Jump to content

Løsne tange fra skaft


Jeger'n

Recommended Posts

Har forsøkt det du nevner med å varme stålet med blandet vellykkethet.

 

Tror du kan få det til hvis du tar det relativt raskt (dag), men jeg oppfattet det som "helt umulig" hvis det hadde gått en stund (uke).

 

Prøv å ha kniven stående i kokende vann slik at det kun er bladet som blir vått. Må stå en stund slik at det er helt igjennomvarmt. Hvis ikke dette går, prøv da å legg det på kokeplata, men pass da temperaturen slik at du ikke gjør noe med herdinga.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vet ved hvilken temperatur bladet er anløpt bør du ikke varme det mer enn til 180 C da dette er laveste anbefalte temperatur brukt til anløpning. (Har de brukt noe lavere er det bare en fordel å varme det til denne temperaturen.) Går du opp til 250 C kan man i verste fall redusere hardheten med 3-4 HRC. (Ikke direkte krise, men reduserer holdbarheten noe.)

Bladene kan ellers varmes til rett under anløpningstemperatur uten å ta noe skade.

 

Jeg pleier å varme opp til ca 150 C for å få epoxy til å slippe. Har hørt at noen får det av ved 100 C, men epoxy skal egentlig tåle denne temperaturen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode innspill. En stille og rolig morgenstund har blitt brukt til å holde den i kokende vann så lenge at jeg mener varmen bør ha gått langt oppover tangen. Det var ingen antydning til at det skulle løsne. Jeg har ikke mulighet til å måle temperaturer i metallet. Da får den enten være som den er og ligge på hylla som en påminnelse om dårlige rutiner eller så blir det å splitte skaftet og starte på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Nja. Skaftet er også limt sammen av biter med gevir og tre, så da detter vel hele skiten fra hverandre.

Om jeg ikke husker feil, så er det en eller annen sang som lyder omtrent som følger: "Når'n itte vart som'n sku, så får'n væra som'n ær." Blir nok helst slik med denne også. Skaftemner har jeg i massevis til min "produksjon" på tre-fire kniver hvert skuddår eller så, og blader er å få kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...