Jump to content

.17 hmr helmantel på rype?


Børt-Erik

Recommended Posts

Til slutt fant vi fjellrypene. Siden det er lite snø satt de uvanlig høyt oppe.

 

Den første gjorde et lite flaks og la seg pent ned når den fikk en .17 hmr CCI FMJ på drøyt 70 meter. Den neste fløy 15 meter, så var det over.

De fire neste fløy uanstrengt videre. Kan jeg ha bommet på 4 skudd på rappen? Riktignok andpusten etter klatring i brattura, men godt annlegg med tofot og moderate hold (70-100 m). Så godt som vindstille. På et par av dem så det ut som det føyk litt dun, men vanskelig å finne blod på skuddplassen, og ingen skuddtegn eller problemer med å fly.

 

Med Gamepoint datt rypene stort rett ned i fjor, men utgangshullet blir ikke så pent, så jeg ville se om FMJ gir penere slakt.

 

Testskyting dagen etterpå viste tre cm for langt til høyre, men greie samlinger på under 2 cm.

 

Mysteriet er altså: fire bom på rappen (pinlig), eller fire ryper som flyr rundt med 4,2 mm hull 3 cm til høyre for midten (dum måte å redusere rypebestanden og mate rev og jerv).

 

Lærdom - hvis bom, ta alltid testskudd på blink for å sjekke at alt stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Som ivrig 17hmr-jeger på rypejakt, så er det alltid moro med andres erfaringer. Her var det litt å ta tak i.

 

Først fmj. Har du sett Ulf Lindroth "Vinterjakt på ryper"? Hvis ikke anbefales den. Han bruker fmj, og effekt i viltet imponerer ikke.

 

Så tofot. Jeg har opplevd treffpunktforandreing ved bruk av tofot. Innskutt med tofot på mykt underlag, deretter skutt på rype med fjell som underlag har resultert i flere bommer. Selvsagt kan dette være skytter, men rifla går 2-3 cm for høyt med dette skiftet i underlag. Min konklusjon har vært å la tofoten være, og skyter inn med sekk som underlag, og bruker det samme i fjellet.

 

Vind. Du sier det var så og si vindstille. 1 ms vind merkes knapt i ansiktet. På 100 m flyttes kula 2.5 cm til siden med rett sidevind. Jeg bruker vindmåler (og avstandsmåler).

 

Fjærdrakten sitter løst for tiden, så at det driver fjær av fuglen idet den letter trenger ikke bety skadeskyting. Men ja, rypa kan fly langt me med kule i kroppen, så det gjelder å følge den med øynene sålangt du klarer.

 

Håper ikke dette innlegget virker bastant og "bedrevitende", det er ikke min intensjon.

Link to comment
Share on other sites

Å jakte ryper med rifle er utrolig fint når det fungerer. Det gir meg en halt annen ro, enn å skyte med hagle. Og så er det utrolig ergelig når det ikke fungerer.

 

Først og fremst tror jeg at det er lurt å skyte mer på papp, gjerne ute i terrenget. Også for å få erfaring med vind og evt endring i treffpunkt og samling på grunn av endring i underlag, vinkel, puls og pust osv.

 

Det enkleste å ta stilling til er ammunisjon. Er det safere å bruke gamepoint? Mine erfaringer er død i smellen, eller i hverfall tydelige skuddtegn. Men noen av slaktene ble ganske udelikate i fjor. På de mest optimistiske skyteøktne tenker jeg at jeg nesten kan gå for hodeskudd. Erfaring viser likevel at det kan være vanskelig nok å treffe når jeg holder midt i kroppen.

 

Terrenget er ofte såpass uoversiktlig at det er vanskelig å følge lettende ryper med blikket særlig lenge før de runder en knaus, så det kan hende noen skadeskutte detter etter et par hundre meter.

 

Er det andre som har erfaring med FMJ vs Gamepoint

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker kun FMJ på rypa, annet ødelegger for mye og da er det liten vits etter min mening.

Men det er presisjons skyting. Rypeskrotten er ikke store blinken. Du skal være god på å beregne vind.

Jeg har alltid bikkja med, også på riflejakta med Quad'n, han er flink til å ligge stille på kommando og uunnværlig på å finne fugl.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker CZ 455. Den er jeg godt fornøyd med. Meopta Meopro 4-12x50. Kanskje kan jeg knipe litt inn på samlingene med å bedde? Jeg har ikke sjekket presisjon med ulike underlag for tofoten. Med tofot og venstre hånd bakerst på kolben har jeg ganske solid anlegg. Lite bevegelse i korset. Heretter skal jeg sende noen skudd på papp når jeg er i terrenget for å få mer erfaring med vind og andre variabler.

 

Min erfaring med Gamepoint på ryper er at de merker at de blir truffet. Noen ganger merkes det litt for godt. Så godt at halve rypefileten er ødelagt. Da kan rypa likegodt få leve, synes jeg. Erfaringen med FMJ er foreløpig to ryper som tok kvelden straks, og noen som jeg forhåpentligvis bommet helt på.

 

Jeg synes det er rart å ikke se tydeligere skuddtegn med FMJ, selv om jeg ikke treffer optimalt.

 

Vurderingen blir altså: Gamepoint og risikere en og annen ødelagt filet, eller FMJ og risikere en og annen rype som kommer seg på vingene etter dårlig treff. Hvis det er mange som har erfaringer med at rypene kommer seg på vingene med FMJ, så må det bli Gamepoint for å unngå unødvendige lidelser.

Link to comment
Share on other sites

Har en sako quad med 17 hmr løp.

Men pga vanskeligheter med å skaffe ammo så kjøpte jeg også et 22 wmr løp.

Ble sykt overraska over presisjonen i løpet fra første serie allerede.

Mistenker at dette kalibret blir å være snillere med rype med gamepoint ammo, men også felle rypa mer effektivt med helmantel kule.

Litt off Topic på kaliber..men jakter selv med 17 hmr, og med løpsbytte mulighet på cz så kan kanskje dette være ok uansett.

 

Første bilde, litt innskyting.

 

normal_IMG_2752.JPG

 

Bilde 2, ferdig innskutt.

normal_IMG_2751.JPG

 

 

normal_IMG_2754.JPG

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at man skyter inn rifla på en varm fin dag på banen så den er klar til jakta. Og da så kryper tempen ned mot noen blå kansje, og man får en treffpunkt forandring. Mulig andre ikke har denne problemstillingen men jeg har erfart dette. Spesielt med 17hmr.

 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Går alltid med magasinet i lomma nettopp pga dette- selv med rifla i 222 rem jeg hadde og nå tikkaen i 6,5x55 så har jeg patronene i lomma mot låret.

Holder alltid patronene varme, på innlandet i Troms er det kaldt om vinteren, og skyter ofte inn om sommeren/høsten og mener det er nødvendig å ha de i lomma for å unngå treffpunkt endringer. Er ingen stor elg man skyter på og små marginer kan utgjøre rene bom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker CZ 455. Den er jeg godt fornøyd med. Meopta Meopro 4-12x50. Kanskje kan jeg knipe litt inn på samlingene med å bedde? Jeg har ikke sjekket presisjon med ulike underlag for tofoten. Med tofot og venstre hånd bakerst på kolben har jeg ganske solid anlegg. Lite bevegelse i korset. Heretter skal jeg sende noen skudd på papp når jeg er i terrenget for å få mer erfaring med vind og andre variabler.

Grunnen til at jeg spurte var at jeg har hatt akkurat samme rifle. Den var notorisk til å skifte treffpunkt etter/under en dag ute der den ble kald/våt/fuktig.(Treffpunktet kom ikke tilbake når den hadde tørket heller)

Prøvde med flere forskjellige sikter uten at det ble bedre. Til åtejakt fra en "tørr" standplass fungerte den upåklagelig. Jeg ble lei hele CZ`en og solgte rifla med advarsel om ustabilt treffpunkt. Presisjonen med 17 hmr løpet var super, men det hjelper ikke når treffpunktet etter en halv dag ute sitte 6 cm til venstre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fint jeg fant denne tråden.Erfarte nettopp det samme med 17 hmr FMJ.3 ryper skutt,klare treff,fjæra føyk og de rullet rundt,men alle tre kom seg på vingene.Fløy ca 4-500 meter.2 av de så jeg hvor de landet.Gikk mot punktene og begge lå døde innen en radius på 20 meter fra der de hadde landet.Den 3 dro utfor en kant så den fant jeg ikke.Konklusjon fra min side,17 hmr FMJ dreper ikke momentant om man ikke treffer hode,hjerte,lunge,ryggrad osv Å hevde at man er såpass til skytter at man kan treffe dette ørlille området med en høy utellingsprosent på 90-130 meter med et kaliber som 17 hmr er bare tull.For ettertiden går jeg for gamepoint.Ser for meg at det blir et lite hull i brystfileten og et større utgangshull bak ved skudd forfra.Bruker kun filetene uansett og skroget kun til saus.En sjelden gang vil man treffe brystbeinet og sprenge hele høna,men ser for meg at det skjer like sjelden som at FMJ gjør at rypa detter i smellen.

Edited by SingingRock
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...