Jump to content

Harehund blir beskyldt for å jakte rådyr !


old-gun

Recommended Posts

Hei

Har et lite hareterreng, med moderat harebestand. De gangene bikkja har jobbet lenge og ikke fått ut pus, kan hun ta seg en runde på noen rådyr, hvis hun støter på dem (5min)

Jeg kjefter selvfølgelig, når jeg tar henne i "syndingen". Dette har aldri vært noe stort problem, og hun kommer kjapt tilbake.

 

Problemet nå er at en nabo(som ikke er grunneier) men rådyrjeger, har vært borte hos min grunneier og klaget sin nød, på denne bikkja som "jager bort alle rådyra". Min grunneier som ikke er jeger, syntes jo at det er dumt å få klager, men tar det opp med meg.

 

Usikker på motivet til denne rådyrjegern, men tror han ønsker å ekspandere rådyrterrenget sitt, og at dette er en måte å fordrive meg på. Forrige jakttur hadde vi en fin harelos(sporsnø, så vi fulgte hund og hare i samme spor) losen gikk fine runder, men bikkja fikk tap og vendte tilbake til oss. Vi koblet og dro ut av terrenget. Overraskelsen var derfor stor da grunneier ringte meg, og sa han hadde fått klager på hunden som jagde rådyr igjen!

 

Det samme skjer oss jo under elgjakta, da gråhunden drar av gårde etter rådyr i et par minutter.

 

Hva sier loven rundt dette?

Og hvordan bør jeg håndtere dette?

 

Glemte å si at det er en finsk Støver, og ja, jeg vet om reglene rundt boghøyde.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet der i over 20 år, og aldri fått noen klager. Så flytter "klager" inn, og plutselig er det et problem.

 

Grunneier støtter nok i utgangspunktet meg, men liker nok ikke å få naboklager.

 

Kunne tenkt meg å noen tilbakemeldinger fra kammeret på hvordan dere takler slikt. Bør jo ikke være en ukjent problemstilling at elgbikkja bjeffer på et par rådyr, at fuglehunden jager en hare, eller at harebikkja tar en runde etter rådyra.

 

Slik jeg ser det, kan man vel slutte med all løshundjakt i Norge, hvis det ikke er en hvis "takhøyde" for at dette kan skje.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Forstår godt bekymringen din, disse jaktrettighetene virker å henge i en tynn tråd og kan fort bli nedprioriert dersom naboskap osv står på spill. Det er ihvertfall slik jeg føler det.

 

Jeg selv er både fersk jeger og fersk hundeeier. Jeg vet at min hund også går etter annet vilt når vi er ute, jeg tenker selv ikke stort over det og forsøker heller å holde fokus til hund rettet på det den skal gjøre. Stort sett så gjør den også det :)

 

Av det jeg kan huske fra lovverket, så står det vel ikke så mye om dette, kanskje faller det under en paragraf i hundeloven, da om opptreden og kontroll på hund, men dette handler vel mer om dialog mellom deg og nabojegeren, enn lovverk. Tror det kan være lurt å møte denne nabojegeren og finne en fellesforståelse for hva dere driver med på hvert deres hold og bli enige om hvordan dere skal drive jakten.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Farer jaktnaboen med løgn, hadde nok jeg påpekt det i klare ordelag til både den jeg eventuelt jaktet hos og grunneiern jaktnaboen jakter hos. Så hadde jeg nok også spurt hva som kunne være årsakene til at vedkommende fremsetter disse løgnene!

Ikke serlig diplomatisk skal jeg medgi, men slike beskyldninger får meg til å stritte med piggene!

Link to comment
Share on other sites

forsto ikke helt hvordan det fungerte med tanke på om dere har ett felles terreng eller ei, men

om dere jakter på hvert deres terreng så er det ikke noe problem. Jakter dere på samme og du ikke har løyve på rådyr så har du ett problem. Det samme om din hund stadig drar inn på naboterrenget(klagerens) for å jage rådyr...

Link to comment
Share on other sites

Vi deler ikke terreng. Jeg har et terreng for småviltjakt (der jeg også kan felle et rådyr, men det er uvesentlig ,da jeg på småviltjakt bruker finskstøvern)

 

Han har naboterrenget. Ja losen kan seff gå over til han, uansett hva det loses på. Tenker det er helt naturlig, og slik har det alltid vært. Nesten hvert år har vi en elglos el rådyrlos fra andre terreng inn på vårt terreng uten at det bryr oss nevneverdig. Det er jo sånn med løshundjakt, at hunden ikke vet hvor grensene går. Skulle man praktisere løshundjakt i Norge etter grenseoppganger, og terrengoppdeling, kan man vel bare gi opp!

Link to comment
Share on other sites

Etter loven har du selvfølgelig alt på det tørre. ( om det stemmer at den kun støter på rådyrene opp mot 5 minutter)

Det er heller ikke ulovlig for ei bikkje å følge etter et dyr over på naboeiendommen, med mindre eiendommen du har jaktrett på er så liten at det aller meste av drevet vanligvis vil gå på naboeiendommene.

Om grunneieren synes det er viktigere å opprettholde gode naboforhold enn å fortsatt gi deg jaktrett, har du et problem. Jeg ville ha snakket med denne rådyrjegeren, uten å bryske meg for mye opp. Det er ikke sikkert at han vet at bikkja legger av så fort. Om han tror at støveren din jager rådyr i timesvis i løssnøen etter jul, skjønner jeg at han er forbanna!

Link to comment
Share on other sites

Tenker det er helt naturlig, og slik har det alltid vært. Nesten hvert år har vi en elglos el rådyrlos fra andre terreng inn på vårt terreng uten at det bryr oss nevneverdig. Det er jo sånn med løshundjakt, at hunden ikke vet hvor grensene går. Skulle man praktisere løshundjakt i Norge etter grenseoppganger, og terrengoppdeling, kan man vel bare gi opp!

Det er naturlig, og lov, at hunder krysser grenser. Man samtidig er det en uting. Det kan være både fordel og ulempe for de som jakter der, men blir det for ofte så blir man lei.

Det er få som liker å legge opp jakta etter naboens hund. Er man på smygjakt, sitter man på post, og det går en los forbi, så kan en stort sett bare finne på noe annet - den dyrebare tiden en har til jakt er oppbrukt, og det på grunn av den drittbikkja til den kukhesten av en nabo... Jo jeg ser at folk kan bli forbanna.

På andre siden, driver man med hund selv, så er det jo nesten bare en fordel at det kommer en ekstra hund inn i spill. Men skal de som driver med hunder være premissgivere for all jakt?

 

Mest sannsynlig overdriver han, men tenk nå igjennom hvor ofte dette skjer, er det to ganger på en sesong, eller er det hver helg? OG, dette er en harehund, hareloser går ikke over tusenvis av mål - så det er fullt mulig å jakte slik at problemet blir minimalt. Eller det kan være at terrenget er for lite til å drive med hensynsfull jakt med drivende hund?

 

Du skriver at dersom hunden ikke kan krysse grenser så kan en bare gi opp - men sett fra andre sida, skal hundene jage overalt, skal da heller de som jakter uten hund, eller helst med sin egen hund, bare gi opp? Vi er best tjent med å holde jakta vår i størst mulig grad der vi har jaktrett. Selv om det er lovlig at hunden "stikker over til naboen", så er det ikke meningen at den skal det.

Og som Inge E sier "Om han tror at støveren din jager rådyr i timesvis i løssnøen etter jul", eller om den faktisk gjør det, eller iallefall i kvartersvis (som vil føles som timer for han) - så er han ikke fornøyd, og det vil ingen være. Og rette hestkuken kan tilogmed, med loven i hånd, skyte støveren. Hupps!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Terrenget mitt er på 800 da ++ . Har noen nabogrunneiere som er positive, så alt i alt utgjør det bikkja kan gå på 1200 da.

 

Er veldig enig at rådyra skal gå i fred v mye snø. Men vi snakker om en harehund som primært jakter hare, og en og annen rev, ikke en fullblods rådyrracer! Hva gjør de som strijakter rev m langbeinte bikkjer utover vinteren. Det er vel alltid en sjans for at det spretter ut et rådyr?

 

Å skyte en hund må alltid være siste utvei, og her er rekken med tilltak som skal være prøvd før avliving lang!

 

Ser at vi beveger oss i noen gråsoner preget av synsing her. Og slik må det kanskje være?

 

Syntes uansett situasjonen er trist! Dette er et bygdesamfunn hvor alle kjenner alle, og hvor toleransen og aksepten for jakt har vært stor. Så flytter et slikt menneske inn og skaper uro!

Link to comment
Share on other sites

Og rette hestkuken kan tilogmed, med loven i hånd, skyte støveren. Hupps!

 

K

 

Hvilken § gir vedkommende hestkuk hjemmel til å skyte en drivende hund ? Det finnes kanskje hjemmel for dette i båndtvangstiden og hvor hund åpenbart ANGRIPER viltet, ikke når hund driver viltet utenfor båndtvangstid.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke helt ukjent at jegere fort får liten toleranse for hverandres jaktformer når den enes jakt begynner å påvirke den andres uansett om det er på samme terreng eller naboterrenget. Noen ganger skal det svært lite til, dessverre. Ofte så kan det ligge helt andre grunner enn selve jakta og jaktformene som bygger opp til konflikt(tilreisende-innenbygds eller for eksempel konkurranse om å kuppe jaktrettigheter(grunneieren) eller andre forhold. Det er vel heller ikke enklere hvis grunneieren av den ”snille typen” ikke har noe forhold til jakt.

 

Hvis det ikke er mulig å bli ”jaktkompiser” i tide kan slike små konflikter få en tendens til å eskalere til en vinner og en taper. Det kan også bli en overraskelse å se hvor "lite kunnskap" vi egentlig har om hverandres jaktform....

 

En taper og vinner(eller bare tapere) kan det også bli hvis vi jegere ikke kryper til korset og prøver å snakke sammen. Egentlig burde vi vel alle, harejegere som rådyr- og elgjegere i dette land, gå hånd i hånd i disse ulvetider…

Link to comment
Share on other sites

Elven avgrenset store deler av terrenget (50%) slipper ofte der nede, og da blir det ca en km i radius. Men her er det snakk om flere grunneiere bortovover, som er i tjukkeste slekta, og som bare syntes det er hyggelig m en harelos! Så i praksis kan bikkja gå langt uten at noen bryr seg. Tipper 80-90 % av lostiden er på eget terreng.

Kun en kar, som ikke er grunneier en gang, som lager kvalm!

Link to comment
Share on other sites

Er han ikke grunneier så ta en prat med ham.

 

Her ligger vikarierende motiver og/eller manglende forståelse bak.

 

Jeg går ut fra at du, som mange andre, har peiler på hunden og det er lett å se ett "støtjag" på rådyr.

Det er lov å jakte rådyr med støver så lenge man forholder seg til støthund reglementet.

 

Hvis du på toppen av det hele har anledning til å skyte ett dyr så har du virkelig alt ditt på det tørre.

 

Rådyr som blir jaget på vil trekke bort.

Og jeg forstår det er frustrerende hvis du jager 2-3 ganger i uken og hunden din er innom rådyrene hver gang.

Da er terrenget tomt på slutten av sesongen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vi jakter rådyr på et terreng som det også er harejegere. Det har gått fint i årevis for harejegerne har vært nøye på at hundene ikke jager rådyr. I fjor opplevde vi at rådyrene sluttet å ture og bare stakk og det viste seg at en av harejegerne hadde en hund som gikk på rådyr. Det førte til at jakta for oss ble betydelig forringet. Dyrene hadde jo vært vant til at har de en hund bak seg kan de ta det med ro og føle de har full kontroll. Plutselig får de en hund etter seg som løper dobbelt så fort, men de vet ikke forskjellen så da begynner de å stikke hver gang de får en hund etter seg.

 

Slikt er vanskelig å ta opp. Jeg bor ikke lokalt så jeg overlater til de som er lokale å finne ut av det. Vi jakter med drevere og det er innmari ødeleggende for jaktopplevelsen når dyrene slutter å ture og bare stikker som gale med en gang de får en hund etter seg så jeg kan forstå frustrasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...