Jump to content

tungsten-matriks-tilgjengelighet/pris


bingo

Recommended Posts

Hei

Jeg har prøvd å få tak i tungsten-matriks patroner hos den lokale forhandleren men de har ikke. De får ikke inn heller, dette haglmatrialet skal ikke selges mer i norge. Stemmer dette? Jeg var nettopp i sverige og kjøpte, der hadde de! Hvis det stemmer at det ikke lenger skal selges patroner med dette haglmaterialet så er det at paradoks at en kan få det i sverige der det er lov med bly men ikke her! En annen ting jeg reagerte på er prisen. En 10 pk gamebore impact mallard kostet 229 kr i norge i fjor høst. En 25 pk kent gamebore impact wetland koster 390 svenske kronor. Dette er en forskjell på 7-8 kr pr skudd, det er mye. Skulle tro at det gikk større volumer her i landet som det er blyforbud og dermed at prisen skulle være lavere her. Noen som kan tenke seg en forklaring på dette?

 

mvh Bingo

Link to comment
Share on other sites

NRA i USA har makt nok til å avtvinge produsentene en kjemnisk analyse, og har publisert resultatet i et av tidsskriftene sine.

 

Det ble lagt ut lenke til dette på SL.

 

Det fremkom mange interessante detaljer, bl.a. at erstatningsmaterialene inneholdt flere andre komponenter som er minst like tvillsomme som bly.....

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Drar denne opp igjen da jeg lurer på om hagle amo med dette materialet er å få tak i her i gamlelandet?

Googlet nettopp for å se om det kom opp noen forhandlere, men nei...

Dette materialet ble vel omtalt som det beste alternativet for våpeneiere med gamle våpen uten tilstrekkelig trykkmerking på løpene så derfor har jeg sett etter dette i hyllene i høst uten resultat.

Så nå som jeg snart må suplere da bismutt esken snart er tom og jeg fortrinsvis er på utkikk etter noe med litt mere futt en de Venatum skuddene fra MagneLandrø som jeg har gått med de siste årene, så kanskje noen vet hvor det er å få tak i slik amo?

Link to comment
Share on other sites

http://en.wikipedia.org/wiki/Tungsten

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Wolfram

 

 

99.95% rent Wolfram ligger på USD 210 per kilo

Mindre rent kanskje USD 41 per kilo. Ikke akkurat blypris.

I lys av at Wolfram har en meget høy smeltetemperatur så ville jeg stilt spørsmål ved hvilke komponenter er så dyrt å få fjernet fra Wolfram.

http://www.metal-pages.com/metalprices/tungsten/

 

Det er kanskje en grunn til at NRA ville se en kjemisk analyse.

Det lukter redsel for saftige søksmål.

 

Jeg skygger i alle fall banen og holder meg til folkelig stål.

Ett kjapt regnestykke forteller at det fort blir lønnsomt å kjøpe ei billig hagle og parkere fin-hagla til det eventuelt blir litt aktuelt med bly igjen.

 

Jeg husker noe vagt om Thallium:

http://www.slate.com/articles/health_an ... drels.html

 

Jeg lar uansett andre finne ut av dette.

Almindelig feighet er sunt og næringsrikt :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Drar denne opp igjen da jeg lurer på om hagle amo med dette materialet er å få tak i her i gamlelandet?

Googlet nettopp for å se om det kom opp noen forhandlere, men nei...

Dette materialet ble vel omtalt som det beste alternativet for våpeneiere med gamle våpen uten tilstrekkelig trykkmerking på løpene så derfor har jeg sett etter dette i hyllene i høst uten resultat.

Så nå som jeg snart må suplere da bismutt esken snart er tom og jeg fortrinsvis er på utkikk etter noe med litt mere futt en de Venatum skuddene fra MagneLandrø som jeg har gått med de siste årene, så kanskje noen vet hvor det er å få tak i slik amo?

 

satt selv å kikket etter disse i går, var bare noen rester å finne på nettet.

Disse er vel de som er nærmest bly totalt.

Jeg prøvde noen Fiocchi Tundra på rypa i høst, de virket de. De to første rypene datt død om, den tredje måtte jeg ta et ekstraskudd på da jeg var redd den skulle stikke i lyngen. Den fjerde ble holdet litt lengre, da ble det skadeskyting. Men Er jo ikke sikkert det var ammoen sin skyld. Disse har stor sverm, så kan vurdere å skifte choke. Disse er vel det nærmeste man kommer tungsten matrix ser det ut til.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...javel ja.

Det er så å si tomt i kongeriket, ja.

Blir vel heller ikke aktuelt å holde pusten i spenning på om noen finner på å importere mere inn til kongedømmet, så...da blir det vel å prøve noe Tundra da, kanskje greit, jeg skyter jo patronene gjennom en Taiga kombi og forer jo allered rifleløpet med 55grs blyspiss fra Fiocchi :mrgreen:

Det blir liksom samhørighet i alt da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Greit nok for de som bor i Oslo, det gjør ikke jeg.

På Gmax sine nettsider er de ikke å finne og jeg har vært innom alt av butikker fra Tromsø i nord til Trondhjem i sør som jeg har kjørt forbi det siste året å det er ikke patroner med tungsten-matriks å oppdrive, bare stål, bismutt/vismutt og tungsten i egen form.

Synd for meg.

Link to comment
Share on other sites

gå runden på RogneVåpen, Gmax og Xxl...

Prisen på Ren Min Bi har steget over 20% siden i vår.

Hvis du har 0.1% rente på lønnskonto så er det ett sjakktrekk å

fylle opp før prisene eventuelt stiger.

 

Jeg tror du skal skyte en hvit pinn etter Tungsten.

Det er delvis mangel på Tungsten ammo i USA også.

http://www.cabelas.com/product/Kent-Tun ... 706234.uts" target="_blank

Du kan jo fundere på å lade selv også , men billig blir det ikke.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...