Jump to content

Beste montasje for luftgevær BKL


Luftmann

Recommended Posts

Vel, i dagens samfunn hvor man er et tastetrykk unna de varene man ønsker å kjøpe på nett, er dette ingen problemstilling. At ingen importerer BKL inn til landet forbauser meg. Om du kjøper et god kikkert er ikke rekylen noe problem. Du må gjerne bruke sportsmatch for min del, men det eneste som sitter godt fast på et luftgevær og sentrerer kikkerten optimalt er BKL. Har du for øvrig noen gang prøvd BKL på noen av dine luftgevær?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke forsøkt BKL da de ikke har vært tilgjengelige i Norge.

Flere av mine luftbørser vil effektivt kverke en kikkert dersom selvemontasje ikke er dempet, det har jeg forsøkt flere ganger. En annen ting som gjør at jeg ekstremt sjelden tyr til netthandel i utlandet er følgende:

 

Mange leverandører sender ikke til Norge.

Mye fra USA er uansett klassifisert som våpendeler, om så det er ei lita fjør og det blir kostbart å få det hit.

Reklamasjoner og garantier kan du omtrent bare glemme.

Tilgjengeligheten er dårlig sammenlignet med lokale sjapper i Norge som det er nok av for mitt bruk.

Skal jeg fortsette?

 

At montasjen fungerer tviler jeg ikke på, men den er ikke veldig tilgjengelig.

Til mitt bruk ser jeg på den som tilnærmet ubrukelig.

Link to comment
Share on other sites

Vel, i dagens samfunn hvor man er et tastetrykk unna de varene man ønsker å kjøpe på nett, er dette ingen problemstilling. At ingen importerer BKL inn til landet forbauser meg. Om du kjøper et god kikkert er ikke rekylen noe problem. Du må gjerne bruke sportsmatch for min del, men det eneste som sitter godt fast på et luftgevær og sentrerer kikkerten optimalt er BKL. Har du for øvrig noen gang prøvd BKL på noen av dine luftgevær?

 

For å spørre enkelt og greit (skummet gjennom oppgitte websiden, men fant ikke i farten noe om demping) ; har: BKL noen form for gummidemping ?

 

Forøvrig, er gjerne dilemaet for fjærgeværeiere, att å satse på Zeis o.l., som sikkert kan tåle mer dobbelrekyl, og er svært kostbare,

faller seg heller ugunstig. De er som regel bygget for skyting på adskillig lengre hold. Og slik sett er kikkerter

i rimeligklassen det som blir aktuellt. Det blir for galt å bruke kanskje 8-10 tusen på en kikkert som blir paralaxefri først på 90m.. Det er nå min mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde trodd at det hadde skjedd mer på luftgeværfronten her til lands enn som så. Du trenger ikke bruke 8-10.000,- NOK for å få en kikkert som tåler rekylen i et luftgevær. Det holder fint med 2-3000,-. Ok, om du har kjøpt deg et luftgevær til kr. 500,- på Jula, så skjønner jeg problemstillingen. Men har du lagt en 3.500,- til 5.000,- NOK i et fjærdrevet luftgevær, kan man fint spandere på seg en BKL montasje og en kikkert til ovennevnte pris. BKL har ikke gummidemping i sine montasjer. Jeg ville med denne tråden anbefale en meget god montasje for de som ønsker kvalitet, presisjon og pålitelighet i sin skyting/trening med luftgevær.

Link to comment
Share on other sites

Jag sa IKKE, 8-10000 for å tåle luftgevær. Kjenner til Leoupold EFR og div. Men robusthet følger som regel pris. Har erfaring med forskjellige kikkerter gjennom flere år, luftvåpen ca. 40 år. Som jeg pekte på i innlegget, muligheter for paralaxejustering er som regel ikke tilstede på kikkerter fra prisklassen du nevner, bare untaksvis. Og prx. er helt sentralt. Dette har ikke du oppfattet. Forhåndsbelær ikke meg om "Jula, luftgevær til 500,- etc.".

Har selv gode erfaringer med Sportsmatch, Dampamount. Og derfor bruker jeg det på mine rimeligkikkerter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 10 months later...

BKL er vel regnet som noe av det beste innen montasje for luft. Særdeles presis produksjon.

 

Om jeg ikke tar helt feil så er det vel nesten "standard" montasje for hft skyttere.

Om du har tittet på montasjene så ser du at de er laget på en litt annen måte enn de vanlige

montasjene som har en "løs" klem skinne.

Dette sentrere siktet mye bedre over løpet. Det har kanskje ikke så mye å si på billige geværer

som skyter 1cm samlinger på 10m, men vil da unektelig ha en viss på virkning for en som prøver

å krympe samlingene sine med en mm eller to på lengre hold.

Ville jo tro at du som daglig skyter 5mm samlinger på 100m :D ville dra nytte av dette også?

 

PS. De lages i USA ikke i Kina :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det tid brukt og presisjon oppnådd under produksjon som er mil over andre

montasjer i den samme prisklassen. De lages rett og slett med mindre toleranser.

 

Designet er også litt annerledes enn det du vanligvis finner på montasjer til luft og 22.

Disse spres og klemmes på. Samme prinsipp som match sikter bruker.

 

Designet resulterer i en montasje som sentrerer kikkertsiktet "perfekt" over løpet.

Lavere toleranser under produksjon gir også montasjer som er mindre utsatt for

skjev montering av kikkertsiktet.

 

De skal også sitte temmelig bra fast i rifla

 

BKL:

09-24-09-01.jpg

auto-centering.png

clamp-spreading.png

 

Typisk for andre montasjer:

30mm%20hight%20Mount%20Ring%20.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du er så kjapp på avtrekkeren vingen. Du forstår vel at de lager flere montasjer enn den ene jeg valgte å vise her

for å demonstrere prinsippet med designet?

Kanskje jeg må legge ut bilder av hele sortimanget deres her for deg?

 

Om du ikke ser fordelene med dette designet mot de fleste andre designene så bør du vel kanskje holde tilbake litt

på avtrekker fingeren :smile:

 

Det er et av de mest brukte montasjene innen hft nettopp fordi at det er en av de kraftigeste og mest presise montasjene.

Jeg tviler sterkt på at du har noen luftrifler som river i stykker disse montasjene!

Link to comment
Share on other sites

Undrer meg noe denne montasjen, slik den fremstilles, får en inntrykk av at den

tilsvarer overgangen fra hest og kjerre, til automobil.

Har så vidt hørt om den her, men litt rart, har ikke sett den markedsført hos kjente utsalgssteder

her til lands, når den er så milesvis revolusjonerende bedre en andre. Som kan koste en god

slump. Vel, merkelige greier. Men har dog ingenting i mot nyvinninger og forbedringer.

Link to comment
Share on other sites

Norge er da desverre ingen standard for det meste. Det er så mye vi ikke får her til lands

som resten av verden kan få tak i at det er litt små flaut av og til :-)

Men en god start er jo at folk her på berget får vite om tingene, blir det litt blest om et

produkt så er det plutselig noen som finner ut at de vil importere noen

 

Pris messig ligger de vel litt over sportsmatch sine på ebayen. kr 300 for dobbeltskrudde

og rundt kr500 for hel montasjer.

 

Jeg er illefall ikke i tvil, jeg skal ha BKL sine montasjer neste gang jeg kjøper montasje.

Bare det å slippe å kimse montasjene mine i lenge retningen for å rette opp kikkert siktet

er verdt en ekstra hundrelapp eller to i mine øyne.

 

Synd at regjeringen ikke klarte å heve importgrensen til kr500.

Link to comment
Share on other sites

Det er meg da revnende likegyldig om de montasjene produseres med presisjon som i en atombombe, man trenger ikke superkraftige og superdupermontasjer til pcp som er overlegent mer presist enn skranglete fjærluffer...DE trenger solide montasjer som sitter fast, godt fast.

BKL trenger ikke finne opp kruttet på nytt, det leveres montasjer som er mer enn gode nok.

 

Så da venter jeg på bilder av hele sortimentet.

 

Du skyter 5mm samlinger på 100m uten å ha presist utstyr?

Du er ikke interessert i kraftige montasjer, men kun at de skal sitte godt fast?

 

Vet du egentlig hva du selv sier, eller er det bare om å gjøre å slenge med leppa?

Link to comment
Share on other sites

Dropp sarkastiske kommentarer, du uttaler deg om produkter du ikke har personlig kjennskap til og opptrer dømmende og nedlatende ovenfor andre.

Er det noen som er et troll må det være deg Dumle.

Aksepter at andre ikke nødvendigvis deler dine meninger, da kommer du langt uten å erte på deg folk. Slikt piss du gulper ut av deg her nå bidrar ikke akkurat mest.

Link to comment
Share on other sites

BKL er faktisk en mer dedikert og presis montasje til fjærvåpen enn SportMatch. http://www.deben.com/bkl-rings-mounts-bases.html

 

Spesielt på fjærvåpen med grunne svalehalespor griper BKL mye bedre enn SportMatch.

Dumle har også rett i at de sentrerer kikkerten mye bedre enn montasjer som klemmer bare på en side. Resultatet er ofte at kikkerten ikke sitter i senter på sylinderen som gjør at du må justere kikkerten veldig langt ut mot en side. Dette kan ofte være en bakdel mtp skarphet, tapt justeringsområde i høyden osv..

 

På SportMatch sine montasjer så er radiusen på kloa for stor til å sitte godt nok på f.eks AirArms fjærvåpen.

 

Det evinnelig maset ditt Gullvingen om at SportMatch dampamount er det beste for fjærvåpen har du gnagd så lenge på at du er overbevisst om at det er den eneste sannhet, men faktum er at etter noen år så blir hardgummien i dempamontasjen så hard at den mister sin funksjon. Den blir porøs og begynner faktisk å smuldre opp og det ender med at du har en mekanisk slakke i montasjen som gjør at børsa ikke lenger holder innskyting i null. Gummi er faktisk ferskvare.

 

Jeg har mye montasjer fra SportMatch og rakker for all del ikke ned på disse. Det er en billigere og lettere tilgjengelig løsning.

De er i de aller fleste tilfeller gode nok, men enkelte ganger er de ikke bra nok og da er det kun det beste som gjelder: BKL.

Link to comment
Share on other sites

BKL har altså ingen form for demping ..?

 

Tror ikke det er noen dempning nei, men ser ikke poenget med demping med mindre du har et sikte som ikke tåler fjærvåpen.

Det er jo nok av sikter i alle prisklasser som tåler fjærvåpen. Jeg passer alltid på å kjøpe sikter som er spring rated for da står

jeg fritt til å flytte siktene rundt mellom alle luffene.

 

Men ja jeg skal bytte montasjene mine til BKL da en slipper å kimse festene eller å skru korset for langt til høyre eller venstre

alt ettersom med fare for å få optiske forstyrrelser etc. Spesielt om en sikter inn siktene på lengre hold.

 

Det beste om en også skyter på langt hold er vel å "nulle" siktet på de lengste skuddene som er vanskeligst for å oppnå optimal

effekt av siktet og skru seg inn på de nærmere skuddene og/eller benytte seg av mil dot sikter

Link to comment
Share on other sites

Dropp sarkastiske kommentarer, du uttaler deg om produkter du ikke har personlig kjennskap til og opptrer dømmende og nedlatende ovenfor andre.

Er det noen som er et troll må det være deg Dumle.

Aksepter at andre ikke nødvendigvis deler dine meninger, da kommer du langt uten å erte på deg folk. Slikt piss du gulper ut av deg her nå bidrar ikke akkurat mest.

Det er kanskje fler denne kommentaren kunne passe til, eller hva Gullet :roll: .

Sjøl har jeg brukt det meste av kikkertmontasjer til luftvåpen i flere tiår og har endt opp med Millet i stål, SportsMatch og BKL.

De 7 siste montasjene jeg har kjøpt er for øvrig BKL :wink: .

Alle de tre nevnte er mer enn gode nok til sitt bruk, og er valgt spesielt ift hvilket luftvåpen de sitter på. Men skulle jeg velge kun ett blir det helt klart BKL. Long Range har gjort en glimrende forklaring på det meste mht forskjellen mellom andre og BKL.

Har aldri eid en montasje med gummiforinger og kommer aldri til å kjøpe det. Henviser bare til LR og en masse andre historier opp gjennom årene. Har hatt og har nok av springere som kan knekke kikkerter men bruker kun Leupold og da bekymrer det meg ikke. De er alle garantert for springere :smile: .

For øvrig er det vel heller ikke nødvendig med Dampampount på en PCP som på våre "skranglete fjærbøsser".....eller :? ?

Under følger en link til et utvalg BKL montasjer. Det er ikke hele utvalget, men Deben er Europa forhandler, da BKL har sluttet å selge til privatpersoner utenfor USA. Hadde jeg hatt litt bedre skrivelyst kunne jeg fortalt litt om hvordan de ble til, men det kan kanskje bli en annen gang.

http://www.deben.com/bkl-rings-mounts-bases.html

Link to comment
Share on other sites

Du får også BKL på Ebay, personlig velger jeg å handle der da pakkene blir sendt med posten og ofte flyr under toll radaren :D

 

Leupold? Hvordan stiller du om parallell aksen på de? Er de noe Leupolder som orginalt går ned til 10m?

 

Har hørt at det bare er å skru litt på framlensen og at det skal være en ganske enkel affære?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaring med både skinne og ringmontasjer fra BKL. Kan ikke få rost disse montasjene nok: dønn solide, høy kvalitet og helt sentrert over løpet.

 

Har den justerbare skinnevarianten på vei i posten, gleder meg til å teste denne.

 

Tenkte jeg skulle bestille denne selv. Hvordan stiller du høyden på den?

Er den bare lkemt fast slik at du må løsne den og dra den opp eller dytte den ned.

Eller er det noe fin instilling på den som gjenger e.l. slik at den konrollert kan skru den opp og ned?

 

Edit: så tidligere post. De bare klemmes fast. Er det vanskelig å finjustere dem?

Link to comment
Share on other sites

Leupold? Hvordan stiller du om parallell aksen på de? Er de noe Leupolder som orginalt går ned til 10m?

Har hørt at det bare er å skru litt på framlensen og at det skal være en ganske enkel affære?

Noen sikter har justering ned til 25m (variable sikter) og det holder i massevis om en er bekymret for parallaksefeil.

Faste sikter er uten justering. Parallaksefeil kan lett unngås, sikter du midt i kikkerten er det ingen parallakse og avstanden har følgelig ingen betydning :winke1: . MEN det blir en liten uskarphet ved 10-15 m som mange blander sammen med parallakse, men dette er to forskjellige ting. Har selv flere kikkerter som har original p-justering på 150 yards, og det fingerer helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Leupold? Hvordan stiller du om parallell aksen på de? Er de noe Leupolder som orginalt går ned til 10m?

Har hørt at det bare er å skru litt på framlensen og at det skal være en ganske enkel affære?

Noen sikter har justering ned til 25m (variable sikter) og det holder i massevis om en er bekymret for parallaksefeil.

Faste sikter er uten justering. Parallaksefeil kan lett unngås, sikter du midt i kikkerten er det ingen parallakse og avstanden har følgelig ingen betydning :winke1: . MEN det blir en liten uskarphet ved 10-15 m som mange blander sammen med parallakse, men dette er to forskjellige ting. Har selv flere kikkerter som har original p-justering på 150 yards, og det fingerer helt fint.

 

Ser hva du sier. Jeg har to sikter med og ett uten pluss at jeg bruker et par andre sikter uten justering, men jeg har funnet ut at jeg foretrekker med.

Har blitt litt hekta på benkskyting også og har funnet at parallellakse justering hjelper litt med å få mere konsise grupper der. Om den går ned til 25m er det helt greit.

 

Når/om jeg finner et sikte til RT riflen min (til en fornuftig pris) er ikke jeg så nøye på om parallell aksen kan justeres. Der ser jeg ikke det store behovet. Har ikke noe problem med det på 22 gris. Da kommer jeg bare til å bygge om kolben for å passe siktet.

Link to comment
Share on other sites

Til benkeskyting kombinert med høy forstørrelse kan jeg være enig med deg med behovet for p-justering, det samme gjelder for FT.

Til HFT (Hunter Field Target) er imidlertid reglene annerledes, der er det ikke tillatt å endre forstørrelse og p-just under konkurransen.

Derfor velger de fleste i HFT fast forstørrelse (8x el. 10x er svært vanlig) og p-just på 30-32 yards, dette gjelder de med 4,5mm gevær. De med 5,5mm velger gjerne 25 yards. Ang. HFT fikk jeg mange svar om dette da jeg spurte på Airgun BBS for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

RT ikke FT. Driver og lager en RT, running target bane for hjemmetrening.

Skal lage meg en 20m bane for luft. 10m frister ikke så mye. Tanken var å skalere ned en standard 50m bane med sakte og rask gris. Automatisert tidsforsinket og mulighet for fjernstyring.

 

Har bygd om den ene 300s'n til 300RT. Driver å leter etter et rimlig to posters sikte eller et gammalt kleshenger

 

Det sagt så frister det med FT eller HFT også, men det er vel den eneste skytesporten som er sjeldnere enn 22LR gris

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nice. Av nysjerrighet; hvorfor kjøpte du ikke BKL sin anti cant istedenfor den som du har satt på kikkert

siktet og hvorfor har du montert den fremme. Ser upraktisk ut å ha den fremme istedenfor bak.

Hadde det ikke vært bedre om du kunne se den uten å løfte på hodet?

 

Pent oppsett! Er du fornøyd med Steyren? Det hadde vært morsomt å få sett noen resultater fra

50m, 60m og 70m skyting med den :D

 

Går og sikler på noe slikt selv også. Driver og mailer litt med Jon Harris, om noen kjenner det navnet :wink:

Om hva som er det beste utgangs punktet for å få til den beste luftriflen mulig. Jeg har så langt fått noen

veldig hyggelige pris quotes på en total re konstruering med en Steyr, Feinwerkbau eller Anschutz som

utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bruker en blk-454 på kombien. Er veldig fornøyd. Tåler 10 timer risting i bil og deretter jakt på finnmarkskysten, der man ofte må ut med skuddene og sende hagla først før man kryper opp eller ned en eller annen bratt hindring. Veldig solid, holder treffpunktet etter å ha fått seg et klask og et dask.. Noe den forrige montasjen jeg brukte ikke klarte. Har ikke prøvd blk på noen av fjær luffene mine, men kan absolutt gi tommel opp på at designet sitter som et skudd og tåler å bli brukt hardt.

Link to comment
Share on other sites

Har bygd om den ene 300s'n til 300RT. Driver å leter etter et rimlig to posters sikte eller et gammalt kleshenger

 

Det sagt så frister det med FT eller HFT også, men det er vel den eneste skytesporten som er sjeldnere enn 22LR gris

 

Hva besto denne ombyggingen av?

 

Ellers er jeg enig, .22 griseskyting er rasende morsomt og alt for lite utbredt i Kongleriket. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Griseskyting er grisende morsomt :lol::lol:

Ombyggingen er foreløpig bestående av at

skjeftet er bygd om for å forlenge det og for å endre balansepunktet fremover.

Jeg brukte bøk og eik for vekten sin skyld. Men selv om det ble greit fikk jeg ikke

den balansen jeg var ute etter. Så det er mulig at jeg gjør det om igjen og bruker

teak eller valnøtt istedenfor for å få flyttet all vekten så langt frem som mulig.

 

Lagde en ny kolbe kappe av tre også med åpning oppe for å gi bedre løft

og plassering på skulder.

 

Neste som skal skje er at jeg forlenger løpet med en ca 10cm med mulighet for

å sette på vekt fremme.

 

Har også polert fjærene.

Har også byttet all innmaten i geværet. Vil kanskje sette inn en litt kraftigere

Maccari fjær for å få en litt flatere kulebane da jeg bruker det på en 20m bane

ikke de vanlige 10m luft.

 

før:

IMG_7743_zpsa0986636.jpg

 

Etter

_MG_8199_zps66f9a369.jpg

 

PS. jeg ønsket ikke et "polert" utseende. Jeg liker at våpene ser gamle ut og det var et mål

at den skulle ha litt patina verdig et 30 år gammelt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...