Jump to content

Mr Bond I presume...


egon olsen

Recommended Posts

Litt bakgrunn først.

Jeg har et ambivalent forhold til lyddempere. Jeg begynnte tidlig, min første lyddemper var en Parker Hale, denne solide ståldemperen med utstansede kopper, demonterbar og levert med demonteringsverktøy i en rød, sort og hvit eske.

 

 Jeg kan ikke ha vært mere enn 15-16 år, denne demperen ble montert på et luftgevær, en Gamo G1200 (noen som husker den forresten?). Børsemakeren trodde jeg var tullerusk, jeg sto på mitt, slå nå de j@vela gjengene på den pipa, jeg betaler!

 

Pipa var selvfølgelig ikke den orginale Gamo pipa, det var en Diana pipe, tilpasset Gamoen, dette var i -87, jeg var 16, nå er jeg snart 43. Og selvfølgelig virket det, effekten hadde jeg allerede lest meg frem til i en Britisk luftvåpenblekke, jallafaktoren, var antageligvis større.

 

I det jeg bikket 18 med et par dager, sto jeg med den første kjøpetillatelsen i hånda. Marlin Papoose, delbar sak, stygg som juling, diskutabel kvalitet. Det som appelerte var muligheten for kjapt pipebytte. Planer ble lagt, et emne skaffet til veie, her skulle det lages integrert demper for alle penga. 

 

Min medsammensvorende da var en for Kammerets lesere ikke ukjent fyr, da bosatt på Stovner. Dreiebenken (en grønn sak, kjøpt på Moe & co) stod i det som skulle bli et barnerom, i en blokkleilighet på Stovner. 

 

Vi hadde lest oss opp. Paladin Press, den gang da den eneste kilde for informasjon rundt temaet, resten av kunnskapen kom fra rykter og sladder om kjente men utilgjengelige konstruksjoner som Welrod, De Lisle og Sten Gun. Noe senere fikk vi satt fingrene våre i publikasjonen "Nordisk våpenforum", for et fantastisk blad, endelig en publikasjon som skrev svært gode artikler om svært kuriøse våpen. I tillegg en og annen bok av Ian Hogg og så "Jane's".  

 

Det nærmeste vi kom realkompetanse rundt temaet, var en Ruger MKl med integrert demper, den fikk kjørt seg. Det ble lagd etter dagens norm svært effektive lyddempere på det barnerommet, flotte blånerte lyddempere. Målt opp mot andre dempere (PH, Unique og Hagen), opplevdes "Stovner demperen" som vesentlig bedre. 

 

Når jeg skriver målt, så må ikke det leses som at vi faktisk målte effekten av disse med egnet måleutstyr, det var liksom ikke sånn at dB målere var lett tilgjengelig, det gikk mest på øra. Alle disse demperene var demonterbare, hvor vidt det var (og er) en god ide å demontere en demper for renhold, greier jeg ikke å bli enig med meg selv om, skiten skal i sammen igjen, og det er her det ofte skjærer seg. Mere om det etterpå. 

 

Tilbake til Marlinen, demperen ble lagd etter de beste intensjoner, ispedd litt overtro og elementære komponenter fra fysikkens verden, resultatet særdeles bra. Svært så effektivt og i kombinasjon med 15cm pipe fra en Toz, leverte den 5 Eley pistol standard (blå eske tror jeg), innenfor en 50øring (ikke den brune nymotens) på 50meter. Vi var godt fornøyd, både dreiebenkeieren og jeg. 

 

De fleste som har eid en demper, har vel kjent på trangen til å demontere den, sånn bare for å ta en titt eller for manisk renhold. Jeg skriver manisk, for de det var det det var. I den grad jeg eier dempere nå, så renholdes kun gjengepartiet, det blir kanskje dyttet en bronsjebørste igjenom fra tid til annen, men det er det.

 

Etter å ha utradert kråke, måke, skjære og due bestanden der jeg bodde med denne Marlinen, kom tiden for grovere skyts. Marlin Camp Carbine. 9mm. Demper ble lagd, ammo ble ladd. Hornady Xtp hadde nettopp blitt tilgjengelig i 147grn, dette var vel ca i -90/91, og skuffelsen var stor. 

 

Det var nå vi begynnte å lære om lyddempingens harde realiteter. En sånn konstruksjon med masselåsing vil alltid bråke uforholdsmessig mye, uavhengig av hvor stor demper en har. Til slutt ble jeg så lei skiten at den ble byttet i en Winchester Defender som jeg rett og slett brukte opp (starten på en varig kjærlighetshistorie med magasinhagler).

 

Men et eller annet sted i bakhodet gnagde ideen om en lyddempet 9mm, med forsinket opplåsning. 2 måneder etter fyllte 21år sto jeg med det årets julepresang til meg selv i henda, en HK94 med lyddemper fra Alm's. Lykken var komplett. Den gang da, som nå, er jeg av den oppfattning at denne platformen er den best egnede for lyddemping i dette kaliberet. 

 

Men, dette gjelder kun MP5/HK94 med "mp lengde" løp, dette gjelder ikke K og SD. Den første er mye skrik og lite ull, den andre avgir alt for mye nitrøs gass, så mye, at vedvarende skyting gir pustebesvær. Det første problemet lider også Steyr sin TMP av, det andre er også gjellende for Famae sin SAF konstruksjon, her får du også greit med olje i fleisen. Skal du ha mye ull for penga, er micro uzi svaret, men for disse finnes ikke noe legitimt bruksområde i Kongeriket. Plinking og plain fun er ikke anerkjente grunner til innehav.

 

En annen konstruksjon som har vist seg svært funksonsdyktig med demper, er VZ61. Orginal demperen er en enkel men gjenomprøvd sak, fylt med lær, gummi og et bakre komponent med ventilering mot atmosfæren. En skulle kanskje tro at denne ventilen og dens lokalisering skulle by på ubehag for støttehånden, det gjør den ikke. Det er heller ikke sånn at demperens komponenter gir forringet presisjon grunnet kontakt og friksjon med prosjektilene, dette holder faktisk til "minut of brusboks" på 75 meter. Denne demperen er også svært lett å vedlikeholde, til tross for komponenter som må byttes ut.

 

Så, etter ganske mange år, og en del dyrkjøpt erfaring med dempere, er situasjonen den at jeg ikke eier en eneste en, demper alltså.

Den demperen dere ser montert på Waltheren har jeg fått låne av A-tec, utelukkende for å komme med en tilbakemelding til produsenten.

 

Og demperen, den er bra, liten tvil om det. Veldig bra. Så bra at jeg med hånda på hjertet kan si at denne demperen, den skal jeg ha.

Hvorfor? Først og fremst "first round pop", dette er i min verden det eneste som teller, alltså min persepsjon av demping av det første skuddet. Denne demperen gjør denne oppgaven vesentlig bedre enn andre dempere av tilsvarende størrelse jeg har prøvd. Og størrelse? Liten og nett, kjøkkenvekta sier 20gram mindre enn cmm4r. Vedlikehold? Aner ikke, får ikke tatt den fra hverandre, fullt mulig at det ikke er meningen. Men for meg er det et fett, jeg er forberedt på å bruke den opp, for å så kjøpe en ny.

Det er det garantert verdt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Som en liten apropos, jeg har en a-tec rimfire lyddemper på min ppk og jeg ble mildt sagt overrasket over hvor lite smell det kommer av cci og top shot. Ble ENDA mer overrasket da jeg sprayet demperen med WD40 foran og bak :lol: og første skudd hører en "nesten" bare kulesmellet. Kommer ALDRI til å selge denne pistolen.

Link to comment
Share on other sites

Nå ja, i min verden er dette verktøy og verktøy modifiseres etter behov. Jeg forbeholder meg retten til å være rasjonell med alt jeg ikke er i slekt med :)

 

Det vil si at løpet er kjørt for min TPH dersom jeg ikke velger å gjenge innvendig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...