Jump to content

Presis rifle i 6,5X55 med synt/komposittstokk


Innante

Recommended Posts

En kamerat vil gå til anskaffelse av rifle. Kriteriene hans er at kaliberet skal være 6,5X55, rifla må ha kunstfiberstokk og være presis! Et arbeidsverktøy som fungerer og skyter presist under alle forhold. Vekt er ikkje et viktig tema, heller presisjon enn å tyne gram, så tjukk pipe og omfangsrik stokk er ikkje et problem. Budsjettet er fra 10.000,- til 15.000,- for våpenet. Trestokk er altså ikkje et tema

 

Personlig tenkte eg at Antonio Zoli 1900 Black Magic Sporter er et godt valg, då denne har fått mykje skryt for både enkel og solid mekanisme, glatt ladegrep og meget bra presisjon!

 

Har kammerets utvalgte andre tips?

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke sagt meg mer enig med Svennis :D

 

Har selv en Tikka T3 super varmint :D Noe mer presis rifle til den prisen skal du lete lenger etter. Der finnes nok mange presise rifler der ute,men tør nesten påstå at er ikke så mange du kan bruke så mange typer ammo og alikavel går hull i hull. Tror jeg har prøvd stortsett det meste når det gjelder ammo inkludert hjemmeladet med forskjelllig vekt på kule og krutt. Går like godt :D Eneste type ammo jeg ikke har fått den til å gå skikkelig med er Partizan.

 

Kjøper han supervarmint kan jeg garantere han kommer til å bli kjempefornøyd. :D Og en liten pluss er jo at der er kinnkolbe forhøyer på den også. Som er meget vesentlig

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202 i får man i forskjellige synt modeller.

Har selv en god gammal 202 classic fra før alle flervalg modellene med div, stokker,løp og avtrekk.

Kunne selv tenkt meg en "ny" Sauer 202 classic synt med Ilafloan overbehandling da det regner lite i Bergensområdet. :D:D:D .

 

se: http://www.landro.no/

på ulike modeller som Classik, Outback e.t.c.

 

http://www.wingevapen.no/index.php?id=3957

 

Sauer er kjent for å være driftsikker og høy presisjon.

 

se atikkel:

http://www.villmarksliv.no/tester/jaktu ... 139092.ece

 

Ellers finnes det gode modeller i SAKO 75/85, Tikka T3 (litt mye plast syntes jeg her), Steyer o.s.v.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Har tipsa han om aktuelle rifler, både av den meir taktiske typen jf. Tikka Super Varmint til meir typiske jaktrifler som Sauer, Sako, Browning og Howa. Så får han ta runden å bestemme seg for kva våpen han liker aller best!

 

Takker for gode innspel!

Link to comment
Share on other sites

Halla Innante, det var en stund siden :D Da har du vel fått det du skal hja. Ser at det ikke er Blaer å lista, men en offroad eller lignende går vel innen hans budsjett? hadde for øvrig en Browning Stainless i noen år, synes det var genial børse. Solgte fordi jeg måtte ha noe annet. Sukk.

Link to comment
Share on other sites

Tror Steyr Pro-hunter kan leveres med fiber-stokk mot et lite tillegg? (70Euro eller noe sånt.) Også kortere løp (mountain) og stainless- utgaver. Gir et veldig solid inntrykk de Steyr'ne, og prisen er ikke så ille...?

Link to comment
Share on other sites

Jo takk, alt vel Innante :D Håper livet smiler til en landmåler innante Ryfylket også :D

Du kan jo vise ham denne linken, hvis han vil vurderer Blaser? Her er min syntet, gummiert av A-tec. Dårlig uskarpt mobilbilde, men han får i hvertfall se at dette blir ei svært kort børse siden det ikke er låskasse/låser rett i løpet. Her bruker jeg 6.5x55 løp kappet til 48 cm, med Hausken demper. Bildet er fra beverjakta, har akkurat svømt ut og hentet den tassen der...

bever.jpg

En annen fordel med Blaseren er jo rettrekkermekanismen, for oss som ike har noe i mot plast og Tysk ingeniørkunst :wink: Går fort nok, her skyter jeg med 375 løpet

http://s265.photobucket.com/albums/ii205/Skaubjonn/?action=view&current=Video3skuddBlaseri375HH.flv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...