Jump to content

Nybegynner - Bygge egen rifle, hjelp til alt


mgulb

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg kunne tenkt meg å bygge meg en egen rifle i 308 eller 30-06.

Poenget er å lære, og ønsker derfor ikke bruke veldig mye penger på det. Etter og ha lest litt virker det som mange bygger på M98, stemmer det, og hvorfor?

Hvilke deler er vanlige og bytte ut, og hvilke er vanlige og beholde? 

Det jeg savner i forumet er guider. Guide for hjemmelading, guide for ombygging av våpen osv. Er det jeg som ikke har funnet det, eller er det ikke noe sånt her?

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 guide for ombygging av våpen

Her er min guide til ombygging av Mausere iallefall, den er kort: Gi faen ;) 

 

Grunnen til at folk bygger på mausere er at de ikke vet bedre, med noen få hederlige unntak - en av de kommer 110% garantert til å kommentere her snart :)

Vil du mekke våpen, selv, så kjøp heller en brukt, billig Remington 700. du taper like mye penger, men det du lærer er mer relevant etterhvert, og rifla blir sannynligvis bedre.

Guide for hjemmelading står igrunnen i bruksanvisnina til alle ladesett, det vi kommer med her er mest synsing. Ladeboken er ei utmerket norsk bok, som er rimelig greit kvalitetssikret, i motsetnng til dette forumet. Ikke alle ladningene i den er like "gode" men 99% er gull. Den ligger også gratis på nett - søk.

Det var vel dagens GGG, fornuftig tror jeg, men akk så kjedelig. Beklager 

 

K

Edited by M67
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Remington 700 er fasiten hvis du skal "bygge" selv, dvs bytte stokk, avtrekk og montasjer. Det er omtrent det du kan gjøre selv.. Med en Rem har du en grei og veldig billg rifle brukt i utgangspunktet, det finnes utallige av de, og man finner brukte stokker og montasjer til hyggelige priser.

 

Grunnen til at jeg sier "bygge" er fordi det er stor forskjell på å sette spoiler og nye felger på en bil, og det å bygge opp en bil fra scratch.

 

Rem 700 i 308 ville jeg anbefalt, litt dyrere enn 3006 i kjøpspris, men fler stokker å velge mellom.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så dyrt å bytte løp på en 700 heller, om det gamle er kaputt eller ikke slik du vil ha det. Det er også enklere å finne deler til ca alt, og større utvalg, enn til Mauseren.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ja skulle gjerne prøvd og bygget en fra scratch, men ser for meg at det kan bli mye dyrere, og nå er det først for å lære litt. Men det er altså Remington 700 som er tingen og starte med skjønner jeg.

Hva er det egentlig som gjøre denne bedre en mauseren? Mauseren er billigere og kjøpe, hvert fall blant de jeg finner, men det er større utvalg av deler til 700n som du du nevner.

 

Link to comment
Share on other sites

:D:D:D

Men for å være helt alvorlig et øyeblikk: Det er helt OK å spikke mævser, jeg har gjort det selv. Jeg visste at det var et tapsprosjekt før jeg begynte, men jeg fikk mange timer med moro og erfaring. Det er noe trygt med en slik børse, man kan nesten ikke ødelegge noe når utgangspunktet er så middelmådig som en HV-mævser. Jeg fikk tilogmed en grei pris for den til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Brownells kan hjelpe en med mye, eksempelvis 46 filmer og artikler om Remington 700; http://www.brownells.com/guntech/index.htm?avs|Make~~Model_1=Remington__700&f_a=1 Der finner man eksempelvis 4 artikler om hvordan man kan bygge en Rem 700 fra grunnen av;  http://www.brownells.com/GunTech/How-To-Build-Your-Own-Remington-700-Part-I/detail.htm?lid=10506 De har også detaljerte tegninger; http://www.brownells.com/schematics/Remington-/Model-700-BDL-sid125.aspx 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

gå inn på www.taretv.no

 

der skal det ligge en serie som handler om å bygge om en mauser, gjort av Larsen Biathlon på sørlandet. Meget fin serie som går grundig til verks. Anbefales å se før du begynner med prosjektet.

 

midway usa har også mye fint ute på youtube kanalen sin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...