Jump to content

Skyteprøve rådyr?


David

Recommended Posts

Jeg og en jaktkamerat hadde en diskusjon om skyteprøve på rådyr, og han mener at det ikke er krav om skyteprøve på rådyr, pga dette hadde han lært på jegerprøvekurset. Jeg har alltid trodd at det var krav om dette. Så jeg slo opp i jegerprøveboka, og der står det: "Kun tillat med ammunisjon med ekspanderende prosjektil, og før jakt på villrein, elg og hjort må jaktvåpenet gjennom en skytetest (storviltprøve) med jaktammunisjonen som skal benyttes. Ikke nødvendig før rådyrjakt."

 

Har kameraten min rett, eller undervises det feil på jegerprøvekursene og i jegerprøveboka?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Svaret ligger noe midt i mellom:

 

For jakt med hagle etter 25 september er det ikke noe krav om bestått prøve, for bukkejakt og ordinær jakt med rifle er det krav om bestått storviltprøve

 

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

 

--------------------------------------------------------------------------------

DATO: FOR-2002-03-22-313

DEPARTEMENT: MD (Miljøverndepartementet)

AVD/DIR: Dir. for naturforvaltning

 

§ 3. Definisjoner

 

Med storvilt menes i denne forskrift følgende viltarter: elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe.

 

 

§ 18. Obligatorisk skyteprøve

 

Ingen har adgang til å drive jakt og felling av storvilt med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår. Skyteprøven består av to deler. (min utheving)

 

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så lenge siden det ble innført krav om skyteprøve ved bruk av rifle på rådyr. Står det at det ikke er nødvendig i boka di, er den nok litt for gammel til å bruke som oppslagsverk vedrørende lover og regler. Mye forandringer som har skjedd siden skyteprøve for rådyr ble innført.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så om jeg har forstått dette riktig nå, må jeg altså avlegge årlig skyteprøve for å kunne jakte rådyr med en .223?

 

Men om jeg skal jakte rådyr med hagle, er årlig skyteprøve ikke nødvendig?

 

Og for å jakte annet småvilt (rype, skogsfugl, hare) med rifle, trenger man ikke skyteprøve?

 

Jeg er rimelig ny innen jaktens verden og lurer på hva for våpen jeg skal gå til anskaffelse av. Det blir ikke aktuelt i første omgang å avlegge årlig skyteprøve, så om rådyr krever det, blir en .22 Hornet eller .22 WMR å foretrekke fremfor en .223 ettersom jeg uansett må avlegge skyteprøve for å kunne utnytte den ekstra anslagskraften som gir meg lov å skyte rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Så om jeg har forstått dette riktig nå, må jeg altså avlegge årlig skyteprøve for å kunne jakte rådyr med en .223?

 

Men om jeg skal jakte rådyr med hagle, er årlig skyteprøve ikke nødvendig?

 

Og for å jakte annet småvilt (rype, skogsfugl, hare) med rifle, trenger man ikke skyteprøve?

 

Helt korrekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

"Det blir ikke aktuelt i første omgang å avlegge årlig skyteprøve, så om rådyr krever det, blir en .22 Hornet eller .22 WMR å foretrekke fremfor en .223 ettersom jeg uansett må avlegge skyteprøve for å kunne utnytte den ekstra anslagskraften som gir meg lov å skyte rådyr"

 

Det kostet meg den svimlende sum av 150,-kr å skyte opp.

Så det er ikke noe store summer, på pluss siden, du får 30 skudd du kan øve med, de kan være de billigste du finner.

Så må du bare skyte opp med "ordentlige" kuler.

 

Har akkurat gjort dette med en .222 selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er rimelig ny innen jaktens verden og lurer på hva for våpen jeg skal gå til anskaffelse av. Det blir ikke aktuelt i første omgang å avlegge årlig skyteprøve, så om rådyr krever det, blir en .22 Hornet eller .22 WMR å foretrekke fremfor en .223 ettersom jeg uansett må avlegge skyteprøve for å kunne utnytte den ekstra anslagskraften som gir meg lov å skyte rådyr.

 

Vedr anskaffelses planleggingen: Du nevnte både fugl, hare og rådyr. Det kan bli mange tapte sjangser og frustrasjon, dersom ei rifle blir valgt foran ei hagle (småviltjegerens våpen #1).

Har du derimot fokusert på reinspikka rådyr bukke/snik jakt, så er valget ei rifle (dvs som må holde kravet til 980j/100m).

(Personlig ville jeg da likesågodt valgt et kaliber som holder til storviltkravet på 2200j/100m, og jaktmulighetene åpner seg ytterligere for deg..)

Av dette følger at du best bør glemme rifler i .22WMR og .22Hornet som eneste våpen. Men en salong i .22lr er fin å trene med..

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...