35, Viking27 skrev:

 Mangler løpsmutter (ala Savage) slik den Amerikanske versjonen har. Jeg venter på svar fra PVAS om hvorfor det er forskjellig. Noen som vet? Strengere lovgivning rundt dette med løps-/kaliberbytte?

 

Fått noe svar om hvorfor det manglet løpsmutter? 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, SakoAV skrev:

Fått noe svar om hvorfor det manglet løpsmutter? 

Nei. Det er ikke mer enn et par dager siden jeg tok det opp med PVAS, så det tar nok litt mer tid tenker jeg. 

 

Ikke uenig i at det er en solid løsning å ikke ha den, Chiefen. Men hvis der er så billig og enkelt, hvorfor ser man ikke dette oftere? Det finnes jo plentig av billige våpen. Den offisielle forklaringen til Bergara er at det skal være mulig for de som skyter større volum å bytte løp enkelt selv. Jeg mistenker som sagt at det skyldes en eller annen lovgivning, men det er bare spekulasjon foreløpig. 

Mitt løp i CM kommer ihvertfall ikke til å vare evig;)

Edited by Viking27
Link to comment
Share on other sites

På 11/10/2017 den 11.05, Viking27 skrev:

Men hvis der er så billig og enkelt, hvorfor ser man ikke dette oftere? Det finnes jo plentig av billige våpen. Den offisielle forklaringen til Bergara er at det skal være mulig for de som skyter større volum å bytte løp enkelt selv. Jeg mistenker som sagt at det skyldes en eller annen lovgivning, men det er bare spekulasjon foreløpig. 

Mitt løp i CM kommer ihvertfall ikke til å vare evig;)

 

Omtrent alle sikkelig billigbillig amerikanske har en slik mutter, bøtteplaststokk, løpsmutter og kommer i pakke med 3-9x40 sikte; da er det bare å slå korsets tegn og komme seg unna.

 

Til tross for altformye tid på nettsider om våpen og skyting har jeg aldri hørt om egne regler som omhandler enkle løpsbytter før nå; har du noen link eller annen info om dette?

 

 

Ingenting av dette betyr at Bergara er bra eller dårlig; sånn for å ha nevnt det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjente kun til Savage av boltrifler. Det med lovgivning dukket opp i samtale med forhandler, men er som sagt kun spekulasjon og ikke mye å henge seg opp i foreløpig. 

Nå kan det se ut som mutteren er forsvunnet fra bildene på nettsidene til Bergara. Kanskje de har ombestemt seg...

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader selv og har ikke vært veldig opptatt av denne problemstillingen. Tilgjengeligheten er ikke på topp nei, langt ifra. De beste alternativene kommer etter hva jeg kan se fra Hornady, men til en noe stiv pris. Som hjemmelader kan man leve et fint liv med bra utstyr fra de fleste fabrikanter, og ikke minst hylser fra Lapua. Men også her har jeg slitt litt med å finne ladedata for kombinasjonen Hornady kuler og VV krutt, men dette er straks på plass etter egen forskning. 

Nå har jeg ikke sett statistikk på dette, men det selges nok mer og mer våpen i dette kaliberet, også her til lands. Det annonseres ihvertfall hele tiden. Dette vil nok etterhvert skape større etterspørsel etter ferdigladd ammunisjon. Å komme opp mot de kalibrene du nevner skal nok mye til, og er vel nærmest umulig. 

Edited by Viking27
skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg lader selv og har ikke vært veldig opptatt av denne problemstillingen

Hvis du lader selv er jo ikke dette en problemstilling i det hele tatt. Iallefall ikke før du begynner å skyte stevner der du mister en plagsom andel hylser. Da er det noe dyrere med nye hylser, enn å kunne kjøpe 6.5x55 ammunisjon for samme prisen som hylsene til 6.5CM. Men det er en liten andel som skal bløs inn, så de store kostnadene er det ikke. Stort sett klarer en å få med seg mestepaten av hylsene, selv i 6.5x55.

Lader du ikke blir det jo nøyaktig dobbelt så dyrt å skyte - men som en sa i en annen tråd, folk som skyter så lite trenger ikke bry seg om ammunisjonsprisen uansett ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lagt merke til Bergara B14 HMR og BMP, og foreløpig kommer de ikke (så langt jeg vet) i kalibre med lengre hylser, slik som 30.06, 5.5x55 eller 300 Win Mag. Hadde de kommet i 6.5x55 hadde valget vært enkelt. Jeg har ikke skaffet ladeutstyr selv, men er i tenkeboksen da det skytes en del 9mm, 223 og 308 til tider. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Viking27 skrev:

Da er det vel bare å investere i utstyr, BjørnJ! Det eneste jeg angrer på ang hjemmelading er at jeg ikke startet tidligere.

 

Ja, det blir nok det neste. Det går noen skudd i løpet av året, men mye av det er "subsidiert", for å si det slik. 

 

1 time siden, msteiro skrev:

Black Friday is coming ;) 

 

Jeg gleder meg til det. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Sitat

men jeg har fått tips om at den kan bygges om til å bruke andre kalibre gjennom hurtige løpsbytter

Man kan bytte pipe i så og si alle rifler, på samme måte som Bergaraen. De er skrudd i. Man trenger ei spesiell skrustikke, "pipestikke", og en "låskassenøkkel" - og ei ny pipe selvsagt.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ny HMR i hus, riktignok i 308. Men kvalitetsinntrykket er svært godt. Har ikke fått testet den ut, men jeg har montert picatinny og neste blir å finne demper som passer gjengene på pipa på 20". Må sjekke ut hvilke gjenger den har før jeg går til innkjøp. Kikkert er også en prioritet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...