Jump to content

Er det ansett som rart å jakte storvilt alene?


Nevian

Recommended Posts

Det virker som det absolutt vanligste er å dra på storviltjakt med et jaktlag, og jeg har inntrykk av at å gjøre det på egen hånd er sett litt ned på. De er liksom "raringer". Stemmer det? I så fall hvorfor? Hvorfor skal det være annerledes enn med småviltjakt? Skjønner at det sikkert er greit å være flere når det kommer til å håndtere dyret etterpå, men bortsett fra det? Jeg har så langt aldri jaktet storvilt i det hele tatt, så jeg bare lurer foreløpig.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, msteiro skrev:

Er vel kun på elgjakt hvor solojakt er uvanlig. De fleste jeg møter på reinsjakt er enten alene eller maks et par stk semi-samlet. Fått samme inntrykk på hjort og rådyr også, mange som driver snik eller lokkejakt alene der.

 

Så hva gjør solojakt på elg spesielt?

Link to comment
Share on other sites

Er vel flere grunner til at folk jakter storvilt sammen .Det ene er pris storviltjakt er dyrt greit og spleise, når det er dyrt er det viktig å være effektiv og skulle du få skutt en stor elgokse eller kroning litt forkjært har du plutselig et par dagers arbeid.Men det finnes noen som driver med dette aleine og jeg tror ikke noen ser på dem som raringer.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å få en fullvoksen elg ut av en myr alene, så forstår du det ;) 

 

Er vel en jaktform hvor også hund og postering er særs effektivt kontra støkkjakt og lignende. Investeringer i utstyr som elgtrekk og litt mer voksent oppheng til slakt gjør at litt investeringer er nødvendig, noe man sjelden tar alene.

 

Har litt med hva som er tilgjengelig også, sjelden du finner jaktkort på enkeltdyr på elg, men på rein, hjort og rådyr er det ikke uvanlig at man kan kjøpe enkeltkort eller periodekort.

 

Hadde ikke jeg vært i et elglag gjennom familie, tviler jeg på at jeg hadde hatt samme muligheten som jeg har. På de fleste andre storvilt kan du relativt enkelt få deg jakt på første sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke så uvanlig for elgjegere som driver med løshund, har egne marker og bra med tid ift gjenstående kvote. De har gjerne "ressurser" i bakhånd ift til få dyr ut av marka om fallet ikke er lett tilgjengelig. For de fleste som leier elgjakt er kostnad og begrenset tid faktorer som begrenser solojakt.

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Nevian skrev:

Takk for svar. Annet spørsmål - det er alltid sånn at når elgjakta begynner så skal alle ut den første uka, selv om jaktida varer over en måned. Er det bare for å unngå at alt er tatt når man til slutt kommer seg avgårde?

Dette har litt med elgens brunst å gjøre.Tidlig i jakta er oksene i brunst og beveger seg mer i terrenget litt mer uforsiktig.ellers har det sikkert litt med at det er nesten et år siden sist og folk har lyst til å jakte

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Klart det er mer dyr i marka ved starten på jakta, enn på slutten. Vær og føre er også en faktor. Mange steder kan vinterforhold forekomme fra tidlig i oktober. Et annet forhold er at mange (de fleste) har et rimelig begrenset areal å jakte på. Jaktrykket vil gjerne flytte på elgen over til områder som er roligere. Om det ikke jaktes på omkringliggende jaktfelt, noe som er vanlig utover i jakta, når nabofeltene har fylt kvota, risikerer man rett og slett " å gå tom for elg" da denne gjerne slår seg til ro andre steder i lengre tid.

Link to comment
Share on other sites

Hopper litt tilbake til spørsmål nr 1. En yngre kvinnelig kollega av meg synes solojakt var veldig sært. Hun er fra ei fjordbygd og sikkert vant til å høre om lagsjakt. "Bedre jakt" undersøkelsene tror jeg har data på hvor mange som jakter alene. På rådyrjakt var flertallet solo om jeg ikke husker feil.

 

Det er ei amerikansk bok som heter bowling alone, der var det en statistikk om at antallet bowlere var stabilt, men andelen som bowlet alene var økende(tatt på husken) Om ikke solojakt er sært så blir vi kanskje særere og vil gjøre ting som det passer oss. Da blir vi kanskje også gjørende ting mer alene.

 

Jeg trives godt på jakt alene, men da etter rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Det er altfor ofte slik at det er slik vi gjør det som er riktig alt annet er sært, bare se på fluefiskerne;) På elgjakt forstår jeg at det er praktisk å være en del jegere, mest for å få felte dyr ut fra marka. Men det må jo være effektivt å jakte en og en på smyg eller posteringsjakt.  Min ringe erfaring og kunnskap er mest fra hjortejakt og etter ca 1980 har vi aldri drevet ett dyr, vi bare sitter på steder med relativt god utsikt og speider, ganske likt reinsdyrjakt men vi ser jo på mye mindre område. Det kan bli tungt å dra ut dyr alene så man må ta i med begge hendene noen ganger.

 

Stikkord er god kikkert og god tid. Man forstyrrer dyrene kun når man går etter for å felle utvalgte dyr og setter heller ikke lukt i terrenget uten om i slike situasjoner. Hvis man da har steder å komme inn i og ut av terrenget uten å gå der dyrene ferdes så kan man jakte hver eneste morgen og kveld hele jakta uten at dyrene forstyrres.

 

Den som har skutt ett dyr vet alt, så avtar det etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har fått inntrykk av at det er blitt mer og mer vanlig å jakte alene. Det er jo absolutt en stor opplevelse å skyte et dyr på "hjemmebane" ved snikjakt. Lokkejakt er også en veldig spennende jaktform, men da er du litt mer avhengig av at det dyret du jakter på er i brunst for å lykkes. Har jaktet en god del alene de siste åra, og godt mulig folk ser på meg som en raring, men hvis du har god kjennskap til terreng og dyr så vil jeg påstå at det er minst like effektivt å jakte alene. Har hittil skutt flesteparten av dyra når jeg har vært alene på jakt. Det eneste dyret jeg kun har skutt på lagsjakt er nok elg, siden det ikke er all verden med elg i terrenget jeg jakter, men hjort, rådyr og reinsdyr har jeg skutt alene på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...