Jump to content

RIP Sigurd Halvorsen


Torf

Recommended Posts

Tragisk og kanskje unødvendig etter den erfaringen han hadde..Vanket der i ungdommen før han solgte butikken..En mann med mye våpenkunnskap,fotograf og Afrikaelsker!Sikkert 20år siden jeg pratet med ham,men så ham for et par år siden,så akkurat lik ut som da han var 40..Hvil i fred..Landet du elsket tok deg til slutt..

Link to comment
Share on other sites

Har kjent Sigurd siden midten av 80 tallet. Dro på min første Afrikajakt sammen med Sigurd tidlig på 90 tallet. Etter dette var vi på flere jaktturer sammen. Beste minnet var da vi sammen dro til Zambia på bøffeljakt. Han var utrolig kunnskapsrik og hadde alltid en god historie på lur. I helgen skal jeg lete frem råvideoen fra Zambia og mimre litt.

 

Hvil i fred.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Veldig trist melding at Sigurd døde av skadene. Har kjent Sigurd fra 1976 engang, kort tid etter at han og en kammerat hadde gått over Svalbard. Før det hadde han en lang ekspedisjon til Galapagos og fotograferte masse eksotiske fugler og mye annet. Han levde i en del år som fotograf, fotograferte både natur og annet. Han var vel også en pioner som ornitolog/fugletitter på Utsira vest i havet her.

 

Husker vi drev med testing av masse jaktkuler kal. .30 om vinteren 78 eller 79, skjøt i is i ulike hastigheter, det ble en artikkel i Våpen/VJ.

I januar 1980 startet vi sammen våpenbutikken "Våpen og Jakt" i Haugesund.

Vi levde tett innpå hverandre i flere år på begge sider av 1980 og han var forlover da jeg ble gift med Laila (som jeg er fremdeles).

Etter hvert trakk jeg meg ut av våpenbutikken da jeg hadde full jobb utenom.

Sigurd startet kort tid senere Haugaland Våpensenter, senere ble det samarbeid med Nordskog og enda senere flyttet Sigurd østover, fremdeles i våpenbransjen.

Han sluttet av med våpenhandel og begynte med jaktreiser og de siste sikkert 20årene var det kun safariturer uten jakt som han og Kari lyktes veldig godt med. De var mange ganger på Kilimansjaro, oftest sammen med sine klienter/gjester.

 

Mener det var i 1964 han skjøt sin første hjort hos Ole Sandvik innover mot Nedstrand, en flott bukk. Våpenet var en Winchester 94 i .30-30. Senere husker jeg han var veldig glad i sin Sako i .358win. som han fikk bygget.

 

Må ta med at han hadde en flott samling med Krag geværer, karabiner og tilbehør som han også hadde dyptgående kunnskaper om. Han skrev også om de norske Kragene i ei amerikansk bok : The Krag Rifles, William s. Brophy 1980.

 

Lyser fred over Sigurds minne.

 

Jon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...