Jump to content

BHT for meopta


Sniken

Recommended Posts

Noen som har kjennskap til Ballistic Hunting Turret til Meopta?

 

Jeg har anskaffet meg en til R2en min og lurer på om det ikke er mulig å låse ringene i posisjon? Det virker for meg som om det ikke går an?

 

Om det stemmer så er jo det svært uheldig! Da kan man jo bruke masse tid på skyte inn tårnet på ulike avstander for så å vri ringene ut av posisjonen man skjøt dem inn på, bare fordi man kommer litt borti de blå knappene når man vrir på tårnet.

 

Jeg har ikke klart å finne noe info på nettet.

Eneste jeg finner er ubrukelige unboxingvideoer på tjekkisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tenkte du også refererte til den første posten.

Det er flere ringer (tårn)du ganske enkelt monterer oppe på der du justerer høyden. Det gjør i prinsippet at du kan "forhåndsinnstilte" flere avstander. Hvordan du monterer er bedre du leser om. evt youtube. Ganske greit. Du kan feks. skyte inn på 100m, så skyte inn på 150m og nullstille ringen over. Så det samme på 200m på neste ring. Eller de avstander du vil. Da kan du enkelt og raskt justere høyden uten å skru av lokk og telle klikk. Veldig praktisk om man jakter på forskjellige hold og vet avstanden. 

Det jeg svarte på var at Swarovski,som i prinsippet er samme systemet,har en ring i bunn som man kan vri 90 grader.Så er den låst. Det har ikke Meopta. Litt ulempe,men ikke noe problem. 

Om du ikke jakter på noe særlig lengre hold,er det ikke noe must.Men ser du nytten av det, kan jeg anbefale det. 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ingen av disse systemene gjør vel strengt tatt noe som ikke en tape med avstandene skrevet på rundt rattet gjør? Det påfallende at så godt som ingen som faktisk driver med skyting på forskjellige, og lange, hold bruker noen av disse.

 

 

 

K

IMG_6062.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Suverent det. Men jeg bruker en del forskjellige ladinger til forskjellig jakt. Da blir det bare surr. Og vanskelig å få de til å passe nøyaktig til balestikken om du ikke har en fast lading du bruker hele tiden. Skal jeg skrive til julenissen,blir det Swarovski DS

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har monter BHT på mitt Meopta Meostar R1 3-10x50. Det fungerer bra, men vær obs på at sideveis må du fortsatt jukke rund med originaljusteringa. Det er fryktelig enkelt å nullstille, og treffpunktet er overraskende riktig. Jeg har brukt det til feltskyting, langhold opp til 400m og småviltjakt i min .223 rem. Det er nok ikke et fullskala LH-sikte, men for under 500m og jakt funker det svært bra. Klikkene er relativt tydelige og kvaliteten oppleves som god. Se bilder i finn-annonsen under. 

 

NB: For å nullstille må en løsne tårnet, løfte det opp og så sette det ned på nytt. Deretter må en stramme ovenfra. Jeg bruker en svensk femkroning (skikkelig stor mynt) for å ikke ødelegge sporet på toppen. Ikke ta i for mye her!

 

Se bilder av tårnet her. Jeg selger siktet for å finansiere fancy kronograf. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=106522093&ref=conversation&fks=106522093

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...