Jump to content

Hvilken garmin GPS


hikkas

Recommended Posts

I mylderet av gps'er har jeg(tror jeg da) kokt det ned til garmin Oregon 750t eller gpsmap64st. Har ikke hatt håndholdt GPS før så har i grunnen ikke peiling på dette. Den skal brukes på diverse toppturer rundtomkring i landet og kanskje en og annen jakttur. Mulig også at det kan bli sykkelturer også. Men stort sett skog og toppturer. Har noen med peiling noen tips? Åpen for andre merker også, men har blitt fortalt at garmin er tingen:)

 

Link to comment
Share on other sites

Til ditt bruk, kan du nøye den med de rimeligste kartmodellene til Garmin. De er gode nok og ligger vel å ca 2000 kr. Valget står vel heller på om du ønsker en med knapper, eller en med touch skjerm. Jeg benytter en med touch og synes det er greit. Men jeg har også med kart og kompass. :)

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hikkas skrev:

Ja det holder kanskje med de rimeligere modellene. Kartene som følger med, er de bra nok eller bør man kjøpe topo pro eller lignende?

Kartet som følger med, er en vits. Anbefaler Topo kartene. Det skal være andre muligheter også, både med Frikart og laste ned Norgeskartet. Men, dette kan jeg ikke noe om. Jeg har gammle Topo kart i 1:50 tusen, av det meste av Norge og er førnøyd.

 

Nå er jo ikke Topo kartene så dyre lenger. Men ønsker du å sjekket ut andre muligheter, så vent på svar fra andre her. Eller sjekk Fjellforum, der er folk som har trikset med div. kart og du finner flere tråder om emnet.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg nylig en Garmin eTrex Touch 35. Koster vel ca 2.5K.

 

Relativt ny modell og responsiv/intuitiv. Bruker AA batteri (ett pluss for meg).

Har til nå kun lekt meg med den, men av de billige/små gps'ene tror jeg dette er ett bra kjøp. Spanderte på meg ett Topo kart 1:20 000 for området jeg ferdes i. Disse kartene ligger vel på ca 1.5K. Man får 10% rabatt på første kart kjøp om man registrerer enheten.

Link to comment
Share on other sites

Eit tips kan være å sjekke finn.no. Der kan du gjere ein del bra kjøp.

Eg var I same situasjon som deg, og fant ein som er nokre år gammal, men som stort sett gjer det same som ein ny til ca. 500 kr (det var ein 60CS).

Her er ein 60CSX, den har plass til minnekort: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=101431738 , til ganske bra pris. Kan sikkert prøve å prute litt.

Du kan gjerne prøve ut gratis kart frå frikart.no. Dei er ikkje fullt så gode som Garmin sine, men ikkje veldig langt bra. Er I alle fall verdt eit forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Garmin GPSMAP 64. Men etter at jeg kjøpte Norgeskart på mobilen, så har jeg sluttet å bruke Garmin. Den ligger i bilen, og blir ikke med på tur. 

Mobilen har like lang batterilevetid som GPS, og med en ekstra powerbank med på jakt, så er det ikke noe problem med strøm. 

Skjermen på mobilen er totalt overlegen, og navigering på skjerm mye enklere. Men mobilen kan være litt utfordrende hvis det plasker ned.

Norgeskart-appen koster 40kr pr år. Da har man tilgang til topo-kart, 1:50.000 serien, sjøkart, kommunale kart med eiendomsgrenser osv. 

Når jeg skal til områder hvor det er dårlig mobildekning, så laster jeg ned området til mobilen. 
Jeg kan planlegge turen på nettbrettet med stor skjerm, og evt. punkt som jeg legger inn finner jeg igjen på mobilen uten å måtte gjøre noe. 

Man kan også bruke Asplan Viak sin portal på nett, og planlegge turen på datamaskinen og skikkelig stor skjerm. https://norgeskart.avinet.no/

 

Du kan også eksportere data, og laste dem inn i Google Earth om ønskelig. Jeg bruker støtt og stadig Google Earth på mobilen i kombinasjon med Norgeskart. Google earth er utrolig kjekk for å danne seg bilde av terrenget når man bruker 3D visning, og på mobiltelefon er den utrolig rask. 

 

Mitt forslag er å droppe GPS og satse på mobilen. De 2500kr du sparer, kan du bruke på annet turutstyr du har lyst på. 

(hvis du har iPhone, bytt til noe med Android som fungerer når det er kaldere enn +5°C)

 

Edited by Torquemada
Link to comment
Share on other sites

@Torquemada  Jeg er enig i at skjerm/ytelse på moderne mobil-telefoner lett banker hva man finner på gps siden prismessig. Dog er batteri tiden på f.eks en moderne Android telefon kun en brøkdel av hva jeg har på min Garmin eTrex Touch 35 når man kjører på med gps/kart. Man kan naturligvis drasse med en svær powerbank i tillegg som du sier, men det er langt mer praktisk med en liten dedikert gps (som forøvrig benytter AA batteri som er enkelt å bytte - har alltid med meg en pakke i sekken).

Har naturligvis med telefonen også uansett, men den benyttes til telefon tingetang.
 

Nå er riktignok min gps relativt ny og føles nesten "moderne". Relativt intuitivt grensesnitt. Ok touch skjerm også!  Har tatt i noen eldre knappe modeller som slett ikke fristet.

Link to comment
Share on other sites

@bback - vekten av ekstra batterier og GPSen tilsvarer en ganske solid powebank. Norgeskart har ALLE kartene, og det for kun 40kr pr år. Ikke noe behov for å kjøpe nye kart. Hvis jeg skulle ha kjøpt topo-map for Garmin som jeg har brukt i sommer, så hadde dette kostet meg 6000 kroner. Siden jeg har rotet litt rundt i Sverige i sommer i tillegg, så kjøpte jeg den svenske varianten av Norgeskart for en slikk og ingenting. 

I tillegg så seiler jeg og driver med dykking. Da er sjøkart en nødvendighet. Kart til plotteren i båten må til. Men det er veldig kjekt å ha mobilen/nettbrett i tillegg når vi skal ut med rib for å dykke.   

Link to comment
Share on other sites

@Torquemada Er man ute i skauen uten strøm noen dager er ikke telefonen med power bank noe alternativ for meg i hvert fall som navigasjon. Min S7 Edge slurper for mye strøm når man kjører i gang kart/gps. Har med både telefon + power bank i tillegg til garminen (med ekstra batterier) for å si det slik. Hvert sitt bruks område B|

Link to comment
Share on other sites

@bback - ja vi har nok alle ulike vaner og preferanser. Det er sjelden jeg har behov for å ha på telefonen/gps hele tiden. Jeg setter telefon i ultrasparemodus, og deaktiverer denne når jeg trenger å se på kart. På natta slår jeg den av helt, og slår den ikke på før jeg har behov for kartet. Jeg har også med papirkart og kompass. Det er sikkert gammel vane, men jeg synes det er mye lettere å planlegge etappen tidsmessig når jeg ser på kart i 1:50.000. Ironisk nok så har jeg med papir og kompass i de områdene hvor jeg er oftest på tur, mens plasser som jeg kanskje bare besøker en gang og ikke er så godt kjent, så bruker jeg stort sett bare mobilen. Burde nok ha vært motsatt. På lange turer kjøper jeg alltid papirkart. På Finnmarksturen sommer brukte jeg Norgeskart:no sin tjeneste for utskrift i stedet for å kjøpe kart. Men det var kun mobilen som ble brukt. 5 dager gikk det før jeg måtte ta lade vha powerbank, men da tok jeg rotta på batteri pga filming når junior kjørte stor røye. 

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, hikkas skrev:

Da ble det brukt garmin 62s, det lille jeg har trykket på den ser den grei ut. Holder for meg vertfall😀. Bli vel kanskje Norgeskart også for moroskyld. Til 40kr er det vel ikke noe å lure på, nesten så jeg angrer på garminen:S:D:lol:😂

Du har nok flere muligheter med en GPS, enn en smart telefon. Den tåler også mer. Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er litt skeptisk til telefon om vinteren, med lav temperatur og snø. Synes de ofte svikter bare man skal bruke kamera under litt guffene forhold. Bruker man telefon,  så sett  ihvertfall opp kartappen med rett rutenett i forhold til papirkartet du selvfølgelig har med deg. ( normalt UTM på turkart). Hvis en ikke føler at en trenger elektronisk kart, men ønsker sikkerheten med å lese av koordinater, og gjerne ha trackback funksjon, kan noen puls/GPS klokker fra suunto og Garmin og (kanskje flere) være et alternativ.Spesiellt hvis man har en fra før (husk å velge rutenett i forhold til papirkartet ditt her og)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker GPS endel både i fm jobb og fritid, og klarer ikke å se for meg at en smarttelefon kan erstatte en solid GPS som bruker standard AA-batterier.  Kansje til kortere småturer om sommeren, men vinterstid er det sjanseløst etter min mening.  Nå har jeg sikkert en god del å hente på å sette meg ordentlig inn i alle smarttelefonens funksjoner, men bare batteritiden og hansker/votter gjør mitt valg enkelt.  Bruker selv en Garmin 60 csx.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...